Technické řešení cyklostezky
* návrhová rychlost 20 km/h
* šířka 2,5 m v celé délce
* směrové oblouky min. 25 m
* podélné sklony 0,0-0,6%
* příčný sklon 3,0 % vpravo
Délka trasy 878 m od stávající lávky k místní komunikaci na okraji Srbska. Stavba bude podle typu konstrukce rozdělena do 2 částí:
Dlažba z lomového kamene
Trasa vedena po levém okraji stávající hromady zeminy, která bude odtěžena. Konec je u nově budované odpočívky. Návrh vozovky v úrovni původní navigace má za následek zvýšené kubatury zemních prací a lokální zásah do svahu vlevo. Na dlažbu bude použit štípaný kámen z místních zdrojů na cementovou maltu s vyspárováním, podklad bude z prostého betonu. Vzhledem k častému zaplavování budoucí cyklostezky řekou Berounkou budou mezery v dlažbě vyspárovány cementovou maltou. Kryt bude odolnější, trvanlivější a z hlediska bezpečnosti vhodnější. Před zahájením zemních prací bude odstraněna stávající dlažba z navigace. Zemní práce zahrnují dotěžení na úroveň zemní pláně a její upravení do projektovaných podélných a příčných sklonů. Pláň bude zhutněna a bude odstraněna stávající hromada zeminy. Lokálně bude cyklostezka zasahovat do stávajícího svahu vlevo, který bude upraven ve sklonu max. 1:1,25.
Živice
Začátek úseku je u nově budované odpočívky a konec na křižovatce se stávající místní komunikaci ze živice. V současné době je v místě stavby chodník ze štěrkodrti š = 2,0 m. Směrově je trasa vedena po stávajícím chodníku s mírným rozšířením vlevo (0,3 - 0,5 m). V km 0,700 bude provedena odpočívka (5,0 x 3,0 m) s krytem ze živice. Vozovka šířky 2,5 m bude po obou stranách lemována zemními krajnicemi š = 0,5 m se zpevněním štěrkodrtí tl. 0,1 m.
Zdroj: Technická dokumentace
Příjemná cesta po břehu Berounky a zároveň podél hranic nejpřísněji chráněné národní přírodní rezervace Karlštejnsko se mění na mrtvou silnici bůh ví pro koho.
Prohlédněte si první část cyklostezky z Berouna do Alkazaru.
Snad jedině inline
Dosud se na cestu pohodlně vešli pěší i cyklisté. Teď cyklisté díky vyšší rychlosti vytlačují turisty z cesty. Nemluvě o vedlejším efektu, že na první nelegálně vybudovanou část trasy již vjíždějí motoristé. Snad jenom bruslaři na kolečkových bruslích mohou mít z asfaltového koberce radost.
Naposledy jsme v Alkazaru nazuli čtyřleté a šestileté dceři kolečkové brusle a dostrkali jsme je až k poslední skále před berounskou čističkou. Bohužel při průjezdu každého auta holky strachy skákaly skoro do řeky, takže z ježdění neměly moc dobrý zážitek. Já se od nich stejně nemůžu vzdálit, aby je na cyklostezce nesrazilo auto.
Plošiny pro horolezce?
Spočítal jsem, že na úseku Alkazar - Beroun jsme museli za dvě hodiny v neděli odpoledne desetkrát uhýbat a jinak se přetlačovat s autem.
Také mi není jasné, co bude s horolezci, když budou viset nad budoucí cyklostezkou. Počítá se pro ně s nástupními plošinami vyvýšenými nad hlavy projíždějících motoristů a cyklistů?
Blýská se na lepší časy?
Podle posledního jednání zelených úředníků s projektantem přímo na místě byly domluveny změny v projektu. Ve zkratce uvádíme zásadní změny oproti původním plánům (viz rámeček Jak na to).
* předláždění koruny opevnění břehu řeky do roviny kamenem na sucho
* zbytek ke skalám bude jen válcovaný povrch, šířka proměnná dle místa ke skále nebo osypům
* místní podchycení osypů pod skalami bude provedeno nízkými zídkami z gabionů