Zlatý outdoorový důl se uzavírá
Tuzemští výrobci specializovaní na outdoorové vybavení se bojí. Zatím se pohybovali v prostoru mezi extrémně drahými novinkami značkových evropských a amerických výrobců a nepříliš kvalitní levné masové produkce z Vietnamu.
Potíže s dobrým vybavením
S dobrým vybavením se do nebezpečných aktivit pouštějí i amatéři. Zvyšování prodeje vybavení na aktivity v přírodě přináší problémy ochráncům přírody a také záchranářům. Akce, které si dříve díky tréninku a přípravě dovolilo jen pár dobrodruhů, dnes může podniknout s dokonalou výstrojí téměř kdokoliv. Ne vždy to dobře dopadne.
Magnézium na pískovci
Lezení na pískovcové skalní věže bývalo výsadou kasty odvážných horolezců. V současné době se na ně vrhají stovky lezců vyškolených pouze na umělých horolezeckých stěnách. Nevyznávají etiku předávanou generacemi sportovců, ale jsou zaměření pouze na výkon.
Mnozí z nich lezou po vlhké skále a ničí ji tak. Novodobí horolezci provádějí i jiné doposud zakázané postupy. Například sekají do skal, aby se jim po nich lépe lezlo, ze stejného důvodu nanášejí na ruce bílé gymnastické magnézium. Proti tomu vystupují ochránci přírody z Labských pískovců a nepřímo hrozí uzavřením skal pro lezení. Paradoxně takové techniky propaguje především Hudy sport – tedy prodejce potřeb pro horolezce. Zakladatel firmy Jindřich Hudeček se nikdy netajil tím, že sám leze s magnéziem a většina katalogů i reklamních materiálů vyobrazuje lezce na pískovci s magnéziem. Také jeho špičkoví sponzorovaní lezci využívají na pískovci zakázaný prášek. Letos proto budou vyřazeni z udělování nejlepších výstupů roku Českého horolezeckého svazu.
Horská kola v chráněných územích
Ochránci přírody v Českém ráji se snaží zakazovat provoz horských kol. V Krkonoších nedovolují tradiční lezení po ledopádech. Beskydy a Jeseníky uzavírají jednotlivé sjezdovky. "Vztah ochrany přírody a veřejnosti zabývající se outdoorovými aktivitami je velmi napjatý," shrnul v rozhovoru pro Horydoly šéf chráněné krajinné oblasti Jizerské hory Jiří Hušek.
Radost z nezkušených vyznavačů outdoorových sportů s dobrým vybavením však nemají ani záchranáři. Vloni zahynulo osmadvacet Čechů na horách. "Dlouhodobě se zvyšuje počet mrtvých skialpinistů a vůbec lidí zavalených lavinami," konstatuje bezpečnostní expert Českého horolezeckého svazu Tomáš Frank.
Černou sérii loni zažili i vodáci. Utopilo se jich jedenáct. Většinou to bylo na jarních tuzemských vodách. Kdyby neměli k dispozici tak dobré vybavení jako jsou neoprenové obleky a nafukovací rafty nebo kanoe, nikdy by do rozdivočelého ledového koryta nevlezli.
Jenže v poslední sezoně se všechno zamíchalo. Do hry vstoupily Čína a Pákistán.
Pozor na Východ
V Číně je už možné koupit za nízkou cenu i solidní kvalitu a pákistánské textilní továrny zvládly rutinní výrobu bezešvých oděvů. Místo šití a případně přelepování švů nepromokavou páskou materiály při výrobě oblečení k sobě svařují a lepí.
"Číňani už dokáží vyrobit, na co si vzpomenou," říká výrobce sněžnic Sasquetch Martin Voženílek. "Také jsem dostal nabídku, že mohu koupit kontejner sněžnic, a pak je v Česku jenom rozprodávat. Já ale chci vyrábět a dávat práci sobě i zdejším lidem."
