Cestovky se bojí soudu o ceny
Nečistý boj
Obě strany sporu používají ne zcela čisté zbraně. Každý argument je dobrý ke snížení věrohodnosti druhé strany.
Sdružení obrany spotřebitelů obviňuje už předem cestovní kanceláře z nezákonného chování. Výrok soudu je ovšem zatím ve hvězdách.
Proti tomu vyrukoval Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří s obviněním, že mu SOS maže jeho diskusní přispěvky na svém webu. Ukazuje se, že to byl zřejmě jeho omyl, nebo technická chyba v komunikaci mezi počítači.
České cestovní kanceláře včetně těch největších jsou stiženy rakovinou nejasných cen. Ve svých propagačních materiálech uvádějí především tak zvané základní ceny, které poté navyšují systémem příplatků.
Kolik to stojí?
Proč to dělají? Prý kvůli leteckým přepravcům, kteří jim účtují různé příplatky především za palivo. Jenže to je jen část pravdy. Cestovky přirážejí k cenám zájezdů například také letištní taxy, poplatky za dopravu z letiště, fakultativní zájezdy, pojištění, povlečení postelí atd. Sami si můžete dosadit cokoliv, co vás napadne.
Proč to dělají doopravdy? Na tuzemském trhu zuří tvrdý boj o klienty. Kdo vyřkne nejnižší cenu, i když není pravdivá, vyhrává.
Nevěřte nám
Zároveň cestovky zatáhly své klienty do "balíčkového systému," ve kterém je nemožné nebo velmi obtížné se vyznat a především porovnat ceny s konkurencí. Je to stejné, jako když telekomunikční operátoři, letecké společnosti, České dráhy, banky a mnohé další firmy nabízejí vzájemně nesrovnatelé balíčky a jejich zákazníci nikdy přesně nevědí, jestli konkurence nenabízí výhodnější služby.
"Nikdo z nás neuvádí, že když je uvedená základní cena zájezdu k moři 5900 korun, klient za 5900 korun opravdu odletí," otevřeně říká ředitel Čedoku Miroslav Res. "Klient nemůže nabýt dojmu, že tato cena je konečná."
Nemůžete to po nás chtít
Proti tomu se ohradilo Sdružení na ochranu spotřebitelů, které nejprve napadlo celý systém příplatků v médiích a po roce marného přetahování s asociacemi cestovních agentur podalo žalobu na jednu z nich, Exim Tours.
Systém příplatků je podle Sdružení obrany spotřebitelů nemravný a neodpovídá českým zákonům. "Spotřebitel nemůže být nucen, aby si ceny sám dopočítával," míní právnička spotřebitelů Klára Přikrylová. "Tomu odpovídá výrok Nejvyššího správního soudu z roku 2006, který shledal porušení zákona v případě jednoho telefonního operátora uvádějícího ceny bez DPH."
Na to odpovídá šéf Čedoku: "Nemůže po nás nikdo chtít, abychom se přizpůsobili přání Sdružení spotřebitelů."
"Zákon o ochraně spotřebitele mluví jednoznačně. A chceme-li po běžném obchodníkovi, aby nám sděloval konečnou cenu, musíme totéž požadovat i po službách a leteckých společnostech," uvedla již dříve ředitelka České obchodní inspekce Jan Příhodová. "Navíc podle našich zjištění se palivové příplatky mění maximálně dvakrát do roka a v řádech centů, letištní taxy jsou pro cestovní kanceláře stanoveny stabilně na celé období v jednom roce."Chceme zdražit, ale nejde to
Konkurence tlačí marketingové stratégy do stále brutálnějších útoků na spotřebitelské podvědomí. "V našem oboru mají společnosti na špici ziskovost v řádech jednoho nebo dvou procent," uvádí ředitel Čedoku Miroslav Res. Každá koruna je jim tedy dobrá.
Podle tiskového mluvčího Asociace cestovních kanceláří a zároveň majitele cestovky Marco Polo Jana Papeže, nemohou cestovní kanceláře předvídat, jak se ceny za dopravu pohnou. "Musely by mít finanční polštář, kterým by případné zvýšení ceny dorovnaly. To by znamenalo zvýšené cen zájezdů přibližně o pět set korun."
Jak je tedy možné, že příplatky se pohybují ve výši tisíc až tři a půl tisíce korun? Dokonce to vypadá, že čím je větší cestovní kancelář, tím jsou vyšší i příplatky. Na to má Jan Papež také odpověď: "V rámci marketingu některé společnosti část těchto poplatků započítávají do základní ceny zájezdu. Čím jsou menší, tím mohou lépe odhadnout situaci na trhu."
