Dvouletá záruka jako v Evropě
Od začátku letošního roku 2003 začala platit povinná dvouletá záruční lhůta. Znamená to, že zákazníci mají možnost reklamovat vadné zboží celé dva roky od koupě. Do loňska byla záruka ze zákona jen půlroční. Vymoženost delší záruky dorazila do Česka z Evropské unie, kde již několik let platí.
Jaké doklady můžete požadovat
Potvrzení o shodě - úředně stvrzuje, že výrobek odpovídá bezpečnostním a technickým normám platným na území České republiky. Pokud není přiloženo k výrobku, obchodník musí dodat zákazníkovi na jeho žádost kopii. Potvrzení má smysl vyžadovat hlavně při koupi přístrojů a nástrojů neznámého původu či za podezřele nízkou cenu.
Návod - každý složitější výrobek musí být vybaven jasným návodem v češtině. Mateřštinu mohou nahradit všeobecně srozumitelné obrázky nebo symboly.
Záruční list - potvrzuje záruční podmínky, obvykle obsahuje i seznam autorizovaných servisů. Musí být datován dnem koupě a orazítkován.
Účetní doklad - tak zvaná účtenka nebo paragon může zastoupit záruční list u menších nebo levnějších výrobků. Aby byla platná, musí obsahovat cenu, datum, razítko prodejce a adresu prodejny.
Kde reklamovat
Pouze u obchodníka! Zákon jasně říká, že je jeho povinnost převzít reklamovanou věc kdykoliv během otevírací doby obchodu a napsat o tom zápis. Jednu kopii dostane zákazník a jednu si nechá obchodník. Nejpozději do třiceti dnů musí být reklamace vyřešena, jinak má zákazník právo na okamžité vrácení peněz.
Vyřešení reklamace ovšem znamená nejen výměnu či opravu vadného zboží, ale také důvodné zamítnutí reklamace ze strany prodejce. O jakékoliv variantě obchodník udělá další zápis a předá ho zákazníkovi.
Reklamace se podává buď v prodejně, kde jste vadné zboží koupili, nebo v jakékoliv jiném obchodu, který patří do firemního řetězce. Například Tesco nebo Baťa přijímají reklamace v jakémkoliv svém supermarketu či obchodě v Česku, obchody s oblečením Marks and Spencer dokonce po celé Evropě.
Suďte se
Reklamační řízení slouží pouze k tomu, aby se zákazník s obchodníkem dohodli, jak vyřeší nákup vadného zboží. Pokud to ovšem udělat nechtějí, musí se nespokojená strana obrátit na soud a podat normální žalobu. Soudit se o ohnutou lžíci nemá valný význam, ale rozbitý vysavač nebo dokonce nefungující bojler za nějaký ztracený čas stojí.
Pokud se budete soudit, vězte že i právníci se nechávají u soudů zastupovat svými advokáty. Udělejte to i vy, protože jinak se nevyvarujete formálních chyb, na kterých svoji při prohrajete. Při podání žaloby se platí soudní poplatky podle velikosti částky, o kterou se soudíte, a budete mít výdaje i za advokáta. V jednoduchém případě se bude jednat o několik tisíc korun. Všechno včetně ztraceného času či dopravních nákladů platí strana, která soudní při prohrála.
Stěžujte si
Cítíte se poškozeni, nechcete jít k soudu, ale rádi byste, aby obchodník příště takové věci nedělal? Můžete si na něho stěžovat u státních orgánů. Vám osobně sice šetření nepomůže, ale pokud obchodník dělá opravdu nekalé věci, velké pokuty mu zamotají hlavu. Při podávání tak zvaného podnětu si předem můžete vyžádat, aby vás vyšetřující orgán informoval o závěru, ke kterému došel.
Česká obchodní inspekce všeobecně dohlíží na prodej čehokoliv, zajímá ji také průběh reklamací, návody a veškeré doklady. Hygienická služba dohlíží na čistotu prodejen i manipulačních prostor. Na finanční úřad se lze obrátit s podezřením na manipulaci s cenami či daněmi. Česká inspekce životního prostředí hlídá především vliv výrobců, prodejen a zboží na okolní přírodu.
Zákon
Celý průběh reklamace včetně záručních lhůt řeší Občanský zákoník a zákon o ochraně spotřebitele.
Pokud tedy někdo koupí například zlevněné pohorky na podzim a začne je nosit až na jaře, nemusí se obávat, že by už nebyly v záruce. Stejně tak oblečení pro děti je možné kupovat s velkým předstihem, než do něho dorostou.
