Já nekempuji, jen přespávám v autě

Já nekempuji, jen přespávám v autě
Za chvíli si pro tebe přijde Fantomas!
Autor snímku Petr Šlajer
SDÍLEJ:

Hranice mezi kempováním a přespáváním v autě je rozmazaná. V některých zemích vám ale důrazně vysvětlí, co z toho vlastně děláte. Jaké jsou nejběžnější metody, jak nahnat dovolenkáře do kempů?

Časové omezení parkování

Je to nejspolehlivější způsob, jak vymáhat zákaz přenocování, ať už mu říkáme jakkoliv. Například na Rujáně najdete stěží parkoviště, kde by se dalo parkovat přes noc. Na druhou stranu, kempů je tam dost a často za příznivé ceny. Tak není důvod pokoutně přespávat a většina se stejně zdrží více nocí s větším komfortem v kempu. Pokud dorazíte v noci a do kempu se nedostanete, je nižší šance dostat pokutu při parkování u vjezdu do kempu.

Za tím účelem například v Itálii v okolí Benátek lze narazit na parkoviště poblíž kempu, kde je stání zdarma, ale s omezeným pobytem na jednu noc.

Fyzické překážky

Například na Korsice při vjezdu na pláž nebo na turistických parkovištích u Lago di Garda narazíte na dřevěnou stavbu ve tvaru fotbalové branky, která omezuje výšku a šířku vozidla. Z čehož si většinou nemusí dělat hlavu majitelé malých dodávek s vyklápěcí střechou.

Taková stavba může zamezit vjezdu třeba hasičů, dalo by se říci. Ti by si s takovou překážkou poradili s motorovou pilou během chvilky. Nicméně tam může být i zákaz kempování, jakkoliv je to obtížné odlišit od běžného parkování.

Švýcarsko.

Zákazy přespávání v celých oblastech

Tak je tomu třeba v Tyrolsku. Můžete se schovat v autě a dělat, že neslyšíte, když se k vám ochránce přírody snaží dobývat. Může si ale na pomoc přivolat policii a ta už má k násilnému vniknutí do vozidla větší pravomoc.

Dodávkáři to občas řeší pořízením hasičského auta nebo nenápadné dodávky s nápisem třeba "Servis lanovek". Jisté je, že v mnohých oblastech Rakouska (kromě Tyrolska také také třeba v pohoří Rax) je spaní na parkovištích kontrolováno a postihováno. A není dobré to pokoušet. Vzhledem procentu HDP, které je třeba každý rok v Rakousku z turistů vygenerovat, ani není divu. I když pravidla se liší mezi jednotlivými spolkovými zeměmi.

Naopak Německo je v tomto tolerantnější, volné kempování až na několik prázdninových destinací nevytváří společenskou zátěž a není příliš kontrolováno – i když není oficiálně povoleno.

Podobně jako je těžké najít cestu, jak omezit volné kempování, je těžké definovat, o čem se vlastně bavíme.

Furkapass. 

Přespávání u farmářů

V zemědělských oblastech v Rakousku si občas farmáři přivydělávají tím, že za drobný poplatek nechávají řidiče parkovat na svých pozemcích, například na loukách u koupacích jezer. Je dobré si připravit drobné a farmáře ohledně zaplacení proaktivně vyhledat, pokud není poblíž kasička.

Na čestném přístupu takto funguje i prodej květin formou samosběru (selb pflücken) nebo jablek, rajčat a dalších produktů položených na lavičce. Přespávání na takto označených loukách problém nebývá, ale je lepší se nejprve zeptat, zda to je možné a kolik přenocování stojí. Může se třeba stát, že přijdou deště a louka by pak mohla být rozježděna. Pokud dojde při kempování na louce k nutkání na velkou potřebu a nemáte v obytném voze WC, nezapomeňte vytvořit lopatkou v lese "hrobeček".

Co je to vlastně karavan?

V našich zemích se stále plete význam slova karavan. Někdy se tím myslí obytný přívěs, jindy obytný vůz. V Německu je to ostře vymezeno – Wohnmobil má motor, zatímco Wohnwagen motor nemá a je to přívěs.

Pokud se bavíme o obytném voze, ten může mít v dokladech takřka cokoliv. Zakázat vjezd obytným vozům značkou je tak téměř nemožné. U větších vozidel se může jednat třeba o kategorie M2 nebo M3, pak pro ně platí pravidla jako pro autobus. Pokud naopak jde o vozidlo kategorie N2 nebo N3, platí pravidla jako pro nákladní automobil. U menších vozů do 3500 kg narazíme spíše na kategorie M1 nebo N1. Není divu, že zakázat vjezd obytným vozům značkou je oříšek, alespoň v Česku. Seznam dopravních značek najdete na Wikipedii.

