Mánie obytných aut končí, krachují první firmy
ANALÝZA Již druhý rok poukazujeme na nesmyslná tvrzení prodejců a půjčoven obytných vozidel, že prodej a půjčování karavanů je stále na vzestupu.. Naše odhady se na základě dlouhodobých zkušeností potvrdily a díky přesycení trhu se výroba přibrzdí a ceny půjdou dolů.
Ceny obytných aut se nesmyslně vyšplhaly i díky manipulativním článkům v mnohých médiích. Autorem takových článků byli často lidé napojeni na prodej a půjčování obytných vozidel.
Zpráva přišla ve středu 13. listopadu z bavorského Jandelsburunnu. Firma, kde se montují obytné automobily, od pondělí 18. listopadu zastavuje výrobní linky. Svým zaměstnancům to podle bavorského deníku Passauer Neue Presse vedení společnosti oznámilo dopisem. Zastavení výroby se netýká jen bavorského podniku, ale také toho v maďarském Nagyorooszi.
ROZHOVOR: Karavan se vlastně nevyplatí
Anton Autengruber, předseda podnikové rady v závodě Jandelsbrunn, novinám řekl, že výroba by se do normálního režimu měla vrátit v roce 2025. "Jsem přesvědčen, že příští rok se situace opět zlepší. Není to problém, který by se týkal pouze společnosti Knaus Tabbert," uvedl Anton Autengruber a dodává, že ekonomickou nejistotou trpí celý průmysl a automobilový průmysl. Knaus Tabber zaměstnává v Německu a Maďarsku asi čtyři tisíce lidí. Závod v bavorském Jandelsbrunu je vůbec největším výrobním areálem společnosti, funguje od roku 1970 a na montážních linkách tam pracuje na sedmnáct stovek zaměstnanců nejen z Bavorska, ale hlavně z České republiky. Vyrábí tam karavany a obytné vozy značek Knaus a Weinsberg. Tedy vyráběly.
Můj osobní odhad je takový, že produkce se bude v roce 2025 jen těžko obnovovat a pokud ano, nepředpokládám, že přesáhne objem více než 50 % oproti roku 2023. Právě tato společnost se těšila z covidové a pocovidové mánie.
Dále zbankrotoval jeden z velkých hráčů na trhu prodeje a půjčování karavanů. Prostě jen tak ze dne na den vyhlásili bankrot. Kdo bude další?
NA CO MYSLET PŘEDEM: Než vyrazíš na cestu v karavanu
Očekává se, že nyní poroste trh s ojetými obytnými vozy a to napřímo mezi prodávajícím a kupujícím, bez zprostředkovatelů, kteří jako mezičlánek navyšují ceny.
I na český trh vstupují známé velké cestovní kanceláře. Moderní karavanistická mánie končí a lidé se odklánějí od karavanů, vracejí se zpět do hotelových resortů. Data potvrzují i letištní statistiky, kdy opět obrovsky roste zájem o tento způsob dopravy, zejména na dovolenou.
VANLIFE: Pohled z druhé strany
Cestovní ruch má obrovský potenciál a investují se do něj miliardy eur, s karavaningem se ale již moc nepočítá, čemu odpovídají i omezení zaváděná mnohými státy.
Pozdravujeme ty, jenž naše odhady hejtovali, vysmívali se jim, dělali paniku, aby zájemci nakoupili obytná auta, protože se čekací doba bude prodlužovat a nebudou. Je po panice. Aut je dost a bez zájmu stojí na odstavných plochách. Nebojíme se nazvat věci pravým jménem.
Diskuse
Diskuze k článku
Doplnění
Nojo. Evropa není ani Ameríka ani Rusko s prostory v nedohlednu. Tak oni bezdomovci využívaj demolice, mosty a pod. Zda je to lepší než obytnák či starej vagon či maringotka buhsuď. Ty jsou i s obytnáky alespoň na poutích k vidění. Takže zbyvaj poutě či podomní prodejci k jejich používání...
- Autor Honza
- Datum a čas 22.11.2024 15:07
Doplnění
Pokud chcete znát počty registrací malých kempervanů, zkuste se obrátit na autora článku. Jako odborník vám je jistě poskytne - ale popravdě, tuto radu myslím silně sarkasticky, pan Strnadík je "odborníkem" na něco zcela jiného než na karavaning, na internetu si o jeho aktivitách můžete vyhledat celý obsáhlý článek.
