Silniční kola se zase dostávají do módy

Silniční kola se zase dostávají do módy
Silniční cyklistika.
Autor snímku Maloja
SDÍLEJ:

Silničním cyklistům se blýská na časy už i v Česku. Silniční cyklistika se vrací na výsluní zájmu nejen v podobě závodů, ale také jako sportovně-amatérské ježdění a cykloturistika.

Silniční kola se zase dostávají do módy
Silniční cyklista Michal Stark potřebuje na kolo jen jednu nohu.
Autor snímku Kuba Turek

Zatímco ve Francii, Itálii a Španělsku nikdy neopadla popularita silniční cyklistiky jakožto královny všech sportovních disciplín na dvou kolech, v Česku jsme měli zhruba dvacetiletou přestávku.

Důvodem byl obrovský zájem o horská kola, která jsou vhodná pro poklidné vyjížďky do tuzemských lesů a kopečků, ale také neutěšený stav silnic v Čechách, na Moravě i ve Slezsku, a jistě k tomu přispěly i obavy z neurvalých motoristů.

Jenže svět se mění a my cyklisté s ním. Silničních kol se prodává stále více. Počty účastníků na pouťácích i v regulérních závodech se zvyšují. Stále více cyklistů na silničních bicyklech potkáváme na silničkách v okolí velkých měst i na venkově.

Cyklistická stáj Rabobank závodí v Kalifornii.

Tento návrat nejrychlejších kol podpořili čeští a slovenští cyklisté zatápějící světové cyklistické špičce, ale také stavební firmy, které radikálně vylepšují asfaltové povrchy silnic, města budující nové cyklostezky a také řidiči, kteří jezdí bezpečněji než dříve.

Důležitý je skok v technologiích využívaných na konstrukci jízdních kol.

Kotoučové brzdy 

Silniční kola dokončila ukončila brzdovou revoluci. Silničáři přešli jako poslední ze všech cyklistů na kotoučové brzdy. Oproti klasickým ráfkovým brzdám neztrácejí brzdný účinek ani ve špatném počasí. Kolo lehce ubrzdí nejen na suché silnici, ale také za deště a případně na bahně a sněhu.

Milovníci klasiky sice véčkové brzy ještě vyžadují, ale to je labutí píseň. Mnohé světové cyklistické značky už letos vyrábějí své modely výhradně s diskovými brzdami a další oznámily zastavení výroby kol s véčkovými brzdami během příštího roku. Je ovšem jasné, že ráfkové brzdy z jízdních kol jen tak rychle nezmizí, a lze tedy očekávat jejich výrobu i servis po mnoho dalších let.   

Pro srovnání: na horských kolech se kotoučovky prosadily dávno, v cyklokrosu se na nich jezdí už také několik let a dokonce i koloběžky pro dospělé se jimi běžně osazují. 

Karbonové a hliníkové rámy

Silniční cyklistika je leaderem ve výrobě rámů. Hledí se tu na každý gram, aerodynamiku a také ideální posez.  

Tradiční ocel zůstala vyhrazená už jen pro nejlevnější modely (okolo 10 tisíc korun). Je sice pevná, ale zároveň těžká a ještě k tomu rezne. Titan se příliš neujal kvůli vysoké ceně a náročné výrobě.

Za to hliník, dural a další slitiny se pevně usadily ve výrobních programech cyklistických značek. Střední cenová kategorie silničních kol (zhruba 20-50 tisíc korun ) je masově vyráběna právě z tohoto lehkého materiálu. Lepší modely jsou doplněny karbonovou vidlicí. Důvodem této kombinace je, že karbon tlumí nárazy a dural zajišťuje pevnost celého kola. 

Nejlepší materiál na výrobu rámů a dalších komponentů v nejvyšší kvalitě (od 50 do 300 tisíc korun) je dnes jednoznačně karbon. Uhlíková vlákna dokáže výrobní závod namotat a upéci přesně podle požadavků konstruktérů. Složité výpočty inženýrů i dlouholeté zkušenosti špičkových cyklistů umožňují zpevnit rám na klíčových místech a zároveň ho odlehčit, kde materiál není tolik potřeba.

