Prodaný náklad je nejasný
Časopisy o aktivitách v přírodě mají podle jejich vydavatelů náklad od pěti do dvaceti tisíc kusů. Reálně prodané výtisky by se ovšem podle různých odhadů měly pohybovat většinou v řádech mezi třemi a pěti tisíci kusy.
Prodaný náklad u žádného z outdoorových časopisů totiž neověřuje auditorská firma jako je tomu v případě velkých novin a časopisů. Pouze Skimagazín je zařazený do systému ověření vytištěného nákladu, který provozuje firma ABC.
„Největší prodaný náklad bude mít zřejmě Dobrodruh,“ odhaduje publicista Petr Ďoubalík, který se v oboru pohybuje dvacet let. Slovo prodaný ovšem dává do uvozovek, protože Dobrodruh se rozdává zdarma ve specializovaných obchodech. „U většiny magazínů slouží náklad jen k omámení reklamní agentur,“ říká jednatel cyklistického vydavatelství V-press Martin Raufer. „Část vůbec nejde do distribuce a další část skončí v remitendě.“
Časopisy se nejčastěji dostávají ke čtenářům přes specializované prodejny a předplatné. Prodej na stáncích slouží spíše k propagaci než k ziskům. Všichni šéfredaktoři i lidé z marketingu, se kterými server Horydoly mluvil, si v této souvislosti stěžovali na nepružnost distribuční firmy PNS.
Internet
Časopisům konkurují internetové servery. Přinášíme tedy výběr těch nejznámějších, které nejsou elektronickou obdobou tištěné verze.
Turistika: Turistika
Cyklistika: Cykloserver a Bajk
Horolezectví: Lezec a Lezení atd...
Outdoor: Horydoly a Treknet
Amatérské létání: Skyfly a Flying
Vodní turistika: Raft a Jícha
Široký záběr v segmentu zvaném outdoor mají Outdoor magazín, Dobrodruh a ročenka Malý průvodce světem outdooru s občasníkem Novinky světa outdooru. Začal se dovážet i slovenský Adventurer.
Pro začátečníky zadarmo
Zatímco zdarma rozdávaný Dobrodruh novinového formátu je všehochutí pro naprosté začátečníky a specializuje se na základní rady „Jak na to?“, Outdoor magazín je spíše inspirací pro zkušené. Jeho reportáže a rozhovory obvykle předpokládají zasvěcenější publikum. Malý průvodce vychází každé jaro jako rádce před nákupem vodáckého, turistického a cykloturistického vybavení. Kromě rad obsahuje i přehled výrobků a jejich cen na velké části tuzemského trhu. Několikastránkové Novinky světa outdooru vydává stejná společnost především k jarnímu a podzimnímu veletrhu SportPrague.
Lyžaři už myslí na zimu
Podobná situace jako u vodáků nastala tuto zimu i u lyžařů. Tradiční Skimagazín opustil redaktor Petr Socha a založil Snow. Nováček na trhu je atraktivnější, spolupracuje se Svazem lyžařů, ale má stejné nectnosti jako jeho starší bratříček – čtenář v něm těžko rozliší reklamu, P.R. články a redakční materiály.
Létání jen pro letce
Na poli amatérského létání vládne idyla. Před několika lety skončil tištěný Paragliding, který přešel výhradně do elektronické podoby, a na trhu zbyl jen Pilot. Ten vydává Letecká amatérská asociace pro své členy, a proto je v něm mnoho technických údajů potřebných pro létání na ultralehkých motorových letadlech, větroních, padácích i rogalech. Laik si tam ovšem mnoho ke čtení či prohlížení nenajde.