Deliveo Delivery Software spravuje zásilkové služby

Deliveo Delivery Software spravuje zásilkové služby
Mercedes-Benz Viano X-Clusive.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

Poslední míle je v odborném žargonu označení dopravy zboží k zákazníkovi. V době raketově rostoucího zájmu o internetové nákupy až do domu, je to pro zásilkové, rozvážkové a kurýrní služby nejdůležitější částí jejich práce. Tato poslední etapa rozvozu totiž pohltí 53 % veškerých nákladů spojených s pohybem zboží.

Nejsložitější a nejdražší doprava zboží je na poslední míli. Proti ní je mezikontinentální doprava nebo převoz zboží z továrny do obchodního skladu ve městě, velmi levná. 

Čím je přeprava více automatizovaná, tím je levnější. Každá firma při tom používá specializované počítačové systémy, které se nazývají delivery management software. Deliveo delivery software je určený pro balíkové, kurýrní, zásilkové a rozvozové firmy, které doručují zboží až do domu.

Manažeři, skladníci, dopravci a nakonec i kurýři mají díky tomu k dispozici přesně ty informace, které potřebují. Courier management software jim dovoluje vidět jen tu část procesu, která je pro ně důležitá. Manažer potřebuje mít přehled o celkových nákladech, příjmech a také trendech v jeho podniku. Skladník využívá informace, jaké zboží a kam má uložit, a poté zase vyskladnit pro kurýry. Kurýra zajímá jen, komu veze jakou zásilku a kdy má být na uvedené adrese. 

Doprava zboží k zákazníkovi
Činnost Náklady
Doprava z výroby do města 37 %
Třídění zboží 6 %
Skladování a odesílání zboží 4 %
Doprava k zákazníkovi 53 %

Zdroj: Honeywell

Jak vynechat poslední míli?

"Každá třetí zásilka končí na výdejním místě a poslední míli si zákazník obstará sám," uvádí odborný web Česká logistika za rok 2020. "Trend potvrzuje rostoucí obliba výdejních míst."

To znamená, že zásilková služba ušetří nejobtížnější úkol - najít zákazníka, předat mu zboží a inkasovat peníze. Pro zákazníka se zase zvyšuje komfort, protože zásilku zaplatí předem elektronicky a vyzvedne si ji buď v automatickém boxu kdykoliv ve dne či v noci, nebo si ji nechá poslat do nejbližší výdejny, která obsluhuje více zásilkových služeb. Často bývá spojena s dalšími službami ve městě, jako jsou různé opravny, menší prodejny, stánky s denním tiskem, nebo na venkově s poštou a czech pointem. Jako motor tohoto složitého systému působí delivery software, bez něhož by těžko šlo doručovat zásilky rozmanitými způsoby na mnoho míst současně.

Autosalon Renault a Dacia, Praha - Malešice.

"Pandemie zahýbala nákupním chování po celé Evropě. Zvýšená poptávka po online nákupech se má šanci udržet i v době po covidu, více než třetina Evropanů si zvykla využívat e-shopy, " uvádí výzkumná společnost Sendcloud & Nielsenje jako nejdůležitější výsledek marketingového průzkumu v oboru e-commerce za minulý rok.

Složité programy na jednoduché činnosti 

Městská logistika je nesmírně složitá činnost, do které zasahují nejen kapacity samotné zásilkové a přepravní služby (kolik a kde má skladů, vozidel a zaměstnanců), ale také zájem zákazníků (mění se dle ročních období i dnů v týdnu), provoz e-shopů (odráží se na něm reklama i tvrdá konkurence), výrobních společností (v různou dobu dokáží připravit na odvoz různé množství výrobků) a také dopravní provoz (nejen jeho hustota, ale také objížďky, opravy a propustnost komunikací ke skladům).

Logistické firmy se kvůli tomu nenápadně, ale při tom rychle, přeměnily primárně na technologické společnosti zaměřené na zpracování obrovského množství dat v reálném čase. Konkureční výhody se již nezískávají díky lepším autům, výhodnějším místům dopravních terminálech a výhodnějším smlouvám se zákazníky. Ty jsou stále důležité, ale pokládají se za samozřejmost. Pozornost je zaměřena na koordinaci všech logistických činnosti od posledního manipulačního dělníka, přes kurýry až po nejvyšší vedení.

Do jakých zdánlivě maličkostí zasahuje plánování kurýrních služeb, ukazují známá pravidla velké americké společnosti UPS. Efektivita doručování je zaručena co nejlepšími trasami rozvozu. V minulém století na tom pracovaly týmy plánovačů, v současnosti je zpracovávají počítače nakrmené obrovským množstvím dat a využívající složité heuristické analýzy v rámci courier software. 

Dvě hlavní zásady se zdají jednoduché, ale docílit je vždy a všude, je titánský úkol:

* Necouvat

* Neodbočovat vlevo

Tyto zásady šetří vteřinu po vteřině a v celkovém součtu dělají z UPS velmi rychlého doručovatele.

Couvání samozřejmě zdržuje a navíc zvyšuje riziko dopravní nehody. Odbočování vlevo je podmíněno předností protijedoucích vozidel, čili zdržením. A ještě k tomu na většině amerických křižovatek je povoleno odbočovat vpravo i pokud padne na semaforu červená.   

Budoucnost není daleko, ale zatím je důležitá klasika

Kurýr v autě, na motorce nebo na kole je stále symbolem doručovací služby. Případně výdejové okénko nebo automatický výdejový box. Jsou součástí systémů, které jsou dlouhodobě odzkoušené a vyladěné. Téměř nedělají chyby a zákazníci je mají rádi.

