Po stopách Liebiegů v Liberci
Textilní firma Johann Liebieg & Co. zaměstnávala tisíce libereckých obyvatel v textilní fabrice. Éra průmyslníků Liebiegů trvala v Liberci (Reichenberg) celé 19. století a skončila až 2. světovou válkou, když byly jejich továrny přebudovány na válečnou výrobu.
Rodina textilních průmyslníků Liebiegů se zasloužila o rozvoj průmyslu na Liberecku. Liebiegové sice začali s textilem a soukenictví se drželi po celou dobu, ale koupí velkostatku ve Smiřicích začali dělat také do zemědělství a potravinářství, v Duchicově jim patřily doly a posléze hráli významnou roli i v začátcích automobilismu.
Domy a průmyslové objekty v Liberci
V Liberci jsou po nich dnes vidět především zajímavé budovy. Nový turistický a průvodcovský okruh na zvaný Po stopách Liebiegů proto provádí návštěvníky města po více či méně známých architektonických zajímavostech. Liebigovské objekty a místa jsou označeny očíslovaným skleněnými tabulkami a stojany, z nichž se lidé dozvědí základní informace ve čtyřech jazycích.
K průvodcovskému okruhu byla vydána čtyřjazyčná brožura, kterou každý zájemce zdarma dostane v městském informačním centru spolu s mapkou. Po stopách Liebiegů se návštěvníci vydají na 17 míst. Například do Liebiegova městečka, na sídliště Domovina, k rodinným vilám a na Libereckou výšinu. Z Liebiegových penez byla postavená třeba i Liberecká radnice a Harcovská přehrada.
Nedaleko na Kopanině vede Stezka Scheybalových
INFO: Visit Liberec
První záruční prohlídka na světě
Celosvětově se proslavil především baron Theodor von Liebieg jako jeden z adoptivních otců automobilismu. Roku 1893 si koupil u Carla Benze automobil Victoria. Bylo to teprve třetí auto v Rakousku-Uhersku. Celé jednání s Benzem o koupi v jeho továrně v Mannheimu prý trvalo pouhých patnáct minut, protože Liebieg spěchal na vlak.
Benz dostal tučnou zálohu, auto vyrobil a poslal ho do Reichenbergu rozebrané vlakem. Celníci netušili, co s tím, a tak proclili zvlášť kočár bez oje a zvlášť plynový motor dvousetkilogramový. Automobily ve svých sazebnících tehdy ještě neměli.
Jaké bylo Benzovo překvapení, když mu Liebieg o něco později napsal, že z Reichenbergu přijede za ním do Mannheimu na záruční prohlídku. Benz sice měl prohlídku v prodejních podmínkách, ale odmítl nést záruku za dalekou cestu po špatných silnicích.
První dálková cesta automobilem
Baron Theodor von Liebieg se však nenechal odradit a jako technický nadšenec sedl roku 1894 do auta, k němu si přisedla jeho žena Marie Ida Blaschka a vydali se na světově první dálkovou cestu za Liebiegovou maminkou do Gondorfu. Technický benzín do motoru kupovali v lékárnách a vodu na chlazení brali, kde se dalo, včetně potoků a studní. Cesta měřila 1000 kilometrů. Spotřebovali 140 litrů benzinu a 1500 litrů vody.
Na cestě byli od 16. do 22. července, auto bylo v pohybu 69 hodin čistého času a průměrná rychlost byla 13,5 km/h.
Mezi tím se zastavili v Mannheimu a Carl Benz vykonal první záruční prohlídku automobilu na světě. Oba muži se mezi tím spřátelili, protože měli podobný zájem na technickém rozvoji a pokračování průmyslové revoluce. Jejich přátelství a vzájemné návštěvy potom trvaly až do 30. let 20. století.
Motor: čtyři koně, osmnát set kubíků, rychlost dvacet
Liebiegův automobil Benz Victoria byl osazený vodorovným jednoválcem vzadu o objemu 1726 cm3, který měl výkon 4 koně při 400 otáčkách za minutu. Systém odpařovací karburace pracoval na principu odsávání těkavých benzinových par. Převodovka byla sestavena jako dvě řemenice a ploché řemeny. Přenášela hnací sílu planetovým soukolím na zadní kola článkovými řetězy. Na velkých obručích byly nasazeny pryžové obruče a na zadních kolech ruční pásové brzdy. Hmotnost kočáru bez koní, jak bylo auto zprvu nazýváno, byla 650 kilogramů. Dosahovalo rychlosti 20 km/h.
Theodor von Liebieg posléze zprostředkoval dodání jednoho Benzova motoru do strojírny v Kopřivnici a roku 1897 byl na jeho základě postaven první českých automobil Präsident. Poté sám založil automobilovou továrnu RAF (Reichenberger Automobil – Fabrik) v Liberci a ještě o něco později ji nechal sloučit s mladoboleslavskou značkou Laurin a Klement, v níž byl členem správní rady. Česká a vlastně i světová automobilová historie se tedy táhne od Liebiega až do dneška, kdy je Škoda jednou z největších automobilových továren na světě.
Mercedes-Benz na Horydoly:
TEST Mercedes-Benz ML 350 BlueTec 4M
TEST Obytná dodávka Mercedes Viano pro důchodce
Zobrazit místo Turistika na větší mapě
Diskuse
Diskuze k článku
Dejiny
To už je poněkud jiná historie, ale nešť: Známá je především stávka roku 1870 s tragickými následky v přádelně ve Svárově, dnes části Velkých Hamrů (je tam dnes sousoší před bývalou vstupní bránou). Na zdivočelé dělníky byla povolána nejen policie, která s podobnými nepokoji měla zkušenosti, ale také armáda, protože nepokoje se šířily na několik textilek, což obnášelo tisíce lidí.
