Pilotem vrtulníku na zkoušku. Pilot a jeho svěřenec.
Hana Suchá
SDÍLEJ:
OUTDOOR V KOSTCE Pilotování helikoptéry je nejobtížnější létání, jaké si kdo dokáže představit. Každý drobný pohyb rukou či nohou znamená změnu směru, rychlosti a výšky. Přesto si řízení vrtulníku může vyzkoušet každý amatér.
Populární jednodenní kurzy nabízejí vrtulníkové společnosti pro veřejnost na seznámení s řízením helikoptéry.
Krátká jedno- až dvouhodinová předletová příprava obnáší bezpečnostní pokyny, popis fungování vrtulníku za letu, vyzkoušení ovládacích prvků vrtulníku a také jasné povely od pilota, které je nutné bezpodmínečně respektovat.
Následuje vzlet helikoptéry z letiště, který má plně v rukou pilot - instruktor. Frekventant kurzu je v těchto chvílích pouhým cestujícím.
Teprve až v bezpečné výšce a za dobrého počasí půjčí pilot řízení svému žákovi, aby zjistil na vlastní kůži, jak je pilotování vrtulníku složité. Pilot - instruktor má samozřejmě vše ve svých rukou. Koriguje všechny chyby nováčka a nedopustí, aby nastala krizová situace.
Na přistání zase pilot převezme nad řízením vrtulníku plnou kontrolu.
VIDEO Heliport Chotouň
Standardní kurz pilozem na zkoušku sestává ze zhruba jedno- až dvouhodinové letové přípravy na zemi a půlhodinového letu. Koná se jen za dobrého počasí, o čemž bezvýhradně rozhoduje pilot a případně odpovědný personál heliportu.
Do malých vrtulníčků mohou nastoupit pouze osoby s váhou do 90 kilogramů. Kurz přijde u různých leteckých společností na necelých deset tisíc korun.
Vyšší úrovně leteckých kurzů pro piloty vrtulníků jsou vážné letecké školy s mnoha povinnostmi a náročnými zkouškami. Amatéři si obvykle dělají kurzy na létání s lehkými vrtulníky nebo na soukromé létání s výkonnějšími stroji. Profesionálové pokračují v kurzech pro obchodní nebo dopravní piloty.
Zvláštní výcvik prodělávají vrtulníkáři například pro účely zemědělství, na létání v noci, na létání podle přístrojů nebo třeba se zavěšeným břemenem.
Dodejme, že vojenští piloti vrtulníků jedou ve svém výcviku po úplně jiné koleji a nemají s civilním létáním téměř nic společného.
První duben odstartoval novou éru povinného ručení. Jednak zrušil zelené karty (pouze v Česku a nikoliv v zahraničí), jednak rozšířil okruh vozidel, která musejí mít sjednáno pojištění odpovědnosti. Aby toho nebylo málo, povinnost
Grossglocknerská vysokohorská silnice / Grossglockner Hochalpenstrasse vede napříč přes nejkrásnější rakouský národní park Hohe Tauern pod nejvyšší rakouskou horou Grossglockner.
Druhý ročník vytrvalostní jízdy českých veteránů odstartuje v sobotu 4. května od Národního technického muzea v Praze. 43 posádek za 5 dní urazí více než 2500 kilometrů a navštíví 7 zemí - Česko, Rakousko, Slovinsko, Chorvatsko,