Západní Krkonoše pěšky za víkend

Martinovka (Martinova bouda) v Krkonoších.

TURISTICKÝ PRŮVODCE Víkend v západních Krkonoších byl kouzelný. Každý den jsme ušli 20 kilometrů, podívali jsme se na hřebeny, k vodopádům i do pravých krkonošských bud.

Booking.com

Sobota: Harrachov - Slezské sedlo

19 km, 6-8 hodin

Vyrážíme z Harrachova od autobusového nádraží.

Zastavíme se v Šindelce, což je informační středisko Krkonošského národního parku. Součástí je malé muzeum těžby a zpracování dřeva.

Po modré turistické značce dorazíme v Mumlavskému vodopádu.

Podél Mumlavy jdeme po lesní silničce k bufetu Krakonošova snídaně.

Mumlava.

Stoupáme strmým Mumlavským dolem. Do horské smrčiny se vrátil rys, vydra a velmi vzácný datlík tříprstý. "Poslední rys byl v Krkonoších uloven okolo roku 1850," poukazuje Radek Drahný, mluvčí Správy Krkonošského národního parku. "Od té doby ho tady až donedávna nikdo neviděl.

Mumlava, Krkonoše.

Na rozcestí U čtyř pánů vycházíme z lesa do bezlesí. "Na Pančavské louce jsou nejcennější podmáčené louky s vtroušenými ostrůvky kosodřeviny," poukazuje Radek Drahný.

Krkonoše, rozcestí U čtyř pánů. Na obzoru Vysoké kolo a Sněžné jámy.

Pozorujeme cestující kameny. Po chudé zemi se opravdu pohybují. Gravitace je pomalu tlačí po mírném svahu dolů a ony za sebou nechávají brázdu.

Pančavská louka, Krkonoše.

Labská bouda se vynoří jako obluda nad Labským dolem. Dá se tu najíst, napít a přespat.

Labská bouda.

Modrou značku měníme za zelenou. Hned pod Labskou boudou překračujeme potůček. Jsme jen necelý kilometr od pramene Labe. A o pár desítek metrů níže spadá čerstvě narozená řeka Labským vodopádem.

Labe.

Traverzujeme uzávěr Labského dolu. Pod námi sledujeme úžasné skalní panorama. Přímo pod nohama máme Labskou jámu s Labským vodopádem. O kus dál je vidět skalní pilíř Krakonošova hlava, za ní Pančavský vodopád a nad ním Zlaté návrší.

Pančavský vodopád.

"Známé "zahrádky" ve svazích jsou způsobené klimatickou anomálií," připomíná Radek Drahný existenci botanických klenotů. "Vítr zvedne semena a pyl vzáckých rostlin pod Krkonošemi, protáhne je údolím Mumlavy, přenese přes Pančavskou louku  a jako opadavý vítr je snese do Labského dolu."

Labská jáma.

Dojdeme na Martinovu boudu. Tady netřeba jídelního lístku. Objednáme si vyhlášené borůvkové knedlíky.

Bufet Na Rozcestí, Krkonoše.

Zase se vrátíme na modrou značku. Sestupujeme na Brádlerovy boudy. "Od té doby, co se tu zase pase, začaly louky kvést a vrátila se sem druhová rozmanitost hmyzu," poznamenává Radek Drahný.

Bradlerovy boudy.

Horskou smrčinou přijdeme k Ptačím kamenům, vyhlídkové skále.

Ptačí skály, Krkonoše.

Klesáme k Petrově boudě. Vzpomínáme, jak tato kulturní památka shořela, když ji koupil nový majitel a potřeboval na jejím místě vybudovat nový rekreační objekt.

Petrova bouda.

Širokou zásobovací cestou po červené turistické značce rychle klesáme na Slezské sedlo ke Špindlerovce.

Špindlerovka, Krkonoše.