Elektrické řazení

Elektrické řazení sice neřadí samo, ale cyklistovi stačí ťuknout do tlačítka na řídítkách a přehazovačka i přesmykač sám zařadí zvolený převod. Dělá to rychle, přesně a pohodlně. 

Standardem je v současné době 2x9 nebo 2x11 převodů. Čili přesmykač má dvě "placky" a přehazovačka devět nebo jedenáct "koleček".

Řadící páčky pod horní rámovou trubkou už jsou dávno minulostí a do historie se pomalu chystá i manuální řazení na řídítkách.

Silnice, závody, ale také terén a cykloturistika

Silniční kola se prodávají v mnoha variantách podle disciplíny, ve které mají sloužit.

Silniční kola pro závodní a sportovní ježdění výhradně na silnicích (tzv. road) jsou očesaná až na dřeň, neboť velmi záleží na jejich hmotnosti, ale také odolnosti. Vždyť na závodech se běžně dosahuje rychlostí přes 100 km/h, jezdci dřou dlouhé hodiny v sedle i ve stoje, jezdí se nejen po hladkém asfaltu, ale také po dlažebních kostkách, někdy někdo trefí vymletou díru, obrubník či zpomalovací pruh, občas se padá v pelotonu i každý sám za sebe. To všechno musí silniční kolo vydržet!

Cyklokrosová kola jsou určená pro závodění v lehkém terénu a na špatných cestách či silnicích. Oproti klasickým silničkám jsou cyklokrosové bicykly ještě odolnější, pláště mají silnější a hrubší. Klasický rám má dost místa, aby se kolo dalo hodit na rameno a vyběhnout s ním do strmého svahu, nebo třeba po schodech. Pořadatelé cyklokrosových soutěží mají pro závodníky připraveno vždy několik takových špeků v každém kole závodu.

Rekreační a kondiční kola inspirovaná cyklokrosovými závodními modely se nově nazývají gravel bike. Jsou pohodlnější především kvůli šikmé rámové trubce, neboť se nepočítá, že by kolo někdo nosil na rameni jako závodníci.

Časovkářské speciály kladou důraz na aerodynamiku. Taktika jízdy v pelotonu jde na časovkách stranou, protože každý jezdec, případně družstvo, jede sám proti času. Každý detail výstroje rozhoduje. Začíná to vejčitou přilbou, pokračuje řídítky s úzkým úchopem, diskovými koly, loukotěmi a končí aerodynamickým rámem.

Triatlonové bicykly se podobají časovkářským speciálům a navíc mají výbavu pro dlouhé osamělé šlapání během závodu. Na první pohled je vidět dlouhá hrazda vepředu na řídítkách a nosiče na dvě lahve vzadu za sedlem.

Cykloturistické silniční kolo je oproti závodnímu kolu masivní, těžší a odolnější. Lze ho dovybavit blatníky, osvětlením, cyklistickými brašnami, případně za něj zapojit dětský cyklistický vozík.

Horydoly.cz Rady do obchodu: jak vybírat?

Horská kola

Silniční kola

Batohy

Pláštěnky na batohy

Stany

Oblečení

Obuv

Lodě

Kola

Běžky

Sněžnice

Cepíny a mačky

Turistické hůlky

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


Praha AKTUÁLNĚ 2024

Praha AKTUÁLNĚ 2024

SMÍCHOV Malé zprávy z velkého města přinášíme pro turisty a návštěvníky.... celý článek

Pojištění elektrických vozítek už je povinné

Cyklomaratony pro každé kolo 2024

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Na kole z Prahy do Vídně

Na kole z Prahy do Vídně

AKTUALIZACE Zhruba 450 kilometrů dlouhá cyklostezka Praha - Vídeň je opravdová lahůdka pro všechny milovníky jízdy na kole. Zároveň to je cesta, kterou zvládne každý, byť by to byl jeho první
Loni byla ukradena kola za 126 milionů, policie vyřešila jen třetinu krádeží

