Pojištění storna
Pojištění storna se stalo nedílnou součástí při pořizování dovolené. Využívají ho zhruba tři čtvrtiny klientů cestovních kanceláří. Nejvhodnější a nejvýhodnější je sjednat jej rovnou s nákupem dovolené. "V případě nákupu cestovního pojištění v cestovní kanceláři včetně storna, vychází celkové pojistné většinou výhodněji než v případě, kdyby si jej klient sjednával samostatně přímo u pojišťovny," doporučuje Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace Evropské pojišťovny.
Důvodem je skutečnost, že cestovky dokáží s pojišťovnami vyjednat velmi výhodné podmínky díky vysokému počtu obsloužených klientů. "Další výhodou je, že nejpozdějším termínem pro sjednání storna je až datum doplatku zájezdu."
Kdo cestuje sám na vlastní pěst, může storno sjednat nejpozději do tří dnů po rezervaci první cestovní služby. Tou je například nákup letenek nebo ubytování. Pojištění od Evropské pojišťovny lze průběžně rozšířit na další zakoupené služby. "Kdo si nejprve koupí letenky a k nim i pojištění storna, může následně při rezervaci ubytování pojistku rozšířit i na něj," dodává Vlastimil Divoký.
Zima na horách
Lyžařské dovolené hrají v zimní sezoně hlavní roli. "Lidé, kteří jsou zvyklí lyžovat, si rozhodně svoji dovolenou nenechají ujít a během září a října se prodá naprostá většina zájezdů, protože u lyžařské dovolené v podstatě neexistuje last minute, tak jak ho známe u zájezdů k moři," říká Jan Bezděk, tiskový mluvčí skupiny DER Touristik Eastern Europe.
Čedok letos očekává vysokou poptávku po zájezdech do tureckých lyžařských středisek. "U lyží letos očekáváme výrazný nárůst poptávky u Turecka. Od konce prosince proto představíme charterové lety do Kayseri s kvalitními sjezdovkami," uvádí Kateřina Pavlíková, tisková mluvčí Čedok.
V zimě k moři
Jednou z dlouhodobě nejoblíbenějších destinací pro dovolenou v zimních měsících je Egypt, do kterého každoročně míří tisíce Čechů. Slaví zde i Vánoce či Silvestr. Kupuje se vše, co cestovky nabízí: last minute, first minute i běžné zájezdy v obvyklých termínech.
Roste obliba poznávacích zájezdů a exotických destinací. "Vidíme větší zájem o poznávací dovolené. V zimě s námi cestují Češi poznávat Omán nebo se věnují kiteboardingu a windsurfingu na Kapverdách. Nový hit roku by mohl být butikový emirát Ras Al Khaimah, který nabízí jak možnost chození po horách, nejdelší zip-line, tak relaxační dovolenou u průzračného moře," říká Lucie Bukanovská, tisková mluvčí cestovní kanceláře Blue Style. Přímým letem tam cesta trvá přibližně šest hodin.
Každá cestovní kancelář se zájmu o exotické destinace přizpůsobuje, upravuje a rozšiřuje své nabídky. "Navýšili jsme počet exotických destinací, do kterých budeme létat přímo z Prahy či z Brna, stejně tak jsme na zimu přidali i nové hotely a typy pokojů. Vidíme velkou poptávku po lepších službách, stejně tak jako po sedadlech v prémiové a business třídě na palubě letadla Boeing 787 Dreamliner," říká Kateřina Pavlíková, tisková mluvčí Čedok. Zvýšený zájem cestovní kanceláře pozorují i u dalších exotických destinací jako je Vietnam, Kuba nebo Dominikánská republika.
Česká pobočka celoevropské cestovní kanceláře TUI dokonce pod záložkou "jarní prázdniny" na webu uvádí nikoliv Alpy nebo české hory, ale zájezdy k moři do Egypta, Spojených arabských emirátů a na Kanárské ostrovy. "Žijeme v mírném podnebí, kde se zimy vyznačují nízkými teplotami, často pod nulou. Ne každý má takové počasí rád, zimy jsou často spojeny s poklesem nálady, obdobím nachlazení a velmi krátkými dny," uvádí TUI ve svých materiálech. "Každý chce občas před zimním chladem utéct."
