Fotovoltaika do švýcarských kolejí

Fotovoltaika do švýcarských kolejí
Švýcaři instalují fotovoltaické panely mezi koleje.
Autor snímku Sun-Ways
SDÍLEJ:

Švýcarsko inovuje. Mezi vlakovými kolejemi na železničních tratích budou instalovány odnímatelné solární panely. Systém vyvinul startup Sun-Ways ve švýcarské obci Ecublens ve spolupráci s École polytechnique fédérale (vysokou technickou školou) v Lausanne.

Instalace se provádí pomocí speciálního vlaku. Položení 1000 čtverečních metrů fotovoltaických elementů trvá jenom několik hodin. Zmechanizovaná montáž jde velice rychle.

Panely mezi kolejemi nemají žádný dopad na krajinu a životní prostředí.

Systém se bude testovat nedaleko železniční stanice Buttes a získaná energie bude prozatím využita k napájení elektrické sítě areálu.

Sun-Ways tvoří tým zakladatelů Joseph Scuderi, Baptiste Danichert a Eric Perrier.

INFO: Sun-Ways

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

To mic . . . .

To jsou věci... To by mě nikdy nenapadlo, že to je až tak významné.

Reaguj
To mic . . . .

ten obrus nění jedovatý pro člověka a ani přírodě příliš neškodí (pomiňme tedy hypotetickou situaci, kdyby to někdo dejchal rovnou z kýblu, žánop). jednak je to schoopno zasrat a vyskratovat citlivější elektryku/ elektroniku, další problém je, že je to vysoce akticní uhlíková ocel, která v okolí pár metrů od kolejí vytváří prostředí velmi korozně agresivní pro nerezovou ocel (uhlík vyžírá z nerezu chrom a nerez rezne, podobně, jako když pitomý řemeslník řeže flexou uhlíkovou ocel a jiskry létají na nerezový plech, nebo když zámečník použije na obrábění nerezi nástroje předtím "kontaminované" uhlíkovou ocelí). výsledkem je, že u železnice jsou během málo let schopny třeba v nerezových okapním plechu proreznout díry. další problém se týká všech kovů "nalevo" od železa (v beketově řadě), zejména tedy hliníku a jeho slitin, to je ještě zostřeno bludnými proudy podél železnice (i neelektrifikované). 

  • Autor Lukas B.
  • Datum a čas 2.5.2023 09:24
Reaguj
To mic . . . .

Je faktem, že ze švýcarského vlaku určitě olej nekape.V ekologickém švýcarském systému to není prakticky možné – kontrola je velice direktivní a přísná.

Ale stejně jako všude na světě při vlakovém provozu existuje zátěž železným prachem ( případně prašnou mědí). Tato zátěž je způsobena brzděním, tedy opotřebovaním brzdných bloků a kol, dále opotřebováním kolejí, opotřebováním obvodu kol a opotřebováním kladky a závěsů vedoucích proud.

Opotřebováním kol, kolejnic, brzd a trolejového drátu vzniká jemný prach, který pochází hlavně z železných částic. Přibližně 50 % těchto emisí pevných částic vzniká při brzdění. Podle vědeckých studií způsobí SBB každý rok kolem 1000 -1400 tun jemného prachu.

Hlavní složkou polétavého prachu emitovaného vlaky je železo. Průměrná dodatečná zátěž železem je kolem 1 µg/m3 s nejistotou měření ±10 %. Předpokládá se, že železo je převážně v oxidované formě (např. Fe2O3), což odpovídá více než 75 % orbitálních PM10.

Ředitelství švýcarských drah vše bedlivě sleduje a každý si  může údaje přečíst zde:

Verschleissabhaengige_Komponente_im_Trassenpreissystem_der_Schweiz.pdf

Verschleiss von Eisenbahnrädern mit Unrundheiten - Research Collection (ethz.ch)

Také emise hluku při železničním provozu jsou kontinuelně kontrolovány a SBB bojuje proti hluku. Byly  odhlučněny všechny osobní i nákladní vozy; SBB Cargo má dnes 2 600 nízkohlučných nákladních vagónů, ovšem na tranzitních trasách jsou také používány zahraniční nákladní vagony se starými, hlučnými brzdovými systémy. SBB se tedy zasadila s Mezinárodní železniční unií (UIC) o renovaci zahraničních nákladních vozů. Hlasité nákladní vagony jsou na švýcarské železniční síti zakázány od roku 2020.

Reaguj
rezavý prach?

Že ze švýcarských vlaků nekape olej, tomu bych ještě věřil. Ale že by se tam nevyskytoval železný obrus, který u nás pokrývá kdeco včetně střechy nástupiště? Docela by mě zajímalo, jak to mají ošetřené...

