Tomáš Němec se stal majitelem výrobce lyží Sporten Nové Město na Moravě. Němec je bývalým výkonnostním lyžařem, gumárníkem a majitelem lyžařských areálů. Za velké peníze prodal své předchozí firmy Snowhill a ČGS.
Jak na to
Názor Horydoly
Sporten je spící obr. Patří mezi desítku největších prvovýrobců lyží na světě, zvládá technologii nejen jednodušších sjezdovek, ale také náročnějších běžek. Neumí ovšem marketing a zřejmě dosud neměl ani dost peněz, aby dostatečně prosadil svoji značku na trhu. Design na vlastních lyžích je katastrofální, zvláště na módních sjezdovkách, kde na barvičkách a obrázcích záleží skoro nejvíc.
Organizace práce v dílně je nejspíš na dobré úrovni, ale prodejní a obchodní schopnosti firmy jsou na velmi nízké úrovni. Symptomatické je, že se v Novém Městě na Moravě pracuje od pěti ráno do dvou odpoledne, jen v létě před sezonou se dělá na dvě směny. Potom se těžko komunikuje třeba s Itálií nebo Francií, když tam v době odchodu novoměstských domů teprve začínají opravdu pracovat.
Vzpomeňte si, kdy jste naposledy zahlédli sporteny na veletrhu, v reklamě, na sněhu. Kde vám je posledně nabízel prodavač v obchodě jako dobrou volbu...
Novým vlastníkem Sportenu je nyní akciová společnost ConsilTech, kterou ovládá Tomáš Němec. Ve sportovní oblasti mu patří ještě podíl ve firmě Levelsportkoncept, která v Česku prodává značky Leki, Kästle, Kjus a Mizuno.
Posledním majitelem Sportenu byl Grzegorz Hóta a jeho společnost Allenton. Před ním Sporten ovládala společnost Wres personálně propojená s výrobcem automobilových dílů Motorpal.
Ján Hudák je zatím ředitelem
Ředitelem zůstává dlouholetý šéf Ján Hudák, ovšem není jasné, zda to tak zůstane i nadále. Nově je s ním představenstvu Tomáš Klápště a Ondřej Palát, oba z poradenské a investiční společnosti Patria.
Necelých sto tisíc párů lyží
Firma Sporten vyrábí stále méně lyží a snowboardů. Před patnácti lety jich dokázala vyrobit a prodat 350 000 za rok, letos to bude zhruba třetina. Téměř vše jde na vývoz pod světoznámými značkami, pro které Sporten vyrábí jako subdodavatel. Na světovém trhu ovšem vládne nervozita - na severní polokouli je to s opravdovými zimami už několik let nejisté, lidé si začali lyže spíš půjčovat než kupovat a lyžování jako takovému ubývají sportovci i rekreační lyžaři. Lyžování je prostě drahý a při tom náročný koníček na tréning i na čas. Kdo je neobětuje, nemůže si pořádně zalyžovat.
Dálniční známka v Česku přijde v roce 2024 na 2300 korun. Roční známka se dá koupit také v Rakousku, Švýcarsku a na Slovensku. Další dálniční známky prodávají Slovinci, Chorvati a Maďaři. Němci jezdí po dálnicích
Denisa Gromnicová, Rakušanka s českými kořeny, má nově na starost marketing a média v turistické organizaci SalzburgerLand. Stará se o Česko, Polsko a Maďarsko.
Domácnosti, chataři, karavanisté, kutilové i profesionální řemeslníci, gastronomická zařízení, různé firmy. Propan-butan v láhvích pro ně představuje praktický zdroj energie.