Boom rozmachu obytných aut v ČR nezačal zdaleka covidem, ale cca v roce 2015. Zhruba ze začátkem covidu pak jejich počet přesáhl mez, kdy začali být karavanisté více vidět a kdy se zároveň ukázaly výhody tohoto způsobu cestování. O karavany začal být během covidu o trochu větší zájem, pokud bych to měl vyjádřit, tak místo cca 30.500 obytných aut bychom bez covidu měli v ČR pravděpodobně asi jen 27-28.000 vozidel. Těch cca maximálně 3.000 obytných aut navíc proti průběhu podle předcovid normálu lze připsat zvýšenému zájmu během covidu.
Covid ale mimo to přinesl i zvýšený zájem o půjčení obytných aut a auta si občas vypůjčili lidé, co nechápali některé zásady, které je dobré zejména při tzv. divokém kempování dodržovat. A zatímco se někteří se snažili o osvětu a vysvětlení některých zásad, tak pan Strnadík tyto snahy spíše kritizoval a to i pomocí svých falešných profilů na sociálních sítích. Vzniklé problémy vedly na některých místech k různým omezením, ale situace není zdaleka tak zlá, jak se snaží pan Strnadík v mnoha svých článcích líčit. Covid přispěl k tomu, že se více poukázalo na některé problémy, které neznalí karavanisté způsobily a bohužel, došlo i k některým excesům, které byli ve sdělovacích prostředcích "rozmáznuty".
Zvýšený zájem o obytná auta během covidu, zejména od druhé poloviny roku 2020 do cca roku 2022 vedl k vyšší než běžné poptávce po obytných autech, ale tomu nebyla přizpůsobena celý výrobní síť. Ta byla ochromena i výpadky ve výrobě (díky covid restrikcím). To vedlo jak k postupném zdražování výroby, tak k problémům s dodávkami a v některých případech i s kvalitou. Situace se samozřejmě postupně vyřešila, jen někteří prodejci neodhadli správně zájem trhu a trh se přesytil. Že by došlo k jeho zhroucení, jak je líčeno v článku, až tolik nehrozí - sice Německo je do jisté míry karavanová velmoc, ale takovými jsou i Francie či skandinávské země. Ty si jistou krizí již asi prošly a vlna bankrotů tam pročistila trh. Což je normální, nyní si tím prochází i Německo.
Knaus je jedním z mála nezávislých výrobců, většina evropské produkce spadá pod dvě velká seskupení, Hymer/Thor a Trigano. Ti se samozřejmě s výkyvy poptávky vypořádávájí z podstaty lépe než menší výrobci, Knaus navíc jako veřejně obchodovatelná akciovka musí zavčas a pravdivě o své situaci informovat. Již v roce 2008, ještě předtím, než se stal akciovkou, hrozil tomuto výrobci krach (respektive byl v bankrotu) - přesto se dokázal z této situace dostat a stát se poměrně úspěšným. Do podobné situace se už asi nechce dostat, proto je velmi opatrný a raději zastaví dočasně výrobu. Problémy jsou zejména na německém trhu, který je ovšem od toho českého v o dost odlišné situaci - šlo by snad i říci, že je saturován, v přepočtu na obyvatele je zde cca 4-5 více obytných aut než u nás.
Cestování obytkou rozhodně není pro každého a je mylné se domnívat, že by se z něj stal dominantní způsob trávení dovolené a že by vytlačil letecké zájezdy či all-inclusive pobyty apod. Karavaning osloví jen určitou část populace (například ty, kterým nevadí si sami sestavit itinerář) a rozhodně nevytlačí jiné formy ubytování či dovolených a ani jim v podstatě nekonkuruje.