O výrobu v Číně se před pár lety pokoušel výrobce stanů Jurek S+R, ale protože nebyl schopen tímto způsobem zaručit zákazníkům kvalitu a trvanlivost, pokorně se vrátil do Kunčic pod Ondřejníkem. "Materiály vozíme z Číny, Jižní Koreje a USA. Práce zůstává v rukou našich švadlen," uvádí Petr Tryščuk. "Největší výhodou je, že v zahraničí koupíme nejlepší materiál přesně podle našich požadavků. Dříve jsme ho odebírali od tuzemského Gumotexu a s ním jsme měli neustále problémy v kvalitě i včasnosti dodávek."
Zlatý střed
Zatímco se zvyšuje kvalita levného neznačkového zboží z východu a tlačí se tak do střední třídy, do stejného segmentu trhu se prosazují západní značky dříve zaměřené pouze na nejkvalitnější vybavení pro horolezce, turisty, lyžaře a vodáky.
Střední třída, neboli vybavení pro všechny, je totiž zlatým dolem. Tady se nehraje o každou desetikorunu jako na "low end equipmen." Značka tu už hraje významnou roli, a tak je možno přihodit k ceně nemálo procent právě za ni. Na druhou stranu je to vybavení dostatečně masové, aby se ho vyplatilo vyrobit v ohromných sériích pro celý svět.
Obrovskou výhodou této velkosériové střední třídy outdoorového vybavení, což jsou především oblečení, batohy a boty, je jednoduchý prodej. Například u drahé horolezecké bundy musí reklama, katalogy i prodavači zákazníky neustále přesvědčovat o výhodách, které plynou z její koupě.
Personál musí být proškolený, mít poměrně hluboké znalosti a svými zkušenostmi stačit náročným zákazníkům rekrutujícím se z řad extrémních sportovců a klientů hledající technickou dokonalost. Tím pádem jsou náklady na proškolení a udržení prodavačů hodně vysoké. To všechno u střední třídy odpadá, protože zákazníci se na takové oblečení nedívají jako na technologický fetiš, ale jako pomůcku pro jejich zábavu.
Věří, že funguje, tak jak jim to výrobci předkládají. Nepotřebují ho nějak moc zkoumat a spíše hledí, zda je pohodlné a módní. V obchodě jim stačí procházet podél regálů a vybírat podle své chuti. Od prodavačů toho moc neočekávají.
Sportovní oblečení do města
Na ulicích měst běžně potkáte manažery, dělníky i studenty například v bundách The North Face, Lafuma, nebo Mammut. Dříve magický nápis gore-tex označující nepromokavou a zároveň prodyšnou membránu všívanou do oblečení a bot je už běžnou součástí pracovních i vycházkových kompletů.
K tomu říká občasný spolupracovník Horydoly Dušan Němeček, který bydlí na pomezí pražských Vinohrad a Žižkova: “Šusťáky na zahradu kupuji za pár šupů u Vietnamců naproti našemu domu, o pár desítek metrů vedle mají v pracovních oděvech bundy vhodné na turistiku a na kolo. Ve vedlejší outdoorové speciálce Warmpeace se zastavím, leda když se chci na něco pěkného podívat.“
Trvanlivost a servis
Okruh zájemců o české zboží z oboru se tedy velmi zužuje. Výhodou českých firem je orientace na výrobu věcí bez většího technologického vkladu, která cílí přesně na požadavky tuzemských zákazníků. Těm jde především o nízkou, ale ne vždy nejnižší, cenu, trvanlivost, odolnost a zaručený servis.
Příklady značek, které si vybudovaly tuto image, jsou již výše zmíněný specialista na turistické stany Jurek S+R, výrobce horolezeckých bund Tilak, výrobce batohů Doldy, výroba Gumotexu zaměřená na nafukovací lodě, vodácký Hiko, nebo nenápadný Azub, který vyrábí lehokola, cyklovozíky a další vybavení pro alternativní cyklistiku.