Trendy: exotika, tuzemsko a sousedé
Cestovní kanceláře spočítaly výsledky právě uplynulé sezony a ohlásily úspěch. Češi mají zájem o cestování a zážitky nejen v hlavní sezoně. Kromě tradičních letních dovolenkových destinací rostl zájem o kvalitní služby a o zájezdy do exotiky, která se otevírá i prostřednictvím mnoha nových přímých letů. Vyhledávanou zůstává i Česká republika z pohledu tuzemských klientů, ale chybí zde zejména zahraniční turisté.
"Z dlouhodobého pohledu se nemění vyhledávané letní destinace. Letecky Češi nejčastěji cestují do Řecka, Španělska včetně Kanárských ostrovů, Turecka či Bulharska a Egypta," uvádí Jan Papež, místopředseda Asociace cestovních kanceláří a doplňuje: "Pro autobusovou nebo vlastní dopravu je jasným tahounem Chorvatsko a Itálie a z dalších zemí pak ještě Slovensko a Rakousko. Potěšující je zájem o Polsko."
U zájezdů k moři je největší poptávka po 7 až 10denních pobytech ve 4–5 hvězdičkových hotelech ve stylu all inclusive dovolená.
Dlouhodobě se zvyšuje poptávka po poznávacích zájezdech, horské turistice a lázeňských a wellness pobytech. Patrným trendem je prodlužování letní sezony až do listopadu, kdy je stále dobré počasí, teplé moře, ale méně turistů a nižší ceny. Dále pak roste zájem o pobyty v hotelích Adults Only, cestování tzv. Singles či režim práce za zahraničí.
"Hromadné ubytovací zařízení v České republice využilo 5,4 milionu turistů s průměrnou dobou pobytu 3,5 noci," vypočítává místopředseda Asociace Petr Krč. "Jedná se o historický rekord a jsme rádi, že zájem o tuzemsko nastavený během covidu se udržel a máme zájem stále více poznávat svoji vlast." Nejvíce turistů zamířilo do Prahy. Nejdéle dovolenou tráví lidé v Karlovarském, Královehradeckém a Olomouckém kraji. Láká je potenciál pěší turistiky a kulturní a přírodní bohatství. Velký zájem je o ubytování s domácími mazlíčky.
"I přes mnohá pozitivní čísla musíme konstatovat, že v příjezdovém cestovním ruchu zdaleka nejsme tam, kde jsme před pandemií covidu byli," nesdílí optimismus svých kolegů předseda sekce organizovaného příjezdového cestovního ruchu Asociace, Karel Výrut, a vysvětluje: "Zatímco turistické centrály okolních zemí, dostávají přidáno ve svých rozpočtech a mohou odvádět kvalitní práci při propagaci svých zemí, živoří náš CzechTourism již několikátým rokem s nejnižším rozpočtem ve své historii. Takto těžko získáme bonitnější turisty, kterými byli například Rusové nebo Číňani, a nyní by mohli být třeba Indové."
Letecká doprava se vzpamatovala
Roste zájem také o leteckou dopravu. Pražské letiště má v letošním roce 31% nárůst v počtu cest. Mezi vyhledávané destinace pro aerolinky patří Spojené království, Itálie a Španělsko a z měst to jsou Londýn, Paříž a Milano.
"Role specializovaných IATA agentur je i v dnešní době nezastupitelná," uvádí Jan Formandl, člen představenstva Asociace cestovních kanceláří, a navazuje: "Jelikož téměř každá desátá letenka byla buď změněna nebo zrušena, a to ještě nezahrnuje zpoždění a další potenciální komplikace. Je pro cestující výhodnější obrátit se na českou společnost. Cestující někdy ve snaze o nalezení nejlevnějších letenek, mohou uvěřit i klamavým nabídkám, ty nemusí vždy odpovídat skutečným podmínkám letu. Může se stát, že letenka, která na první pohled vypadá jako jednotný let, je ve skutečnosti složena z několika oddělených letů, někdy dokonce provozovaných různými leteckými společnostmi. Jakákoliv změna je pak nejen finančně složitá."