A podobně jako u počtu obytných aut, i zde je v ČR prostor pro růst, zatímco v Německu je cca 10 % všech přenocování realizováno v kempech a na stellplatzech, u nás je to cca 6 %. A pro zamyšlení, ve zmíněném Německu došlo za posledních deset let k zvýšení podílu pobytů v kempech/stpl z cca 7 % v roce 2013 na zmíněných 10 % v roce 2023, tedy je vidět, že se nejedná o majoritní způsob trávení dovolené (v covid době byl ale rekord cca 13 %). U nás tento podíl stoupnul z 5 na cca 6 %, v covid době na 11 %. Ale pokud jsem zmínil různé evropské rozdíly, tak například ve Francii tvoří kempy a stellplatzy celých 33 % všech přenocování. Podobně je tomu v Dánsku. Důvodem je jiná historie a kulturní rozdíly.
Před pořízením vlastního obytného auta jsem si je půjčoval, proces přebírání a vracení nebyl nijak časově náročný, spíše je nevýhoda, že první den si můžete auto přebrat až odpoledne a poslední den vracíte někdy zrána/dopoledne, tedy přicházíte o část dne. Ale podobná situace je v ubytování, checkin bývá někde od 2 či 4 odpoledne, odhlásit se musíte někdy mezi 10-11 dopoledne - samozřejmě jsou různé odchylky.
Pěkné vybavené kempy bývají na sezonu plné (což nějak neodpovídá tvrzení autora článku o krizi), nicméně to v cestování nemusí mnohé nijak zásadně omezovat - kempy jsou jen jedním ze způsobů přenocování. Dokonce ani na těch stellplatzech není pro mnohé karavanisty podmínkou elektro přípojka, dostatek elektrické energie už pár let dokáže zajistit LFP baterie a fotovoltaika - skutečným problémem je pak spíše provádění servisu, tj. vypouštění odpadních vod a doplnění pitné vody.
Pan Strnadík na základě několika zpráv vaří tzv. z vody...a není jasné, jaké části Evropy se jeho předpověď o pádu týká. V ČR například meziročně k prvnímu pololetí 2024 přibylo 3 056 obytných aut, což je druhé nejvyšší číslo v historii (rekord v meziročním srovnání k pololetí drží rok 2022. kdy se jednalo o 3350 aut ). Druhé pololetí je zatím alespoň v registracích nových aut špatné, ale například výsledky dovozů a domácích přestaveb budou známy až na začátku ledna příštího roku, tedy jakékoliv úvahy o boomu či krachu jsou pouze a jen spekulace. Nikoliv analýzou....
A abych zodpověděl váš původní dotaz o počtu kempovacích dodávek, v tomto segmentu se v letech 2022 a 2023 registrovalo každoročně cca 200 nových vozidel (rozuměj nových z výroby), přičemž jejich popularita v porovnání z dob před covidem stoupla - v roce 2018 tvořily cca 8 % všech nových obytných aut registrovaných v ČR, v tomto roce je jejich podíl cca 13 %.
- Autor Martin Strimpfl
- Datum a čas 16.11.2024 21:47
Doplnění
Mobilheim je v podstatě ve všech obcím nevítaným hostem. Starostové se brání vším možným - hygienou, institutem trvalého bydliště, stavebním zákonem, dopravními předpisy...
- Autor Kuba Turek
- Datum a čas 15.11.2024 19:40
Doplnění
Jejich boom nastane, pokud začne krize bydlení a stanou se pro některé zvyklé kočování jediným obydlím jako někde v USA. U nás by pochopitelně vyskočila otázka jak bude reagovat naše zákonodárství.
- Autor INU
- Datum a čas 15.11.2024 17:25
Doplnění
Pár věcí bych dal do kontextu a přidal další omezení:
- V Německu jako v nemocném muži Evropy není divu, že bankrotují firmy. I mnohé německé IT firmy jsou rády, že jsou v černých číslech. Nemluvně o takovýchto produktech, které jsou závislé na sezónnosti a módě
- Půjčit si karavan a kratší dobu nedává moc smysl, spoustu času zabere proces přebírání a vracení. Tak je prostor spíš pro delší dovolenou, což je tak 1-2x ročně. To už si častěji zaletíte na nějaký eurovíkend. Možná tam ty statistiky mají také, ale těžko si představit, že by v tomto ohledu došlo k růstu. Spousta lidí si karavaning také zkusila jednou a příště to bude třeba zas potápění.
- Karavan za vás neuvaří ani nevymyslí výlet. To může naopak nabídnut paní na přepážce v cestovce. Tak to takový luxus není, za který se to vydává.
