Na revolučních podvozcích posledních 15 let pracoval výrobce Alstom, za vagony stojí Stadler a jejich design pochází z pera společnosti Pininfarina, která se podepsala třeba pod luxusními supersporty Ferrari. O komfort cestujících na palubě se zásadním způsobem starají dvě české firmy. Na panoramatické výhledy lidé vyhlíží ze sedaček fryčovického Borcadu a v průběhu cesty si mohou užít digitální služby od české technologické firmy Passengera.
Dvě šířky kolejí a různé elektrické trakce
Vlak GoldenPass Express je malý technický zázrak. Přes 115 km dlouhá trať s převýšením 900 metrů se skládá ze dvou typů kolejí, přičemž snahy o řešení tohoto problému vyšly historicky naprázdno a oblíbená letoviska se nepodařilo bez přestupu propojit přes 150 let.
Řešení přinesla až společnost Alstom, která posledních 15 let pracovala na variabilním podvozku, který dokáže za jízdy plynule měnit rozchod kol téměř o půl metru (z 1000 mm na 1435 mm), a dokonce i upravit o 20 cm výšku vagonů podle nástupišť. To vše probíhá v rychlosti 15 km/h před stanicí Zweisimmen nedaleko Gstaadu, kde se navíc mění také elektrická soustava, a je tak nutné ve stanici vyměnit lokomotivu. Přes veškerou složitost si ale cestující změny prakticky nevšimnou.
Zábava a internet ve všech vozech
Na palubě je kromě první a druhé třídy i oddělení Prestige, ve kterém si až 18 cestujících může vychutnávat výhledy z otočných, elektricky nastavitelných křesel české značky Borcad doplněné prémiovým cateringem. Všem na palubě cestu zpříjemňují také digitální služby druhé české firmy, která se na projektu GoldenPass Express podílela, technologické společnosti Passengera. Ta zajišťuje připojení vlaků k internetu a formou infotainmentu nabízí cestujícím i digitální služby v podobě dynamického obsahu o trase na obrazovkách ve vlaku doplněné o interaktivního turistického průvodce.
Booking.com
"GoldenPass Express se zařazuje mezi ostatní ikony švýcarské železnice, a to ve všech kategoriích: inženýrství, design i digitalizace. Passengera má na starost tomuto historickému, ale zároveň modernímu projektu dodat špičkový digitální zážitek. Nabídnout spolehlivou konektivitu uprostřed švýcarských Alp není jednoduché, ale Passengera má roky zkušeností z úspěšných spoluprací s Bernina Expressem či Glacier Expressem. Máme tak radost, že jsme do portfolia mohli přidat další jedinečný švýcarský projekt. Navíc všem, kdo se chtějí dozvědět něco nového o alpské přírodě, umožňuje Passengera přístup k aktuálním informacím o trase a zajímavých místech po cestě díky digitálnímu průvodci," popisuje nový projekt Jan Kolář, CEO české technologické společnosti Passengera.
Passengera dodává technoplogie do vlaků i na lodě
Kromě pověstných švýcarských vlaků dodává Passengera svá digitální řešení pro vlaky, autobusy a další dopravní prostředky na celkem pěti kontinentech. Čeští cestující mohou využít služby z dílny Passengery například ve vlacích Pendolino, RailJet, InterJet či ve vybraných EC/IC spojích Českých drah. Ve světě na technologii od české firmy spoléhá například futuristický projekt největšího metra na světě, který roste v saúdskoarabském Rijádu, turistické vlaky na Machu Picchu v jihoamerickém Peru nebo luxusní katamarán společnosti Austal, který bude brzy brázdit vody ve Francouzské Polynésii.
Passengera dopravcům nabízí modulární platformu, která kromě Wi-Fi a infotainment platformy pro cestující (filmy, hudba, audioknihy, hry…) poskytuje také monetizační nástroje, centrální systém pro správu obsahu (content management system, CMS) a systém pro správu a monitoring vlaků (monitoring and management suite, MMS). Passengera dokáže integrovat další palubní systémy od různých výrobců a spravovat je všechny z jednoho centrálního systému. Firma při svých začátcích využila liberalizace železničního trhu a nabídla dopravcům konkurenční výhodu v podobě nových služeb pro cestující. Aktuálně má nasmlouvané zakázky za více než 10 milionů dolarů (téměř čtvrt miliardy korun).