
Fotovoltaika do švýcarských kolejí

Švýcarsko inovuje. Mezi vlakovými kolejemi na železničních tratích budou instalovány odnímatelné solární panely. Systém vyvinul startup Sun-Ways ve švýcarské obci Ecublens ve spolupráci s École polytechnique fédérale (vysokou technickou školou) v Lausanne.
Instalace se provádí pomocí speciálního vlaku. Položení 1000 čtverečních metrů fotovoltaických elementů trvá jenom několik hodin. Zmechanizovaná montáž jde velice rychle.
Panely mezi kolejemi nemají žádný dopad na krajinu a životní prostředí.
Systém se bude testovat nedaleko železniční stanice Buttes a získaná energie bude prozatím využita k napájení elektrické sítě areálu.
Sun-Ways tvoří tým zakladatelů Joseph Scuderi, Baptiste Danichert a Eric Perrier.
INFO: Sun-Ways
Diskuse
Diskuze k článku
To mic . . . .
To jsou věci... To by mě nikdy nenapadlo, že to je až tak významné.
- Autor Kuba Turek
- Datum a čas 2.5.2023 10:31
To mic . . . .
ten obrus nění jedovatý pro člověka a ani přírodě příliš neškodí (pomiňme tedy hypotetickou situaci, kdyby to někdo dejchal rovnou z kýblu, žánop). jednak je to schoopno zasrat a vyskratovat citlivější elektryku/ elektroniku, další problém je, že je to vysoce akticní uhlíková ocel, která v okolí pár metrů od kolejí vytváří prostředí velmi korozně agresivní pro nerezovou ocel (uhlík vyžírá z nerezu chrom a nerez rezne, podobně, jako když pitomý řemeslník řeže flexou uhlíkovou ocel a jiskry létají na nerezový plech, nebo když zámečník použije na obrábění nerezi nástroje předtím "kontaminované" uhlíkovou ocelí). výsledkem je, že u železnice jsou během málo let schopny třeba v nerezových okapním plechu proreznout díry. další problém se týká všech kovů "nalevo" od železa (v beketově řadě), zejména tedy hliníku a jeho slitin, to je ještě zostřeno bludnými proudy podél železnice (i neelektrifikované).
- Autor Lukas B.
- Datum a čas 2.5.2023 09:24
To mic . . . .
Je faktem, že ze švýcarského vlaku určitě olej nekape.V ekologickém švýcarském systému to není prakticky možné – kontrola je velice direktivní a přísná.
Ale stejně jako všude na světě při vlakovém provozu existuje zátěž železným prachem ( případně prašnou mědí). Tato zátěž je způsobena brzděním, tedy opotřebovaním brzdných bloků a kol, dále opotřebováním kolejí, opotřebováním obvodu kol a opotřebováním kladky a závěsů vedoucích proud.
Opotřebováním kol, kolejnic, brzd a trolejového drátu vzniká jemný prach, který pochází hlavně z železných částic. Přibližně 50 % těchto emisí pevných částic vzniká při brzdění. Podle vědeckých studií způsobí SBB každý rok kolem 1000 -1400 tun jemného prachu.
Hlavní složkou polétavého prachu emitovaného vlaky je železo. Průměrná dodatečná zátěž železem je kolem 1 µg/m3 s nejistotou měření ±10 %. Předpokládá se, že železo je převážně v oxidované formě (např. Fe2O3), což odpovídá více než 75 % orbitálních PM10.
Ředitelství švýcarských drah vše bedlivě sleduje a každý si může údaje přečíst zde:
Verschleissabhaengige_Komponente_im_Trassenpreissystem_der_Schweiz.pdf
Verschleiss von Eisenbahnrädern mit Unrundheiten - Research Collection (ethz.ch)
Také emise hluku při železničním provozu jsou kontinuelně kontrolovány a SBB bojuje proti hluku. Byly odhlučněny všechny osobní i nákladní vozy; SBB Cargo má dnes 2 600 nízkohlučných nákladních vagónů, ovšem na tranzitních trasách jsou také používány zahraniční nákladní vagony se starými, hlučnými brzdovými systémy. SBB se tedy zasadila s Mezinárodní železniční unií (UIC) o renovaci zahraničních nákladních vozů. Hlasité nákladní vagony jsou na švýcarské železniční síti zakázány od roku 2020.
- Autor Michael Beranek
- Datum a čas 30.4.2023 13:27
rezavý prach?
Že ze švýcarských vlaků nekape olej, tomu bych ještě věřil. Ale že by se tam nevyskytoval železný obrus, který u nás pokrývá kdeco včetně střechy nástupiště? Docela by mě zajímalo, jak to mají ošetřené...
to je ten průser když tomu jeden dertek rozumí
a pak vypadá jako škarohlíd co hledá proč to nejde; jak se s tím srovnává strojní podbíječka?
- Autor Lukas B.
- Datum a čas 28.4.2023 22:21

