registrovat

Fórum Zpět na výpis diskuzí

Cestovní ruch Česko

Autor Zpráva

Horydoly

avatar
21.11.2024 16:23

Podzimní školení Akademie cestovního ruchu opět v plném proudu

CzechTourism a Google společně přispívají k digitalizaci českého turismu

Žáci a studenti usedli do lavic už v září. A v říjnu je následovala i odborná veřejnost z oblasti cestovního ruchu. Institut turismu agentury CzechTourism opět spustil podzimní část série školení pod názvem Akademie cestovního ruchu. Odborníci se tak dočkali dalších vzdělávacích kurzů.

Akademie cestovního ruchu zahrnuje sérii workshopů, školení a přednášek určených pracovníkům organizací destinačního managementu, turistických informačních center, ubytovacích zařízení a dalších subjektů působících v cestovním ruchu. Pořadatelé pečlivě vybírají jednotlivá témata s ohledem na aktuální trendy ovlivňující cestovní ruch v
Česku i ve světě.

V uplynulých týdnech proběhl hned ve dvou termínech kurz zaměřený na práci s umělou inteligencí (AI). Ta už dávno v Česku nepatří mezi neznámá témata. Včetně oblasti cestovního ruchu. S její pomocí se i v tomto oboru dají například vyhodnocovat data, vytvářet chatboty, automatizovat opakující se činnosti, nebo pracovat s AI jako
s pomocníkem pro copywriting.

Zájem o školení roste

„Zájem o školení v rámci Akademie cestovního ruchu stále roste, což mě velmi těší. Je to obrazem toho, že odborná veřejnost vnímá změny a témata, která rezonují ve světě i na domácím trhu, chce držet krok s dobou a dále se rozvíjet. Umělá inteligence v našem odvětví hraje stále větší roli. Pomáhá nám dosahovat strategických cílů a výrazně posiluje naši digitální transformaci,“ shrnuje ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller.

Na vzdělávání odborné veřejnosti CzechTourism dlouhodobě spolupracuje se společností Google. „Tato praxe nám umožňuje podporovat rozvoj digitálních dovedností v tak důležitém odvětví, jako je cestovní ruch. AI nám nabízí nespočet možností, jak toto odvětví modernizovat a zefektivnit,“ doplňuje vedoucí Institutu turismu
České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Petr Janeček.

Umělá inteligence jako hlavní téma

Uměla inteligence patří mezi jedno z hlavních témat letošního podzimního cyklu přednášek. Kurzu s názvem Buďte produktivnější s AI se zúčastnily bezmála tři stovky zástupců odborné veřejnosti – od destinačních organizací po turistická informační centra a vzdělávací instituce. A kvalitu přednášek si pochvalují. Potvrzuje to i jejich zpětná vazba, kterou pořadatelům akcí zasílají. Mimo jiné velmi oceňují, že kurzy jsou inspirativní a součástí jejich náplně jsou konkrétní příklady dobré praxe.

„Tato přednáška byla pro mě, jako zkušeného uživatele AI, vítaným osvěžením základů. Po absolvování specializovaných kurzů v USA a následném intenzivním sledování trendů jsem ocenil možnost aktualizovat si znalosti v kontextu českého trhu. Je chvályhodné, že CzechTourism přichází s takovou iniciativou, protože vzdělání v AI je
klíčovým diferenciátorem úspěšných podniků a je zarážející, jak výrazně zaostávají odvětví jako cestovní ruch a hotelnictví. Každá snaha o změnu tohoto stavu je proto více než žádoucí. Myslím si, že CzechTourism tímto krokem významně přispívá k digitalizaci českého cestovního ruchu. Věřím, že se podobné iniciativy dočkají v budoucnu ještě větší podpory,“ shrnuje za všechny své dojmy jeden z účastníků školení Milan Pavelka ze společnosti Hotelmax, která nabízí poradenské služby v oblasti hospitality.

Další kurzy v nabídce

Kromě školení na téma umělé inteligence nabízí CzechTourism další kurzy zaměřené například na zpracování dat, marketing nebo digitální průvodce. K dispozici je též školení, na kterém členové týmu Institutu turismu představí

Kateřina Beránková

Počet příspěvků: 1128

Horydoly

avatar
21.11.2024 16:10

Cestování v digitální éře

Na konferenci ve středních Čechách se sešli odborníci na cestovní ruch

V Hotelu SEN Senohraby se konal druhý ročník Středočeského fóra cestovního ruchu, které pořádala Středočeská centrála cestovního ruchu (SCCR) a Střední Čechy Convention Bureau. Mezi hlavní témata fóra s podtitulem Cestování v digitální éře patřil marketing destinace Střední Čechy, gastronomie v cestovním ruchu nebo využití moderních technologií a digitalizace. Záštitu nad konferencí převzala hejtmanka Středočeského kraje Petra Pecková. 

„Žijeme v digitálním světě a moderní technologie už dávno nejsou jen záležitostí mladých. Vývoj je nezastavitelný a úspěšný je ten, kdo jej využije. Tento přístup se stále více propisuje i do cestovního ruchu. V rámci cestování jsme zvyklí využívat moderní aplikace, vyhledávat tipy na výlety i služby na sítích. Velkým tématem je také cestování bez bariér. Je to oblast, kde máme v Česku ještě co dohánět. Je to i jedna z oblastí, které bych se ráda věnovala více, i když už dnes podporujeme některé projekty. Je důležité, aby služby byly dostupné pro všechny a s různými potřebami,” řekla na fóru Petra Pecková, hejtmanka Středočeského kraje.

Celodenním programem konference provázel zkušený moderátor Jakub Železný. V dopoledním bloku hosty přivítal také Václav Švenda, radní pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Středočeského kraje nebo Tereza Hofmanová, zástupkyně Czech Convention Bureau - hlavního partnera letošního fóra. Dalším bodem programu bylo vystoupení ředitele SCCR Jakuba Kulhánka, který účastníkům přiblížil činnost své organizace. Na jeho řeč navázala vedoucí marketingu Veronika Štičková a projektový manažer Jakub Nachtigal, kteří hosty nechali nahlédnout pod pokličku marketingového oddělení SCCR. Společně představili, jak se jim daří dostávat destinaci Střední Čechy do povědomí veřejnosti a ukázali i některé úspěšné kampaně.

Stejně jako vloni nechyběl na fóru Petr Janeček z Institutu turismu CzechTourism, který přítomným nabídl data za individuální ubytovací zařízení v regionu a věnoval se současnému stavu kapacit ubytovacích zařízení ve středních Čechách i metodě získávaní dat formou digitálního scanu.

