Zmizelá Vltava se zjevila mezi Kořenskem a Podolskem

Zmizelá Vltava se zjevila mezi Kořenskem a Podolskem
Kuba pádluje po hladině odpuštěné Orlické přehrady poblíž Jehnědna.
Autor snímku Hana Suchá
SDÍLEJ:

Staré koryto Vltavy se objevilo nad Orlíkem. Přehrada se upouští kvůli stavbě lodního výtahu a zpod mrtvé hladiny Orlické nádrže vystupuje živá řeka. Voda meandruje, peřeje se stáčejí okolo skal a na březích jsou vidět úrodná pole, která živila naše předky tisíce let.

Zmizelá Vltava se zjevila mezi Kořenskem a Podolskem
Hladina Vltavy pod Podolským mostem je velmi nízko.
Autor snímku Kuba Turek

Spluli jsme na kajacích 18 kilometrů staré Vltavy z Kořenska do Podolska. Řeka se poprvé po 55 letech vynořila v roce 2015 během velmi suchého léta. Letos na podzim je důvodem rekonstrukce lodního výtahu na Orlické přehradě.

STRAVA.com: Prohlédněte záznam plavby
Sledujte výšku hladiny na Orlíku a odtok z Kořenska.

Vltava, Hladná.

Tašku se suchým oblečením ukrýváme v lese pod Podolským mostem a auto necháváme v Kořensku na levém břehu u přehrady. Sem vypouští jaderná elektrárna Temelín teplou vodu a přehrada má za úkol ji ochladit. Teď na podzim se zdá, že svůj úkol plní beze zbytku. Ruce nám mrznou i v neoprenových rukavicích.

V Kořensku se převazovaly vory na cestu do Prahy

Vody teče ve Vltavě opravdu málo, vyhýbáme se velkým kamenům na dně a využíváme každý vodní jazyk v malých ale svižných peřejkách. Takovou řeku znali plavci, kteří tudy několik set let plavili vory.

Do Kořenska připlouvaly menší vory po Vltavě ze Šumavy a po Lužnici z Novohradských hor, navíc se sem sváželo dřevo z okolních lesů. Na vazišti se tabule rozebíraly a poté znovu sestavovaly do velkých celků. Plavci se Šumavy tady měli padla a vraceli se vlakem domů, aby za týden přivezli další vor. Plavci z Jehnědna naopak nastoupili na nově sestavené vody a svezli je do Prahy na Výtoň nebo na Smíchov. Z Prahy se vracela domů tato druhá parta. Pokud dřevo putovalo dál po Vltavě a po Labi, někdy až do velkých německých měst jako Magdeburg nebo Hamburg, tak to měla na starosti třetí plavecká parta. Na každý úsek řeky totiž vydávaly úřady plavební patenty, neboli osvědčení, že plavec zná řeku a dodržuje plavební předpisy.

Poději splouvaly z Českých Budějovic do Prahy také vltavské šífy, neboli nákladní lodě bez motoru, které po vyložení nákladu vytáhli lidé nebo koně zpět proti proudu. Od té doby vedou po březích dlážděné potahové cesty.

Horydoly.cz1854: Plavba z Týna do Prahy

Vltava, Hladná.

Dva bunkry a nedostavěný most v Hladné

V Újezdu míjíme první bunkr řopík z doby před 2. světovou válkou. Po napuštění Orlické přehrady zmizel pod vodou. Aby do něj zeshora nenajela loď s větším ponorem, je na něm umístěný výstražný sloupek s navigačními znaky. 

Druhý takový bunkr stojí v Hladné. Nad ním se měl klenout most, je z něj vidět pilíř. Železná konstrukce byla vyrobená pro Zakarpatskou Ukrajinu, ale tu tehdy obsadili Maďaři. V Hladné ho ovšem nedokončili kapitalisté za Beneše, nacisté za Hitlera ani komunisté za Gottwalda. Nakonec zbylý materiál skončil na mostě přes Berounku ve Skryjích.

Vody přibývá, koryto se zahlubuje, ale kalná voda nám znemožňuje manévrovat mezi kameny v peřejích. Nad Hladnou pracují tři velké bagry na prohloubení koryta, aby využily pokles hladiny Orlíku co nejefektivněji.

Nový mlýn na Vltavě.

Dva jezy: Nový mlýn a Rejzíkov

Z vody vystoupil v celé kráse vysoký jez Nový mlýn. Prohlédneme si suchou retardérovou propust v levé části jezu, která bývala dobře sjízdná pro vory, ale zároveň se stala postrachem vodáků na kanoích a kajacích. Další propust  vpravo je sice plná vody, ale končí úzkým jalovým přepadem, ve kterém se vzpříčila traverza, což je při této výšce hladiny velice nebezpečné. Proplouváme tedy štěrkovou propustí uprostřed jezu, která je otevřená a bez problémů sjízdná.

Další jez nás čeká nedaleko v Rejzíkově. Vpravo má jednoduše sjízdnou vorovou propust. Koruna jezu je suchá.

