Cesta k bezpečí a pohodlí: automatizovaná jízda

Cesta k bezpečí a pohodlí: automatizovaná jízda
Nicolai Martin, Senior Vice President Development Automated Driving BMW Group.
Autor snímku BMW
SDÍLEJ:

ROZHOVOR Nikolai Martin má u BMW na starosti mimořádně komplexní oblast vývoje automatizovaných jízdních systémů. Jeho prací je zabývat se otázkami, jako například: jaký stupeň automatizace má praktický význam? Co skutečně přinese budoucnost automatizované jízdy zákazníkům? A to nejdůležitější: jakým směrem se v otázkách automatizované jízdy udává BMW? Tento rozhovor přináší zajímavé postřehy nejnovějšího vývoje a nastiňuje myšlenky pro budoucnost.

Cesta k bezpečí a pohodlí: automatizovaná jízda
Nicolai Martin.
Autor snímku BMW

Rozhovor s Nikolaiem Martinem přináší zajímavé postřehy, ukazuje nejvýznamnější pokroky nejnovějšího vývoje a nastiňuje myšlenky pro budoucnost ohledně automatizované jízdy v automobilech.

Jste inženýr tělem i duší. Co vás motivuje?

Rád se dostávám k jádru věcí, abych jim porozuměl. Jedním z mých cílů byl profesionální sport, konkrétně windsurfing, a to až na olympijské úrovni, nakonec u mě ale zvítězilo průmyslové inženýrství a konkrétně v automobilovém sektoru.

Nejraději mám ty výzvy a problémy, do nichž se musíte opravdu ponořit, jsou komplexní a současně mají smysl pro společnost. Protože chci skutečně nacházet dlouhodobá řešení pro problémy každodenního života a celkový pokrok. Mám to štěstí, že pracuji se skvělým týmem na jednom z nejdůležitějších úkolů pro budoucnost automobilové dopravy, na automatizovaném řízení.

Na jedné straně aktivně podporujeme vývoj inovativních technologií a provádíme výzkum se standardy na akademické úrovni. Pečlivě však také zvažujeme, které z potenciálních řešení skutečně implementujeme, abychom zákazníkům po celém světě nabídli skutečnou přidanou hodnotu. Nakonec je naším hlavním cílem dělat radost našim zákazníkům. Je to fascinující rovnováha, kterou není vždy snadné nalézt.

Jakou přidanou hodnotu nabídne automobil se schopností automatizované jízdy?

Automatizace v zásadě zvyšuje komfort a bezpečnost, protože systém řídí vozidlo důsledně, což se nám lidem ne vždy daří. Naši zákazníci tuto pomoc, jež jim v některých situacích usnadňuje řízení, oceňují. Například jsme zaznamenali, že řidiči v Evropě, kteří mají ve svém voze náš systém Driving Assistant Professional, již mají přibližně 50 procent času jízdy aktivovanou funkci automatické regulace rychlosti. Údaj pro příčné vedení je nižší, ale stále se v současnosti tato funkce používá pro 30 procent doby jízdy (počítáno na základě výzkumu 120 milionů kilometrů ujetých našimi zákazníky). A to je hodně. Z toho vyvozujeme závěr, že jsme vytvořili funkci, která skutečně nabízí přidanou hodnotu. Obecně jsou naše systémy celosvětově velmi dobře přijímány a bylo také prokázáno, že již dnes zvyšují bezpečnost jízdy.

Jaký význam bude mít v budoucnu automatizované řízení pro individuální mobilitu?

Inteligence vozidla bude v budoucnu stále důležitější. Automatizace řízení v tom hraje důležitou roli. To, co začalo spíše jednoduššími funkcemi, jako je automatické ovládání světel, dnes již pokročilo v asistované podélné a příčné vedení vozidla. Když například jedete na dovolenou z Mnichova do Toskánska, systém se postará nejen o zapnutí a vypnutí světlometů při průjezdu mnoha tunely na cestě, ale také udržuje vozidlo v rychlostních limitech a v bezpečné vzdálenosti od vozidel jedoucích vpředu. Pokud půjdeme dále a přidáme všechny možnosti, které nabízí konektivita a schopnost vnímat osobnost řidiče, stane se z vozu stále inteligentnější společník nebo dokonce přítel, který řidiči pomáhá a zaujme jej. Krok za krokem tento aspekt rozšiřujeme.

