Užitečné odkazy
- VIDEO
- - VYSOKÉ TATRY
- - REGIONY
- - FERÁTY
- - KONTAKT
- - REKLAMA
- - ENGLISH
Hlavní nabídka
Fórum Zpět na výpis diskuzí
Cestování s dětmi
Autor | Zpráva |
---|---|
Horydoly |
13.9.2017 12:29
10 rad, jak rozmluvit školák10 rad, jak rozmluvit školáky, aby s námi komunikovali Taky vám dělá problém vypáčit z potomka aspoň základní informace o dění ve škole? A máte pocit, že vaše vzájemná komunikace poslední dobou nějak vázne? Tak to se vám možná bude hodit 10 osvědčených rad a tipů, jak děti rozmluvit a posílit vaši vzájemnou důvěru. „Naučit děti, aby s námi komunikovaly, je stejně obtížné, jako jim vštípit, jak bezpečně přecházet křižovatku, jak se slušně a hezky chovat ke kamarádům, koho a jak pozdravit apod. A přitom všem ještě musíme používat jazyk, kterému malé dítě rozumí. Jakmile se ale náš potomek ocitne v první třídě, stává se vzájemná komunikace nutností. Je třeba se dozvědět, co se ve škole odehrávalo, zkrátka „být v obraze“… Jak to ale zařídit, aby s námi dítě komunikovalo a jeho odpovědi na naše otázky nebyly pouze jednoslovné? Hraniční nitka mezi tím, kdy projevujeme až protivný zájem o dění ve škole, a tím, kdy nás to skutečně zajímá, je velmi tenká, proto je třeba postupovat empaticky, opatrně a velmi uvážlivě,“ říká Štěpánka Štrougalová z Baby Clubu Juklík, která je sama „zasloužilou“ maminkou 4 školáků, a přidává několik svých vyzkoušených rad.
Uvědomujete si někdy, kolik dotazů a příkazů dostane váš potomek hned po ránu? Máš vyčištěné zuby? Ustlanou postel? Pojď snídat. Připrav si tašku. Pospěš si. Máš čepici? Proč jsi zase zapomněl svačinu? A co to pití na stole? Opravdu by nešlo pár dotazů-příkazů vypustit a nechat na dítěti, ať si ráno organizuje samo? Přeci jenom prvňáček už není jen tak nějaké mimino. A když něco zapomene, možná si dá příště větší pozor. Přehršel pokynů má totiž jediný efekt – dítě, aby je nemuselo poslouchat, prostě „vypne“ a nereaguje. Zkuste tedy pro jednou vyslovit pouze informaci, v kolik hodin se odchází do školy, a nechte mu víc samostatnosti. Šetřete s příkazy Určitě stojí za to se zamyslet, zda při komunikaci s dítětem sami nezapomínáte na slova, jako je „prosím“, „promiň“, „omlouvám se“… Možná totiž používáte jen holé oznamovací věty, jako: Udělej to. Utři to. Pospěš si. Rychle… Pak je pravděpodobné, že se tenhle způsob domlouvání vašemu potomkovi nelíbí a nejspíš v něm i tlumí chuť pouštět se do jakékoli další konverzace.
Některé, stále dokola se opakující otázky, děti právem otravují. Zkuste se vyhnout třeba těmto: Tak jak bylo? Jaké máš dneska známky? Co bylo k obědu? Co je ve škole nového?
„Mnohem lépe budou na malé školáky působit konkrétně položené otázky, kdy se budou cítit důležitě, že můžou samy něco vypravovat. Zkuste třeba tyto: Bylo dnes ve škole něco vtipného? Chceš mi něco vyprávět? Máš nějakou zajímavou příhodu? A pokud se dítě samo rozpovídá, buďte trpěliví a doposlechněte si příběh až do konce, i když máte málo času a potomek vypráví velmi rozvláčně. Obrňte se trpělivostí. Odměnou vám bude důvěra dítěte, které zjistí, že vás jeho zážitky a postřehy opravdu zajímají,“ doporučuje Štěpánka Štrougalová.
Dítě můžete rozpovídat i tím, že mu budete sami vyprávět, co jste v průběhu dne zažili. „Představ si, dneska jsem potkala… a domluvili jsme se, že …“ Však ono se dítě přidá. A je velmi dobré projevovat při vyprávění i vlastní pocity. Dítě to pak bude dělat stejně. Naučte ho říci: „Není mi dobře, řeknu ti to večer.“ Nebo „jsem smutný“, „jsem naštvaný“, „nebaví mě to“, „měl jsem radost“, „to mě potěšilo“ … Takto se dítě naučí přirozeně vyjadřovat a sdělovat své pocity a hned bude komunikace s ním jednodušší.
„Pokud víte, že dítě řešilo ve škole něco složitějšího, zkuste protentokrát naplánovat cestu ze školy pěšky. Nebo dítě vyzvedněte a zajděte si sednout někam do parku. Pokud byste totiž měli věnovat veškerou pozornost řízení automobilu a nemohli se soustředit na dětské vyprávění, byla by celá důvěra ztracená. Ani v tramvaji nebo v metru před cizími lidmi se příběhy zrovna dobře nevyprávějí. Ukažte tedy potomkovi, že vám na něm skutečně záleží a že si na takto důležitý okamžik opravdu uděláte čas. Zkrátka a dobře, že jeho situaci vnímáte a považujete za důležitou,“ říká Štěpánka Štrougalová.