Rejzíkov.

Pod skalnatými břehy proplouváme mírným proudem k Lannovu kříži, okolo chřešťovického kostela Jana Křtitele vysoko na skále, prohlédneme si rozbořenou samotu Dolní Kotánek a dorazíme k Podolskému mostu. Od Rejzíkova jsme pluli nad dalšími jezy, které jsou však stále pod hladinou - Horní Lipovsko, Dolní Lipovsko a Boudy.

Skalnatý levý břeh Vltavy pod Jehnědnem.

Blízký i daleký Podolský most

Proud se zastaví v zátoce Strouhy. Odtud už je vidět Podolský most, cíl naší plavby. Zbylé dva kilometry jsou tortura! Spěcháme, abych stihl autobus, lodě moc nejedou, jsme unavení a most se přibližuje jenom neznatelně. Olej jako vyšitý!

Srnka nedokázala uniknout z hlubokého bahna na břehu Orlické přehrady a vyčerpáním zemřela.

Nakonec přirážíme ke břehu, vyskakuji z kajaku, běžím do lesa pro tašku se suchým oblečením, strhávám ze sebe neopren, rvu na sebe triko a kraťasy, sprintuji strmým lesem nahoru na most. Poslední síly vydám při indiánském běhu po silnici do Temešváru. Když přibíhám na zastávku, na minutu přesně přijíždí autrobus. 

Autobusem přes Písek se vracím do Neznašova, scházím dolů k řece do Kořenska a za dvě hodiny se vracím k Hance, která na mě čeká s loděmi pod Podolským mostem. Padá tma, teplota klesá k nule, dává se do ní zima. Stará silnice, která vedla původně ke starému řetězovému mostu v Podolsku naštěstí dopravu urychluje. Je možné po ní sjet autem až k vodě.

Podolský most.

KILOMETRÁŽ: Vltava z Kořenska do Podolska

(Pozor! Vodácká kilometráž neodpovídá značení pro lodní dopravu.)  

200,2 Kořensko, přehrada, nástup na vodu pod jezem na levém břehu 
198,3 Pašovice vpravo, Újezd vlevo, zřícenina Vísky vlevo, zatopený bunkr v korytě, přívoz
196,0 Hladná vpravo, nedostavěný most vlevo, zatopený bunkr v korytě, přívoz
195,6 Albrechtický potok zleva (zátoka)
194,4 Nový mlýn, jez (zatopený), retardérová propust vlevo
193,0 skalní kaplička vpravo
192,8 Rejzíkov, jez (zatopený), propust vpravo, pod jezem válec!!!
192,6 Rejzíkov, tábořiště a hospoda vlevo 
191,2 Jehnědno, tábořiště a hospoda vlevo
191,0 Jehnědenský potok zleva (zátoka)
190,9 Horní Lipovsko, jez (zatopený)
190,2 Dolní Lipovsko (zatopený)
189,8 Vranovský potok zprava (hluboká zátoka)
189,6 Slabčický potok zprava (hluboká zátoka)
187,8 Boudy, jez (zatopený)
187,7 Slabčice, tábořiště vpravo
186,2 Dolní Kotánek, vlevo, Skalička, vpravo (zatopené usedlosti)  
186,0 Chřešťovice, kostel Jana Křtitele vlevo na skále
185,7 Novosedlský potok zleva (hluboká zátoka)
184,7 Velký potok zprava (hluboká zátoka)
182,7 Budovický potok potok zprava a bezejmenný potok od Temešváru zleva (zátoky)
182,5 Podolsko, most silniční, výstup u ruiny vlevo před mostem

Horydoly.czVLTAVA: Vodácký průvodce a kilometráž

 

 

VIDEO: Zmizelá Vltava z Kořenska do Podolska

Doporučené vybavení

Mořský kajak, případně kanoe, kajak či pramice, plovací vesta, házečka, teplé funkční prádlo, vodácká bunda a kalhoty, čepice se štítkem, tmavé brýle, lodní pytel nebo barel, vodovzdorné hodinky, mapaGPS, lékárnička, mobil, nůž, kamera nebo fotoaparát. Kempovací výbava: stan, spací pytel, karimatka, čelovka, vařič, nádobí, náhradní oblečení, náhradní obuv, teplé ponožky, zapalovač nebo křesadlo, hygienické potřeby. Peníze, doklady, pojištění.

Zobrazit místo World of rivers. Světové řeky. na větší mapě

Podívejte se na další videa ze zmizelé Vltavy:

Splutí z Kořenska do Podolska roku 2015. Tehdy se řeka vynořila zpd hladiny Orlické přehrady po 55 letech.

Jez Nový mlýn Údraž se zjevil ze dna Vltavy.

Těsně před mohutným jezem Nového mlýna z roku 1929 jsme pozorovali základy středověkého jezu, který zde zadržoval vodu několik staletí před ním.

