1000 mil československých oslavuje 125 let výroby aut

1000 mil československých oslavuje 125 let výroby aut
1000 mil československých. Ročník 2021.
Autor snímku Jaromír Hampl
SDÍLEJ:

Letošní ročník spanilé jízdy veteránů 1000 mil československých se koná15. až 18. června. Oslavuje 125. výročí začátku automobilové výroby na území Československa. V roce 1897 vyjel z továrny v Kopřivnici legendární NW Präsident.

1000 mil československých oslavuje 125 let výroby aut
1000 mil československých. Ročník 2021 startuje v Opletalově ulici.
Autor snímku Jaromír Hampl

Soutěž začala technickou přejímkou v Opletalově ulici v Praze před Autoklubem. Poslední etapa zavede posádky v sobotu do cíle před Národní technické muzeum na Letné.

Uvidíte nejkrásnější historické automobily a užijete si doprovodný program pro všechny generace. Vstup je zdarma. Do soutěže vyjede rekordních 120 posádek. Podle pravidel musí být startující automobily vyrobené do roku 1939. "Na startu jsou tři vozy, které jely původních 1000 mil československých. Aero 750 Sport byla postavena speciálně pro tento závod, Praga Alfa v roce 1933 zvítězila a Tatra 77 V je k vidění na letošním plakátu," láká diváky Miroslav Krejsa, ředitel soutěže. "Trasa mezi Prahou a Bratislavou vede po co nejpůvodnější trase závodu."

1000 mil československých.

Start 1000 mil československých proběhl ve čtvrtek v Opletalově ulici. Pro diváky byl připraven bohatý doprovodný program a živá dobová hudba. Ozdobou byla přehlídka unikátních modelů dobového prvorepublikového oblečení. Program pro děti připoměl závodnici Elišku Junkovou. "Přejímka a start se koná podle stejného scénáře jako ve třicátých letech minulého století. Můžete si tak vychutnat atmosféru z dob slávy dálkového závodu mezi Prahou a Bratislavou. Tenkrát závodní auta, dnes obdivuhodné historické skvosty, některé opravdu raritní. Přijďte se podívat a užít si doprovodný program. A druhý den od šesté hodiny ranní probíhá samotný start, kdy auta odjíždí v minutových intervalech, také úžasné vidět to na vlastní oči," zve všechny Jan Šťovíček, prezident Autoklubu České republiky. 

Sobotní celodenní program Národního technického muzea je připraven především pro rodiny s dětmi. V dopoledních hodinách proběhne v areálu muzea pro jeho návštěvníky a v odpoledních hodinách před muzejní budovou. Připraveny jsou funkční modely, díky kterým děti poznají, jak funguje spalovací motor, a závody šlapacích autíček Rallye NTM. Děti ve věku 3 až 6 let budou závodit v jízdách pravidelnosti na krásných autíčkách z dílny Czech Pedal Cars. Na všechny malé účastníky čeká odměna a na vítěze sportovní trofej. 

1000 mil československých.

Průjezdy 1000 mil československých

Čtvrtek 16. června
6.00 Start Praha, Opletalova ulice
7.00 Kolem Českého Brodu
7.30 Kolín
8.10 Kolem Golčova Jeníkova
9.20 Polná
10.50 Velká Bíteš
11.15 Ostrovačice, hotel D1
12.00 Bosonohy (depo původního Masarykova okruhu)
14.10 Lednice náměstí
14.50 Lanžhot státní hranice
15.35 Malacky
16.15 Cíl Bratislavský hrad
16.45 Bratislava, Rybné námestie

Pátek 17. června
8.30 Start Bratislava, Rybné námestie
9.00 Slovenský Grob
10.00 motokáry Dĺhá
11.00 Kaplna
11.55 Šamorín
13.40 Cíl Bratislava, Rybné námestie

Sobota 18. června
6.30 Start Bratislava, Rybné námestie
7.10 Malacky
8.35 Holíč
8.50 Hodonín
11.10 Brno, Dominikánské náměstí
12.00 Velká Bíteš
13.20 Přibyslav
14.20 Chotěboř
14.40 Golčův Jeníkov
15.20 Čáslav
17.20 Cíl Praha, Národní technické muzeum 

1000 mil československých.

Historie a současnost závodu

Soutěž obnovuje tradici závodu 1000 mil československých, který byl pod záštitou prezidenta Tomáše G. Masaryka pořádán Autoklubem Republiky Československé v letech 1933, 1934 a 1935.

Šlo o rychlostní závod cestovních automobilů na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase Praha - Kolín - Německý Brod - Jihlava - Velké Meziříčí - Brno - Břeclav - Bratislava s tím, že účastníci závodu jeli z Prahy do Bratislavy a zpět do Prahy bez přerušení dvakrát. Celkem tedy téměř 1600 kilometrů ostré jízdy bez odpočinku.