Nicolai Martin.

Jak je v současnosti BMW daleko se systémy pro automatizovanou jízdu?

V současnosti v našich vozech již máme přibližně 40 asistenčních funkcí, které patří k nejlepším na trhu. Zahrnují vše od asistenta dálkových světel a couvací kamery až po inteligentní tempomat s podélným a příčným vedením, doplněný rozpoznáváním světel na semaforu. Na straně aktivní bezpečnosti nám naše asistenční systémy pomáhají dosahovat nejvyššího pětihvězdičkového hodnocení v testech NCAP, přičemž nejvyspělejší verze systému Driving Assistant Professional již získala různá ocenění. Stručně řečeno, nadále zdokonalujeme naše funkce úrovně 2. Ty jsou dostupné prakticky v celém našem výrobním programu a již dnes pomáhají zákazníkům při řízení a parkování. Jejich vlastnosti nebo dostupnost se samozřejmě liší v závislosti na místní legislativě. Například v USA a Číně nabízíme možnost hands-off, která umožňuje řidiči do rychlosti 60 km/h sundat ruce z volantu za podmínky, že nadále sleduje situaci před vozem. Zůstává přitom stále odpovědný za řízení vozu. Tato funkce se po několika varovných signálech vypne, pokud řidič přestal dávat pozor. 

 

Kdy BMW nabídne úroveň 3 automatizované jízdy svým zákazníkům?

Kromě zdokonalování našich asistenčních systémů (úroveň 2) také intenzivně pracujeme na tom, abychom zajistili, že naše vozidla dosahují značného pokroku na cestě k vysoce automatizované jízdě, tedy úrovni 3. Naše automatizované asistenční funkce již nyní v mnoha situacích plní významnou část úkolů při řízení a parkování. Řidič však musí stále sledovat okolí vozidla a je vždy plně odpovědný za to, jak vozidlo jede. Již jsme představili funkci parkování bez řidiče, při němž je vůz ovládán na dálku pomocí chytrého telefonu nebo klíče od vozidla. I zde však musí řidič sledovat své vozidlo a oblast kolem něj a zůstává za jeho pohyb odpovědný. To znamená, že pokud jde o parkování, je funkčnost úrovně 4 na dosah. Vozidlo tedy dokáže na parkovištích vyhledat parkovací místo a samo zaparkovat. Dokud to nebude zcela bezpečné a nepřinese to potřebnou přidanou hodnotu, nebudeme v našich vozech nabízet funkce úrovně 3, v nichž odpovědnost přechází ze člověka na stroj. Systém musí bezpečně reagovat i v extrémních a nestandardních situacích. Toho se snažíme dosáhnout.

Liší se váš přístup od přístupu konkurence? Jinými slovy, existuje "BMW cesta" směrem k automatizované jízdě?

Systémy pro automatizovanou jízdu vyvíjíme s jasným cílem: nabídnout našim zákazníkům větší bezpečnost a pohodlí. BMW Group považuje technologii především za prostředek umožňující využívat funkce automatického řízení a parkování k vytvoření pozitivního a emocionálně poutavého zážitku pro naše zákazníky. To je pro nás jednoznačná priorita. Současně technologie nikdy nesmí za řidiče převzít veškeré rozhodovací pravomoci. Je pro nás důležité najít správnou rovnováhu mezi bezpečností pro každého a přidanou hodnotou pro jednotlivce.