Lannův kříž a usedlost Dolní Kotánek nad Horním Lipovsku.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

po dně Vltavy

Ahoj :) nádherný článek - a díky tomu, že jsem rovněž splula - neuvěřitelná záležitost a vodácký zážitek :)

  • Autor Iva
  • Datum a čas 27.12.2019 17:05
Reaguj
Celkem 1 příspěvek v diskuzi


Borová skála v Praze: příjemné lezení pro softmovery

Borová skála v Praze: příjemné lezení pro softmovery

CLIMBING GUIDE Lehké a bezpečné skalní lezení na vápencovém útesu v Praze poskytuje Borová skála. Svoji cestu si tu vybere softmover, začátečník, rekreační lezec, lezecká rodina, končící horolezec-důchodce i začínající lezec-mládežník.  ... celý článek

Co je chemický peeling a jak funguje?

Jižní expres: přijeďte do jižních Čech vlakem!

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Zmizelé koleje, zmizelá nádraží

Zmizelé koleje, zmizelá nádraží

TIP HORYDOLY Tři díly výpravné knihy Zmizelá koleje, zmizelé nádraží, vyprávějí o významných železničních tratích, které byly zrušeny nebo přeloženy. Mnohé úseky železnic můžeme vystopovat v terénu ještě dnes.
Lyžujeme v Polsku: spíš běžky než sjezdovky

Lyžujeme v Polsku: spíš běžky než sjezdovky

AKTUALIZACE Zimní Polsko je lákavé především pro lyžaře, kteří bydlí nedaleko a zároveň chtějí poznat něco jiného. Nevýhodou polských svahů je menší množství sněhu. Jsou orientované nejčastěji na severní a tedy návětrnou
Tips to Maximize Your Returns at Fairspin Casino in 2025

Tips to Maximize Your Returns at Fairspin Casino in 2025

The online casino industry is rapidly expanding, with market size expected to reach $45.88 billion by 2029. This growth is not just about more players – it is about smarter platforms.
Dunaj 4x4. S malými dětmi na Dunajské stezce

Dunaj 4x4. S malými dětmi na Dunajské stezce

Na Dunajskou stezku se vydaly 4 děti ve 4 vozících se 4 maminami na 4 kolech. Jely jsme z Pasova do Vídně. Tátové nás dovezli na start na okraj města, pomohli naložit do vozíků vše
12 tipů na skialpové sjezdy u Popradského plesa

12 tipů na skialpové sjezdy u Popradského plesa

Horský hotel Popradské pleso (1494 m) i vedlejší Majláthova chata ve Vysokých Tatrách jsou v zimě snadno dostupné. Proto je oblíbený nejen mezi turisty, ale také horolezci a skialpinisty. Doporučujeme dvanáct prvotřídních klasických lyžařských sjezdů.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Reisen - veletrh Německo, Hamburg 6.-9.2. Turismus a karavaning 6.2.
Zapalovač Stěžery 6.-9.2. Kurz pro oddílové vedoucí 6.2.
Balttour - veletrh Lotyšsko, Riga 7.-9.2. 7.2.
Transjurassienne - běžky Francie, Morez 50 km klasicky 8.2.
Brněnský kilometr - otužilci Brno, Bystrc, Svratka   8.2.
RunTour Winter Edition Praha, Stromovka 8.2.
DownMall Praha, Arkády Sjezd na horských kolech 8.2.
Batmassan - veletrh Švédsko, Göteborg 1.-9.2. Lodě 9.2.
Jizerská 50 - běžky Bedřichov 50 km klasicky 9.2.
BIT - veletrh Itálie, Miláno 9.-11.2. Cestovní ruch 9.2.

Diskuse

zelené řasy? Honza, 5.2.2025 8:29, 5 příspěvků
Seattle Limo RobertUncog, 5.2.2025 5:25, 120 příspěvků
zelené řasy? Lukas B., 3.2.2025 12:14, 5 příspěvků
zelené řasy? PK, 1.2.2025 22:34, 5 příspěvků
INU Honza, 1.2.2025 13:21, 1 příspěvek
zelené řasy? Honza, 1.2.2025 13:18, 5 příspěvků
INU Honza, 1.2.2025 13:13, 1 příspěvek
televize mi oživila mládí doku.pes, 31.1.2025 13:48, 3 příspěvky
INU Honza, 30.1.2025 14:04, 1 příspěvek
televize mi oživila mládí Kuba Turek, 30.1.2025 12:06, 3 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Regionální muzeum Mělník Horydoly Open, 5.2.2025 2:48
Filmové výlety do přírody Horydoly , 31.1.2025 9:33
Lysá hora 24 hodin Horydoly , 23.1.2025 2:24
Závod rohaček – Memoriál ... Horydoly , 21.1.2025 2:46
DECOLED Horydoly , 9.1.2025 21:34
Češi začínají v lednu hub... Horydoly Open, 9.1.2025 9:53
termíny testovaček lyží B... Horydoly Open, 9.1.2025 9:50
Troja Florbal Cup Horydoly , 8.1.2025 19:25