V prvním ročníku dosáhl vítěz průměrnou rychlost 82 km/hod.

V roce 1934 zajel tovární jezdec Walteru Jindřich Knapp s mechanikem Karlem Vojířem na voze Walter Standard S rychlost 103,6 km/h a poslední čtvrtinu závodu, tedy trať Bratislava - Praha, jeli na tu dobu neuvěřitelnou průměrnou rychlostí 111,5 km/hod. Vyhráli s více než půlhodinovým náskokem a jako jediní ze startovního pole překročili rychlostní průměr 100 km/h. Vytvořili absolutně nejrychlejší čas na této trati, který již nebyl překonán.

Poslední závod v roce 1935 byl poznamenán tragickou nehodou jezdce Kůrky.

V roce 1936 se už nekonal. Domácí automobilový průmysl o něj ztratil zájem, protože v roce 1935 z pěti kategorii zvítězil pouze v jedné vůz Jawa, v ostatních dominovaly zahraniční vozy. Slávu tohoto závodu oživil v roce 1970 Veteran Car Club Praha. Od roku 2015 jezdí historické automobily 1000 mil československých každoročně.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Pojištění elektrických vozítek už je povinné

Pojištění elektrických vozítek už je povinné

První duben odstartoval novou éru povinného ručení. Jednak zrušil zelené karty (pouze v Česku a nikoliv v zahraničí), jednak rozšířil okruh vozidel, která musejí mít sjednáno pojištění odpovědnosti. Aby toho nebylo málo, povinnost
Jizerský guláš 2024

Jizerský guláš 2024

TRAMVAJ Malé zprávičky z Jizerských hor a Lužických hor na severu.
Grossglockner Hochalpenstrasse

Grossglockner Hochalpenstrasse

Grossglocknerská vysokohorská silnice / Grossglockner Hochalpenstrasse vede napříč přes nejkrásnější rakouský národní park Hohe Tauern pod nejvyšší rakouskou horou Grossglockner.
Oldtimer Express, vytrvalostní jízda veteránů startuje u Národního technického muzea

Oldtimer Express, vytrvalostní jízda veteránů startuje u Národního technického muzea

Druhý ročník vytrvalostní jízdy českých veteránů odstartuje v sobotu 4. května od Národního technického muzea v Praze. 43 posádek za 5 dní urazí více než 2500 kilometrů a navštíví 7 zemí - Česko, Rakousko, Slovinsko, Chorvatsko,

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Rodina a volný čas - veletrh Louny 17.-19.5. 17.5.
Pražské služby - den otevřených dveří Praha 18.5. 11:00
Autobusový den Praha, Letná 18.5.
Svět knihy - veletrh Praha, Holešovice 23.-26.5. 23.5.
Concorso d'Eleganza Villa d'Este Itálie, Como 24.-26.5. Přehlídka veteránských aut 24.5.
Výstava stanů Praha, Letňany 31.5.-25.8. 31.5.
Setkání rotujících setrvačníků Bubovice, Solvayovy lomy 8.6.
ITE - veletrh Hong Kong 13.-16.6. Cestovní ruch 13.6.
Moravia Sport Expo - veletrh Olomouc, Flora 14.-15.6. 14.6.
BITE - veletrh Čína, Peking 14.-16.6. 14.6.

Diskuse

nnkxsari pill, 17.5.2024 13:02, 117 příspěvků
Proč? Horydoly, 17.5.2024 12:57, 2 příspěvky
INU Michael Beranek, 17.5.2024 11:56, 2 příspěvky
Proč? Raputka, 16.5.2024 16:32, 2 příspěvky
Slované - takhle nějak to... Kuba Turek, 15.5.2024 18:46, 2 příspěvky
Slované JN, 15.5.2024 12:33, 2 příspěvky
nahoru-dolu Skiák, 14.5.2024 17:13, 1 příspěvek
Video - rychlost Kuba Turek, 11.5.2024 15:16, 3 příspěvky
garantované horoškoly Janča, 10.5.2024 16:24, 3 příspěvky
Dvě poznámky k článku i k... Alena, 10.5.2024 14:39, 25 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Re: Bikesraz na Vysočině Horydoly , 17.5.2024 12:22
Přepis hlasu na text Horydoly , 11.5.2024 14:54
How to battle gym anxiety... Horydoly , 2.5.2024 9:51
Čarodějnický běh Horydoly , 1.5.2024 23:09
SALZKAMMERGUT TROPHY Horydoly , 1.5.2024 23:06
Pink EXPO Horydoly , 26.4.2024 0:47
O novém poznání, kterému ... milan šupa, 25.4.2024 19:37
135 let turistického značení Horydoly , 20.4.2024 19:20