Na téma budování inovačního ekosystému v kraji se zaměřil David Laryš ze Středočeského inovačního centra. Cílem jeho prezentace bylo ukázat výhody fungování inovačního ekosystému, jehož cílem je spolupráce subjektů i zdrojů, což usnadňuje vznik nových produktů či myšlenek.

Velkým tématem letošního fóra bylo cestování bez bariér. Tým spolku Disway ukázal výhody aplikace, která usnadňuje cestování v Česku lidem se zdravotním omezením. O příběhy cestování bez bariér se podělila i Lída Harcubová se svojí dcerou Marií, která je upoutána na vozík. Působivě vyprávěly o svých cestách po pěti kontinentech.

Na komplexní téma, kterým je udržitelnost v cestovním ruchu, se v závěru dopoledního bloku zaměřila Tereza Kadlecová, zástupkyně CzechTourism. Uvedla úspěšné příklady z praxe v zahraničí a trendy v této oblasti.

Inspirativní vhled do výhod využívání umělé inteligence předala účastníkům Anna Bohoněk, která AI v praxi školí pro vzdělávací platformu ELAI (European Leadership & Academic Institute). Uvedla praktické příklady využití a formy, jak může umělá inteligence pomoci nejen v cestovním ruchu.

Středočeské fórum cestovního ruchu zakončil vstup Lukáše Hejlíka, herce a autora gastromapy. Podnětnou diskuzí s moderátorem Jakubem Železným prozkoumali vliv gastronomie na cestovní ruch.

„Inspirace a networking byly hlavním cílem letošního ročníku fóra, které přilákalo nejen experty z různých oborů, ale i podnikatele z cestovního ruchu ve středních Čechách.  Věřím, že toto setkání nabídlo spoustu tipů, které přispějí k dalšímu rozvoji cestovního ruchu v regionu, což posílí i návštěvnost kraje. Rád bych také poděkoval všem řečníkům, partnerům, moderátorovi i hostům. Už nyní se těším na setkání v příštím roce,“ dodal Jakub Kulhánek, ředitel SCCR.

Organizátorem konference byla Středočeská centrála cestovního ruchu a Střední Čechy Convention Bureau. Partnery konference byly Czech Convention Bureau, Institut turismu agentury CzechTourism, Středočeské inovační centrum a Středočeský kraj.

Lucie Vurbsová

Počet příspěvků: 1128

Horydoly Open

avatar
30.8.2024 14:24

Země V4 spustily společnou kampaň v USA

Kreativní města střední Evropy 

Země Visegrádské čtyřky (V4) ve spolupráci s European Travel Commission (ETC) odstartovaly novou on-line kampaň zaměřenou na americký trh s názvem „Creative Cities of Central Europe“ (Kreativní města střední Evropy). Dvouměsíční kampaň odstartovala 1. srpna 2024 a zaměřuje se na propagaci moderní a kreativní stránky středoevropských měst. Cílem je nalákat cestovatele z USA, kteří hledají autentické zážitky mimo tradiční turistické trasy. 

Společná investice do budoucnosti turismu

Náklady na kampaň, která vznikla pod taktovkou agentury CzechTourism, dosáhnou 215 tisíc EUR. Celkem 15 tisíc EUR zaplatí Česko, 100 tisíc EUR pak poskytne ETC. Na úhradě zbývající částky se podělí další země V4, tedy Polsko, Maďarsko a Slovensko. Součástí plnění kampaně nebude jen oslovení a zásah cílové skupiny, ale také skutečný prodej zájezdů do zemí V4. CzechTourism touto aktivitou mimo jiné plní strategické cíle současného vedení agentury, které spočívají v konverzně orientovaném marketingu a ve vícezdrojovém financování.

„Naším cílem je ukázat americkým turistům, že střední Evropa je nejen bezpečná a bohatá na tradice, ale také plná živé kultury, koncertů, umění a moderní architektury i gastronomie. Jinak řečeno – je to místo, kde můžete zažít autentickou lokální atmosféru a neustále objevovat nové, zajímavé, neokoukané a současné atraktivity. Je to atraktivní turistická destinace,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodává: „Kampaň je součástí širší strategie, jejímž cílem je posílení vzájemné a efektivní spolupráce zemí V4 a podpora příjezdů turistů ze vzdálených trhů.“ 

Navazujeme na předchozí úspěchy

Letošní kampaň je součástí celého balíčku marketingových aktivit. K lákání turistů ze vzdálených trhů, včetně USA, budou sloužit i další nástroje jako např. B2B roadshow v cílových zemích nebo třeba provoz vzdělávací platformy pro odborníky z oblasti cestovního ruchu 

Cílíme na různé trhy – od USA až po Japonsko

Podle ředitelky odboru marketingu a zahraničních zastoupení České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jany Štumpové Konicarové se V4 zaměřuje, kromě Spojených států amerických, i na další klíčové trhy: „Pro americké a kanadské cestovní kanceláře zprostředkováváme destinační e-learning. V září se pak chystá marketingová kampaň v Japonsku pod vedením Maďarska, a v listopadu Česko organizuje roadshow v USA a Kanadě zaměřenou na navazování nových obchodních kontaktů. Akce proběhne za účasti českých subjektů působících v cestovním ruchu.“

Američtí turisté objevují střední Evropu

USA se stávají stále důležitějším zdrojovým trhem pro země V4. V roce 2023 navštívilo podle údajů Eurostatu střední Evropu téměř 1,3 mil. amerických turistů, kteří ve zdejších hromadných ubytovacích zařízeních strávili více než 3,18 milionu nocí. V průměru zůstal každý z nich v centru Evropy 2,5 noci. Značný podíl na těchto číslech má Česko, které se loni rozhodlo navštívit bezmála 0,5 milionu cestovatelů z USA. V tuzemsku pak strávili celkem 1,27 milionu nocí. Průměrná délka jejich pobytu u nás byla 2,6 dne, což je nad průměrem celého regionu. 

Kateřina Beránková

Počet příspěvků: 321

Horydoly

avatar
12.8.2024 09:47

Turistů ve středních Čechách přibývá

 

Roste počet zahraničních hostů 

V prvním pololetí letošního roku přijelo do hromadných ubytovacích zařízení ve středních Čechách téměř 566 tisíc návštěvníků, což bylo nejvíce od roku 2012, a zároveň o jednu sedminu více, než kolik přijelo v období před pandemií koronaviru. V porovnání se stejným obdobím loňského roku se ubytovalo o 19 tisíc hostů více. Většinu návštěvníků tvořili tuzemští hosté. Ze zahraničních návštěvníků přijelo nejvíce hostů z Německa, Slovenska, Polska a Rakouska. 