Podle mého názoru bude BMW v budoucnu ztělesňovat ideální kombinaci mezi světem automatizované jízdy, my ji nazýváme Ease, a radostí z jízdy, kdy vozidlo si řídí řidič sám – tomuto režimu říkáme Boost. Každý zákazník by měl mít možnost sám se rozhodnout, zda si chce vzít volant do rukou a užít si radost z dynamické jízdy, nebo raději v určitých stresujících nebo monotónních jízdních situacích, jako jsou dopravní kolony, popojíždění či parkování, předá řízení automobilu a tím získaný čas využije jinak. BMW přitom svým řidičům vždy poskytne potřebnou asistenci a jistotu. Obě strany mince jsem si velmi dobře osvojil během jednoho ze svých prvních úkolů v rámci BMW Group, kdy jsem jako aktivní vývojář jízdní dynamiky měl příležitost prozkoumat a vyzkoušet příslušné limity. Je mi tedy jasné, že BMW v sobě bude i v budoucnu mít něco z obou těchto přístupů. 

Jaké automatizované funkce bude možné využívat v elektrickém BMW iX?

BMW iX je prvním vozem BMW Group, který nabízí automatizované funkce řízení a parkování postavené na nové generaci technologií. Tato sada nástrojů umožní neustálé zlepšování a rozšiřování asistenčních funkcí a ve střednědobém horizontu také vysoce automatizovanou jízdu (úroveň 3). Budeme pokračovat v zavádění této nové sady nástrojů a použijeme ji například v nových generacích BMW řady 7 a BMW řady 5.

V BMW iX vytváříme pro zákazníky skutečnou přidanou hodnotu prostřednictvím inteligentního seskupování jednotlivých automatizovaných asistenčních funkcí podle relevantních jízdních situací. Díky novému BMW Operačnímu systému 8 jsou naše asistenční systémy uživatelsky ještě přívětivější. Zároveň jsme omezili ovládání pouze na to podstatné a zajistili jsme, že řidič může rychle aktivovat optimální stupeň asistence. Zaměřujeme se na celkovou inteligentní automatizaci, zjednodušení činnosti systému a intuitivní ovládání. Toto zjednodušení lze jasně vidět například na zmenšeném počtu tlačítek na multifunkčním volantu.

Nicolai Martin.

Pravdou je, že realita, nebo řekněme komplexnost, v některých případech zabraňuje zavádění vyšších úrovní automatizace, respektive jejich připravenosti a dostupnosti na trhu. Skutečnost, že vozidlo je schopné úrovně 3, totiž rozhodně neznamená, že automatizovaná jízda úrovně 3 je všude povolena. Ve skutečnosti je to umožněno pouze za velmi specifických podmínek na velmi malém počtu silnic. Aktivně proto uvažujeme, kdy bude ten správný čas, protože chceme nabízet pouze smysluplné, a především zcela bezpečné funkce. To znamená, že jsme naše cíle podrobili kritickému pohledu a nyní intenzivně pokračujeme v naší práci podle revidovaného plánu.

Jedním z kritických problémů ovlivňujících automatizovanou jízdu je ochota řidičů tyto funkce používat.

Přijetí se v jednotlivých regionech velmi liší. Snažíme se získat důvěru zákazníků přizpůsobením chování vozidla tak, aby se v něm cítili bezpečně. Bezpečnost má i v tomto případě naši nejvyšší prioritu, proto systém ladíme spíše defenzivněji, což znamená, že zákazníci nebudou nikdy zaskočeni příliš agresivním projevem. Dalším důležitým faktorem je v této oblasti sladění koncepce zobrazování a ovládání, tedy například způsob, jak můžeme zákazníkovi zřetelným způsobem sdělit, že senzor detekoval vozidlo jedoucí vpředu a funkce je aktivní. V budoucnu by dokonce mohly zůstat jeden nebo dva senzory jednoznačně viditelné, namísto toho, aby se ukrývaly, jako je tomu nyní. Ale to je jen jedna z mnoha různých možností. Jak jsem řekl na začátku, pracujeme na jedné z nejzajímavějších oblastí v automobilovém průmyslu.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Celkem 0 příspěvků v diskuzi


