Z Dolní Poustevny do Sebnitz se vlakem svezeme už v létě
Dolní Poustevna. Konec kolejí do Sebnitz 2010.
Rolf-Dresden - Wikimedia
SDÍLEJ:
Železniční trať z české Dolní Poustevny do německé Sebnitz bude zprovozněna letos v létě. Vlaky tak budou moci jezdit na česko-německé lince Rumburk (Rumburg) – Dolní Poustevna (Nieder Einsiedel) - Sebnitz (Žebnice) - Bad Schandau (Žandov) - Děčín (Tetschin). Historickou ironií je, že se sice jedná o bývalou nejsevernější železnici Rakouska-Uherska, ale od udělení koncese se pětkrát změnil stát, kudy vede.
Dolní Poustevna (Nieder Einsiedel) mezi světovými válkami. Nádražní ulice a v pozadí nádraží a celní úřad.
600 metrů dlouhá propojka mezi Dolní Poustevnou a Sebnitz letos slaví 109 let od spuštění provozu. Posledních 69 let ovšem po ní vlaky nejezdily.
Trať z Rumburku přes Dolní Poustevnu do Sebnitz) se stavěla plných 34 let!
Čas jede jako lokomotiva
1871 Udělení koncese pro úsek Rumburk (Rumburg) – Šluknov (Schluckenau) společnosti Česká severní dráha (Böhmische Nordbahn-Gesellschaft), ačkoliv se o ni ucházely také Královské saské státní dráhy (Königlich Sächsische Staatsbahnen).
1873 Provoz začal mezi Rumburkem a Šluknovem. Bohatý průmyslový Šluknov se připojil na železniční síť České severní dráhy a zároveň přes Jiříkov (Georgswalde) na želenici v Sasku.
Saské království chtělo dále strategicky připojit ke Šluknovu také Elbtal (Labské údolí), Bautzen (Budyšín) a Oberlausitz (Horní Lužice), ale to Česká severní dráha odmítla. Nechtěla konkurovat vlastnímu spojení Prahy se Šluknovskem přes Bakov nad Jizerou (Bakofen an der Iser). Královské saské státní dráhy proto propojily Elbtal a Bautzen za hranicemi Rakouska-Uherska přes Neustadt in Sachsen (Saské Nové Město) se spoustou odboček k tamějším mnoha továrnám. Odtud nevšední hustota železničních tratí v tomto regionu.
1884 Protažení trati ze Šlukonova do Mikulášovic (Nixdorf).
1898 Podpis smlouvy mezi Rakousko-Uherskem a Saskem, která převedla koncese na pokračování trati Mikulášovice - Sebnitz (Žebnice) do dvou let a předpokládala vybudování trati Šluknov - Sohland bez časového určení. Tato trať potom nebyla nikdy postavena.
1904 Zprovoznění trati do Dolní Poustevny. V pohraniční obci byl vybudován celní úřad, který sídlil v dodnes stojící obrovské nádražní budově.
1905 Přes hranice do Sebnitz začaly jezdit vlaky podle koncese České severní dráhy.
1945 Provoz na železniční trati přežil dvě světové války a změnu států z Rakouska-Uherska na Československo i Saska na Německo, změny provozovatelů i koncesí, ale po 2. světové válce přestalky vlaky jezdit.
1951 Byly vytrhány koleje v délce 72 metrů na české straně hranic. Státní orgány tak zamezily pokusům o přechod hranci podobně jako se to podařilo Vlaku svobody. Vytrhání kolejí postihlo přibližně polovinu všech železničních hraničních přechodů v Čechách a na Moravě.
1990 Snahy občanských sdružení a místních samospráv o opětovné zprovoznění železničného spojení přes hranice. Česká strana argumentovala rychlejším spojením Šluknovska s Děčínem (dosud se zdlouhavě objíždí okolo Jedlové a údolím Ploučnice), německá strana uvažovala o posílení turistického ruchu.
2014 V létě bude obnoven provoz na železniční přeshraniční propojce Dolní Poustevna - Sebnitz a tím se zkompletuje železniční provoz v této části německo-českého pohraničí. Provoz má na starosti dopravní spolek Horního Polabí VVO.
RECALL Značka Blue Ice stahuje z trhu šrouby do ledu Aero, které jsou určené pro horolezectví. Během životnosti ztrácejí pevnost při jištění.... celý článek
První vánoční betlém postavil 1223 František z Assisi v italské Umbrii. Později založil františkánský řád a stal se svatým. Do Česka se dostal první betlém v roce 1560, kdy byl vystaven v kostele svatého Klimenta
Jižní Morava, region proslulý svou vinařskou tradicí, spojil své ikonické vinařské tratě s každodenním cestováním. Na koleje vyjely modernizované nízkopodlažní vlaky Stadler, které nesou názvy Pod Mušlovem, Strážnické Horní Hory, Purmice,