Podle údajů Českého statistického úřadu, který zveřejnil počty návštěvníků hromadných ubytovacích zařízení (HUZ) ve Středočeském kraji, se meziměsíčně od začátku roku navyšoval i samotný počet hostů. Zatímco v lednu se v kraji ubytovalo 54 tisíc hostů, v červnu to bylo téměř 137 tisíc hostů. Meziroční nárůst proběhl v lednu (o 1,2 %), v únoru (o 9,9 %), v březnu (o 16,5 %) a pak v květnu (o 5,7 %), meziroční pokles nastal v dubnu (o 1,7 %) a v červnu (o 3,6 %). Průměrná délka pobytu jednoho hosta v regionu v prvním pololetí roku představovala 2,07 noci, což bylo méně než celorepublikový průměr (2,43) a v porovnání s dalšími kraji se jednalo o třetí nejnižší hodnotu. 

Více turistů ze zahraničí

Z dat vyplývá, že ve druhém čtvrtletí přijelo do regionu téměř 362 tisíc návštěvníků. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku jde o nárůst o 0,14%, oproti předcovidovému roku 2019 se jedná o nárůst o 9,6%. Mírný meziroční pokles (-0,85%) zaznamenaly střední Čechy u tuzemských návštěvníků (rezidentů). Meziročně se ve druhém kvartálu snížil i počet přenocování o 5,97% a to jak u rezidentů (-8,6%), tak u nerezidentů (-4%). 

„I když ze statistik ČSÚ vyplývá mírný pokles domácích hostů, budeme sledovat, co přinese třetí čtvrtletí a hlavní turistická sezóna, která bývá rozhodující,“ uvedl Jakub Kulhánek, ředitel Středočeské centrály cestovního ruchu, která dlouhodobě cílí na tuzemské i zahraniční návštěvníky. 

Oproti nižšímu počtu tuzemských turistů však přijelo ze zahraničí o 3,7% hostů více než ve stejném období loňského roku. Nejvíce zahraničních turistů dorazilo tradičně z Německa, Slovenska, Polska a Rakouska. 

Radní pro oblast kultury, památkové péče a cestovního ruchu Václav Švenda komentuje data návštěvnosti: „Ze statických dat je stále patrný mírný nárůst návštěvnosti zejména zahraničních návštěvníků, což potvrzuje, že náš region má stále atraktivní nabídku pro zahraniční, ale i tuzemské návštěvníky. Abychom tento trend podporovali a dále zlepšovali turistickou atraktivitu našeho kraje, pokračujeme v dotačních programech zaměřených na podporu destinačního managementu a na rozvoj turistické infrastruktury. Tyto programy zahrnují jak modernizaci stávajících zařízení, tak i investice do nových projektů, které pomohou přitáhnout do našeho regionu ještě více turistů. Dále investujeme také do akcí a událostí, které regionu přináší větší návštěvnost a pozitivní publicitu. Naší snahou je zajistit, aby se náš kraj stal ještě přitažlivějším cílem pro turisty, a podpořit tak dlouhodobý růst nejen v turistickém sektoru 

Středočeská centrála cestovního ruchu dlouhodobě podporuje turismus v kraji. „V průběhu jara a léta jsme zopakovali loňskou prezentaci regionu na Slovensku a v Polsku. Ať už formou digitální reklamy v Bratislavě na hlavní autobusové stanici, inzerce nebo reklamy na varšavském letišti. Naše aktivity zahrnují i press tripy, kterých jsme jen od začátku roku zorganizovali dvacet čtyři a stále s agenturou CzechTourism jednáme o dalších, které by se uskutečnily do konce roku. Nezapomínáme ani na české návštěvníky. Kromě dalších kampaní jsme v květnu spustili nový turistický produkt Pustit k vodě, který láká na zážitky na vodě a okolo vody. V průběhu června jsme představili turistické cíle a aktivity v regionu v rámci Víkendové Snídaně na TV Nova. Další kampaně v Česku plánujeme i na podzim, kdy pokračujeme s kampaní Utečte z města. Reklama obdobného charakteru poběží i v zahraničí, a to ve spolupráci s CzechTourism,“ dodal Jakub Kulhánek.

Pozn. Data o návštěvnosti hromadných ubytovacích zařízení pocházejí z plošného šetření ČSÚ a nezahrnují účastníky cestovního ruchu, kteří se ubytovali jinde než v hromadném ubytovacím zařízení. Do celkových výsledků návštěvnosti jsou započítány údaje týkající se ukrajinských státních příslušníků, kteří si ubytování hradili sami. Vzhledem k válečnému konfliktu na Ukrajině však nebylo ve všech případech možné na straně provozovatelů ubytovacích zařízení rozlišit, zda jde o turistu či uprchlíka. Do počtu návštěvníků tak mohly být započítány i osoby, které nelze objektivně považovat za účastníka cestovního ruchu dle mezinárodních doporučení.

Lucie Vurbsová

Karlštejn

Počet příspěvků: 1128

Horydoly Open

avatar
15.2.2024 08:50

Cestovní ruch v Česku nabírá na síle

V Česku se v loňském roce ubytovalo v hromadných ubytovacích zařízeních téměř 10 milionů zahraničních turistů (43,3 % z celkového počtu). Dalších bezmála 12,5 milionů hostů tvořili čeští občané (56,7 %), kteří se rozhodli strávit dovolenou v některém ze zdejších ubytovacích zařízeních. Celkově tak počet turistů, kteří do Česka zamířili, loni přesáhl 22 milionů, meziročně více o 13,5 %. V celkových datech se tak cestovní ruch dostává opět na čísla před pandemií. Postupně se také obrací podíl českých a zahraničních turistů.  

V průběhu celého loňského roku se pro zdejší region rozhodovali především Němci (2 307 282, meziročně + 25 %), Slováci (875 742, meziročně + 12 %) a Poláci (762 112, meziročně + 24 %). Za “skokany roku” je pak možné označit občany Tchaj-wanu (čínské provincie), kterých přijelo do Česka ve srovnání s rokem 2022 o 931 % více (celkem 142 136) a Jižní Koreje (meziroční nárůst o 250 %, celkem 234 810 lidí). Více než 100% nárůst je také v případě návštěvníků z Číny, Japonska, Thajska nebo třeba Nového Zélandu či Austrálie. Nejčastějším cílem pak byla PrahaJihočeský a Jihomoravský kraj.   