Je ovšem velkou otázkou, jak si tyto firmy povedou dál. Nejnovější potíže ohlásil v září Tilak, jehož oblečení přestal prodávat tuzemský nejvýznamnější řetězec obchodů Hudy sport. Důvody nebyly oficiálně oznámeny, ale zřejmě šlo o tlak velké obchodní firmy na menšího výrobce ohledně exkluzivity a velkoobchodních cen. Ten nevydržel a z Hudy se stáhl.
Něco podobného potkalo stanaře Jurka před pár lety také. Dodával velké množství svých výrobků do Hudy sportu, až jednoho dne Hudy srazil velkoobchodní ceny na tak nízkou úroveň, že je Jurek nebyl schopen akceptovat a v Hudy skončil. Několik let trvalo, než si vybudoval novou prodejní síť mimo Hudy sporty.
Na smetišti obchodních dějin skončilo kvůli podobným problémům mnoho českých outdoorových výrobců. Jejich majitelé buď nezvládli obyčejné řízení podniku, podlehli tlaku levnější nebo kvalitnější konkurence, případně neuměli pracovat s penězi.
Majitel může být problém
Zvláštním problémem tuzemských firem, který pomalu doznívá, ale stále je ještě dost trápí, jsou majitelé. Mnohé firmy totiž nevznikly z uvědomělého obchodního konceptu, nebo finančního plánu, ale jako malé dílničky ještě za socialismu. Načerno v nich majitelé a jejich životní partneři vyráběli stany, spacáky, bundy, batohy, mapy, cepíny a mnohé další vybavení do přírody.
Pokud to bylo pro kamarády a známé, o nic moc nešlo. Vesele se kopírovaly patenty i průmyslové vzory, nebylo potřeba dodržovat termíny a finanční disciplína se vyjednávala v hospodě u třetího piva a pátého rumu. Dílničky se s příchodem kapitalismu časem změnily na firmy, ale jejich majitelé mnohdy svoji filozofii nezměnili.
Nelze jim to osobně vyčítat. Dřít po nocích, zadlužit se a odpírat rodině volný čas vyžaduje jiného člověka, než manažera v saku a bílé košili. Jenže v polovině devadesátých let se lámal chleba a trh už potřeboval bílé límečky. Kdo firmu svěřil do jejich rukou, měl šanci dál bojovat. Kdo chtěl pokračovat jako dříve, většinou skončil.
Na pomyslném českém outdoorovém hřbitově tak leží například skvělé batohy Alp, kterých byly svého času plné krámy, a oblíbené spací pytle a péřové bundy Freud.
Jaké finty přivedou zákazníky?
Po rodinných firmičkách nastoupily těžké váhy, které se v byznysu orientují lépe. Například marketingový manažer Hudy sportu Branislav Adamec prohlásil letos pro Hospodářské noviny: "Do budoucna má velký potenciál nejenom u nás, ale i v zahraničí značka Direct Alpine. Ze zahraničních firem letos výrazně bodují produkty z čisté merino vlny od firmy Icebraker a vybavení The North Face.“ Jak by ne, když je s nimi Hudy sport majetkově propojen nebo je jejich výhradním dovozcem do Česka.
Vloni se výrobce outdoorového oblečení Hannah rozhodl, že už má dost supermarketové image a musí s ní něco udělat. Na tiskové konferenci před zahájením prvního ročníku skialpinistického zájezdu na Ťan Šan pro vylosované zákazníky prohlásil ředitel Hannahu Radek Svoboda: "V lidech sílil pocit, že si na něco hrajeme, a tak jestli chceme být upřímní, musíme jít do nějaké akce natvrdo." Chtěl zlomit povědomí o Hannahu jako značce pro ty, kteří se občas sklouznou na sjezdovce. Letos se koná druhé pokračování této reklamní akce.
