
Dolomitenmann stojí za vidění

Film z prostředí nejznámějšího evropského štafetového závodu Dolomitenmann natočil režisér Marian Schiebl. Snímek můžete zhlédnout na právě probíhajícím Mezinárodním festivalu outdoorových filmů. Film Dolomitenmann se dostal mezi nominované. Zeptali jsme se proto režiséra, jak se mu film točil.
Mezinárodní festival outdoorových filmů na Horydoly
Free Tibet Expedition
Mezinárodní festival outdoorových filmů v Brně
Ivan Gálfy je čestným hostem
Vertikální rauš na Mount Saint Eliass
Outdoorové filmy letí do světa
VIDEO: Co uvidíte na festivalu 2009
Ročník 2008
Ročník 2007
Ročník 2006
Ročník 2005
Ročník 2004
Horydoly jsou hlavním mediálním partnerem Mezinárodního festivalu outdoorových filmů.
"Film je kolektivním dílem," uvádí režisér Marian Schiebl. S Dolomitemannem má už patnáctileté zkušenosti.
Každý rok tento fascinující štafetový závod natáčí s početným filmovým štábem. Letošní film vyrobila agentura Ages.
Jak je obtížné natočit film z prostředí, kde se pohybují desítky dalších filmových a televizních štábů?
Množství kamer dnes patří ke každé významnější sportovní akci, to není problém. Občas se, samozřejmě, kameramani natáčejí navzájem, ale to patří k věci. Většina kameramanů a fotografů se navzájem respektuje a dokážou si vyjít vstříc.
Co však naopak problémem je (a zdaleka nejen v Dolomitech), jsou zástupy lidí, kteří fotografují svými mobily a je jim naprosto jedno, kdy a kam vlezou. Nemají žádnou zodpovědnost, žádné profesionální návyky, žádný odhad situace, neberou na nikoho a na nic ohledy, na sportovce ani na ostatní kamery, je jich moc a domluva většinou není možná. Někdy dojde i na pár facek.
Tam, kde je koncentrace profikamer velká, typicky na startu a v cíli, zasahuje pořadatel a parceluje prostor pro vyvolené (čti: velká rakouská média) a ty ostatní. Pak už záleží jen na drzosti a průbojnosti štábu v konkrétní situaci. Je to boj. Na kopcích se ale všichni nějak srovnají.
Snažil jste se o originalitu, nebo spíš reportážní přístup?
Film, jaký děláme, není reportáž. Pokud si pustíte Dolomitenmanna tak, jak ho pojímá například štáb České televize, je to vlastně jen šot do Branek bodů sekund protažený na dvacet minut. To není kritika, jde prostě o jiný žánr.
My se snažíme o formu sportovního dokumentu, kde tolik nejde o ty branky a body, ale spíš o emoce. Základní fakta tu samozřejmě zůstat musí, ale každý outdoorový film by měl jít hlavně po emocích. Člověk proti člověku, člověk proti přirodě, člověk proti okolnostem. To je to podstatné, to přetrvává a oslovuje diváka i s časovým odstupem. Dobrý sportovní dokument funguje, i když si ho pustíte za pár let po akci.
Kolik lidí na pracovala přímo v terénu, aby se daly zaznamenat všechny disciplíny?
Náš letošní štáb měl 15 lidí. I kdyby jich bylo 150, tak při tomhle typu závodu nemáte šanci postihnout všechno, co byste chtěli. Točíme v Dolomitech už patnáct let a ta zkušenost musí být znát. Během závodu mají jednotlivé štáby přesný rozpis natáčecích míst, kamery se přesunují podle plánu pěšky, auty i vrtulníkem.
Přesuny, to je samozřejmě největší problém. Příklad: Jsem na druhém startu padáku a vím, že během minuty se musíme sebrat a z horské sjezdovky uhánět do centra města do cíle kajaku. Okolo se odehrávají super dramatické situace, o které bych ve filmu hodně stál, ale já musím přinutit vztekle nadávajícího kameramana, aby to okamžitě zabalil. Pak jedeme autem, míjíme nádherné záběry a nemáme žádnou šanci je natočit. Protože jinde na nás čekají taky bezva záběry, bez kterých se film neobejde. A tak je to pořád dokola. Něco za něco - to je v tomhle závodě naprosto přesné heslo. Ale nepotěší to.
Vidí filmař závody jiným pohledem, než divák, nebo jsou jejich pohledy v zásadě stejné?
Filmař vše vidí samozřejmě úplně jinak, než divák. Divák se přišel pobavit. My musíme udělat film. Například kameraman vidí závod jen úzkým výsekem v hledáčku, nemá šanci vnímat okolí a hlavně se musí pekelně soustředit na svoji práci. Tady se každá situace odehraje jen jednou. A většinou dost rychle. Když ji propásnete, tak ji prostě nemáte. Hotovo.
Záběry musejí kvalitou obstát samy o sobě, ale musejí fungovat i v rámci filmu. Všichni kameramani by tedy měli dodržovat určitý styl, na kterém se předem dohodneme. Například letos jsme šli do experimentu - skoro všechno jsme točili z ruky bez stativů. Musí se to udělat dobře, aby to nevypadalo, že kameru měl v ruce zběsilý amatér, ale aby dynamika obrazu cíleně podpořila dynamiku závodu.
Režisér zase musí předem (to je klíčové slovo!) vědět, co chce a jak toho dosáhnout. Nelze všecko jenom reportážně pokropit a doufat, že ve střižně se to nějak uplácá. Tedy, taky to jde, ale na výsledku se to zatraceně projeví. Takže pro diváka je závod časem pohody, ale pro nás časem jednolitého stresu.
Možná neuctivá otázka: Je Dolomitenmann ve skutečnosti dramatičtější, než váš film, nebo jde spíš o nudnou záležitost, kdy okolo diváků občas někdo proběhne, proletí, nebo projede?
Dolomitenmann samozřejmě dramatický je. Ale ve filmu nutně vše vidíme zhuštěně. Žádný divák také nepostihne všechna zajímavá místa na trati, ačkoliv také diváci se vždy přesunují podle vývoje závodu.
Letos se do Lienzu přijelo podívat přes třicet tisíc diváků, takže o vyloženě nudný podnik patrně nepůjde. Není to rallye, kdy kolem vás ve vteřině něco prosviští a hotovo. Tady hraje všechno - úžasné hory, nádherná řeka, více než stovka družstev, opravdu extrémní trasy a extrémní výkony. Stojí to za vidění.
Diskuse
Diskuze k článku