„Celkový počet turistů, kteří se ubytovali v hromadných ubytovacích zařízeních v Česku, meziročně vzrostl. Dostáváme se tak na předcovidová data. Co se ale změnilo – je poměr cizinců a našinců. Zatímco v roce 2019 tvořili domácí turisté 50,5 % z celkového počtu ubytovaných hostů, loni to bylo už 56,7 %. Přitom právě cizinci na cestách do a po Česku utrácejí více než rezidenti. V loňském roce zvolili Česko jako svou dovolenkovou destinaci nejčastěji občané Německa, Slovenska, Polska, USA a Velké Británie. Nejen na ně, ale i na další trhy vybírané exaktní metodou dle jejich bonity, zaměříme naši letošní největší kampaň. Jejím prostřednictvím chceme vzbudit zájem o nové segmenty a produkty a přilákat k nám více cizinců,“ shrnuje ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodává: „Cestovní ruch nezanedbatelně pomáhá tuzemské ekonomice, před Covidem se na HDP naší země podílel 3 %. Vyplatí se do něj tedy investovat. A v tomto ohledu je určitě na místě zmínit, že viditelnost Česka v zahraničí a na tuzemských eventech můžeme posílit i díky tomu, že se nám podařilo vyjednat oproti roku 2023 navýšení rozpočtu na cestovní ruch o 27 milionů korun. Aktuálně tak máme k dispozici na tyto aktivity 400 milionů Kč a za to bych chtěl poděkovat Ministerstvu pro místní rozvoj.“   

Ve 4. čtvrtletí se v hromadných ubytovacích zařízeních ubytovalo celkem 4 658 434 hostů. O 8 % více než ve stejném období roku 2022. Na složení se zahraniční (2 332 309 osob, 50,1 %) a domácí hosté (2 326 125 osob, 49,9 %) podíleli obdobnou měrou.  Ve srovnání s rokem 2019 cestovalo po Česku o 11 % rezidentů víc, cizinců přijelo o 10 % méně. Nejčastěji do tuzemska zamířili během posledního kvartálu loňského roku občané Německa (542 308, meziročně +6 %), Slovenska (202 860, meziročně +5 %), Spojeného království (135 146, + 39 %), Polska (130 754, meziročně +5 %) a USA (126 116, meziročně +29 %). 

Ve 4. čtvrtletí 2023 se nejvíc turistů ubytovalo v rámci všech typů ubytovacích zařízení v Praze, a to cca 2 miliony. Následoval Jihomoravský kraj se zhruba 416 tisíci hosty a kraj Karlovarský, ve kterém přenocovalo celkem 318 tisíc cestovatelů. V posledně jmenovaném kraji také turisté ze zahraniční zůstávají nejdéle, stráví zde v průměru 4,84 dne, zatímco celorepublikový průměr za rok 2023 je 3,44 dne. 

Pokud jde čistě o hotely, jen během prosince loňského roku je v Česku navštívilo celkem 1 200 573 hostů. Z toho 37,4 % tvořili rezidenti (449 027) a 62,6 % cizinci (751 546). Největší část zahraničních hostů, kteří koncem loňského roku zvolili tento typ ubytování, přicestovala z Německa (174 616, meziročně + 13 %), Spojeného království (51 683, meziročně + 44 %), Slovenska (50 997, obdobně jako loni), Itálie (40 814, meziročně +32 %) a USA (39 968, meziročně + 29 %). 

Zásadní roli v cestovním ruchu přitom hrají přímá letecká spojení. CzechTourism na nich intenzivně pracuje s Letištěm Praha a dalšími subjekty. Loni se mimo jiné podařilo zprovoznit linky Praha – Soul či Praha – Tchaj-Pej, na dalších letech se pracuje.  

Kateřina Beránková

Počet příspěvků: 321

Horydoly

avatar
7.11.2023 15:55

Projekt 6x5 oslovil 3,5 milionu uživatelů

Projekt 6x5 oslovil 3,5 milionu uživatelů. Jižní Čechy bodovaly s kampaní již podruhé   

Marketingová kampaň, která lákala turisty k návštěvě regionu, skončila úspěchem. Projekt s názvem “6x5 z jižních Čech na druhou” realizovala Jihočeská centrála cestovního ruchu v druhé polovině léta. Na sociálních sítích oslovil téměř 3,5 milionu uživatelů.  Přes 1000 lidí si uložilo tip na později. V hodnocení padala slova jako láska, neskutečné množství zážitků, vše na jednom místě nebo prostě wow. 

Projekt se zakládal na osvědčeném konceptu, který Jihočeská centrála cestovního ruchu použila pro svou marketingovou kampaň již v roce 2020. Šest vybraných tvůrců obsahu na sociálních sítích postupně zavítalo do jižních Čech, aby vždy po dobu pěti dnů objevovali známá i méně známá místa v jednotlivých turistických oblastech a o svých zážitcích informovali sledující na svých online kanálech. Do akce se zapojily také oficiální profily Jižní Čechy a celkový dosah se vyšplhal na téměř 3,5 milionu oslovených uživatelů. Konkrétní tipy na výlety si jen na Instagramu uložilo takzvaně “na později” přes 1000 lidí. Cílem kampaně byla podpora návštěvnosti v období po skončení hlavní turistické sezóny. Na webu jiznicechy.cz proto vznikla speciální záložka, kde je možné i zpětně dohledat inspiraci v podobě itineráře výletů a lidé mohou cestování slavných osobností hledat také v uložených stories na Instagramu @jiznicechy - https://bit.ly/6x5_inspirace_na_vylet

Doporučení na to, kam po jižních Čechách vyrazit, připravovala pestrá skupina tvůrců s různým zaměřením. “Vybírali jsme nejen podle jejich dosahu v online prostředí, ale také podle cílové skupiny a stylu, jakým tvůrci vypráví svůj příběh. Podařilo se nám zacílit na rodiny s dětmi v různém věku, bezdětné páry, solo dobrodruhy a pokryli jsme i možnost, kdy cestují dvě různé generace společně. Pro všechny se nám podařilo sesbírat zajímavé tipy na výlety autenticky odprezentované právě samotnými tvůrci,” popisuje ředitel Turistické oblasti Budějovicko, Tomáš Polanský. Do jižních Čech zavítala česká herečka a zpěvačka Michaela Tomešová (např. seriál ZOO, Sestřičky Modrý kód nebo Ordinace v růžové zahradě) s kamarádkou a dětmi, fotografka Teru Menclová se svou babičkou a psem, dobrodruh a cestovatel Tomáš Vaňourek, propagátorka zdravého životního stylu a máma Peťa Elblová s rodinou nebo mladá akční rodinka 2ontheway - Lucie Horová a Tomáš Snášel s dětmi. Na své publikum cílila Denisa Vyšňovská, kterou časopis Forbes zařadil na seznam TOP influencerů Slovenska za rok 2022 a 2023. 

