Reklamní kampaň, kterou vede město na podporu odsunu nádraží, je neetická a nepravdivá. Tvrdí to občanské sdružení Nádraží v centru.
Stížnost na reklamu
Koalice Nádraží v centru podala v pondělí 9. srpna stížnost k Arbitrážní komisi Rady pro reklamu na porušení etického Kodexu reklamy. Týká se reklamní kampaně, kterou si brněnský magistrát objednal na podporu přestavby Železničního uzlu Brno v odsunuté poloze. Reklamní kampaň realizuje brněnská reklamní agentura Marco.
“Po důkladné analýze reklamy jsme došli k závěru, že byly mnohonásobně porušeny požadavky na etiku v reklamě,” tvrdí zástupci Nádraží v centru. “Nejčastěji se reklama provinila v požadavku kodexu na pravdivost a čestnost.”
Stížnost obsahuje celkem 27 jednotlivých provinění proti etickému kodexu. “Krátce před volbami do Evropského parlamentu se v jednom z tištěných inzerátů objevil i primátor Duchoň. Navíc tato reklama nebyla jasně rozeznatelná od redakční materiálů. Obojí Kodex reklamy zakazuje.
"Píárko" bez skrupulí
Také články, které vnikly v agentuře Marco, se objevily v oficiálním informačním časopise města Haló Brno bez řádného označení "reklama".
Za skandální považuje koalice Nádraží v centru skutečnost, že jde o neetickou reklamu hrazenou z veřejného městského rozpočtu. Prozatím za ni město utratilo čtyři miliony korun. Město označuje kampaň jako informační. Přitom jeden z hlavních požadavků Kodexu reklamy je, že reklama se nesmí vydávat za jiné druhy sdělení.
Informace, které město v kampani poskytuje se soustředí na označení nevýhod rekonstrukce ŽUB ve stávající poloze a výhody přičítá jen odsunuté variantě. Mnoho těchto argumentů je podáno manipulativně nebo jsou rovnou nepravdivé, jako například tvrzení, že na přestavbu nádraží přispějí fondy Evropské unie. Toto tvrzení se však nemá o co opřít, o příspěvek totiž doposud nikdo ani nezažádal.
Pokus o zastavení
Ke způsobu vedení informační kampaně firmou Marco člen zastupitelstva města Brna Martin Nawrath dodává: "Přečtete-li si ale otázky týkající se brněnského vlakového nádraží kladené několika brněnským kulturním osobnostem v červencovém čísle časopisu Haló Brno, octnete se v jiné době. V době, kterou nebudu pojmenovávat, protože by to znělo jako klišé. Chápu, že autor těchto otázek se neodvážil ani podepsat".
Pokud se Arbitrážní komise rady pro reklamy s obsahem stížnosti ztotožní, pravděpodobně vydá doporučení závadnou reklamu stáhnout. V takovém případě bude muset agentura Marco doporučení respektovat, neboť je členstvím v Asociaci reklamních agentur vázána se rozhodnutím rady řídit.
Za každou cenu
Koalice Nádraží v centru zvažuje také další postup. Pravděpodobně podá žalobu za klamavou reklamu. K celkovému přístupu vedení města k vyhlášení referenda brněnský zastupitel Martin Nawrath říká: "Chtělo-li by vedení města obhájit projekt přesunutého nádraží transparentním způsobem, mělo by přistoupit na konání referenda, zajistit vyváženost informačních kampaní a stanovit termín referenda shodný s konáním krajských voleb. To, že referendum zpochybňuje a zneužívá svých možností veřejnost informovat, znamená jediné: přesun nádraží se má uskutečnit za každou cenu. A to v přeneseném i doslovném slova smyslu."