  • Autor mic
  • Datum a čas 30.4.2023 11:03
Reaguj
to je ten průser když tomu jeden dertek rozumí

a pak vypadá jako škarohlíd co hledá proč to nejde; jak se s tím srovnává strojní podbíječka?

  • Autor Lukas B.
  • Datum a čas 28.4.2023 22:21
Reaguj
Celkem 5 příspěvků v diskuzi


Jaro začíná 20. března dopoledne

Jaro začíná 20. března dopoledne

Jarní rovnodennost nastává v okamžiku, kdy střed slunečního kotouče stane přesně nad rovníkem a Slunce vstoupí do znamení Berana. Den a noc jsou stejně dlouhé (12 hodin). Od této chvíle se Slunce vrací... celý článek

Holiday World: regiony a gastronomie jako klíčový pilíř turismu

Co všechno lze v moderním obchodě automatizovat a ušetřit?

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Stěhování firmy je citlivá logistická operace

Stěhování firmy je citlivá logistická operace

Stěhovací službu obvykle vnímáme, jen když se stěhujeme do nového bytu. Jenže daleko více se stěhují firmy. Do nových objektů se přesouvají kanceláře, dílny, obchody i celé továrny.
Co všechno lze v moderním obchodě automatizovat a ušetřit?

Co všechno lze v moderním obchodě automatizovat a ušetřit?

Automatizace v moderním obchodě může pokrývat široké spektrum procesů, které nejen že zvyšují efektivitu, ale také snižují provozní náklady. Kde začít, aby vám automatizace přinesla co nejrychleji výsledky?
Jaro začíná 20. března dopoledne

Jaro začíná 20. března dopoledne

Jarní rovnodennost nastává v okamžiku, kdy střed slunečního kotouče stane přesně nad rovníkem a Slunce vstoupí do znamení Berana. Den a noc jsou stejně dlouhé (12 hodin). Od této chvíle se Slunce vrací
Holiday World: regiony a gastronomie jako klíčový pilíř turismu

Holiday World: regiony a gastronomie jako klíčový pilíř turismu

Nejnovější trendy v cestování, aktuální preference turistů nebo aktivity Česka na podporu cestovního ruchu. To je jen malý výčet toho, co nabízí jeden z největších tuzemských veletrhů cestovního ruchu HOLIDAY WORLD &

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Running Expo - veletrh Praha, Výstaviště Holešovice 3.-4.4. 3.4.
Camp - veletrh Norsko, Lillestrøm 4.-6.4. 4.4.
PAF - festival potápěčské fotografie Tachov, Mže 4.-6.4. 4.4.
Lov v pravěku Rakousko, Asparn 5.-6.4. 5.4.
Valná hromada ČHS Praha 5.4.
ILTM - veletrh luxusního cestování Jižní Afrika, Cape Town 6.-8.4. 6.4.
Velikonice v hornickém domku Příbram, muzeum 7.-20.4. 7.4.
Regiony České republiky - veletrh Lysá nad Labem 10.-13.4. 10.4.
Dampftoktreffen Německo, Dresden, Verkehrsmuseum 12.-13.4. Parní lokomotivy 12.4.
Myslivost a příroda - veletrh Kroměříž, Výstaviště 12.-13.4. 12.4.

Diskuse

Nepřesná informace - nikoliv Horydoly, 2.4.2025 13:36, 13 příspěvků
PR Horydoly, 2.4.2025 13:32, 2 příspěvky
Nepřesná informace - nikoliv Petr Brynych, 2.4.2025 13:17, 13 příspěvků
PR Miki, 2.4.2025 12:37, 2 příspěvky
JH vodák Marek, 1.4.2025 21:57, 1 příspěvek
Proč 2 h do Špindlu, když... Skiák, 28.3.2025 13:31, 1 příspěvek
Podivný úvod . . . . Honza, 28.3.2025 10:36, 3 příspěvky
Podivný úvod . . . . Horydoly - Kuba Turek, 27.3.2025 15:43, 3 příspěvky
Podivný úvod . . . . Michael Beranek, 27.3.2025 15:18, 3 příspěvky
Funí Kuba Turek, 26.3.2025 18:28, 2 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Křivoklátské lesy Horydoly , 2.4.2025 13:29
Polička? Věda nebo Veliko... Horydoly , 24.3.2025 0:53
Prague Bike Fest Na Výsta... Horydoly Open, 20.3.2025 22:13
Největší běžecká výstava ... Horydoly , 16.3.2025 20:23
Každý, kdo jen trochu chc... milan šupa, 13.3.2025 19:43
EXPEDÍCIE (jar 2025) Horydoly , 24.2.2025 13:32
Střední Čechy v březnu Horydoly , 23.2.2025 12:44
Cyklocestování Frýdek Místek Horydoly , 18.2.2025 14:43