Už zase můžeme vozit kola v rychlíku
České dráhy prohrály v poměru 18:82 soud o zpoždění vlaku, které samy zavinily, ale chtěly zpoždění přičíst na vrub dvěma cestujícím s bicykly. Shodou okolností narazily na šéfredaktora tohoto portálu Kubu Turka a jeho manželku. Díky jejich ochotě dát se všanc právníkům i veřejnosti jsme mohli podrobně referovat boji modré armády proti cestujícím. Dnešním článkem uzavíráme celý případ. Doufáme, že desetidílný seriál byl poučením pro čtenáře-cyklisty.
Poznámky Horydoly
* Radek Joklík se vyhnul vyčíslení nákladů Českých drah na celý soud, ačkoliv jsme ho konkrétně žádali o součet soudních poplatků, výdajů za advokáty a všech ostatních souvisejících výdajů.
* V Českých dráhách nebyl nikdo potrestán, všichni pracovali podle předpisů a pohledávka byla soudně vymahatelná. Nám však vrtá v hlavě mnoho otázek: Kdo píše a prosazuje špatné předpisy? Kdo neustále mění přepravní podmínky? Kdo rozhodl o žalobě a kdo ji prohrál? Kdo může za posilování negativního obrazu Českých drah?
* Radku Joklíkovi není známo, že by kola na plošinách vagónů překážela cestujícím, anebo by způsobovala nebezpečné situace. Možná o tom neví, ale oba advokáti, kteří byli Českými dráhami nasazení proti Kubovi Turkovi, u soudu neustále tvrdili, že kola byla na plošinách nebezpečná a brání ostatním cestujícím v cestování. Záznamy jejich argumentace si můžete přečíst v písemných protokolech a poslechnout na zvukových záznamech ze soudních jednání.
* Možná má Radek Joklík za cíl vycházet vstříc cestujícím. Jeho podnik se však ve veřejném povědomí propadá na úroveň pověstné "socky." Jedním z důkazů byl i popisovaný soud.
Shrnujeme sled událostí spojených s přepravou bicyklů v rychlících.
cca květen 2004: České dráhy mění přepravní podmínky a zakazují převážet kola na první a poslední plošině osobních vagónů. Zákaz platí jen v rychlících, ve všech ostatních vlacích je možné kola vozit dosavadním způsobem.
srpen 2004: Manželé Turkovi nakládají kola na přední plošinu rychlíku z Prahy do Lovosic, protože mají koupenou jízdenku a nákladní vagón je plný. Průvodčí kvůli tomu o půl hodiny zpozdí vlak, ale nakonec manžele do Lovosic pustí.
únor 2006: Začíná soudní kolotoč, ve kterém České dráhy požadují 5400 Kč za zpoždění a 500 Kč jako pokutu za porušení přepravních podmínek.
listopad 2007: Po mnoha soudních stáních padne závěrečný rozsudek. Kuba Turek je vinen, že porušil přepravní podmínky a zaplatí pokutu. Za zpoždění vlaku ovšem nemůže, to zavinili zaměstnanci Českých drah. České dráhy zaplatí náklady na soud ve výši 82 %, zbytek Kuba Turek.
cca leden 2008: České dráhy mění přepravní podmínky. Kola je možné přepravovat na první a poslední plošině vagónu v rychlíku tak jako dříve. Manželé Turkovi měli smůlu, že jeli vlakem v období, kdy zákaz platil. České dráhy zákaz ani jeho zrušení nijak nezdůvodnily
duben 2008: Rozsudek vstupuje v platnost, neboť soudkyně Miroslava Sixtová ho zaslala Českým drahám i Kubovi Turkovi a obě strany ho převzaly.
Redakce Horydoly požádala o závěrečné resumé tiskové oddělení Českých drah. Elektronickou poštou nám odpověděl manažer komunikace Radek Joklík.
Kolik celé řízení stálo České dráhy?
České dráhy byly v této kauze částečně úspěšné – bylo jim přiznáno 537 Kč spolu s 2,5 % úrokem z prodlení (tato částka se skládá z přirážky za nepovolené zdržení vlaku ve výši 500 Kč a administrativních poplatků ve výši 37 Kč).
Českým dráhám naopak nebyla přiznána náhrada za zpoždění rychlíku ve výši 5 400 Kč.
Jaký vliv na přepravní podmínky má rozsudek?
Pro porovnání uvádíme znění předmětného ustanovení SPPO (čl. 186) dle stavu platného k datu jízdy pana Jakuba Turka (14.8.2004) a znění obdobného ustanovení SPPO (čl. 211) dle stavu platného dnes:
"186. Přeprava jízdních kol jako spoluzavazadlo je povolena ve všech vlacích osobní dopravy ve vozech označených symbolem "kolo." Dále je tato přeprava povolena v osobních a spěšných vlacích v neoznačených vozech pouze na prvním a posledním představku soupravy, kde mohou být umístěna vždy nejvýše dvě jízdní kola. Jako spoluzavazadlo nelze přepravit tandemové a vícemístné kolo. Pověřený zaměstnanec ČD je oprávněn rozhodnout o umístění spoluzavazadla."
"211. Přeprava jízdních kol jako spoluzavazadla je povolena ve všech vlacích osobní dopravy ve vozech označených symbolem "kolo." Jako spoluzavazadlo nelze přepravit tandemové a vícemístné kolo. Pověřený zaměstnanec ČD ve vlaku je oprávněn rozhodnout o umístění spoluzavazadla včetně jízdních kol. V osobních vlacích, spěšných vlacích a rychlících lze v neoznačených vlacích a vozech přepravovat jízdní kola na prvním a posledním představku soupravy, kde mohou být umístěna vždy nejvýše dvě jízdní kola, není-li to z technologických důvodů vyloučeno vzhledem k bezpečnosti cestujících. Odchylně od výše uvedeného nelze jízdní kolo přepravit v případě, že je to zakázáno příslušným symbolem ve sloupci vlaku v platném jízdním řádu."
