AKTUALIZACE Ve francouzských horských oblastech jsou zimní pneumatiky povinné od 1. listopadu. Ve švýcarských horách to povinné není, ale vyplývá to z obecného zákona o bezpečnosti silničního provozu.
Francie: povinné zimní pneumatiky od 1. listopadu
Prakticky ve všech horských regionech Francie platí od počátku listopadu povinnost mít na autě zimní pneumatiky.
Cílem tohoto nařízení je zvýšit bezpečnost provozu. Zároveň by se tím mělo zabránit dopravním zácpám. Automobily s nedostatečným vybavením dříve často ucpávaly příjezd do francouzských lyžařských středisek.
Podmínky pohybu po silnici jsou jiné v Paříži, v Bordeaux a v Chamonix nebo ve Val d´Isere, což si někteří naivové neuvědomují.
Od 1. listopadu do 31. března je v 34 francouzských departementech pro automobilistu povinnost mít zimní výzbroj. Jsou to zimní pneumatiky, které jsou na stranách označeny znakem sněhových vloček, nebo pneumatiky celoroční typu M & S, M + S nebo M*S (Mud and Snow), které musí mít hloubku profilu minimálně 1,6 mm. Kdo se neřídí těmito příkazy, na toho čeká pokuta 135 €.
Nebo je potřeba mít v kufru sněhové řetězy, případně jejich variantu a náhradu chaussettes, zhotovenou z textilu nebo z jiného elastického materiálu. Při použití těchto antiskluzových pomůcek je ve Francii dovolena nejvyšší rychlost 50 km / hod. Stovky silnic jsou označeny tabulemi předpisující použití těchto pomůcek od listopadu do března.
Starostové horských obcí mohou určovat, zda auta, která jedou k nim do obce, musí být vyzbrojena zimními pneumatikami, sněhovými řetězy nebo aspoň textilními návleky na kola. Řetězy a návleky je pak nutné mít s sebou, i když zrovna na silnici neleží sníh nebo se neutvořila ledovatka.
Švýcarsko: bezpečně vybavené automobily
Ve Švýcarsku, na rozdíl od Francie, neexistuje povinnost mít na autě zimní pneumatiky. Švýcarská jurisdikce spoléhá na disciplínu a osobní odpovědnost jednotlivých obyvatel používajících auto.
Podle švýcarského silničního zákona ale řidič musí své auto bezpečně vybavit. Je celkem logické, že kdo jede do alpské oblasti, by měl mít na svém voze zimní pneumatiky. Nemá-li je a způsobí dopravní nehodu, může se stát, že pojišťovna nepokryje následky havárie.
Používání spikes (pneumatiky s kovovými hroty) je ve Švýcarsku dovoleno od listopadu do dubna na vozidlech do hmotnosti 3,5 t. Pro auta s nimi je omezena rychlost na maximálně 80 km/hod. Nesmí se s nimi jet po dálnicích a silnicích první třídy (Schnellstraße). Hřeby musí být na všech pneumatikách. Vozidlo musí být vzadu označeno odpovídající nálepkou.
Každá pneumatika (zimní nebo letní) musí mít minimální hloubku profilu 1,6 mm, jinak hrozí policejní postih ve výši 100 CHF. U zimních pneumatik se doporučuje hloubka nejméně 4 mm. Použití řetězů je místně předepsáno značkami. Jiné předpisy neexistují. Rychlost s řetězy je omezena na 50 km/hod. Doporučuje se jejich použití jen na zimních pneumatikách.
Německo: zimní pneumatiky až do Velikonoc
Němci mají jasný příkaz k použití zimních pneumatik: "von O bis O" neboli von Oktober bis Ostern čili od října do velikonoc. V Německu je zakázaný provoz pneumatik s hřeby.
Máte-li při kontrole špatné pneumatiky, dostanete pokutu 60 €. Přistihne-li policie šoféra navíc při nebezpečné jízdě, zvýší pokutu na 100 €. Byla-li zaviněna dopravní nehoda a auto není vybaveno odpovídajícími pneumatikami, zaplatí šofér na místě pokutu 120 €. Zahraničním návštěvníkům se nedoporučuje jet přes zimu s letními pneumatikami ani na nákup kousek za hranice.
ANALÝZA Již druhý rok poukazujeme na nesmyslná tvrzení prodejců a půjčoven obytných vozidel, že prodej a půjčování karavanů je stále na vzestupu.. Naše odhady se na základě dlouhodobých zkušeností potvrdily a díky přesycení trhu... celý článek
ANALÝZA Již druhý rok poukazujeme na nesmyslná tvrzení prodejců a půjčoven obytných vozidel, že prodej a půjčování karavanů je stále na vzestupu.. Naše odhady se na základě dlouhodobých zkušeností potvrdily a díky přesycení trhu
ROZHOVOR David Otava a Vladimír Bedřich jsou dva nadšenci, kteří již několik let sdílejí lásku k cestování a motocyklům. Společně s dalšími kamarády podnikají nezapomenutelné cesty po celém světě. Jejich poslední výprava vedla do
Nevyzpytatelná trať a klouzavý asfalt charakterizuje Středoevropskou rallye. Ani letos tomu nebylo jinak. Mokro, rychlé změny povrchu, listí na vozovce a úzké silnice v Praze a na Šumavě způsobily havárie favoritů i posun outsiderů nahoru