Májové Krkonoše na skialpech

Sněžka, Luční pláň a Luční hora.

Krkonošské jaro je tu, ale chtělo by se ještě lyžovat. Je horký první máj, sníh mizí každou hodinou a malý potomek na krku.

Májové Krkonoše na skialpech
Úpské rašeliniště, Úpská rokle a Sněžka.

Trasa: Pec pod Sněžkou (lanovka) - Růžová hora - Sněžka - Luční bouda - Luční hora - bouda u Bílého Labe - Dívčí lávky - Medvědín (lanovka) - Krkonoš - Zlaté návrší - rozcestí U tří pánů - Krakonošova snídavě - Harrachov.

Pozor: Část popsaného výletu vede mimo značené trasy a je tedy nelegální. V okolí Bílého Labe navíc hrozí laviny.

Doporučené vybavení: Batoh 60 l, skialpová nebo backcountry výzbroj pro dospělého - lyže, boty, hole, skialpové pásy - a  sjezdovky pro malé dítě, nepromokavá a prodyšná bunda a kalhoty, kukla proti větru, funkční prádlo, fleecová bunda, rukavice, náhradní oblečení (především ponožky a rukavice), mapa a busola, nůž, jídlo na tři dny, pití v termosce, čelovka, lékárnička, outdoorový mobil, spací pytel, karimatka, plynový vařič, ešus, lžíce, zapalovač, sluneční brýle, horolezecké sedací úvazky, lano cca 5 m, 3 karabiny, kompaktní fotoaparát, chytré hodinky.

Vyrážím obtěžkán dvěma páry sjezdovek, dvěma páry přezkáčů, jídlem na tři dny, spacáky, karimatkami, vařičem a ešusem do hor.

Po strastiplném autobusovém putování vystupujeme já a čtyřletý synek Matýsek někdy před polednem uprostřed Pece pod Sněžkou. V tom horku si na rozpáleném asfaltu připadáme poněkud nepatřičně. Hážeme tedy batohy co nejrychleji na záda, lyže na ramena, na nohou plastové šněrovací duplexy, sluneční brýle na očích a uháníme k lanovce.

Sněhu je málo

Jako obvykle jede jen na Růžovou horu. Probrodíme tedy kousek k vrcholu mokrou břečkou a otvírá se nám známý impozantní pohled na nejvyšší českou horu. Přes její krásné jméno jí chybí byť jen špetka sněhu, a tak se drápeme do kopce pěšky. K večeru jsme nahoře a mezi polskými harcery v kraťasech se vyjímáme jako Marťané.

I směrem k bývalé Obří boudě chybí sníh a tak pořád po svých šlapeme směrem na Luční boudu. U prvního můstku přes bažiny konečně můžeme nazout to, co jsme si na zádech přinesli, a vyrazit po sněhové pláni. Měli jsme však zvolit spíše vodní lyže, protože metrová vrstva firnu je tak prosáklá vodou, že se do ní boříme po kotníky. Matěje po rovině a do kopce táhnu na laně, a tak zapadá do mých stop tak hluboko, až mu voda zalévá sjezdové přeskáče seshora.

Luční hora

Přespáváme na Luční boudě a ráno pokračujeme prosluněným svahem na Luční horu. Proč? Protože jsme ještě nikdy nebyli na tom nezajímavém a nevýrazném kopci. Vrcholové kamenné moře je bez sněhu a tak ho dobydeme pěšky. Poté sjíždíme příjemným traverzem k rozcestí nad Kozími hřbety.

Odtamtud po krátké válečné poradě kroužíme obloučky lavinovou dráhou do údolí Bílého Labe. Jednou je přerušená, a tak nezbývá nic jiného, než vzít lyže do rukou a přejít o jednu dráhu vedle. Matýsek ztrácí cestu, a proto ho po chvíli vidím, jak si razí cestu kosodřevinou po břiše. Orientační smysl měl správný, shledáváme se zase na sněhu.

Sjezd je dost úzký a prudký, a tak musím Matýska připoutat k sobě lanem a většinu žlabu sešoupáváme bokem. To bylo strachu. Matýsek se dole přiznává, že se bál ne prudkosti svahu, ale domníval se, že sjedeme až do hučící říčky a on se tak hrozně nechtěl koupat.

Kozí hřbety a lavinová dráha k Bílému Labi.

Zlaté návrší

Pěšky scházíme k boudě U Bílého Labe a potom dál až k Medvědínu. Stačíme ještě naskočit na lanovku, kde s námi jede několik cyklistů, a znovu připínáme lyže hned u rozcestníku.