V Praze je největší novinkou, že vznikají společná depa nákladních elektrokol, která sdílí více doručovacích služeb. Jde o ekologii v centru velkoměsta, ale také o rychlost kurýrů a ekonomiku provozu. Na kole, i když velkém nákladním, lze zastavit téměř všude, kdežto rozměrná dodávka má někdy problém nejen s parkováním, ale také s průjezdem úzké či zablokované uličky.

Hodně se mluví o doručovacích dronech a autonomních automobilech. Jistě je to technicky možné a technologický vývoj cválá rychle jako závodní kůň, ale zatím je to pořád málo.

Světový leader Amazon letos oficiálně odpískal ohlašované zavedení dronů do komerčního provozu. Odkazuje se na nepřipravenou legislativu v Evropě, ale ani v Severní Americe na tom není lépe. Zatím tedy odstavil drony na vedlejší kolej a zabývá se jejich zásadním vylepšením.

Ani s autonomními auty od Google to není úplně horké. Nadějné výsledky ze zkušebního provozu poukázaly, že autonomní vozidla se dobře a v zásadě bez kolizních situací pohybují pro vyzkoušených trasách, které se stále opakují. Na dennodenní rozvoz zboří h hustém provozu a v neustále se měnících podmínkách to ovšem ještě není. Také v tomto oboru není zhatím přijatá legislativa na úrovni jednotlivých států ani v celé Evropské unii.

Ve stádiu závěrečných prací je vývoj chytré domácnosti. Není daleko doba, kdy zákazník otevře kurýrovi na dálku domovní dveře, předsíň nebo garáž, aby mu tam doručil zakázku. Případně přes videotelefon zkontroluje identitu kurýra, aby se mu do bytu místo něho nechtěl vloupat zloděj. Nebo ve spojení se svým kalendářem automaticky zvolí, kdy má kurýr se zbožím přijet.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


BMW Lounge na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary

BMW Lounge na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary

V rámci 58. ročníku karlovarského filmového festivalu se auta a motocykly BMW ukazují na tradičním místě před Císařskými lázněmi na adrese Mariánskolázeňská 2.... celý článek

Digitální nomádi: 12 tipů, jak pracovat z dodávky

Slovinské dálniční známky 2024

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

BMW se vrací před Císařské lázně v Karlových Varech

BMW se vrací před Císařské lázně v Karlových Varech

BMW je již po desáté oficiálním vozem Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary.
Jizerský guláš 2024

Jizerský guláš 2024

BUS NA JEŠTĚD Malé zprávičky z Jizerských hor a Lužických hor na severu.
Maďarské dálniční známky 2024

Maďarské dálniční známky 2024

Na cestu do Chorvatska se někteří Češi a mnoho Moravanů vydávají přes Maďarsko. Potřebují k tomu dálniční známky. Hodí se i návštěvníkům Budapešti a hostům proslulých maďarských termálních lázní.
Dálniční známky v Evropě

Dálniční známky v Evropě

Dálniční známka v Česku přijde v roce 2024 na 2300 korun. Roční známka se dá koupit také v Rakousku, Švýcarsku a na Slovensku. Další dálniční známky prodávají Slovinci, Chorvati a Maďaři. Němci jezdí po dálnicích
Hasičské muzeum ve Zbirohu

Hasičské muzeum ve Zbirohu

Expozice požární ochrany ve Zbiroze je historický poklad Hasičského záchranného sboru. 

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
ILTM Asia - veletrh Singapur 1.-4.7. Luxusní cestování 1.7.
Eurobike - veletrh Německo, Frankfurt 3.-7.7. Cyklistika 3.7.
Yachtfestival - veletrh Německo, Hamburg 6.-8.8. Lodě a čluny 6.8.
Polovníctvo a rybárstvo - veletrh Nitra, Agrokomplex 15.-18.8. 15.8.
Země živitelka - veletrh České Budějovice, výstaviště 22.-27.8. 22.8.
Výstava stanů Praha, Letňany 31.5.-25.8. 25.8.
Zahrada Čech - veletrh Litoměřice 13.-18.9. 13.9.
Noc ve skanzenu Bubovice, Solvayovy lomy   14.9.
Čiernohronská železnica - konec sezony Čierny Balog Provoz 1.5.-15.9. 15.9.
Člověk v přírodě - veletrh Louny 20.-22.9. 20.9.

Diskuse

brclhlge cheap, 3.7.2024 1:37, 117 příspěvků
Státy, kde na dálnici oso... Honza, 1.7.2024 13:22, 13 příspěvků
Státy, kde na dálnici oso... Michael Beranek, 1.7.2024 12:05, 13 příspěvků
Doping na Tour de France ... Michael Beranek, 1.7.2024 11:36, 1 příspěvek
Chyba Klekí Petra, 1.7.2024 11:25, 1 příspěvek
Lítání, climbing, yachting kladivo, 28.6.2024 11:35, 1 příspěvek
??? Honza, 28.6.2024 9:55, 13 příspěvků
??? Honza, 28.6.2024 9:52, 13 příspěvků
Jiří Bartoška. Bambule, 27.6.2024 11:25, 1 příspěvek
omyl brutusacek, 25.6.2024 13:12, 1 příspěvek

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Sex ve třech zažívá boom Horydoly , 27.6.2024 13:58
Barefoot pro volný čas Horydoly , 26.6.2024 12:38
Mořské kajaky Horydoly Open, 17.6.2024 12:10
Cyklistický závod L´Etape... Horydoly , 15.6.2024 3:43
Pádlojízda po Vltavě Horydoly , 4.6.2024 12:39
Vodácké závody 2024 Horydoly , 4.6.2024 12:30
Středočeský kraj se připo... Horydoly , 4.6.2024 2:30
Nebuďme vesmírným zákonem... milan šupa, 29.5.2024 19:47