Chorvatsko navštívilo od ledna do listopadu 2022 celkem 16 milionů zahraničních turistů a počet přenocování dosáhl 92 milionů. Ve srovnání s rokem 2021 počet příjezdů narostl o 42 % a počet přenocování o 28 %. Tím se rok 2022 téměř vyrovnal objemu návštěvníků, kterých bylo dosaženo v rekordním roce 2019.
Za stejné období navštívilo Chorvatsko 891 968 českých turistů, kteří strávili 5 978 893 nocí. Tím se Česká republika umístila na pátém místě v počtu přenocování zahraničních návštěvníků těsně za Polskem avšak před Itálií, Velkou Británií a Nizozemskem. Ředitel Chorvatského turistického sdružení pro Česko a Slovensko Miodrag Mlačić oceňuje české turisty jako stálici chorvatského cestovního ruchu.
Průměrná délka pobytu českých turistů dosáhla 6,8 nocí. Počet návštěvníků z České republiky o 13 % překročil počet návštěvníků ve srovnatelném období doposud nejúspěšnějšího roku 2019.
Booking.com
Zástupci českých cestovních kanceláří se unisono svěřují, že by byli mohli do Chorvatska prodat víc zájezdů, ovšem za předpokladu, že by měli k dispozici další ubytovací kapacity. Jenže ty byly obsazeny převážně německými cestovními kancelářemi.
V rámci realizovaných přenocování vedlo u českých turistů ubytování v soukromí, kde bylo zaznamenáno 3,2 milionu přenocování, následovaly téměř rovným dílem hotely s 979 000 přenocováními a kempy s 921 608 přenocováními.
Hlavním motivem pro cestu do Chorvatska zůstává pobyt u moře, které přilákalo 90 % českých návštěvníků, přičemž dvě třetiny tam trávily rodinnou dovolenou. Nejnavštěvovanějšími destinacemi pro české turisty v Chorvatsku byly Umag, Medulin, Baška Voda, Poreč a Omiš.
Turistika do vnitrozemí
Oblíbenými vlakovými spoji RegioJet cestovalo do Chorvatska od června do září na 100 000 turistů. "Zájem cestujících o Rijeku a Split byl takřka vyrovnaný. Návazných autobusů v Chorvatsku využilo zhruba 40 % cestujících," říká Jakub Svoboda, výkonný ředitel vlakové dopravy RegioJet.
V nadcházejícím roce se chorvatský turistický ruch chce vedle dalšího rozvoje turistické nabídky v přímořských oblastech zaměřit také na vnitrozemí Chorvatska. Populární je mezi vyznavači aktivní dovolené, ať se jedná o pěší turistiku, cykloturistiku a nebo objevování kulturních a historických pokladů chorvatského vnitrozemí.
Atraktivních možnosti nabízejí chorvatští vinaři, když představují vynikající vína. Určitě stojí za to vidět některé jejich rodné vinice, pohovořit s místními a posedět u vína na místě. Majitel české cestovní kanceláře 101 CK Zemek nadšeně líčí vinice na prudkém svahu na poloostrově Pelješac, pečlivě ručně obdělávané, protože to je jediná technika, která takovou polohu zvládne. A Dingač je vskutku nápoj bohů.
Nejistota na trhu
Na tvářích zástupců českých cestovních kanceláří se ohledně nadcházející turistické sezony zračí nejistota. Nejen z toho, jak se na poptávce projeví zvýšené náklady spojené s ukrajinskou a energetickou krizí, jakkoliv to je velká starost a velká neznámá. Tou druhou je načasování. V předcovidových letech se kupovaly zájezdy pod stromeček. Letos české cestovky ještě nemají ani potvrzené ceny chorvatských ubytovacích zařízení. Na jakou úroveň se ceny dostanou? Budou mít Češi kapacity potvrzené včas, nebo budou muset vyzobávat to, co nechali Němci?