Doporučené vybavení
Horské kolo, helma, světlo dopředu a blikačka dozadu, odrazky ve výpletu, cyklistické rukavice, cyklistické tretry nebo pevné boty, funkční prádlo, náhradní duše, základní nářadí, nepromokavá a jasně barevná bunda s kapucí, dlouhé cyklistické kalhoty, dostatek pití, čokoláda nebo sladká tyčinka, lékárnička, mobil, outdoorový mobil, pojištění.
Přejeme příjemné poježdění a velké zážitky!
Rallye Sudety
Rallye Sudety je nejtěžší závod horských kol v Česku a zároveň značená trasa. Její parametry jsou impozantní a pro mnohé odstrašující: délka 120 km, převýšení 3300 m, 85 % vede terénem a rozhodující jsou technicky náročné sjezdy. Vítězové ji projedou v čase pět až šest hodin, ostatním to v závodním tempu trvá až dvanáct hodin.
Start a cíl jsou v Teplicích nad Metují a jede se velice členitým terénem Teplických, Adršpašských a Broumovských stěn. Kamenité sjezdy střídají traverzy se spoustou klouzavých kořenů, stoupání uzoučkými lesními stezkami a roviny v hlubokém písku či blátě.
Jestřebí hory
Poněkud turisticky zapomenutým krajem jsou nedaleké Jestřebí hory. Celý čtyřicetikilometrový přejezd obvykle začíná v Hronově, kde najdeme červenou turistickou značku a jako klíšťata se jí držíme až do Trutnova. Nejprve jen tak mírně stoupáme a klesáme mezi lesy a loukami. Najednou se ovšem lesní cesta zvedne, zařízne do terénu a přibydou na ní kameny.
Jsme v srdci Jestřebích hor. Míjíme předválečné betonové bunkry i celé pevnosti. Na nejvyšším vrcholku Žaltman vylezeme na kovovou rozhledu. Nedaleko v osadě Paseky je široko daleko jediná možnost se najíst. Turisté tu provozují chatu a skromnou hospodu. Po obědě nasedneme a po loukách rychle pohodlně sjedeme z hor do údolí.
Ještědsko-kozákovský hřbet
Vyhlídková trasa, která ovšem také nevydá svoji krásu zadarmo, vede Ještědským hřebenem. Platí se na ní vlastním potem. Z Chrastavy u Liberce vyjedeme po hlavní silnici k Jitravě a na sedle před ní odbočíme po červené značce do lesů. Po příjemně zpevněné, ale nepříjemně stoupající lesní cestě stoupáme na Ještěd. V závěru značku opustíme a na vrchol vyjedeme po asfaltové silničce.
Po červené si potom užijeme prudký sjezd a u chaty Pláně ji zaměníme za modrou. Polními cestami se dostaneme na vrch Javorník a sjedeme dolů do Jablonce. Trasa měří něco přes třicet kilometrů, ale vydá na celý den.
Kdo nemá dost, může projet celý Ještědsko-kozákovský hřbet. Začíná nad německým Oybinem, pokračuje přes Vraní skály, Ještěd, Javorník, Kopaninu, Suché skály až na Kozákov. Kromě ještědského úseku jím nevede jasná hřebenovka, a budete se tedy muset protloukat podle mapy po turistických stezkách, polňačkách a místy se nevyhnete ani silnici. Celkem najedete okolo stovky kilometrů.
Ralsko
Nová atraktivní cyklistická oblast vznikla v posledních pár letech okolo Ralska. Bývalým sovětským vojenským prostorem křižují asfaltové silničky bez provozu, kterými se na kole dostanete rychle, kam potřebujete. Nejezděte ovšem na jiném kole než na dobře seřízeném horském. Daleko od civilizace se bicykl opravuje špatně.
Vyřádit se můžete především na místních pískovcových kopcích, ze kterých většinou vedou rychlé a prudké sjezdy v hlubokých lesích. Nejlepší výjezd nabízí Ralsko. Od ranče Pavlín vás až těsně pod zříceninu na vrcholu vyvede lesní svážnice. Jestli nebudete muset slézat ze sedla, jste opravdu dobří.