Ubytováváme se v Erlebachově boudě, která je součástí resortu svatého Františka. Majitelé jsou silně věřící, proto zvolili tento neobvyklý název pro turistickou destinaci. Erlebachova bouda je ve skutečnosti lepší hotel stejně jako nedaleká Špindlerovka. Jezdí sem autobusová linka ze Špindlerova Mlýna.

Erlebachova bouda.

Neděle: Slezské sedlo - Pec pod Sněžkou

20 km, 6-8 hodin

Od Erlebachovy boudy jdeme po Hollmannově cestě, neboli žlutě značené lesní svážnici. Značka se odpojí ve svahu Malého Šišáku strmě dolů, kdežto mi pokračujeme po vrstevnicové cestě. "Na této spojce tolerujeme pohyb turistů mimo značené cesty," říká Radek Drahný. Přes Čertovu strouhu vede mostek pro pěší.

Čertova strouha v Krkonoších.

Naučná stezka vede proti proudu potoka ke zbytkům staré kovárny. Sloužila kameníkům, když žulovými kvádry regulovali divoký potok.

Sestupujeme stezkou po levém břehu Čertovy strouhy a obdivujeme hrazenkářské dílo, které vydrželo více než sto let. "Malé jezy, stupně a ochranné zdi stavěli vězňové z Mírova pod vedením tyrolských kameníků na sucho," upřesňuje Alena Jahodová z turistického infocentra ve Vrchlabí. "Beton nebo maltu by voda časem odnesla, a tak nezbývalo nic jiného, než kamenné kvádry přesna opracovat a naskládat je na sebe."

Hrazení potoků v nejvyších částech Krkonoš bylo dokončeno okolo roku 1910. Byla to reakce na ničivé povodně z konce 19. století, které byly způsobeny úplným vymýcením lesů z krkonošských hřebenů.

Čertova strouha v Krkonoších.

Kromě stavební regulace toků se uplatňovalo nové lesní hospodaření. Znovu se zalesňovalo a louky byly pravidelně sekány. "Lesy vodu zpomalí a posekaná louka ji vsákne," popisuje tehdejší jednoduchou úvahu Radek Drahný z Krkonošského národního parku. "Vysoká tráva během velkých dešťů pouze lehne a nechá po sobě vodu rychle stéci do údolí, což vede k povodním."

Bílé Labe.

Čertova strouha ústí do Bílého Labe pod boudu U Bílého Labe.

Krkonoše, bouda U Bílého Labe.

Stoupáme údolím Bílého Labe po modré značce.

Bílé Labe.

Obdivujeme sílu lavin, které v zimě unášejí nejen sníh, ale i kusy skal, zeminu a polámané stromy zpod Kozích hřbetů.

V údolí je kromě hrazenkářských stupňů postavená také malá vodní elektrárna, která brala vodu z rybníčku pod Luční boudu. Dnes je mimo provoz.

Po Weberove cestě vyjdeme z lesa do pásma kosodřeviny a nad ním na Bílou louku. "Na Krkonoších je nejcennější, že se zde potkává severská a alpská flora," poukazuje na okolní bezlesé vrcholy Radek Drahný - Luční horu, Studniční horu a Sněžku. "Zdejší krajině říkáme arktoalpinská tundra."

Památka obětem hor v sedle mezi Luční a Studniční horou.

V Luční boudě si poručíme speciality - pijeme pivo Paroháč, které se vaří ve sklepě, guláš s obrovským rohlíkem z místní pekárny a čerstvé siveny či pstruhy ze sádek také ve sklepě.

Luční bouda, Krkonoše.

Po červené značce vystoupáme ke kapličce zvané Památka obětem hor. Cedule uvnitř připomínají zemřelé hospodáře, turisty i záchranáře, se kterými si hory zahrály osudovou ruletu. Nehostinné větrné místo v sedle mezi Luční a Studniční horou umocňují připomínku, že příroda je mocná a krutá.

