850 elektromobilů je v Česku registrovaných.
248 dobíjecích stanic funguje v Česku.
74 % je meziroční nárůst počtu elektromobilů.
1 milion korun ušetří za dobu životnosti elektromobil svému majiteli.
100g CO2/km uspoří průměrný elektromobil na splodinách.
Zdroj: Lesensky
Klasické stanice s delší dobou nabíjení najdou řidiči zejména u restaurací, úřadů či obchodních center. Než si vyřídí nákupy, zdarma si dobijí svůj vůz a mohou pokračovat v jízdě.
Nejvíce možností mají řidiči v Praze, Brně a Ostravě. Naopak dobíjecí stanice chybí v Olomouci, Bruntálu, Jeseníku, Mariánských lázních, Jičíně a Žďáru nad Sázavou. "Výstavbu většího počtu dobíjecích stanic komplikuje především nejednotná metodika stavebních úřadů. Realizace je náročná také z pohledu financování výstavby, provozu stanic a zajištění poměrně významného příkonu," komentuje aktuální stav dobíjecí infrastruktury v Česku Miloslav Fialka ze společnosti E.ON Česká republika.
Nabíjecích stanic je zatím málo
Energetická společnost E.ON se chystá do roku 2017 investovat do rozšíření sítě dobíjecích stanic pro elektromobily 36 milionů korun. Sítí rychlodobíjecích stanic chce pokrýt především hlavní dálniční tahy. "Problém je především malá dostupnost dobíjecích stanic pro elektromobily na delších trasách. Proto jsme se rozhodli v rámci podpory čisté mobility v Česku, vybudovat páteřní síť rychlodobíjecích stanic, kde si řidič dobije svůj vůz do 30 minut. Naším cílem je v projektu FAST-E postavit 15 rychlodobíjecích stanic," vysvětluje Miloslav Fialka.
Instalace dalších dobíjecích stanic podél českých dálnic zajistí, že bude Česká republika propojená v dobíjecí infrastruktuře s ostatními evropskými zeměmi. Společnost E.ON, která výstavbu dobíjecích stanic plánuje, v tomto spolupracuje se Slovenskem, Německem a Belgií. "V porovnání s východní Evropou - Polskem, Maďarskem nebo Bulharskem jsme na tom s rozvojem dobíjecí infrastruktury velmi dobře. Před námi je nicméně Slovensko díky vynikající síti rychlonabíječek. Západ a Sever je pochopitelně o generaci jinde," hodnotí situaci v České republice Jan Hořčík, šéfredaktor specializovaného magazínu Hybrid.cz
Z Prahy do Brna bez nabíjení
Díky nové generaci elektromobilů s dojezdem 300 až 500 kilometrů a zahuštění sítě dobíjecích stanic začínají elektromobily konkurovat provozu klasických automobilů. Například s Teslou model S lze dojet z Prahy do Brna a zpět bez nabíjení. "Náklady na 1 ujetý kilometr se pohybují kolem 0,40 až 0,80 Kč/km podle velikosti vozidla a způsobu jízdy. Za dobu životnosti běžný elektromobil obvykle ušetří svému majiteli 1 milion korun na palivu, oleji a pravidelném servisu motoru a brzd," říká Jaromír Marušinec, předseda Asociace elektromobilového průmyslu. Díky neustále se zkracující době nabíjení, přibývajícím stanicím a rozšiřující se nabídce automobilek, se očekává výrazný nárůst vlastníků elektromobilů i v příštích letech. "Za několik let bude běžný dojezd elektromobilů 1000 až 2000 kilometrů na jedno nabití," doplnil Jaromír Marušinec.
Asociace elektromobilového průmyslu je technologickou platformou - kooperačním oborovým seskupením sdružujícím výrobce a provozovatele elektromobilů a jiných elektrických dopravních prostředků, akumulátorů a nabíjecí infrastruktury, energetické podniky, elektrotechnické společnosti, výzkumné a vzdělávací organizace, orgány veřejné správy, odborníky a propagátory elektromobility.