Na právě probíhajícím veletrhu Holiday World v Praze se ukazuje, že velké cestovní kanceláře, které vozí lidi k moři, jsou trochu na ústupu.
Outdoor a adrenalin
"V Česku působí 1100 cestovních kanceláří a pět z nich vloni zkrachovalo," uvedl pro Českou televizi mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura. Všechny to byly klasické cestovky, které vozily klienty k moři.
Do popředí se naopak derou adrenalinové aktivity a outdoorové cestovní kanceláře. Každý region a destinace se chlubí kromě památek a přírody také možností si jich užít aktivním nebo dobrodružným způsobem.
Jestli se má něco stát, tak to bude letos?
"Jde to," říká o své turistické cestovce Extrem Tour Vladimír Lomský. "Vloni byla dobrá sezona. Ne úplně nejlepší, ale velmi dobrá."
Podle jeho slov ekonomická krize cestovní kanceláře tohoto typu nezasáhla. V čem vězí jejich úspěch? "Na outdoorové zájezdy obvykle nejede celá rodina, a tak to není takový zásah do rodinného rozpočtu." Podle Vladmíra Lomského je to právě slabina cestovek, které vozí lidi k moři.
"Jestli má k nějakému průšvihu v našem oboru dojít, tak ho čekám tento rok," snaží se odhadnout budoucnost majitel Extrem Touru. "Záleží hodně na volbách a politice. Vidím to třeba ve Venezuele, kam jezdím se zájezdy, jak tato krásná a bohatá země chudne jenom kvůli tomu, že si zvolila Hugo Cháveze do svého čela. Levicová ideologie je mu ukradená, ale dělá, co se jemu osobně nejvíc vyplatí a lidi mu na to skočili. U nás to tak může dopadnout s Jiřím Paroubkem."
Připomeňme, že Jiří Paroubek stál několik let v čele českého cestovního ruchu jako ministr pro místní rozvoj a posléze se stal premiérem. Za jeho působení se dostali do vedení takoví lidé jako Radko Martínek (ministr pro místní rozvoj) a Rostislav Vondruška (ředitel CzechTourism).
Letos bude stejně dobře jako vloni?
Také cestovní kancelář Eurocykl vidí trh s outdoorovými zájezdy optimisticky. "Šest zájezdů z letošních dvou desítek již máme vyprodáno a u ostatních už máme jen pár míst volných, většinou tak do deseti," řekla na veletržním stánku Holiday World zástupkyně této cestovky. "Situace tedy zatím vypadá podobně jako loni."
Jistotu ovšem v tomto druhu podnikání nemá nikdo. "Může se stát cokoliv. Třeba naši zákazníci nedostanou plat, vyhodí je z práce, nebo nepřijde důchod a oni se odhlásí."
Holiday World 2010 na HORYDOLY
Slovinsko se ukazuje Čechům
Chcete někam vyrazit? Zajděte na veletrh
Expediční kamera promítá v každé díře
Osobnost cestovního ruchu 2009
Holiday World aktuálně
Holiday World 2009
Holiday World 2007
Holiday World 2006
Holiday World 2004