AKTUALIZACE Symbolem Mazur jsou pro Čechy obrovská jezera. Vodáci si ještě vzpomenou na tajemné říční meandry. Poláci však mají Mazury spojený především s Elblonským kanálem (Žegluga Elblaska), vynikajícím vodním dílem z roku 1872.
Lodě se na severu Polska se šinou po louce a lesem. Vodu nikde nevidět. Pohled je to impozantní.
Loď se šine po kolejích
Elblonský kanál spojuje systém Mazurských jezer s Baltským mořem.
Unikátní je systém, jak se velké i malé lodě dostávají z kopce a do kopce. Jedou po kolejích!
Kanál Elblasko-Ostródzki z roku 1872 je velkolepé hydrotechnické dílo o celkové délce 144 kilometrů. Tři úseky vedou jezery a splavnými úseky řek, které se vlévají do jezer Druzno a Wislanego.
Technický systém přežil půldruhé století
Kanál projektoval holandský inženýr Georg Jakob Steenke. Stavěl se v letech 1848 až 1872.
Vtipné a při tom velmi účinné zařízení sloužilo ke zdolání výškového rozdílu 99 metrů mezi hladinami jezer Druzno a Pniewo na vzdálenost jedenácti kilometrů. Využívalo výhradně sílu proudu.
Steenkeova řešení bylo originální a přesto funguje dodnes. Na těch jedenácti kilometrech nechal postavit dvě zdymadla a pět tak zvaných skluzů, po kterých jezdí lodě na kolejových vozících. Jsou označeny jako Buczyniec, Katy, Olesnica, Jelenie a Caluny.
Dnes Elblonský kanál slouží především pro rekreační dopravu. Dlouho však byl velmi důležitou komunikací, kudy proudilo mazurské bohatství k Baltu a dál do Polska, Německa, Ruska a Skandinávie. Lodě po něm dopravovaly především dřevo a obilí.
Muzeum, ve kterém si dějiny Elblonského kanálu můžeme podrobně prostudovat, je otevřené ve strojovně u skluzu Buczyniec.
Po kanálech a jezerech jezdí mnoho turistických lodí. Plavbu je vhodné objednat předem, protože v sezoně bývá plno. Poláci mají totiž Mazury i samotný Elblonský kanál za prvotřídní turistickou atrakci.
GROSSGLOCKNER Co je v Alpách nového, jaké vládnou na horách podmínky pro horolezectví a turistiku, kde se lyžuje, jak fungují chaty i cokoliv jiného, co zajímá návštěvníky nejvyšších evropských hor.... celý článek
Pražské, plzeňské a středočeské hory Brdy jsou divoké, vysoké, romantické a přitom je mají obyvatelé velkých měst doslova za humny. Čtěte novinky z Brd a Podbrdí.
BOLETICE Přinášíme zprávy a novinky ze Šumavy na česko-německo-rakouské hranici. Mohou vám pomoci, ať sem pojedete na kole, na běžkách, na lodi, nebo třeba půjdete pěšky.
Malý zámek Chlum s hospodářstvím jako každý druhý, stál Posázaví do roku 2012. Do té doby chátral, pak vyhořel a nakonec byl srovnám se zemí tak, že už nikdo nepozná, kde stál.