Holiday World: regiony a gastronomie jako klíčový pilíř turismu
Co všechno lze v moderním obchodě automatizovat a ušetřit?
Může se hodit
Nejčtenější články

Stěhování firmy je citlivá logistická operace

Co všechno lze v moderním obchodě automatizovat a ušetřit?

Jaro začíná 20. března dopoledne

Holiday World: regiony a gastronomie jako klíčový pilíř turismu
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Running Expo - veletrh | Praha, Výstaviště Holešovice | 3.-4.4. | 3.4. | |
Camp - veletrh | Norsko, Lillestrøm | 4.-6.4. | 4.4. | |
PAF - festival potápěčské fotografie | Tachov, Mže | 4.-6.4. | 4.4. | |
Lov v pravěku | Rakousko, Asparn | 5.-6.4. | 5.4. | |
Valná hromada ČHS | Praha | 5.4. | ||
ILTM - veletrh luxusního cestování | Jižní Afrika, Cape Town | 6.-8.4. | 6.4. | |
Velikonice v hornickém domku | Příbram, muzeum | 7.-20.4. | 7.4. | |
Regiony České republiky - veletrh | Lysá nad Labem | 10.-13.4. | 10.4. | |
Dampftoktreffen | Německo, Dresden, Verkehrsmuseum | 12.-13.4. Parní lokomotivy | 12.4. | |
Myslivost a příroda - veletrh | Kroměříž, Výstaviště | 12.-13.4. | 12.4. |
Diskuse
Nepřesná informace - nikoliv | Horydoly, 2.4.2025 13:36, 13 příspěvků |
PR | Horydoly, 2.4.2025 13:32, 2 příspěvky |
Nepřesná informace - nikoliv | Petr Brynych, 2.4.2025 13:17, 13 příspěvků |
PR | Miki, 2.4.2025 12:37, 2 příspěvky |
JH | vodák Marek, 1.4.2025 21:57, 1 příspěvek |
Proč 2 h do Špindlu, když... | Skiák, 28.3.2025 13:31, 1 příspěvek |
Podivný úvod . . . . | Honza, 28.3.2025 10:36, 3 příspěvky |
Podivný úvod . . . . | Horydoly - Kuba Turek, 27.3.2025 15:43, 3 příspěvky |
Podivný úvod . . . . | Michael Beranek, 27.3.2025 15:18, 3 příspěvky |
Funí | Kuba Turek, 26.3.2025 18:28, 2 příspěvky |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Křivoklátské lesy | Horydoly , 2.4.2025 13:29 |
Polička? Věda nebo Veliko... | Horydoly , 24.3.2025 0:53 |
Prague Bike Fest Na Výsta... | Horydoly Open, 20.3.2025 22:13 |
Největší běžecká výstava ... | Horydoly , 16.3.2025 20:23 |
Každý, kdo jen trochu chc... | milan šupa, 13.3.2025 19:43 |
EXPEDÍCIE (jar 2025) | Horydoly , 24.2.2025 13:32 |
Střední Čechy v březnu | Horydoly , 23.2.2025 12:44 |
Cyklocestování Frýdek Místek | Horydoly , 18.2.2025 14:43 |