Pozor ovšem, co znamená slovo záruka! Nelze si pod ním představit, že koupená věc musí bezpodmínečně dva roky vydržet! To jen obchodník ručí za to, že zboží nemá žádné konstrukční či výrobní vady.
Pokud byste si tedy koupili kempový stan, vyrazili s ním na hory a tam by vám ho roztrhal vítr, je jasné, na záruku nemáte právo. Ta se však nevztahuje ani na drahý speciální stan, pokud ho normálně opotřebujete, ošoupete, prodřete a podobně. V obou případech vám obchodník právem odmítne vrátit peníze.
Jestliže ovšem vašemu stanu přestanou fungovat zipy nebo má nakřivo prošité švy, máte na své peníze nárok.
Největší problém: boty
Nejčastěji se podle údajů tuzemských spotřebitelských sdružení reklamují boty. Těžko se u nich totiž rozlišuje, zda vada byla způsobena výrobcem či majitelem. V zásadě se všechny odehrává mezi dvěma extrémy, které lze popsat jako tenisky a pohorky. Na příklad lehké a prodyšné boty na jogging, za které se platí i několik tisíc korun, mohou při fotbalu na ulici přežít jen jedno odpoledne. Už při nákupu je totiž jasné, že měkká podrážka a textilní svršek vydrží právě jen běhání. Reklamace na to, že se rozpadla látka na špičkách, je tedy bezpředmětná.
Proti tomu pohorky jsou tu od toho, aby těžce pracovaly při turistických túrách. Není tedy možné, aby se jim za pár dní rozpáraly švy, zlomily podrážky nebo rozlepila podešev. To by byl jasný důvod, proč chtít po obchodníkovi peníze zpět.
Lehce se reklamuje v hypermarketech
Při reklamacích jsou výrazně vstřícnější velké obchodní domy a hypermarkety, než malé obchůdky. Má to dva důvody, se kterými by měl zákazník předem kalkulovat. První je, že velký řetězec je pro výrobce důležitý odběratel, kterého nechce za žádnou cenu ztratit. Jde mu tedy na ruku a reklamované zboží mu bez reptání proplácí. S malým obchodníčkem se často handrkuje, anebo dokonce jedná z pozice síly a reklamované zboží mu prostě nezaplatí, ať má zákazník (a tím pádem i obchodník) sebevětší pravdu. O přežití soukromého krámku nerozhodují miliardy korun, ale často jen stokoruny.
Druhý důvod zní: Velcí obchodníci jsou chytřejší, vzdělanější a na rozdíl od živnostníků pracují s dlouhodobou perspektivou. Vědí proto, že každá výroba má své vady, které nikdy a nikdo neodstraní, a snaží se tedy vyjít vstříc zákazníkům při jejich odstraňování. Mají vyškolený personál soustředěný do jednoho reklamačního oddělení pro veškeré prodávané zboží, který není od toho, aby reklamace odmítal, ale naopak je přijímá a vyřizuje. Ačkoliv tento systém někteří lidé zneužijí, mnohem více dalších ho přijme jako solidní službu a tím pádem i jako jeden z důvodů, proč příště nakoupit právě v tomto obchodě.
Delší záruka musí být sepsaná
Čtyřikrát delší záruční lhůta než dříve, může paradoxně způsobit nepříjemnosti zákazníkům, jimž obchodník zrušil jejich prodejnu nebo dokonce zkrachoval. Ani oni však nejsou bezmocní. Mohou reklamovat v jakékoliv prodejně, která patří stejné obchodní firmě. Název i sídlo firmy najdou na záruční listě, na účtence nebo v nejhorším případě v obchodním rejstříku, který je dostupný na každém soudě či na internetových stránkách ministerstva spravedlnosti.
Pokud zanikne celá firma, je podle zákona určen člověk, který má na starosti mimo jiné právě vyřizování reklamací. Takovou firmu najdete v obchodním rejstříku pod původním názvem s doplňkem "v likvidaci." Síť prodejen s domácími spotřebiči, která by se jmenovala například Koťátko-outdoor, s.r.o. by se v takovém případě úředně přejmenovala na Koťátko-outdoor v likvidaci, s.r.o.
Z dvouleté záruční lhůty jsou ovšem výjimky. Ta lepší strana mince tkví v tom, že firmy mohou záruku protáhnout. Aby bylo vše jasné i po letech, musí to mít zákazník vyznačené černé na bílém v záručním listě. Jinak se s ním obchodník při reklamaci vůbec nebaví. Prodloužená záruka se ovšem nemusí vztahovat na veškeré součástky (na příklad výrobci elektroniky omezují delší záruku jen na některé komponenty svých přístrojů) nebo může být omezen jinak (na příklad delší záruku lze uplatnit jen přímo u výrobce).