Na soukromých pozemcích jsou občas k vidění značky s nakresleným autem s boudičkou, ale jedná se o lidovou tvořivost.

O něco snazší je to obytnými přívěsy. Ale i tam také může dojít k tomu, že budou zákazem vjezdu omezována pracovní vozidla. Zákazovou značku je možné opatřit dodatkovou tabulkou stanovující maximální výšku a šířku vozidla, s podobnými nežádoucími efekty.

Není lepší pozitivní motivace?

Nabízí se otázka, za místo nahánění dovolenkářů po parkovištích nezřídit oficiální stellplatzy. Ve Švýcarsku takové placené odstavné plochy mohou mít třeba 10 stání a platit se aplikací. Pokud jsou součástí i záchody, mohou se na noc automaticky zamykat. Takové zařízení stojí přibližně třetinu až polovinu ceny pobytu v kempu. Často jsou jsou takové plochy umístěny u turisticky atraktivních míst.

Za legální přenocování se dá zpravidla považovat spaní na odpočívadlech mezi kamiony. Vzhledem k množství odpadků a hluku ale každý takové místo po jedné noci rád opustí.

Často využívanou aplikaci Park4night je třeba brát s rezervou, protože nezohledňuje legálnost počínání.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

"fotbalová" branka

Na Korsice sice "fotbalové" branky jsou, ale hasiči k nim motorovku opravdu nepotřebují. 

Všechny tyto zábrany jsou otevírací. Minimálně polovině schází zámek, takže jdou v pohodě otevřít. Spousta těchto závor je ale běžně otevřená. Třeba ta u Solenzary. Ta byla roky zavřená, ale poslední roky je otevřená a parkovat tam může kdokoli.  A ta druhá polovina zábran, co zámek má, ho má na jednotný kód, aby to hasiči nemuseli řezat. 

  • Autor Petr
  • Datum a čas 14.9.2023 07:58
Reaguj
Já nekempuji, jen přespávám v autě

= přávě jste se přiznal k přestupku... ale když zaplatité na místě bude to jen za xxx. Všichni "nejspíš" spokojeni.

Co např taková zdravotní indispozice? Neumožňovala mi řídit. Muj zdravotní stav není tak važný abych si volal zachranku. Už se citím v pořádku... Vozidlo netvoří na parkovišti dopravní překažku. Spolujezdec požil před x hodinami alkohol. Dejte mu dýchnout on to případně odřídí do nejbližšího kempu/ubytka.... Není toto lepší varianta?

Ano je to vyčuranost... Ano ty zákazy mají opodstatnění v tom jak ta místa pak vypadají. Pokud to dělalo pár aut nebylo spaní kdekoliv problém. Vše díky extremně levné individualní dopravě. Vždyť jet dnes hromadnou dopravou do hor ve dvou je dražší než v nějakém vraku na dehet.

  • Autor Tom
  • Datum a čas 13.9.2023 17:44
Reaguj
Kempování legálně

A nebo využít BezKempu.cz a je klid. 

  • Autor Michal
  • Datum a čas 7.9.2023 08:17
Reaguj
Přespávání

V článku jsem toho příliš konkrétního nenašel. Nedaleko místa na úvodní fotografii je Furkapass, kde se spí zcela běžně nejen v autech, ale i ve stanech. Celkově vzato jsem za posledních 6 let nikde mimo Triglavskeho NP neměl v Alpách problém s přenocováním v autě. 

  • Autor Prapor
  • Datum a čas 5.9.2023 16:30
Reaguj
INU

Dobrý příspěvek hodný širší diskuze. Jasné je, že v dnešní době jde většinou jen o prachy. Tu a tam možná v CHKO i o ekologii. A příčina je jasná. Rapidní nárůst automobilizace a autoturistiky a vše kolem s tím spojené. Někteří cyklisté většinou až takové problémy nemají, a spí klidně "pod širákem". A hygiena a ekologičnost? Tu postačí potok a lopatka na výkaly které navíc do přírody patří.  (Tu kdysi používali odpovědní pejskaři místo dnešních pytlíků. a problémů s nimi - ergo moderní zpitomění). A budoucnost?  Prostě rozdělení na ty co na to maj a ty ostatní. Už dnes je pro majetnější daleko nejpohodlnější pro trvalejší pobyty cestovat hromadnými dopravními prostředky (převážně letecky) a v místě si prostě vypůjčovat auta, kola a t.d. Problémy jsou z oněmi "rajcovníky" co lítaj jako blázni z místa na místo a chtěj "strávit" co nejvíc za co nejkratší čas. To ovšem jak známo nade všechny meze a do nekonečna logicky nejde, zvláště při onom dnešním boomu. (Např.kdysi na Roháčích či v Tatrách bylo možno potkat jen tu a tam někoho. A dnes? Fronty u řetězů a lanovek). A tak na místo pohody zbyde jen naštvání a rozčilení.