Materiál, který tvůrci vygenerovali během svého pobytu, slouží k další propagaci jižních Čech. Během pobytu je diváci mohli živě sledovat na 4 platformách - Facebook, Instagram, YouTube a TikTok. Po skončení lze inspiraci najít nejen na zmíněných platformách, ale i na webových stránkách v podobě blogů a turistických tipů nebo si poslechnout podcastový záznam. “Výrazně ožila i naše fotobanka a zájemci o cestování se budou s účastníky projektu 6x5 setkávat i nadále v příspěvcích naší stránky. A tím naše spolupráce určitě nekončí!” prozrazuje vedoucí domácího cestovního ruchu Tereza Procházková. Právě mladá akční rodinka 2ontheway - Lucie Horová a Tomáš Snášel s dětmi, kteří popsali jejich pobyt tak, že jižní Čechy jsou láska, se vrátí začátkem prosince vyzkoušet adventní program pro celou rodinu. Právě pohled na jižní Čechy a zážitky tvůrců z cest po kraji je možné sledovat ve videu, které je umístěno i s itenerářem na již zmíněném webu https://bit.ly/6x5_inspirace_na_vylet

Na přípravě programů, podle kterých si tvůrci vybírali lokality, spolupracovala JCCR s jednotlivými turistickými oblastmi a jejich místními partnery a poskytovateli služeb. “Naši kolegové v 9 turistických oblastech znají své okolí nejlépe, takže perfektně vytipovali místa vhodná pro tento typ projektu. Navíc se podařilo zapojit také místní projekty, které pomáhají udržitelnému cestovnímu ruchu, jako jsou například sdílená auta GoDrive či půjčovna střešních autostanů Roofcamping,” pochvaluje si Petr Soukup. 

Medailonky tvůrců zapojených do 6x5 na druhou z jižních Čech

Michaela Tomešová @misatomesova - 1. - 6. 8.

Známá česká herečka a zpěvačka Míša Tomešová k nám zavítala se svými syny Kristiánem a Jonášem, se svou kamarádkou a jejími dvěma holčičkami. Jižní Čechy má podle vlastních slov navždy přirostlé k srdci a má je spojené s naprostou pohodou a obrovským množstvím zážitků. Každé léto jezdí za příbuznými do vesničky u Jindřichova Hradce a díky projektu 6x5 objevila nová místa… a jak se jí u nás líbilo? Asi nějak takhle… “Nač jezdit na druhej konec planety, když jižní Čechy mají vše, po čem člověk touží."

Tomáš Snášel a Lucie Horová @2ontheway - 6. - 11. 8. 

Luci, Tom, Izí a Tobi jsou mladá, akční rodinka, která celoročně cestuje po celém světě. Přes sociální sítě sdílí společnou cestu životem a zajímavými místy. Tomáš pochází z Tábora, takže jihočeské kořeny nezapřou. Rádi ale navštívili i další místa na jihu Čech a objevili tak další možnosti pro trávení společných chvilek. Pobyt si u nás o jeden den dokonce prodloužili, aby stihli ještě více zážitků.

Petra Elblová @jmenujisepeta - 11. - 16. 8.

Péťa je u sledujících oblíbená pro posty z „běžného“ života, který až tak obyčejný není. Ráda sdílí svůj přístup ke zdravému životnímu stylu a střípky z výletů s rodinou. Při cestování si vybírá především babyfriendly místa a ubytování. Těšila se, že v jižních Čechách pozná další krásná místa, a podle výstupů je jasně vidět, že se to povedlo!

Tomáš Vaňourek @expedicez101 - 16. – 21.8

Plzeňský rodák a cestovatel každým coulem. Vydal se po stopách legendární cestovatelské dvojice Hanzelka a Zikmund, a proto tráví hodně času v Africe. Jižní Čechy jsou pro něj ale velice inspirativní a jezdí sem pravidelně za fotografickými úlovky. Jak sám říká, svět pořád čeká na objevení, ale Čechy jsou Čechy. Tomáš si vyzkoušel jihočeskou přírodu na vlastní kůži a po stopách cestovatelské dvojice se vydal také u nás na jihu.

Tereza Menclová @terumenclova - 21. - 26. 8.

Teru je fotografka, cestovatelka a instagramerka z Prahy. Aktivně cestuje už spoustu let, miluje hory, svobodu, přírodu a všechno krásno kolem. Z prvních opatrných výletů do různých evropských měst se postupně staly cesty dál do zahraničí i mimo evropský kontinent a také cesty, na které se vydává sama nebo se svým čtyřnohým přítelem Hosim. Jižní Čechy neměla procestované tak, jak by si přála, a tak se k nám na jih opět vrátila a tentokrát i se svou babičkou.

Denisa Vyšňovská @denisa.vysnovska - 26. - 31. 8.

Modelka a vegan influencerka z Bratislavy, která se aktivně prezentuje na Tiktoku, Instagramu a YouTube. Originálně propojuje módu s poznáváním nových míst. Od mala snila o cestování po celém světě a nyní se jí přání splnilo. Podle ní nezáleží na vzdálenosti, ale na kouzlu daného místa. Možná právě proto ráda přijala pozvánku do jižních Čech a odškrtla si tak další položku na svém wishlistu. 

Jana Píchová

Počet příspěvků: 1128

Horydoly

avatar
30.10.2023 14:12

Venkovská turistika na Vysočině

Vysočina se chce jako první kraj v Česku víc zaměřit na venkovskou turistiku. Připravila kompletní nabídku pro cestovatele

Nejvíc obcí s méně než tisícovkou obyvatel v Česku. Tak vypadá Kraj Vysočina, tedy region, kde lidé žijí hlavně venkově a hustota osídlení není příliš velká. Proto má v dané oblasti turismus spojený s venkovem a půdou velký potenciál. Vysočina Tourism si to uvědomuje. V letošní turistické sezóně tak – kromě řady památek zapsaných na seznamu UNESCO – nově nabídne také zážitky na farmách a statcích, regionální produkty včetně lokální gastronomie, nápojů z místních pivovarů a originálních objektů v malých obcích či zcela na samotě. Vysočina je tak vůbec prvním krajem Česka s ucelenými službami v oblasti venkovské turistiky a regionem, který má daný segment jako prioritní téma. 

Loni region mezi Čechami a Moravou navštívilo vůbec nejvíce turistů za posledních deset let, a to téměř 643 tisíc. Převažovali rezidenti, kterých bylo více než 573 tisíc, zahraničních turistů přijelo téměř 70 tisíc. Pro obě skupiny představuje venkovská turistika na Vysočině spojená s relaxací, klidnými málo osídlenými místy s mnoha světově unikátními památkami a čistou přírodou velký potenciál.