Z výše uvedeného plyne, že pan Jakub Turek skutečně předmětné ustanovení SPPO porušil, neboť se v jeho případě jednalo o rychlík a nikoli o spěšný nebo osobní vlak. V současné době však již je přeprava jízdních kol touto formou povolena i v rychlících.
Kdo a jak byl potrestán za špatnou práci v Českých drahách?
Zúčastnění zaměstnanci Českých drah postupovali v souladu s příslušnými ustanoveními tehdy platných SPPO a pan Jakub Turek neuposlechl jejich pokynů. Tím došlo ke zmíněnému incidentu.
K potrestání zúčastněných zaměstnanců Českých drah tudíž není žádný důvod. Vzniklá pohledávka byla jednoznačně soudně vymahatelná.
Jak se díváte na přepravu kol na představcích vlaků z bezpečnostního hlediska?
Přeprava jízdních kol jako spoluzavazadel je hodně využívaná služba. Ve vybraných vlacích, kde nejsou rozšířené prostory pro umožnění této přepravy, je umožněna varianta přepravy na prvním nebo posledním představku soupravy. Po dobu přepravy má dohled nad přepravovaným jízdním kolem cestující a odpovídá i za případné škody z takovéto přepravy vzniklé.
Není nám známo, že by tento způsob přepravy z bezpečnostních důvodů způsoboval problémy, nebo že by si cestující stěžovali.
Pokud uložení jízdního kola z technologických nebo bezpečnostních důvodů odporuje stanoveným pravidlům, je pověřený zaměstnanec Českých drah ve vlaku oprávněn rozhodnout o jeho přemístění.
V současné době nepředpokládají Českých drah tuto možnost rušit.
Na závěr bych rád vyjádřil politování nad celým případem. Možná se mnou nebudete souhlasit, ale naším cílem je vycházet cestujícím maximálně vstříc.
Spor o zpoždění vlaku
Nebudeme komentovat prohraný soud
Diskuse
Diskuze k článku
EC, IC
- Autor Martina
- Datum a čas 25.4.2008 09:02
sakra
- Autor Anonym
- Datum a čas 17.4.2008 20:20
Re: A co soudní poplatky?
- Autor Kuba Turek
- Datum a čas 17.4.2008 19:25
A co soudní poplatky?
- Autor roman
- Datum a čas 17.4.2008 18:57
cha
- Autor Pišišvor
- Datum a čas 17.4.2008 18:36
solidní podnik?
- Autor Novinář
- Datum a čas 17.4.2008 18:24
Slovensko AKTUÁLNĚ 2024
Plechová střecha: ocel, hliník, měď, zinek
Může se hodit
Nejčtenější články
Krkonoše AKTUÁLNĚ 2024
Turistický ruch v Jeseníkách čelí povodňové zkoušce
A recap of Cybathlon 2024: Seeing-eye canes and robotic guide dogs
Personalizace řízená AI: Klíč k moderní zábavě
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Touristik a Caravaning - veletrh | Německo, Lipsko | 20.-24.11. | 20.11. | |
Międzynarodowe Targi Turystyczne - veletrh | Polsko, Varšava | 21.-23.11. | 21.11. | |
Mezinárodní festival outdoorových filmů | Chvalkovice na Hané | 21.-23.11. | 21.11. | |
Mezinárodní festival outdoorových filmů | Frenštát pod Radhoštěm, kino | 21.-24.11. | 21.11. | |
Life - veletrh | Brno, Výstaviště | 22.-24.11. | 22.11. | |
Vertical Pro - veletrh | Německo, Friedrichshafen | 22.-23.11. | 22.11. | |
Mezinárodní festival alpinismu | Praha, International | 22.-24.11. | 22.11. | |
Halls & Walls - veletrh | Německo, Friedrichshafen | 22.-23.11. | 22.11. | |
Kolem světa | Praha, Clarion | 23.-24.11. Cestovatelský festival | 23.11. | |
Krampus show | Praha, Holešovice | 24.11. |
Diskuse
Чем полезен мед | Evawqb, 22.11.2024 11:39, 6 příspěvků |
když hoří pod plechem | Lukas B., 21.11.2024 14:39, 5 příspěvků |
nasrat@hovno.ch | pikovoda, 21.11.2024 11:28, 5 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Honza, 20.11.2024 23:57, 8 příspěvků |
plechovka pohoda | Honza, 20.11.2024 23:44, 5 příspěvků |
plechovka pohoda | Huze, 20.11.2024 16:28, 5 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Kuba Turek, 19.11.2024 13:14, 8 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Andy, 19.11.2024 12:55, 8 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Michael Beranek, 19.11.2024 9:10, 8 příspěvků |
nasrat@hovno.ch | Lukas B., 19.11.2024 9:07, 5 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Podzimní školení Akademie... | Horydoly , 21.11.2024 16:23 |
Cestování v digitální éře | Horydoly , 21.11.2024 16:10 |
Regionální muzeum Mělník | Horydoly , 19.11.2024 18:24 |
Svatba | Horydoly , 18.11.2024 14:12 |
Litr balené vody obsahuje... | Horydoly Open, 6.11.2024 23:42 |
Podzim ve Velkých Karlovi... | Horydoly , 6.11.2024 2:28 |
Metropolitní trail Motols... | Horydoly , 1.11.2024 0:17 |
Das war der Cybathlon 2024 | Horydoly , 30.10.2024 23:53 |