  • Autor Honza
  • Datum a čas 4.9.2023 13:29
Reaguj
Celkem 5 příspěvků v diskuzi


Švýcarští policisté jsou korektní, přísní a neústupní

Švýcarští policisté jsou korektní, přísní a neústupní

Ve švýcarské konfederaci je 6 265 527 lidí, kteří vlastní řidičský průkaz. Z toho 46 % žen a 53 % mužů. Obyvatel má Švýcarsko 8 962 258 ke konci roku 2023.... celý článek

Gosau podporuje parkování obytných vozů

Velká Británie AKTUÁLNĚ 2025

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Zapomeňte na Mnichov, cesta do Alp vede na jih!

Zapomeňte na Mnichov, cesta do Alp vede na jih!

Cesty autem z Prahy a středních Čech do rakouských Alp jsou od letoška díky otevření objezdu Českých Budějovic na dálnici D3 kratší o dobrou půlhodinu. Po cestě z Prahy najedete na dálnici u středočeského Miličína
Švýcarští policisté jsou korektní, přísní a neústupní

Švýcarští policisté jsou korektní, přísní a neústupní

Ve švýcarské konfederaci je 6 265 527 lidí, kteří vlastní řidičský průkaz. Z toho 46 % žen a 53 % mužů. Obyvatel má Švýcarsko 8 962 258 ke konci roku 2023.
Gosau podporuje parkování obytných vozů

Gosau podporuje parkování obytných vozů

V rakouském lyžařském středisku Gosau pod Dachsteinem ani v nejbližím okolí nejsou možnosti klasického zimního nebo letního kempování. Přesto se zde karavanistům vychází vstříc. Je možné za omezených podmínek využívat zařízení typu

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Camp - veletrh Norsko, Lillestrøm 4.-6.4. 4.4.
ILTM - veletrh luxusního cestování Jižní Afrika, Cape Town 6.-8.4. 6.4.
Regiony České republiky - veletrh Lysá nad Labem 10.-13.4. 10.4.
Myslivost a příroda - veletrh Kroměříž, Výstaviště 12.-13.4. 12.4.
Velikonoce Česko 21.4.
Neznámá země Zlín 22.-30.4. Cestovatelský festival 22.4.
Flora - veletrh Olomouc 24.-27.4. 24.4.
Zeltschau - výstava stanů Německo, Langenzersdorf, Seeschlacht 25.-27.4. 25.4.
Spezi - veletrh Německo, Lauchringen 26.-27.4. Alternativní cyklistika 26.4.
ATM - veletrh Spojené arabské emiráty, Dubai 28.4.-1.5. 28.4.

Diskuse

Proč 2 h do Špindlu, když... Skiák, 28.3.2025 13:31, 1 příspěvek
Podivný úvod . . . . Honza, 28.3.2025 10:36, 3 příspěvky
Podivný úvod . . . . Horydoly - Kuba Turek, 27.3.2025 15:43, 3 příspěvky
Podivný úvod . . . . Michael Beranek, 27.3.2025 15:18, 3 příspěvky
Funí Kuba Turek, 26.3.2025 18:28, 2 příspěvky
Funí Pigaro flora, 26.3.2025 12:40, 2 příspěvky
doporučuji tiskovou zpráv... Horydoly, 25.3.2025 15:36, 2 příspěvky
doporučuji tiskovou zpráv... Lukas B., 25.3.2025 15:05, 2 příspěvky
Vranov Tomáš Puš, 25.3.2025 13:52, 3 příspěvky
Vranov Jakub Hubert, 25.3.2025 13:47, 3 příspěvky

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Polička? Věda nebo Veliko... Horydoly , 24.3.2025 0:53
Prague Bike Fest Na Výsta... Horydoly Open, 20.3.2025 22:13
Největší běžecká výstava ... Horydoly , 16.3.2025 20:23
Každý, kdo jen trochu chc... milan šupa, 13.3.2025 19:43
EXPEDÍCIE (jar 2025) Horydoly , 24.2.2025 13:32
Střední Čechy v březnu Horydoly , 23.2.2025 12:44
Cyklocestování Frýdek Místek Horydoly , 18.2.2025 14:43
Budějovicko láká na valen... Horydoly , 15.2.2025 2:38