Sejdeme na Výrovku. Máme stále ještě plná břicha od oběda, a tak se nezastavujeme ani na malé občerstvení. Jindy v zimě i v létě se tady v bufetu rádi najíme. Asfaltovou cestou Čertovy schody po zelené značce strmě klesáme k Richtrovým boudám. Potom už cestou pro pěší po červené značce do Zeleného dolu.

Horská smrčina v Krkonoších.

Cesta se změní na pohodlnou lesní svážnici, později ji pokryje asfalt a provede nás luční enklávou Chaloupky.

Poutník u kapličky v Chaloupkách u Pece pod Sněžkou.

Končíme v Peci pod Sněžkou na autobusovém nádraží.

Pec pod Sněžkou.

Horydoly.czHISTORIE A SOUČASNOST: Horské ubytování v Krkonoších

Klikněte na mapu a stáhněte si ji do počítače:

Doporučené vybavení: Pohorky (v létě lehké kotníkové, v zimě nepromokavé a zateplené), batoh 30 lnepromokavé a teplé oblečení,čepice nebo šátekmapa nebo GPSmobillékárnička, občerstvení na cestu, čelová lampa, tmavé brýle, základní hygienické potřeby. Hodí se návleky na botypláštěnka na batoh a trekingové hole. V zimě jsou potřeba nesmeky. Oceníte fotoaparát nebo kameru!

Ubytování na trase

Vosecká bouda
Labská bouda (od jara 2019)
Martinovka

Horydoly.czZIMA: Za dva dny přes Krkonoše

Horydoly.czVYSOKÉ TATRY: Tatranská Magistrála

Lanové parky a centra

AKTUALIZACE. Přinášíme nejobsažnější přehled lanových parků a lanových center v Česku a na Slovensku. V seznamu najdete spojení a adresy na provozovatele. Vysoká lana totiž nejsou kvůli bezpečnosti volně přístupná. Při lezení musí být vždy... celý článek

Koupání v Praze

Skot, ovce a kozy se vrací do vzácné přírody v Praze

Střední Čechy AKTUÁLNĚ 2024

KONĚPRUSY Co je nového na Karlštejnsku, Křivoklátsku, Rakovnicku, v Českém krasu a dalších zajímavých místech středních Čech? Přečtěte si krátké zprávy.
Koupání v Praze

KDE A JAK SE VYKOUPAT? Přírodní koupaliště a kryté bazény! Přinášíme přehled možností, kde se v Praze vykoupat.
Mikešova cyklostezka

BIKE GUIDE Jednoho dne pekla Ševcovic babička lívance a poslala Mikeše pro smetanu do sklepa. Kocourek vzal plný krajáč do paciček, a jak tak šel po lávce, ztratil rovnováhu a spadl do strouhy.
Lanové parky a centra

Skot, ovce a kozy se vrací do vzácné přírody v Praze

Vypásat vybrané pražské lokality začínají první stáda dobytka koncem dubna. Letos se chystá řízená pastva pomocí dvou stád skotu a čtyř smíšených stád ovcí a koz. Pást se bude v Podbabě, Prokopském údolí,

Rodina a volný čas - veletrh Louny 17.-19.5. 17.5.
24 hodin na koloběžce Praha, Divoká Šárka 17.-18.5. 17.5. 17:00
Den fascinace rostlinami Praha, Botanická zahrada Univerzity Karlovy 17.5.
Cidlina - splutí Žehuň 18.5.
Závody ve šplhu Křivoklát 18.5.
Leontýn - den otevřených dveří Křivoklát, Leontýnský zámeček 18.5. 13:00
Pražské služby - den otevřených dveří Praha 18.5. 11:00
Autobusový den Praha, Letná 18.5.
Botanická burza Praha, Botanická zahrada Univerzity Karlovy 19.5.
Den botanických zahrad Praha, Botanická zahrada Univerzity Karlovy 22.5.