Marketing zacílený na seniory má specifika daná zejména fyziologickým stárnutím.
Zdraví, aktivita, rodina - všechno je pryč
Jednou ze základních marketingových strategií je vytvoření reklamy, která ukazuje seniory takové, jací by si sami přáli být. Vitálnější, aktivnější, v obklopení rodiny. Přitom tento marketing, jako u mladší generace, nepracuje se strategií vyvolat nějakou novou potřebu, ale spíše řešení jejich problémů a podporu prodeje třeba formou slevových kuponů.
Zdraví a láska - všechno můžete mít
Marketingoví specialisté se ale mnohdy nezdráhají zneužívat zranitelnosti starších lidí. Ať už se jedná o reklamu nabízející zázračné vyřešení zdravotních problémů, finančního zabezpečení či pocitu osamělosti, kdy se senioři stávají snadnou obětí podvodných online seznamek. Narazit můžeme i na reklamy, jejichž hlavním cílem je finanční vykořisťování starších lidí formou podvodů a nátlakových prodejních taktik.
Pasivní přijem - pečení holubi létají do úst
"Zejména v poslední době jsou velkým rizikem podvody spojené s bankovnictvím," uvádí ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová a doplňuje: "Typicky se jedná o nabídky drobného investování pro seniory s příslibem výdělku. Kámen úrazu často spočívá v tom, že při komunikaci senioři poskytnou nevědomky i přístupové údaje k účtům."
Nic není v životě zadarmo!
Je klíčové si uvědomit, že nic není zadarmo. Ani ve virtuálním světě. "Mnohdy na internetu neplatíme penězi, ale třeba vyplněním e-mailové adresy, která nabízí pro firmy snadnou cestu k cílené reklamě," konstatuje Eduarda Hekšová a dále radí: "Není od věci, čas od času pomoci seniorům s odhlášením obtěžujících obchodních sdělení, pokud o naši pomoc, samozřejmě, budou stát."
Na místě je také obezřetnost a jistá dávka skepse. Zejména v případě, pokud je reklamní nabídka až příliš lákavá. Důležité je také nevěřit výzvám, u kterých má senior reagovat hned. "Je spousta přísloví hodících se pro svět internetu, která budou senioři dobře znát, například Dvakrát měř, jednou řež nebo Nekupuj zajíce v pytli" podotýká Eduarda Hekšová. Často se totiž setkáme s reklamou, která se snaží spotřebitele dostat pod časový tlak.
Konečně je zapotřebí počítat s tím, že řada starších spotřebitelů často zkušenost s podvodnou reklamou bagatelizuje. Za tím často stojí stud z toho, že se nechali napálit nebo při závažnějších podvodech obavy ze sekundární viktimizace ze strany police. Je tak důležité oprostit se od obviňování seniorů, pokud snadno uvěří lákavé nabídce. Cestou je otevřená a laskavá komunikace a trpělivé vysvětlení rizik, které cílená online reklama přináší.
Při podezření na podvodnou reklamu doporučujeme využít sílu internetu a zkusit vyhledat název výrobku či společnosti třeba na stránkách Hoax.cz nebo na serveru Vasestiznosti.cz. Také je možné případný e-shop vyhledat na stránkách České obchodní inspekce, která vede seznam rizikových e-shopů. S odhalením podvodných stránek, na které láká reklama, může pomoci instalace některého z bezpečnostních softwarů.