To, že vám se popisovaná situace nejspíš nejeví až tak katastroficky jako vašemu potomkovi, není podstatné. Důležité je vidět věci pohledem dětských očí. Věty „nepřeháněj“ nebo „to asi nemáš pravdu“ dítěti nepomůžou, spíš ho znejistí, že ho neberete vážně. Přitom je to snadné – k dětské spokojenosti stačí poslouchat a k řešení se můžete znovu vrátit později, až nebude mít školák tak „horkou hlavu“.
Smířit se musíme i s tím, že přijde období, kdy si vaše dítě popovídá o některých tématech raději s druhým rodičem, tetou, kamarádkou, babičkou… - je to zcela přirozené a ani my jsme nebyli jiní. A samozřejmě to vůbec neznamená, že by k vám měl potomek menší důvěru.
„Zkuste najít hranici, kdy dítě chce být jenom vyslechnuto. Většinou ve smutku nebo ve vzteku rady nevyžaduje. Chce prostě jenom někoho, kdo ho vyslechne. Najít toto pochopení, je opravdu velmi složité. Ale účinné. Dítě většinou chce náš čas a pozornost. Nestojí o odpovědi, o řešení, stojí prostě o nás,“ konstatuje Štěpánka Štrougalová.
Pokud je situace opravdu tíživá, nejlepší řešení je relativně velmi jednoduché. Zkuste dítě obejmout, vzít do náruče, pohladit. A kontaktní komunikace nemusí být jenom při slzičkách. Stejně dobře funguje, když se něco povede. Třeba když potomka obdivně poplácáte po zádech, pogratulujete mu, nebo jenom rychle potvrdíte „give me five“, jinou řečí „Qua la mano“ nebo prostě „ruku na to“. Kdo je Štěpánka Štrougalová Štěpánka Štrougalová je majitelka Baby Clubu Juklík, což je dětské centrum, které je od roku 1988 průkopníkem v metodice kojeneckého plavání. Dnes provozuje několik bazénů a kromě plavání pro nejmenší nabízí kvalitní plaveckou školu pro starší děti, plavání pro těhotné, aqua-aerobic a zábavné i vzdělávací aktivity pro rodiče. Štěpánku baví vše kolem dětí, a jak říká, jejich „přirozené výchovy“. Její další rady najdete také na jejím webu blog.juklik.cz |
Počet příspěvků: 1126 | |
Horydoly |
1.8.2017 17:40
Fidget spinnerFidget spinnerů jsme prodali už přes půl milionu, hlásí Sparkys a Bambule Praha, 1. 8. 2017 – Fidget spinner, hit letošního roku, ovládl celý svět a jeho tuzemský prodej vysoce přesahuje jeden milion kusů. „Jen v našich prodejnách se zatím prodala nadpoloviční většina a prodeje dále stoupají. Nejčastěji se jedná o klasické spinnery, ačkoliv na trhu existuje nepřeberné množství druhů,“ říká Jana Krčková, marketingová ředitelka Wormelen Group, která provozuje maloobchodní síť hraček Sparkys, Bambule a HM Studio. Zájem je například i o modely, které ve tmě svítí nebo mají zabudované malé reproduktory. Pro hračku, která účinně bojuje se stresem a zklidňuje i jedince s ADHD, si chodí do prodejen převážně děti starší osmi let i když se nedá říct, že by se jednalo vysloveně o pravidlo. „Fidget spinnner je hitem napříč generacemi,“ komentuje Jana Krčková. Záleží však na důvodu koupě. Zatímco děti ho považují za točivou hračku, mladí lidé se často předhánějí v předvádění nejrůznějších triků a nutno dodat, že ty složitější vyžadují skutečné soustředění a zručnost. Na takové kousky je nutné si pořídit opravdu dobrý model. „Spinnery se samozřejmě liší kvalitou ložiska a materiálem, z něhož jsou vyrobené a který má vliv i na jejich točivost. Nejčastěji jsou k sehnání v plastovém, kovovém nebo silikonovém provedení,“ upozorňuje Jana Krčková a dodává, že v sítích prodejen Sparkys a Bambule je v současné době možné zakoupit celkem sedm druhů této hračky. Nejčastěji se podle ní prodává klasický plastový model s jedním ložiskem a třemi cípy v několika základních barvách. Na výběr jsou však i daleko nápaditější až vyloženě okázalé spinnery s nejrůznějšími potisky a motivy animovaných a komiksových hrdinů. „Zákazníci si však žádají i modely, které třeba svítí ve tmě, obsahují LED diody nebo v sobě mají zabudované malé reproduktory,“ doplňuje Jana Krčková, marketingová ředitelka Wormelen Group. Fidget spinner je druh relaxační hračky v jejímž středu je ocelové či keramické ložisko, díky kterému se otáčí i zbytek. Původně byl prodávaný jako hračka, která pomáhá lidem s hyperaktivitou, ADHD, autismem či úzkostí. Doposud však nevznikla žádná studie, která by dokázala, jaké účinky fidget spinner opravdu má. Ačkoliv tato hračka byla vynalezena již v 90. letech 20. století, začala být velmi populární až na jaře 2017, zejména na americkém trhu. Od té doby se hračka velmi rychle rozšířila do dalších zemí po celém světě. Veronika Vágnerová |
Počet příspěvků: 1126 |
Přidat příspěvek
Pro přidávání příspěvků je nutné se přihlásit