„Na Vysočinu je to ze všech koutů České republiky podobně blízko. Region na pomezí Čech a Moravy nabízí stovky kilometrů značených turistických, cykloturistických i koňských tras, které kraj křižují. Rodinnou dovolenou na Vysočině můžete prožít jako jedno velké dobrodružství, můžete se u nás pokusit vytvořit nový světový rekord – vlastně v čemkoli, relaxovat, obdivovat historický odkaz našich předků, poznat kouzlo venkovské turistiky na statcích a farmách,“ říká hejtman Kraje Vysočina Vítězslav Schrek a dodává: „Plně souzním s trendem, že dnešní cestovní ruch je především o nových zážitcích. V tomto směru má Vysočina a místní poskytovatelé služeb co nabídnout, bez ohledu na počasí nebo jazykovou bariéru.“

Vysočina má stále ještě průmyslově-zemědělský charakter. Ve službách pracuje asi 49 % místních, tedy o cca 10 % méně lidí, než je celorepublikový průměr. V průmyslu a stavebnictví pak zhruba 45 % lidí. V zemědělství, lesnictví a rybolovu má práci asi 7 % ekonomicky aktivních obyvatel Vysočiny. To je vůbec nejvíce lidí zaměstnaných v daném sektoru ve srovnání s ostatními kraji a dvojnásobek celého Česka. Pokud se správně uchopí venkovský, tedy i zemědělský charakter kraje, cestovní ruch může generovat nejen nové pracovní příležitosti.

„Od roku 2023 chceme Vysočinu představovat jako prostředí venkova. Na území se již nachází široká nabídka služeb s touto tematikou, kterou jsme nyní spojili v jeden celek. Venkov tak nabídne návštěvníkům vše od ubytování a gastronomie po jedinečné zážitky. Důležitou součástí je pro nás podpora místních podnikatelů, kteří nabízí prvotřídní služby v této oblasti,“ říká ředitelka Vysočina Tourism Oľga Königová a dodává: „Kampaň Venkov, kterou spouštíme, má za cíl přivést turisty do regionu a umožnit jim netradiční dovolenou plnou zážitků, odpočinku a ochutnávek místních specialit.“

Roli přitom hraje i profil typického návštěvníka Vysočina. Podle dat Institutu Turismu agentury CzechTourism na Vysočinu lidé jezdí autem či na motorce hlavně za rekreací, týká se to 61 % domácích a 62 % zahraničních hostů. Během pobytu navštěvují kulturní památky (50 % cizinců, 28 % rezidentů), věnují se jiným aktivitám (38 % cestovatelů z jiných zemí, 30 % obyvatel Česka) a/nebo pěší turistice (23 % zahraničních a 24 % domácích návštěvníků). Turisté z ciziny hodně slyší i na gastronomii (22 %). Aby venkovská turistika v Česku na národní úrovni dobře fungovala, je třeba vzájemná spolupráce s regiony. Právě u venkovské turistiky hraje významnou roli respektování pyramidy destinačního managementu.  

„Venkovský cestovní ruch včetně agroturistiky zažívá celosvětově obrovský boom, který ještě umocnila pandemie covidu-19. Pro návštěvníka nabízí únik před masovým turismem do čistého prostředí, za poznáním autentických zážitků, lokální gastronomie a místních komunit. Jedná se tak vlastně o jednu z hlavních forem udržitelného cestovního ruchu, což je aktuálně silný globální trend, jehož výsledkem je minimalizace negativních efektů turismu pro přírodní prostředí i obyvatele destinace a naopak důraz na prospěšnost pro místní komunity,“ říká Key Account Managerka České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jana Humpolíková a dodává: “Příklady ze zahraničí ukazují, že obzvláště u tohoto segmentu tvořeného drobnými poskytovateli služeb, typicky rodinnými farmami, pro které je navíc cestovní ruch pouze vedlejším zdrojem příjmu, je jeho národní zaštítění a podpora naprosto klíčová. Česko má v této oblasti obrovský potenciál ve smyslu kvality a počtu zařízení venkovské turistiky i jejich rozmanitosti, Proto jsme v roce 2020 ve spolupráci se Svazem venkovské turistiky a agroturistiky spustili projekt Prázdniny na venkově, jehož cílem je právě podpora a propagace tohoto turistického produktu doma i v zahraničí “  

Projekt Prázdniny na venkově vznikl ve spolupráci  Svazu venkovské turistiky a agroturistiky aČeské centrály cestovního ruchu – CzechTourism . Značka má za cíl zviditelnit český venkov a ukázat, že jde o skvělé místo na dovolenou pro celou rodinu. Prázdniny na venkově uspokojí i náročnější cestovatele, venkov se dá zažít mimo jiné v zámeckých hotelech, stylových penzionech či glampingu. 

„Prázdniny na venkově jsou značkou, která pomáhá nejenom najít nezapomenutelnou venkovskou dovolenou, ale stejnou měrou pomáhá podnikatelům ve venkovské turistice a agroturistice zlepšovat služby prostřednictvím individuálního poradenství, sdílení zkušeností a vzdělávacích seminářů s předními odborníky z oboru marketingu, sociálních sítí, ubytovacích i zážitkových služeb. Spolupráce s agenturou CzechTourism a Kudy z nudy zase certifikovaným subjektům zajišťuje propagaci v České republice i v zahraničí,“ říká předsedkyně Svazu venkovské turistiky a agroturistiky Zdenka Nosková.

Tipy na prázdniny na venkově na Vysočině jsou k dispozici na www.vysocina.eu. Dělí se do osmi kategorií podle toho, co turistu zajímá:Pro gurmány, Za odpočinkem, Netradiční ubytování, Za zvířátky, Za zážitky, Regionální produkty, Pivovary a Jezdecké stanice. A zařízení se značkou Prázdniny na venkově po celém Česku i další inspiraci lze najít na www.prazdninynavenkove.cz.

Orná půda v daném kraji má 276 971 hektarů a na celkové zemědělské půdě se podílí více než 76 %. 

„Téma agroturistiky je silné a podle všech již uvedených okolností velmi příhodné téma právě pro Vysočinu a my tento projekt plně podporujeme. Svaz venkovské turistiky a agroturistiky je aktivním členem našeho širšího celostátního spolku, který obhajuje větší návrat modelu rodinného hospodaření na český venkov. Řada našich členů se přitom touto rozšířenou činností v zemědělství již dlouhá léta, s úspěchem a oceněním ze strany turistické veřejnosti, na svých farmách zabývá,“ říká předseda Asociace soukromého zemědělství ČR Jaroslav Šebek a dodává: „Mám za to, že je tedy na čem stavět a doufáme, že se podaří tuto snahu skutečně dotáhnout do reálných výsledků a těchto speciálních zážitkových, a i gurmánských nabídek pro turisty na venkově v kraji přibyde. Bude to mít přínos jak pro turisty, tak pro spotřebitele lokálně vyrobených potravin, tak pro ekonomiku v kraji. Mediální podpory kraje si velmi vážíme a věříme, že budeme dobře reprezentovat náš kraj“.

