PR a marketing se týkají strategické komunikace, ale jejich poselství se netýká pouze slov nebo textu. Obrázky, které komunikátoři používají k senzibilizaci nebo budování reputace organizace a umístění své značky, jsou důležitou součástí každé kampaně. Obrázky poskytují informace a komunikují určitý tón nebo stav mysli. Mohou vytvářet emocionální spojení se spotřebiteli a umožnit, aby tyto zprávy uvízly v mysli lidí.
Obrázky jsou však často považovány za sekundární nástroj, který nemá v kampaních příliš velký význam, což vám může způsobit závažné právní problémy. Stejně jako je neetické plagovat písemný obsah nebo neuvádět zdroje informací, to samé platí pro obrázky.
Potrzebujesz zdjęć stockowych do swojego projektu? Wybierz do tego Dreamstime!
Zde jsou 4 běžné chyby, které komunikátoři dělají a jak jim zabránit:
Jsou vyhledávače bezpečné?
Lidé z marketingu nesprávně věří, že obrázky stažené z populárních vyhledávačů jsou bezpečné. Pokud by neexistovalo povolení, obrázky by nebylo možné stáhnout, je to tak? Chyba. Před veřejným použitím obrázku – buď v prezentaci, článku, tiskové zprávě nebo v příspěvku na blogu – se ujistěte, že k tomu máte oprávnění, aby bylo možné obrázek použít za vaším účelem. Ujistěte se, že obrázek není chráněn autorskými právy, což jednoduše zjistíte, když provedete kontrolu jeho vodoznaků, symbolu autorských práv nebo označení, že někomu patří. Můžete také vyhledat, zda nebyl obrázek zaregistrován pod autorskými právy.
Představte și řečníka během důležité konference, který vypráví o své vlastní značce. Řečník je okouzlující, jeho prezentace je plně informativní a na obrazovce se najednou objeví fotografie či obrázek s vodoznakem. To ukazuje na lhostejnost, nedbalost a dokonce to může oslabit jeho autoritu tím, že odhalí, že vzal a použil něco z internetu, aniž by vzal v úvahu autora / zdroj obrázku.
Stahování licencí a oprávnění
Použití obrázků bez licence a bez vhodných záruk může mít potenciálně právní následky – i když jsou obrázky volně k použití. Pokud nějaký důležitý manažer použije fotografii, na které jsou lidé, jedná se obvykle o profesionální modely. Fotograf pravděpodobně s těmito lidmi podepsal smlouvu, právní dokument nazývaný smlouva o modelu. Pokud jsou tyto obrázky použity bez příslušných licencí a oprávnění, můžete být žalování za jejich použití.
V roce 2017 žalovala Leah Caldwell společnost Chipotle o více než 2 miliardy USD a tvrdila, že tento řetězec použil její fotografii v reklamě bez jejího svolení. Caldwell jednou jedla v Chipotle a fotograf ji vyfotografoval u jídla. Odmítla podepsat smlouvu o modelu pro tyto fotografie, ale společnost Chipotle tento obrázek stejně inzerovala na mnoha místech. Caldwell tvrdila, že Chipotle neoprávněně použila její fotografii, aby získala "komerční zisk, kdy porušila očekávání a přiměřenou žádost o soukromí".
Soud o dvě miliardy je dramatický, ale tyto soudní spory, menší nebo větší, se objevují všude. Chcete-li ochránit svou značku před jakoukoli možnou odpovědností, ujistěte se, že fotografické agentury a fotografové, se kterými pracujete, zkontrolují všechny obrázky a osoby na nich, abyste je mohli bezpečně použít. Nemůžete použít fotografii nějakého mladíka pořízenou před obchodem, kterou později zveřejní na Facebooku. Pokud je to možné, vždy požádejte o povolení nebo zakupte licenci.
Porušení ochranné známky
Vážné problémy mohou způsobit nejen lidé, ale i ochranné známky. Použití obrázku s logem známé automobilky nebo slavného graffiti na zdi může vést k právním záležitostem, i když nepředstavují hlavní bod obrázku.
Například společnost Adidas je známá svým agresivním způsobem ochrany svých pruhů s logem. Použití dvou nebo čtyř pruhů na sportovním oblečení může snadno vést k soudnímu řízení a použití tří pruhů odlehčí vaši kapsu o velmi velké množství hotovosti ve prospěch společnosti Adidas. Než obrázky použijete, pečlivě je analyzujte z hlediska možných právních otázek týkajících se ochranných známek, kromě technického a estetického zkoumání.
Rizika sociálních médií
Sociální média a webové stránky, včetně Instagramu, jsou plné obrázků, ale to neznamená, že se jedná o komerční fotografie.
Častou chybou, kterou komunikátoři dělají, je použití obrázků, které jim nepatří, za účelem propagace něčeho, co by bylo možné považovat za komerční – produkt, služba i jedno rychlé dobré ráno klientům. Pokud je na stránce společnosti nebo na stránce spojené se společností obrázek, měla by být získána licence. A ano, dokonce i influenceři na Instagramu mohou představovat chráněnou ochrannou známku a použití jejich obrázků může způsobit problémy.