Hřeben Kokrháče nás vynáší až do nebe a za chvíli jsme na opuštěném Zlatém návrší. Ještě zahlédneme poslední dva běžkaře mizet v posledním slunci směrem ke Kotli a dva sjezdaři se nám ztrácejí z očí na hraně Labského dolu. A potom už nikdo.

Zlaté návrší. Večerní čištění zubů a podvečerní výstup přes Kokrháč.

Vytahujeme spacáky a karimatky, kuchtíme večeři a usínáme v autobusové zastávce. Po ránu se nám z vyhřátých pelíšků moc nechce. Budí nás až první lyžaři, kteří dorážejí z Míseček s prkénky v rukou.

U tří pánů

Přes zasněženou Pančavskou louku se vydáváme ke Čtyřem pánům (a vzpomínáme na loňskou sněhovou bouři, která nám tady servala z hlavy helmu a odnesla ji někam k Labské boudě). Z kopce směrem k Harrachovu to ještě chvilku jde jet, ale co chvíli musíme šlapat po trávě. Odbočujeme proto doleva do prudkých svahů Kotle a Lysé hory a podél potoků kličkujeme, několikrát i brodíme, až se ocitáme na Krakonošově snídani.

Matějovi slibuji, že za chvíli budeme v našem oblíbeném srubu u Mumlavských vodopádů a dáme si špagety. Jenže ouha, o kousek dál nás zastavuje skupina Poláků, že nikdo z nich neumí česky a na lavičce jim leží česká paní, která má srdeční příhodu. Strhávám batoh, v rychlosti Matýskovi říkám, ať na mne počká a vyrážím k telefonu.

Polská čokoláda mu chutná

Ty tři-čtyři kilometry k Mumlavským vodopádům trvají v plastových botách a s lyžařskými holemi v rukou strašně dlouho. Pořád si opakuji, že když polevím, možná paní umře. Dobře to dopadlo – doběhl jsem, zavolal sanitku a dotáhl spolu s doktory jejich nádobíčko ke Krakonošově snídani. Na auto totiž bylo sněhu moc a na skútr málo. Všechno to trvalo dvě hodiny, ale paní přes své bezvědomí přežila.

Matýsek zatím Polákům ochutnal všechny zásoby a navzájem si neverbálně pokecali. Mám podezření, že i na stopičku vodky došlo. Potom si už dáme slíbené špagety a posledním večerním autobusem odjíždíme domů do Prahy.

Zobrazit místo Mountains - hory na větší mapě

Skot, ovce a kozy se vrací do vzácné přírody v Praze

Vypásat vybrané pražské lokality začínají první stáda dobytka koncem dubna. Letos se chystá řízená pastva pomocí dvou stád skotu a čtyř smíšených stád ovcí a koz. Pást se bude v Podbabě, Prokopském údolí,... celý článek

Mikešova cyklostezka

Střední Čechy AKTUÁLNĚ 2024

Střední Čechy AKTUÁLNĚ 2024

KONĚPRUSY Co je nového na Karlštejnsku, Křivoklátsku, Rakovnicku, v Českém krasu a dalších zajímavých místech středních Čech? Přečtěte si krátké zprávy.
Koupání v Praze

KDE A JAK SE VYKOUPAT? Přírodní koupaliště a kryté bazény! Přinášíme přehled možností, kde se v Praze vykoupat.
Mikešova cyklostezka

BIKE GUIDE Jednoho dne pekla Ševcovic babička lívance a poslala Mikeše pro smetanu do sklepa. Kocourek vzal plný krajáč do paciček, a jak tak šel po lávce, ztratil rovnováhu a spadl do strouhy.
Skot, ovce a kozy se vrací do vzácné přírody v Praze

Hobby - veletrh České Budějovice, výstaviště 9.-12.5. 9.5.
Cestoslet - festival Běšiny 9.-12.5. 9.5.
Ledoví muži Česko 12.-15.5. 12.5.
IMEX - veletrh Německo, Frankfurt 14.-16.5. Cestovní ruch 14.5.
Rodina a volný čas - veletrh Louny 17.-19.5. 17.5.
24 hodin na koloběžce Praha, Divoká Šárka 17.-18.5. 17.5. 17:00
Cidlina - splutí Žehuň 18.5.
Pražské služby - den otevřených dveří Praha 18.5. 11:00
Autobusový den Praha, Letná 18.5.
Svět knihy - veletrh Praha, Holešovice 23.-26.5. 23.5.