„Vysočina je krajem venkovským a zemědělským. Zemědělství a venkov k sobě patří, i díky péči našich zemědělců je venkov na Vysočině právem vyhledávaný. Hlavním úkolem zemědělství vždy bylo, je a musí být produkce kvalitních potravin. Ty prokazatelně kvalitní s doloženým původem na Vysočině jsou pak nositeli značek jako je Vysočina regionální produkt, nebo Regionální potravina. Právě dnes byl zahájen příjem žádostí o přidělení certifikátu a přihlášek do soutěže Regionální potravina Kraje Vysočina 2023 a já věřím, že nejen tyto oceněné kvalitní potraviny si najdou co nejpřímější cestu ke svým konzumentům. Protože to, že tyto potraviny nám budou chutnat a budeme je kupovat je nejlepším oceněním celoročního úsilí našich zemědělců na polích a ve stájích naší Vysočiny“ říká radní Kraje Vysočina pro lesní a vodní hospodářství, zemědělství a životního prostředí Pavel Hájek a dodává: „Zájemce o výborné potraviny z Vysočiny můžeme pozvat například na vyhlášené Přibyslavské mlékárenské dny, nebo na Bramborářské dny do Havlíčkova Brodu, tradičního centra bramborářského výzkumu, který navíc v letošním roce slaví 100. let své činnosti.“

Aktuálně si lze venkovskou a agro turistiku na Vysočině užít například v Třeštickém mlýnu nebo na Turistatku Javořice. Prvně jmenovaný subjekt s historií sahající až do středověku, v kterém se kromě mletí obilí také řezalo dřevo a lisoval lněný olej, prošel v letech 2006 až 2016 rozsáhlou rekonstrukcí. V současné době v Třeštickém mlýnu mimo jiné chovají vlastní zvířata a pořádají svatby. Na Turistatku Javořice začala rodina, která ho dříve vybudovala, znovu hospodařit po Sametové revoluci, kdy se jí objekt vrátil. Nyní mimo jiné provozují penzion s kempem, vyrábí mošt, cidery a marmelády.  

Štěpánka Filipová

Počet příspěvků: 1128

Horydoly

avatar
23.2.2023 14:44

Češi se do zahraničí rádi vrací

74 % z těch, kteří byli v zahraničí předloni, vyrazili znovu i loni

Letošní zájem o včasné nákupy letních dovolených je více než o polovinu vyšší než v minulém roce, což značí návrat k trendu před pandemií COVID-19, kdy se v předprodejích prodala i téměř polovina všech letních zájezdů. O oblibě Čechů vracet se do zahraničí svědčí i skutečnost, že se loni k moři vrátil každý sedmý Čech.  

Táhne hlavně moře

Z aktuálního průzkumu agentury NMS pro ERV Evropskou pojišťovnu vyplývá, že dovolená u moře je dlouhodobě jedním z nejoblíbenějších způsobů, jak Češi tráví svou letní dovolenou. Předloni se na dovolenou k moři vydalo 22 % Čechů. Téměř 70 % z nich se pak k moři opět vrátilo loni. 15 % lidí, kteří byli v roce 2021 u moře, se loni rozhodli opět vyrazit do zahraničí, ale jako svoji destinaci vybrali místo, které u moře nebylo. Stejná část Čechů pak vyměnila letní dovolenou u moře za čas strávený v Česku.

Plánování letošní dovolené

Letos plánují na dovolenou vyrazit téměř dvě třetinu Čechů (61 %). 13 % z nich má již dovolenou zakoupenou, nebo si ji plánuje pořídit nejpozději do konce února. 18 % Čechů ji pak chystá zakoupit ještě před začátkem letních prázdnin a 30 % vyčkává až na Last-Minute nabídky. Každý čtvrtý letos dovolenou neplánuje vůbec.

Výhled na letní dovolené 

Vysoký zájem Čechů o cestování potvrzují aktuální předprodeje zájezdů. „Od začátku roku si dovolenou na léto zakoupilo o zhruba polovinu více lidí než loni. Další silnou vlnu nákupů pak předpokládáme před začátkem letních prázdnin a v rámci oblíbených Last-Minute nabídek,“ říká Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny a dodává: „Podle aktuálních čísel očekáváme, že i letošní sezona bude silnější než poslední předcovidová, tedy v roce 2019.“

Vlastimil Divoký
manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny

Počet příspěvků: 1128

Horydoly

avatar
23.8.2022 11:54

Lodě na vltavské vodě

Kolem vody v jižních Čechách se připravují investice přes tři miliardy 

Investice přes tři miliardy korun se připravují v následujících čtyřech letech v jižních Čechách. Jedná se o projekty, které přímo souvisí s vodou, nebo jsou v její těsné blízkosti. Chystané investice podpoří bezpečnost, zlepší kvalitu života místních obyvatel, přispějí do rozvoje kultury či cestovního ruchu. Podrobnosti byly diskutovány na každoroční konferenci Lodě na vltavské vodě.

Zástupci Jihočeského kraje, měst v okolí Vltavy, ale také institucí, které jsou přímo spojené s vltavskou plavbou, tedy Ministerstvo dopravy, Povodí Vltavy, Ředitelství vodních cest a Státní plavební správa se sešli v pátek 19. srpna na konferenci Lodě na vltavské vodě, která se konala pod záštitou města Hluboká nad Vltavou a náměstka hejtmana Jihočeského kraje pro dopravu Antonína Kráka. Cílem akce, kterou pravidelně pořádá destinační společnost Českobudějovicko-Hlubocko, z.s., bylo vyhodnocení čtyřleté strategie rozvoje Vltavské vodní cesty mezi roky 2019 a 2022, ale také plánování a vize do budoucích let. Ty se netýkají pouze samotné vodní cesty a lodní dopravy, ale zahrnují také řadu projektů, které s vodou souvisí nebo jsou v její těsné blízkosti.

Město České Budějovice postupně naplňuje vize z urbanistické studie Město a voda. „Aktuálně probíhají práce na projektu zpřístupnění břehu řeky v parku Dukelská a připravujeme také úpravu veřejného prostranství na Senovážném náměstí, kde dojde k otevření Mlýnské stoky, která je v těchto místech v současnosti zatrubněna,” popsal plány radní města České Budějovice pro cestovní ruch Viktor Vojtko.  Studie zahrnuje také plán na tvorbu takzvaného Slunečního ostrova na Jiráskově nábřeží či náplavky mezi Železným a Zlatým mostem. 

Na úpravy Senovážného náměstí pak navazují kroky Jihočeského kraje, který zde plánuje financovat stavbu výstavní síně AJG. „Nová budova AJG na Senovážném představuje investici do rozvoje kultury, kterou si metropole zaslouží. V rámci rozvoje infrastruktury cestovního ruchu postupně napojujeme úseky Vltavské cyklostezky. Ta brzy propojí jižní Čechy napříč od severu na jih a vytvoří pro kraj důležitou atraktivitu doslova evropského významu,”uvedl hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba. Peníze z kraje půjdou také do oblasti dopravy, jak poznamenal náměstek hejtmana pro dopravu Antonín Krák: „Jihočeský kraj aktuálně připravuje investici pro stavbu několika mostů přes řeku, které zlepší dopravní situaci i bezpečnost.”