BMW Lounge na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary

BMW Lounge na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary

V rámci 58. ročníku karlovarského filmového festivalu se auta a motocykly BMW ukazují na tradičním místě před Císařskými lázněmi na adrese Mariánskolázeňská 2.... celý článek

Digitální nomádi: 12 tipů, jak pracovat z dodávky

Slovinské dálniční známky 2024

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

BMW se vrací před Císařské lázně v Karlových Varech

BMW se vrací před Císařské lázně v Karlových Varech

BMW je již po desáté oficiálním vozem Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary.
Jizerský guláš 2024

Jizerský guláš 2024

BUS NA JEŠTĚD Malé zprávičky z Jizerských hor a Lužických hor na severu.
Maďarské dálniční známky 2024

Maďarské dálniční známky 2024

Na cestu do Chorvatska se někteří Češi a mnoho Moravanů vydávají přes Maďarsko. Potřebují k tomu dálniční známky. Hodí se i návštěvníkům Budapešti a hostům proslulých maďarských termálních lázní.
Dálniční známky v Evropě

Dálniční známky v Evropě

Dálniční známka v Česku přijde v roce 2024 na 2300 korun. Roční známka se dá koupit také v Rakousku, Švýcarsku a na Slovensku. Další dálniční známky prodávají Slovinci, Chorvati a Maďaři. Němci jezdí po dálnicích
Hasičské muzeum ve Zbirohu

Hasičské muzeum ve Zbirohu

Expozice požární ochrany ve Zbiroze je historický poklad Hasičského záchranného sboru. 

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
ILTM Asia - veletrh Singapur 1.-4.7. Luxusní cestování 1.7.
Eurobike - veletrh Německo, Frankfurt 3.-7.7. Cyklistika 3.7.
Yachtfestival - veletrh Německo, Hamburg 6.-8.8. Lodě a čluny 6.8.
Polovníctvo a rybárstvo - veletrh Nitra, Agrokomplex 15.-18.8. 15.8.
Země živitelka - veletrh České Budějovice, výstaviště 22.-27.8. 22.8.
Výstava stanů Praha, Letňany 31.5.-25.8. 25.8.
Zahrada Čech - veletrh Litoměřice 13.-18.9. 13.9.
Noc ve skanzenu Bubovice, Solvayovy lomy   14.9.
Čiernohronská železnica - konec sezony Čierny Balog Provoz 1.5.-15.9. 15.9.
Člověk v přírodě - veletrh Louny 20.-22.9. 20.9.

Diskuse

brclhlge cheap, 3.7.2024 1:37, 117 příspěvků
Státy, kde na dálnici oso... Honza, 1.7.2024 13:22, 13 příspěvků
Státy, kde na dálnici oso... Michael Beranek, 1.7.2024 12:05, 13 příspěvků
Doping na Tour de France ... Michael Beranek, 1.7.2024 11:36, 1 příspěvek
Chyba Klekí Petra, 1.7.2024 11:25, 1 příspěvek
Lítání, climbing, yachting kladivo, 28.6.2024 11:35, 1 příspěvek
??? Honza, 28.6.2024 9:55, 13 příspěvků
??? Honza, 28.6.2024 9:52, 13 příspěvků
Jiří Bartoška. Bambule, 27.6.2024 11:25, 1 příspěvek
omyl brutusacek, 25.6.2024 13:12, 1 příspěvek

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Sex ve třech zažívá boom Horydoly , 27.6.2024 13:58
Barefoot pro volný čas Horydoly , 26.6.2024 12:38
Mořské kajaky Horydoly Open, 17.6.2024 12:10
Cyklistický závod L´Etape... Horydoly , 15.6.2024 3:43
Pádlojízda po Vltavě Horydoly , 4.6.2024 12:39
Vodácké závody 2024 Horydoly , 4.6.2024 12:30
Středočeský kraj se připo... Horydoly , 4.6.2024 2:30
Nebuďme vesmírným zákonem... milan šupa, 29.5.2024 19:47