Loni byla ukradena kola za 126 milionů, policie vyřešila jen třetinu krádeží

4156 jízdních kol a elektrokol bylo odcizeno během loňského roku. Celková škoda činila 126,2 milionů korun. Do policejních statistik jsou ale započítané pouze řádně nahlášené případy. Reálná hodnota tak může být
Bike maraton Vysočiny letos otevírá kategorii i pro gravelová kola

Bike maraton Vysočiny letos otevírá kategorii i pro gravelová kola

Samostatná kategorie pro gravelové závodníky je zásadní novinkou 19. ročníku cyklistického závodu Předvýběr.CZ Bike Maraton Vysočina 2024, který se letos jede v sobotu 25. května.
I cyklisté chodí do online kasin jako Nomini a vsází na cyklistiku

I cyklisté chodí do online kasin jako Nomini a vsází na cyklistiku

Že tráví cyklisté většinu času venku a na kasina nemají čas? To je omyl. Díky dostupnosti online kasin není problém si otevřít výherní automat i na cestách. Nebo po návratu z vyjížďky, kdy
Prodejci kol mají potíže, odbyt je pomalý

Prodejci kol mají potíže, odbyt je pomalý

Prodejci jízdních kol mají plné sklady. Trh s cyklistikou se propadl o třetinu a některé firmy musely snížit výrobu nových kol. Nepovedlo se doprodat zásoby jízdních kol z roku 2022/23 a to i přes různé slevové

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Parníkem do ZOO Praha, Rašínovo nábřeží 30.4.-13.10. 30.4.
Rychlebská 30 - cyklomaraton Javorník Horská kola 4.5.
Parníkem na Slapy Praha 4.5.-29.9. 4.5.
ATM - veletrh Spojené arabské emiráty, Dubai 6.-9.5. 6.5.
Wellnesstourism - veletrh Japonsko, Tokio 8.-10.5. 8.5.
Lodě na Labi Nymburk 29.4.-8.5. 8.5.
Hobby - veletrh České Budějovice, výstaviště 9.-12.5. 9.5.
Cestoslet - festival Běšiny 9.-12.5. 9.5.
Extrem bike - cyklomaraton Most Horská kola 11.5.
Po Jesenické magistrále - cyklomaraton Rýmařov Horská kola 12.5.

Diskuse

Most superbly Cannabis pr... Dennisestaf, 2.5.2024 21:51, 4 příspěvky
uxpqqrqc how can i get azithromycin, 2.5.2024 21:40, 13 příspěvků
btfeqwty synthroid canada, 2.5.2024 21:35, 1 příspěvek
khawsgdf cheapest pharmacy to get prescriptions filled, 2.5.2024 21:34,...
zncuoazd northern pharmacy canada, 2.5.2024 21:01, 117 příspěvků
problémy s auty Lukas B., 2.5.2024 9:35, 5 příspěvků
problémy s auty JaT, 30.4.2024 10:16, 5 příspěvků
problémy s auty Honza, 30.4.2024 10:07, 5 příspěvků
polský národní park Lukas B., 30.4.2024 9:27, 1 příspěvek
Paragliding Annecy bergot, 29.4.2024 17:24, 1 příspěvek

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

How to battle gym anxiety... Horydoly , 2.5.2024 9:51
Čarodějnický běh Horydoly , 1.5.2024 23:09
SALZKAMMERGUT TROPHY Horydoly , 1.5.2024 23:06
Pink EXPO Horydoly , 26.4.2024 0:47
O novém poznání, kterému ... milan šupa, 25.4.2024 19:37
135 let turistického značení Horydoly , 20.4.2024 19:20
EXPEDÍCIE (jar 2024) Horydoly , 20.4.2024 17:50
ČSK media - změny na PR p... Horydoly , 19.4.2024 12:00