Spokojení byli účastníci také při vyhodnocování plnění strategie uplynulých čtyřech let. „V tuto chvíli můžeme konstatovat, že jsme naplnili většinu plánů, které jsme si na začátku vytyčili. Cílem bylo vytvoření potřebné infrastruktury na splavněném úseku Vltavy mezi Budějovicemi a Týnem nad Vltavou respektive Kořenskem. Povedlo se nám zpřístupnit řeku lidem a změnit vnímání plavby v očích veřejnosti. Po čtyřech letech vidíme, že kromě přínosu pro cestovní ruch se řeku naučili využívat také místní obyvatelé, pro které se tak rozšířili možnosti volnočasového vyžití v místě bydliště. Dalším úspěchem bezesporu je, že se nám podařilo rozběhnout projekt Vltavské cyklostezky, která je jedním z největších počinů v infrastruktuře cestovního ruchu v kraji,” zhodnotil současný stav předseda destinační společnosti Českobudějovicko-Hlubocko David Šťastný. V období 2019 až 2022 byly na splavněném úseku Vltavy v jižních Čechách a do okolní infrastruktury uskutečněny investice za více než 450 milionů korun, vzniklo přes třicet nových služeb spojených s vodou a podařilo se zapojit více jak čtyřicet organizací.   

Na takzvané Stezce Vltavy vznikly hojně navštěvované lezecké trasy Ferrata Hluboká, byla instalována koupací i přístavní mola a doplněna infrastruktura zajišťující provoz, například čerpací stanice a výlevka odpadních vod v přístavu na Hluboké, ale také přístavní hrana pro malá plavidla na Jiráskově nábřeží pod Dlouhým mostem v Českých Budějovicích. Kromě soukromých lodí nebo šlapadel, veslic a hausbotů, které jsou k dispozici v půjčovnách, křižují řeku také pravidelné lodní linky včetně těch v centru Budějovic, které jsou součástí tarifu MHD. „Na řeku se postupně vrací život, který na ní byl v dobách voroplavců, kdy byly Budějovice po vodě propojeny s Prahou. K naplnění této vize v moderním duchu nám chybí tři kroky. Jsou to lodní zdviže na přehradách Slapy a Orlík a také plavební komora na Jiráskově jezu u Dlouhého mostu. Ten je poslední překážkou, která brání, aby mohly lodě připlout až do centra a Budějovice tak naplno využili potenciál města na soutoku dvou řek,” dodal na závěr David Šťastný. S myšlenkou otevření takzvané horní vody, tedy toků Vltavy a Malše v historickém centru, pro lodě počítá také již zmíněná studie Město a voda. 

Vojen Smíšek
manažer marketingu destinace Budějovicko

Počet příspěvků: 1128

Horydoly

avatar
23.8.2022 11:16

Cestovní ruch Česko

Počet hostů ve středních Čechách jako před pandemii 

Český statistický úřad (ČSÚ) zveřejnil data o počtu hostů v hromadných ubytovacích zařízeních (HUZ) ve Středočeském kraji ve 2. čtvrtletí roku 2022. Meziročně se zvýšil téměř o 171 %. Do Středočeského kraje přijelo ve sledovaném období 320 586 hostů, což je o přibližně 5 000 hostů více než ve stejném období roku 2018 a pouze o 10 000 méně než v roce 2019. Počet přijíždějících hostů se tedy vrací na podobné hodnoty z doby před pandemií koronaviru. Meziročně téměř šestinásobně vzrostl také počet hostů ze zahraničí. Na celkovém počtu ubytovaných hostů v České republice se Středočeský kraj podílel ze 6,4 %. Vysoké nárůsty jsou pravděpodobně způsobené uvolněním protiepidemických omezení. 

Ve druhém kvartálu roku 2022 přijelo do středních Čech 320 586 návštěvníků, kteří se ubytovali v hromadných ubytovacích zařízeních. Ve stejném období loňského roku jich bylo pouhých 118 365, v roce 2019 naopak 330 236 a v roce 2018 činil jejich počet 315 896. Střední Čechy se tak pomyslně umístily na 5. místě co do počtu návštěvníků v rámci celé České republiky, nejvíce jich přijelo do Prahy. Obdobně se zvýšil také počet přenocování hostů. Ve sledovaném období tohoto roku jich bylo 664 702, loni 282 664, v roce 2019 celkem 677 907 a v roce 2018 podle údajů ČSÚ 659 986. Nadále výrazně převažují návštěvníci z České republiky, počet hostů ze zahraničí nicméně meziročně vzrost téměř šestinásobně. Přesto byl počet ubytovaných nerezidentů stále o čtvrtinu nižší než v letech 2018-2019. Zahraniční návštěvníci dlouhodobě přijíždějí nejčastěji z Německa, Slovenska a Polska. 

Za celé první pololetí tohoto roku vzrostl počet hostů v ubytovacích zařízeních meziročně o 228 % a počet jejich přenocování o 183 %. Návštěvnost středních Čech se od počátku roku meziročně zvyšovala a ve všech měsících meziročně vzrostla. 

Data o návštěvnosti HUZ pocházejí z plošného šetření ČSÚ a nezahrnují účastníky cestovního ruchu, kteří se ubytovali jinde než v hromadném ubytovacím zařízení a jednodenní návštěvníky. 

Návštěvnost středních Čech se v letošním roce opět po několika letech vrací na podobné hodnoty, jako v době před pandemií koronaviru, tedy v letech 2018-2019. Vysoké nárůsty jsou pravděpodobně způsobeny uvolněním protiepidemických omezení a zaznamenaly je všechny kraje. „Z aktuálních čísel máme radost i proto, že dokládají zájem návštěvníků o poznávání tuzemska. Vzhledem k uvolnění protiepidemických omezení ve většině zemí je letos již možné cestovat téměř bez omezení do jiných evropských zemí, a turisté této možnosti využívají. Přesto mnozí z nich volí dovolenou v tuzemsku, přičemž důvod nemusí být vždy jen pragmatický nebo ekonomický. Čísla nám dále potvrzují, že v tomto období již má smysl zaměřovat se při naší práci ve větší míře opět i na zahraniční klientelu,“ dodává Jakub Kulhánek, ředitel Středočeské centrály cestovního ruchu.

Linda Dlouhá
 

Počet příspěvků: 1128

Přidat příspěvek

Pro přidávání příspěvků je nutné se přihlásit


 
 
 
Registrovat se