Prodloužení záruky obvykle sjednávají stavebníci se stavebními firmami ve zvláštních smlouvách i na deset či dvacet let. Běžné je to u hrubých staveb či střech.
Před pár lety začaly dávat doživotní záruku na rámy nejdražších kol cyklistické obchody a dají se už koupit i batohy s desetiletou zárukou.
Kdeže loňské sněhy jsou
Zkrácené záruční doby jen na několik dní mají podle zákona pochopitelně potraviny. Dvouletá záruka se vztahuje jen na výrobky prodané po prvním lednu letošního roku. Na loňské nákupy se tedy vztahuje jen šestiměsíční záruční lhůta.
Čtěte více o zárukách a reklamacích na Horydoly
ELEKTRONIKA Šéfredaktor Horydoly je zloděj
ELEKTRONIKA Jak reklamovat zboží z Electrocity?
DOPRAVA Dráhy trošku vyhrály a hodně prohrály
DOPRAVA Miláno? Autobusem?
OBUV Pohorky Kefas Nasca neobouvejte do přírody
OBUV Holan odmítá vrátit peníze
CYKLISTIKA Reklamace rámu se táhla tři roky
CYKLISTIKA Prasklý rám Giant
PRÁVO Co dělat, když se dárek rozbije?
PRÁVO Jak se reklamují knihy?
Jaké nástrahy na nás číhají v obchodě?
Diskuse
Diskuze k článku
Slovensko AKTUÁLNĚ 2024
Plechová střecha: ocel, hliník, měď, zinek
Může se hodit
Nejčtenější články
Krkonoše AKTUÁLNĚ 2024
Turistický ruch v Jeseníkách čelí povodňové zkoušce
A recap of Cybathlon 2024: Seeing-eye canes and robotic guide dogs
Personalizace řízená AI: Klíč k moderní zábavě
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Touristik a Caravaning - veletrh | Německo, Lipsko | 20.-24.11. | 20.11. | |
Międzynarodowe Targi Turystyczne - veletrh | Polsko, Varšava | 21.-23.11. | 21.11. | |
Mezinárodní festival outdoorových filmů | Chvalkovice na Hané | 21.-23.11. | 21.11. | |
Mezinárodní festival outdoorových filmů | Frenštát pod Radhoštěm, kino | 21.-24.11. | 21.11. | |
Life - veletrh | Brno, Výstaviště | 22.-24.11. | 22.11. | |
Vertical Pro - veletrh | Německo, Friedrichshafen | 22.-23.11. | 22.11. | |
Mezinárodní festival alpinismu | Praha, International | 22.-24.11. | 22.11. | |
Halls & Walls - veletrh | Německo, Friedrichshafen | 22.-23.11. | 22.11. | |
Kolem světa | Praha, Clarion | 23.-24.11. Cestovatelský festival | 23.11. | |
Krampus show | Praha, Holešovice | 24.11. |
Diskuse
když hoří pod plechem | Lukas B., 21.11.2024 14:39, 5 příspěvků |
nasrat@hovno.ch | pikovoda, 21.11.2024 11:28, 5 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Honza, 20.11.2024 23:57, 8 příspěvků |
plechovka pohoda | Honza, 20.11.2024 23:44, 5 příspěvků |
plechovka pohoda | Huze, 20.11.2024 16:28, 5 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Kuba Turek, 19.11.2024 13:14, 8 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Andy, 19.11.2024 12:55, 8 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Michael Beranek, 19.11.2024 9:10, 8 příspěvků |
nasrat@hovno.ch | Lukas B., 19.11.2024 9:07, 5 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Honza, 18.11.2024 18:45, 8 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Podzimní školení Akademie... | Horydoly , 21.11.2024 16:23 |
Cestování v digitální éře | Horydoly , 21.11.2024 16:10 |
Regionální muzeum Mělník | Horydoly , 19.11.2024 18:24 |
Svatba | Horydoly , 18.11.2024 14:12 |
Litr balené vody obsahuje... | Horydoly Open, 6.11.2024 23:42 |
Podzim ve Velkých Karlovi... | Horydoly , 6.11.2024 2:28 |
Metropolitní trail Motols... | Horydoly , 1.11.2024 0:17 |
Das war der Cybathlon 2024 | Horydoly , 30.10.2024 23:53 |