Mohou za to aerolinky
Přesto Jan Papež míní: "Jsme v rukách leteckých společností a nemůžeme s tím nic dělat." Mnohdy jde ovšem o jasnou klamavou reklamu. "Některé cestovky toho využívají a neuvádějí správnou cenu zájezdu. Dokonce ani není možné si ji spočítat. To není košer. Je to ovšem lákavá příležitost, jak prodávat své produkty přes nízké ceny, jako to dělají třeba supermarkety."
"Faktor ceny je otázka marketingu," míní Miroslav res z Čedoku. "Uvádíme strukturované ceny a klient si může výsledek spočítat na naší internetové stránce. To je podle zákona v pořádku." Přesto nemůže dát ruku do ohně za všechny cestovní kanceláře. "Pokud tento systém někdo zneužij pro marketing, je to potenciální problém pro celý cestovní ruch."
Pětistovka se někde ztratí, jinde je to hodně peněz
Jak vede Jan Papež svoji cestovku Marco Polo? "Uvádíme kompletní ceny. Jsme ovšem ve zcela jiné situaci, než jiné cestovní kanceláře." Marco Polo totiž prodává především zájezdy do exotických destinací pro bohatou klientelu. "Průměrná cena zájezdu je osmapadesát tisíc korun. V tom se pětistovka ztratí."
Průměrná cena zájezdu k moři se však pohybuje mězi osmi a dvanácti tisíci korunami. Polovina všech leteckých zájezdů se odehrává pomocí charterů. "V tom hraje pět set korun velkou roli."
Na přímou otázku, kdy cestovní kanceláře začnou uvádět kompletní ceny, odpovídá Jan Papež: "Ta doba není daleko. Myslím, že se to bude týkat již této zimní sezony. Možná že to bude až na jaře."
Diskuse
Diskuze k článku
Letecký zájezd letos stojí 20 000 korun
Rakouské dálniční známky, mýto v tunelech a na alpských silnicích
Nejčtenější články
Roste počet žen, které cestují sólo
TOP 8 krásných destinací pro páry
Letecký zájezd letos stojí 20 000 korun
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Rodina a volný čas - veletrh | Louny | 17.-19.5. | 17.5. | |
Autobusový den | Praha, Letná | 18.5. | ||
Botanická burza | Praha, Botanická zahrada Univerzity Karlovy | 19.5. | ||
Den botanických zahrad | Praha, Botanická zahrada Univerzity Karlovy | 22.5. | ||
Svět knihy - veletrh | Praha, Holešovice | 23.-26.5. | 23.5. | |
Výstava stanů | Praha, Letňany | 31.5.-25.8. | 31.5. | |
Motýli - výstava | Praha, Botanická zahrada | 19.4.-2.6. | 2.6. | |
Kaktusy a sukulenty - výstava | Praha, Botanická zahrada Univerzity Karlovy | 7.-23.6. | 7.6. | |
ITE - veletrh | Hong Kong | 13.-16.6. Cestovní ruch | 13.6. | |
Moravia Sport Expo - veletrh | Olomouc, Flora | 14.-15.6. | 14.6. |
Diskuse
Try cannabis products! | edible thc, 19.5.2024 17:15, 202 příspěvků |
tbzvozgd | pill, 19.5.2024 16:52, 202 příspěvků |
xtbnygeg | cheap, 19.5.2024 16:32, 23 příspěvků |
IsmaelEvirm | SLhanebal, 19.5.2024 15:55, 39 příspěvků |
atfuebdyo | generic, 19.5.2024 15:47, 202 příspěvků |
nwkyivls | medication, 19.5.2024 15:41, 23 příspěvků |
xnqaulxd | order, 19.5.2024 14:42, 202 příspěvků |
vhxuhxsou | medication, 19.5.2024 14:10, 202 příspěvků |
ajkxmtmz | generic, 19.5.2024 14:08, 202 příspěvků |
yhwezbpw | price, 19.5.2024 12:40, 25 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Re: Bikesraz na Vysočině | Horydoly , 17.5.2024 12:22 |
Přepis hlasu na text | Horydoly , 11.5.2024 14:54 |
How to battle gym anxiety... | Horydoly , 2.5.2024 9:51 |
Čarodějnický běh | Horydoly , 1.5.2024 23:09 |
SALZKAMMERGUT TROPHY | Horydoly , 1.5.2024 23:06 |
Pink EXPO | Horydoly , 26.4.2024 0:47 |
O novém poznání, kterému ... | milan šupa, 25.4.2024 19:37 |
135 let turistického značení | Horydoly , 20.4.2024 19:20 |