Společnost Vaše nároky.cz zajišťuje finanční odškodnění, na něž má občan nárok v případě, že byl poškozen obchodníky, zaměstnavateli, institucemi či státem. Komplexní služby, které pokrývají veškeré oblasti života, jsou pro klienty zdarma. Společnost si bere provizi pouze z vyhraných sporů.
Soud Evropské unie rozhodnutím v řízení C-502/18 o předběžné otázce, kterou podal Městský soud v Praze, posílil možnost cestujících domáhat se kompenzace dle Nařízení 261/2004 EU.
Soud proti ČSA
Případ se týkal jedenácti cestujících, kteří se domáhali kompenzace za zpožděný let proti Českým aeroliniím, jehož první část provozovaly ČSA a druhou část Etihad Airways.
Spoj letěl z Prahy do Bangkoku s mezipřistáním v Abú Dhabí. Osmihodinové zpoždění vzniklo na druhé části letu z Abú Dhabí do Bangkoku s mimoevropskou leteckou společností Etihad Airways. Žalující pasažéři si však zakoupili letenky na celou trasu od ČSA v rámci jedné rezervace, a proto odškodnění požadují právě po tomto dopravci.
"Soud připomněl, že i pokud je více navazujících letů v rámci jediné rezervace, jsou považovány za jeden let. Kompenzaci za zpoždění letu by tak cestující měli obdržet od provozujícího leteckého dopravce, se kterým uzavřeli smlouvu o přepravě, aniž by museli zkoumat, jak dopravce zajistil provedení dalšího úseku letu s mezipřistáním," komentuje rozhodnutí soudu právník Petr Novák ze společnosti Vaše nároky.cz. Soud dále uvedl, že evropské aerolinky po vyplacení odškodnění za zpoždění letu pasažérům mohou následně kompenzace požadovat po mimoevropské letecké společnosti.
Odškodnění pro pasažéry je jednodušší
Toto rozhodnutí Soudu Evropské unie tak dává šanci na získaní odškodnění i ostatním cestujícím, kteří si zakoupili let u evropské letecké společnosti, jehož část, na které vznikl problém, však byla operovaná mimoevropským dopravcem. Domáhat se finanční kompenzace u společnosti v rámci Evropské unie je podstatně jednodušší než požadovat odškodnění po dopravci například právě z Asie, kdy je úspěšnost takovéhoto řízení velmi nízká. Soud se tímto přiklonil na stranu cestujících, na které by neměla být přenášena odpovědnost za dopravce.
Nárok na odškodnění za zpožděný let vzniká dle Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 z roku 2004 a má na něj nárok každý cestující, jehož let byl o tři a více hodin zpožděn na příletu, přičemž zpoždění nebylo zapříčiněno mimořádnou okolností. Podmínkou je také to, aby let byl operován evropským dopravce nebo začínal, i s přihlédnutím k přestupům, v rámci Evropské unie, Norska, Islandu a Švýcarska. Výše odškodnění se určuje podle letové vzdálenosti a cestující mohou mít nárok na 250, 400 nebo 600 €.