Článek v rozšířené verzi vyšel v Hospodářských novinách
Diskuse
Diskuze k článku
Čína
- Autor Petr
- Datum a čas 12.1.2007 16:35
vydělávají si přespříliš;
- Autor R.Pavekla
- Datum a čas 23.12.2006 19:53
něco mi uniklo
- Autor Vojta
- Datum a čas 19.12.2006 08:26
Re: Re: Re: Kde najdu tu rozšířenou verzi, prosím?
- Autor Kuba Turek
- Datum a čas 18.12.2006 23:25
Re: Re: Kde najdu tu rozšířenou verzi, prosím?
Re: Kde najdu tu rozšířenou verzi, prosím?
- Autor Kuba Turek
- Datum a čas 18.12.2006 21:56
Kde najdu tu rozšířenou verzi, prosím?
- Autor Tom
- Datum a čas 18.12.2006 12:43
- Autor Anonym
- Datum a čas 18.12.2006 12:38
Slovensko AKTUÁLNĚ 2024
Plechová střecha: ocel, hliník, měď, zinek
Může se hodit
Nejčtenější články
Krkonoše AKTUÁLNĚ 2024
Turistický ruch v Jeseníkách čelí povodňové zkoušce
A recap of Cybathlon 2024: Seeing-eye canes and robotic guide dogs
Vánoční trhy v Praze 2024
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Touristik a Caravaning - veletrh | Německo, Lipsko | 20.-24.11. | 20.11. | |
Mezinárodní festival outdoorových filmů | Frenštát pod Radhoštěm, kino | 21.-24.11. | 21.11. | |
Life - veletrh | Brno, Výstaviště | 22.-24.11. | 22.11. | |
Mezinárodní festival alpinismu | Praha, International | 22.-24.11. | 22.11. | |
Kolem světa | Praha, Clarion | 23.-24.11. Cestovatelský festival | 23.11. | |
Krampus show | Praha, Holešovice | 24.11. | ||
Křišťálová zahrada - výstava | Praha, Botanická zahrada | 15.11.-2.2. Skleněné sochy Pačinek | 28.11. | |
Boot - veletrh | Německo, Berlín | 28.11.-1.12. Lodě | 28.11. | |
Bývalé slovenské trhy - přednáška | Starý Smokovec, U Vlka | Přednáší Tomáš Paulík | 28.11. | 19:00 |
Bitva tří císařů | Slavkov u Brna | 29.11.-1.12. | 29.11. |
Diskuse
půl pravdy | Honza, 24.11.2024 10:02, 10 příspěvků |
доставка алкоголя на дом ... | LouisNer, 24.11.2024 6:36, 14 příspěvků |
SellAccs.net: Your Source... | CesarFange, 24.11.2024 4:46, 118 příspěvků |
Лучшие криптовалюты | Davidmhg, 24.11.2024 1:27, 1 příspěvek |
Лечение пчелиной пыльцой | Evapwg, 24.11.2024 1:04, 2 příspěvky |
Биткоин кошелек с выводом... | Davidlqh, 24.11.2024 1:03, 2 příspěvky |
Маска для лица с медом | Evalri, 24.11.2024 1:00, 2 příspěvky |
Когда появятся видеокарты... | Davidzid, 24.11.2024 0:09, 3 příspěvky |
půl pravdy | Střelec, 23.11.2024 18:19, 10 příspěvků |
Doplnění | Honza, 22.11.2024 15:07, 6 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Podzimní školení Akademie... | Horydoly , 21.11.2024 16:23 |
Cestování v digitální éře | Horydoly , 21.11.2024 16:10 |
Regionální muzeum Mělník | Horydoly , 19.11.2024 18:24 |
Svatba | Horydoly , 18.11.2024 14:12 |
Litr balené vody obsahuje... | Horydoly Open, 6.11.2024 23:42 |
Podzim ve Velkých Karlovi... | Horydoly , 6.11.2024 2:28 |
Metropolitní trail Motols... | Horydoly , 1.11.2024 0:17 |
Das war der Cybathlon 2024 | Horydoly , 30.10.2024 23:53 |