Nedali si říci, na výzvy ke klidu nereagovali, házeli po ozbrojené moci kameny a pokoušeli se prorazit armádní řady, což málokdy dopadne dobře. Vojáci napřed nasadili bajonety a potom i stříleli. Vyšetřování posléze ukázalo, že stříleli dokonce i na prchající dělníky. Kdyby byla nasazena a hlavně velela policie nebo četnictvo, zřejmě by nějaké oběti byly a do rozkurážené demonstrace by se střílelo, ale hned po zklidnění by se střílet přestalo. Na to však vojáci nejsou cvičení.
Celkový počet obětí není přesně znám (někdo zemřel později a někdo náhodou), ale bylo jich necelých deset.
Paradoxní je, že nešlo o vzpouru proti systému, režimu, nebo dokonce chebodárci a zaměstnavateli Liebiegovi, ale svárovskou stávku vyvolal ředitel Liebigova závodu ve Svárově Václav Palme, když se pokusil své špatné hospodaření a podvody vyřešit desetiprocentním snížením mezd zaměstnanců, což oni odmítli a povstali.
Pokud jdeme do důsledků, tak Václav Palme byl před tím železničním úředníkem, který "ztratil" nebo spíš zničil spisy "omylem během přepravy", které dokazovaly Liebiegovo podloudnictví s bavlnou, což byl trestný čin. Byl tenkrát propuštěn ze státních služeb pro nedbalost, ale Liebieg mu byl vděčný a také potřeboval, aby nemluvil, a tak ho zaměstnal ho jako svého ředitele.
(Tahle gründerská doba českého průmyslu byla úplně stejná, jako nedávno po sametivé revoluci - figurovali v ní bílí koně, mrtvoly, uplacení úředníci, drsní podnikatelé, okradený stát, bankovní podvody, korupce a funkce jako prebendy.)
Komouši nakonec oslavovali Svárovskou stávku jako první organizovanou akci dělnického lidu proti zlým kapitalistům především proto, že několik účastníků stávky později vstoupilo do sociální demokracie a potom přestoupili do jejího extrémního klonu KSČ.
Ve skutečnosti měla Svárovská stávka velký význam v tom, že celé Rakousko-Uhersko ještě ten rok povolilo organizaci dělnictva do spolků, jejich politickou činnost a dalo právní rámec legálním stávkám.
- Autor Kuba Turek
- Datum a čas 14.1.2015 15:59
Dejiny
No - ve skole jsme se také učili něco o tamních stávkách, rozbíjení strojů a sřelbě do demonstrantů. Neznám historické podrobnosti.Jen myslím, že by to v rámci objektivity do průvodce taky jako soucast dějin patrilo (mozna to tam je ale nepise se o tom)......
- Autor honza
- Datum a čas 14.1.2015 14:02
Středomoří AKTUÁLNĚ 2024
Mánie obytných aut končí, krachují první firmy
Může se hodit
Nejčtenější články
Elektrokoloběžky a elektrokola 2024
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Fitur - veletrh | Španělsko, Madrid | 22.-26.1. | 22.1. | |
Adventur - veletrh | Litva, Vilnius | 24.-26.1. | 24.1. | |
Přeštická lokálka | Přeštice, škola Josefa Hlávky | 25.-26.1. Výstava železničních modelů | 25.1. | |
Boot - veletrh | Německo, Düsseldorf | 18.-26.1. | 26.1. | |
CMT - veletrh | Německo, Stuttgart | 18.-26.1. | 26.1. | |
FESPO - veletrh | Švýcarsko, Curych | 30.1.-2.2. | 30.1. | |
Slovakiatour - veletrh | Bratislava, Incheba | 30.1.-1.2. | 30.1. | |
Reisemesse - veletrh | Německo, Drážďany | 31.1.-2.2. | 31.1. | |
Batmassan - veletrh | Švédsko, Göteborg | 1.-9.2. Lodě | 1.2. | |
Reisen - veletrh | Německo, Hamburg | 6.-9.2. Turismus a karavaning | 6.2. |
Diskuse
CBD | DouglasNuh, 21.1.2025 5:51, 1 příspěvek |
Sněžka historická | Horydoly, 20.1.2025 15:49, 5 příspěvků |
INU | Honza, 20.1.2025 14:07, 5 příspěvků |
Ještě stěna v Telči | Jenna Yaine, 20.1.2025 13:36, 118 příspěvků |
INU | Honza, 19.1.2025 13:57, 1 příspěvek |
Dotaz na přechod vrcholu | přechod, 17.1.2025 22:13, 12 příspěvků |
Popradské | Skiák, 16.1.2025 14:25, 2 příspěvky |
Popradské | pikovoda, 14.1.2025 22:11, 2 příspěvky |
trasa na běžkách | Jarda, 13.1.2025 10:24, 5 příspěvků |
trasa na běžkách | Kuba Turek, 13.1.2025 10:09, 5 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Závod rohaček – Memoriál ... | Horydoly , 21.1.2025 2:46 |
DECOLED | Horydoly , 9.1.2025 21:34 |
Češi začínají v lednu hub... | Horydoly Open, 9.1.2025 9:53 |
termíny testovaček lyží B... | Horydoly Open, 9.1.2025 9:50 |
Troja Florbal Cup | Horydoly , 8.1.2025 19:25 |
Re: Střední Čechy turistické | Horydoly , 6.1.2025 14:18 |
Novoroční virtuální běh p... | Horydoly Open, 2.1.2025 17:12 |
Nesmírně zásadní text, uk... | milan šupa, 27.12.2024 19:27 |