Mluvčí švýcarských drah (Die schweizerische Bundesbahnen - SBB, Chemins de fer fédéraux suisse – CFF, Ferrovie federali svizzere - FFS, Viafiers federalas svizras – VFS) předem prohlásil, že k žádnému chaosu 13. prosince 2015 nedojde a také k němu nedošlo.
Častější a rychlejší vlaky
Po jedenácti letech, během nichž existoval švýcarský systém Bahn 2000 došlo k mnoha změnám. Odjezdové časy některých železničních spojů, aby se zlepšila přesnost a změnila se i jistá napojení, se změnily. Regionální nabídka se zvýšila o 3 % , v oblasti dálkové dopravy došlo ke zvýšení nabídky o 1 %.
U některých spojů se zkrátil jízdní čas. Například spoj Basel SBB (Basilej) – Zürich HB (Curych hlavní nádraží) – Zürich Flughafen (Curych letiště) se zkrátil o 11 minut, podobně jako spojení Zürich – Stuttgart, které je o 10 minut rychlejší. Jiné spoje jsou častější. Například na trase Ženeva – St. Gallen je každou hodinu přidána jedna vlaková jednotka navíc.
Aby se přímo potrefeným a případně trochu zmateným cestujícím nějak pomohlo, je na neurčitou dobu ve švýcarské železniční síti na nádražích nasazeno 350 specialistů, kteří v případě nejasností cestujícím pomohou.
Omezení zbytečných služeb a spojení s cizinou
Hlavním cílem švýcarských drah je v budoucnosti Švýcarsko, takže poslat do zahraníčí zavazadlo s vyjímkou Německa už není možné. Doprava zavazadel byla v minulém roce neeficientní. Třeba doprava kufru do Lucemburska nebo Belgie trvala 5 dnů a zájem o tuto službu byl minimální, jenom 150 cestujících o ní v minulém roce požádalo.
Některé spoje do zahraničí se nyní zkomplikují, protože některé mezinárodní vlaky byly zrušeny. Například cesta do Belgie se zkomplikuje přestupem na francouzský TGV ve francouzských Mylhúzách. Naopak cesta do Maďarska se zkrátí o půl hodiny.
Švýcarská firma Bombardier Transportation (Switzterland) se sídlem v Curychu, hlavní dodavatel švýcarských drah, zatím nedodala objednané nové vlakové komposice, do roku 2019 to má být celkem 59 nových vlakových elementů. Na vyrovnání z prodlení dodávky dodá tak švýcarským drahám jako penále 3 kompozice zadarmo navíc.
PANORAMA: Vlakem na vrchol Generoso
Kliknutím na fotografii se otevře snímek ve velkém rozlišení:
V budoucích letech bude na některých tratích docházet k výlukám, zpožděním a někdy dokonce budou některé vlaky zrušeny. Celá švýcarská železniční síť se opravuje a obzvláště v oblasti ženevského jezera - projekt Leman 2030 – na trati Lausanne-Rennens (investiční objem kolem 3 miliard CHF) bude docházet k jistým omezením. Proto se doporučuje, aby se každý cestujici informoval na stránkach http://www.sbb.ch
Prohlédněte jízdní řády na internetu
Němci ruší lehátkové vlaky, Rakušané zůstávají na svém
A co blízké zahraničí? Také německé dráhy DB (Deutsche Bahn) zrušily v nočních vlacích lehátkové a lůžkové vozy, které nahradí vagony sedačkové. Komfort a kvalita rakouských drah se měnit nebude.
Železnice ve Švýcarsku
SLEVY: rodiny - studenti - dospělí
HORY: Swiss Peak Pass - Jungfraubahn
NOSTALGIE: Furka Pass Steam Railway - panoramatické expresy