Cyklomaratony pro každé kolo 2025
Cyklistický tým Elkov Kasper jde do nové sezony se Štočkem, Schlegelem a mladými talenty
Může se hodit
Nejčtenější články

Cyklistický tým Elkov Kasper jde do nové sezony se Štočkem, Schlegelem a mladými talenty

UCI a WBD ruší Track Champions League. Od roku 2026 spustí nový světový pohár

Berlin Wall Bike Tour aneb na kole po Berlínské zdi
Berlín na kole

Cykloturistiku chce rozhýbat národní pracovní skupina
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Camp - veletrh | Norsko, Lillestrøm | 4.-6.4. | 4.4. | |
Liptov Ride | Liptovský Mikuláš | Kajak, běh, skialp, freeride, MTB | 5.4. | |
ILTM - veletrh luxusního cestování | Jižní Afrika, Cape Town | 6.-8.4. | 6.4. | |
Regiony České republiky - veletrh | Lysá nad Labem | 10.-13.4. | 10.4. | |
Čištění Ohře | Ohře | 11.-13.4. | 11.4. | |
Chřibská 50 - cyklomaraton | Kroměříž, Výstaviště | Horská kola | 12.4. | |
Svätojurský cyklomaraton | Svätý Jur | Horská kola | 12.4. | |
Myslivost a příroda - veletrh | Kroměříž, Výstaviště | 12.-13.4. | 12.4. | |
Iprima Cup - cyklomaraton | Hradec Králové | Horská kola | 12.4. | |
Král Záhoria - cyklomaraton | Skalica | Horská kola | 19.4. |
Diskuse
Proč 2 h do Špindlu, když... | Skiák, 28.3.2025 13:31, 1 příspěvek |
Podivný úvod . . . . | Honza, 28.3.2025 10:36, 3 příspěvky |
Podivný úvod . . . . | Horydoly - Kuba Turek, 27.3.2025 15:43, 3 příspěvky |
Podivný úvod . . . . | Michael Beranek, 27.3.2025 15:18, 3 příspěvky |
Funí | Kuba Turek, 26.3.2025 18:28, 2 příspěvky |
Funí | Pigaro flora, 26.3.2025 12:40, 2 příspěvky |
doporučuji tiskovou zpráv... | Horydoly, 25.3.2025 15:36, 2 příspěvky |
doporučuji tiskovou zpráv... | Lukas B., 25.3.2025 15:05, 2 příspěvky |
Vranov | Tomáš Puš, 25.3.2025 13:52, 3 příspěvky |
Vranov | Jakub Hubert, 25.3.2025 13:47, 3 příspěvky |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Polička? Věda nebo Veliko... | Horydoly , 24.3.2025 0:53 |
Prague Bike Fest Na Výsta... | Horydoly Open, 20.3.2025 22:13 |
Největší běžecká výstava ... | Horydoly , 16.3.2025 20:23 |
Každý, kdo jen trochu chc... | milan šupa, 13.3.2025 19:43 |
EXPEDÍCIE (jar 2025) | Horydoly , 24.2.2025 13:32 |
Střední Čechy v březnu | Horydoly , 23.2.2025 12:44 |
Cyklocestování Frýdek Místek | Horydoly , 18.2.2025 14:43 |
Budějovicko láká na valen... | Horydoly , 15.2.2025 2:38 |