- Vzhledem k počtu karavanů je čím dál tím těžší jezdit "free" od kempu ke kempu a nic neplánovat. Pěkné kempy jsou v sezóně vybookované. Nájezdových stellpatzů s elektrikou bez rezervace zas tolik není.
Tak jednodušší logistika je možná křižovat Evropu v normálním autě a ubytování vybírat přes booking/airbnb
(jen to nejspíš nebude v přírodě, což je hlavní přednost karavaningu, že spíte v zeleni)
Akorát bych neházel do jednoho pytle kempování v malých campervanech, které slouží jako roninné vozy. Pro objektivitu by to chtělo ukázat statistiky prodeje třeba VW California/Transit/MB Marco polo.
- Autor Petr Šlajer
- Datum a čas 15.11.2024 14:30
Dobře už bylo
Bodjeť Ono dobře už bylo, kdy si mohli zastavit kdekoli a přespávat gratis jako na chatě. Ovšem dnes jen vymezená místa a hezky "platila"...Pak už je v některých případech mnohdy líp cesta vlakem a přespání v hotelu. Jediná cesta pro ně je využívat ony soukromé majitele pozemků jako před lety .A třeba i na dvoře a se snídaní. Ale i tam se platí.
- Autor Honza
- Datum a čas 15.11.2024 12:38
Středomoří AKTUÁLNĚ 2024
Mánie obytných aut končí, krachují první firmy
Může se hodit
Nejčtenější články
Středomoří AKTUÁLNĚ 2024
Toyota dodá úřadům 515 elektromobilů bZ4X
Elektrokoloběžky a elektrokola 2024
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Zimní slunovrat | Česko | 21.12. | ||
Polabské vánoční trhy | Lysá nad Labem | 6.-22.12. | 22.12. | |
Reisemarkt - veletrh | Německo, Mannheim | 4.-6.1. | 4.1. | |
Vakantie - veletrh | Nizozemsko, Utrecht | 9.-12.1. | 9.1. | |
Hoga - veletrh | Německo, Norimberk | 12.-14.1. | 12.1. | |
Pro Winter - veletrh | Itálie, Bolzano | 13.-15.1. Horské technologie | 13.1. | |
Ferienmesse - veletrh | Rakousko, Vídeň | 16.-19.1. | 16.1. | |
Matka - veletrh | Finsko, Helsinky | 17.-19.1. Cestovní ruch | 17.1. | |
Boot - veletrh | Německo, Düsseldorf | 18.-26.1. | 18.1. | |
CMT - veletrh | Německo, Stuttgart | 18.-26.1. | 18.1. |
Diskuse
Гороскоп На 23 Січня 2023... | Robzxj, 18.12.2024 17:38, 1 příspěvek |
co by člověk pro ženu neu... | Horydoly - Andrea Černá, 18.12.2024 11:34, 2 příspěvky |
Venkovní fitness / workout | Šlojíř, 17.12.2024 21:39, 1 příspěvek |
INU | Honza, 17.12.2024 20:54, 1 příspěvek |
Ahoj, hledám bezpečnou a ... | Luca Bolton, 17.12.2024 14:48, 1 příspěvek |
ideologové - Vyšebohy? | Kuba Turek, 16.12.2024 16:54, 6 příspěvků |
ideologové - Vyšebohy? | Lukas B., 16.12.2024 15:09, 6 příspěvků |
škoda | Lokál, 16.12.2024 12:50, 1 příspěvek |
ideologové - Vyšebohy? | Geograf, 14.12.2024 16:57, 6 příspěvků |
ideologové - Vyšebohy? | zeměpisář, 14.12.2024 12:35, 6 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Velké Karlovice zahájí se... | Horydoly , 13.12.2024 23:29 |
Žáčková opouští Valachy | Horydoly , 13.12.2024 23:01 |
Šimůnek končí ve Forbesu | Horydoly , 13.12.2024 22:57 |
Holiday World | Horydoly , 13.12.2024 10:41 |
Re: Pražský veletržní areál | Horydoly , 13.12.2024 10:40 |
Pozvánka na Valnou hromad... | Horydoly , 6.12.2024 11:03 |
Běžecké závody 2025 | Horydoly Open, 4.12.2024 10:37 |
Advent České Budějovice | Horydoly , 3.12.2024 10:16 |