Obytné auto pro rodinu do 200 000 Kč
Oproti obytnému přívěsu má obytný vůz výhodu v lepším manévrování. Je vhodnější na jízdu v zimě, méně nápadný při spaní na divoko a do 3500 kg stačí řidičský průkaz B na osobní auta.
Soupravy s větším obytným přívěsem často vyžadují oprávnění B+E.
Nevýhody obytného auta jsou menší výběr na trhu ojetin, méně místa uvnitř, chudší obytná výbava a všechny starosti s dalším autem v domácnosti navíc.
Zkusíme najít ojetý autokaravan pro rodinu se 4 plnohodnotnými, tříbodovými pásy do 200 tisíc korun. Pokud jste dva a pes, výběr můžete rozšířit o různé obytné vestavby/přestavby nákladních dodávek, ať už originálních, na zakázku vyrobených nebo amatérských.
Rodinné obytňáky mají lepší uspořádání vnitřku jako možnost přeměnit sedačky v postel a naopak. Dětské sedačky až na některé výjimky bezpečně upnete k zadním autosedačkám obytných vozů s datem výroby až přibližně kolem přelomu tisíciletí. Exempláře z devadesátých let a starší mají vzadu převážně jen dvoubodové pásy, pokud vůbec.
Tři základní typy provedení obytných aut jsou:
• obytná vestavba – jako základ slouží minibus nebo plechová nákladní dodávka
• polointegrál – kabina řidiče je propojena s obytným prostorem
• alkovna – podobné jako výše, navíc je tam „boule“ nad kabinou řidiče určená na spaní
• integrál – campingový speciál včetně obytné kabiny řidiče
Dobré je hledat kusy s modernějšími jízdními vlastnostmi – minimálně s posilovačem řízení a silnějším motorem a neploužit se tak po dálnicích do kopce za kamiony.
Na našich silnicích lze potkat nejčastěji tyto značky:
Ford Transit
Výrobců kempingových nástaveb nebo vestaveb pro Ford je celá řada – Westfalia, Reimo, Elnagh atd. Tříbodovými bezpečnostními pásy vzadu bývají vybaveny kusy již kolem poloviny devadesátých let. Tyto mají často velmi zrezlé nosné části. Což vyžaduje drahé opravy, pokud vůbec proveditelné – zkuste svařovat v blízkosti plastu a dřeva...
Ford Transit má obecně slabší ochranu proti korozi. Na silnicích často potkáte vestavby Westfalia Nugget s vysokou nebo zvedací střechou. Jsou menší, tím pádem mají i úspornější provoz, ale mají horší izolaci a výbavu – není WC (a sprcha jen venkovní).
Modely se zadním náhonem a lehčí zádí mají v zimě horší jízdní vlastnosti.
U obytných nástaveb s plastovými díly je třeba počítat s dražšími opravami v případě poškození. Nevinně vypadající práh může přijít na pěkných pár set eur a je k sehnání jen u výrobce. Obytná vestavba z plechu se oproti tomu opravuje a renovuje snadněji. Nesmrtelný čtyřválcový 2.5 D nebo 2.5 TD jsou asi nejlepší volbou pro starší Transity a s náhradními díly nebude problém.
Fiat Ducato
a příbuzné Citroen Jumper/Peugeot Boxer, dříve Citroen C25 a Peugeot J5
Tato trojčata rozená ve společné továrně PSA a Fiatu slouží jako základ pro jedny z nejoblíbenějších obytných nástaveb nebo vestaveb u kempařů. Podobně jako u Fordu se po silnicích se stále pohybuje dost exemplářů z devadesátých let. Za zachovalý a vybavený však 200 000 rozhodně přeplatíte. Jinak se připravte na vydání času a peněz dát dohromady vybydlený interier.
Vzhledem ke spolehlivé technice a ochraně proti korozi sice často vypadají velmi zachovale i 30 let staré kusy, ale je třeba očekávat historické jízdní projevy a bezpečnostní standardy. Na tříbodové pásy na zadních sedadlech u hodně starých kusů zapomeňte.
Lze narazit i na menší obytné vestavby (Weinberger), což může být dobrou volbou při parkování ve městě. Mají i svůj záchod a sprchu. Je lepší vybírat výkonnější motory 2.5 D, 2.5 TD, ty slabší (1.9 D) často jezdí na hranici výkonu a bývají již utrápené/po výměně. Spotřebu nafty u Ducat očekávejte kolem 9 litrů, u větších nástaveb i více.
VW Transporter T4
Za dobře vybavené speciály postavené na T4 zaplatíte 300 tisíc i více. Občas se objeví i kusy do 200 tisíc. Ty jsou z nabídek do pár dnů pryč nebo je čekají dražší opravy. Jde především o tovární VW T4 California s vyklápěcí střechou nebo pevnou zvýšenou střechou (Westfalia) nebo nástavbou (Karmann atd.), případně dlouhé verze minibusu (Carthago). Motor 2.5 TDI 77 kW je nespíš nejlepší volbou, dožívají se běžně 700 tisíc km i více. S lehčí nohou se dá dosáhnout spotřeby i 7 litrů nafty.
Transporter na základě minibusu je spíše větší osobák se spaním uvnitř jen pro 2 lidi. Další dva se vejdou pod střechu. Spotřebiče a úložné prostory jsou velmi malé a na WC už místo nezbylo. Zato zaparkujete v mezeře po průměrném SUV.
Za zmínku stojí i Mercedes 207 D od Reimo nebo Marco Polo od Westfalie.
Značky jako Renault, Iveco nebo asijské na našich silnicích jako základy pro obytná auta příliš časté nejsou. Při koupi obytného vozu nad 3500 kg je třeba počítat s vyššími dálničním mýtným a nutností mít ŘP sk. C. Raději se vyhněte vozům s „trambusovým“ uspořádáním kabiny (jako u VW T3 nebo Mercedesu MB100), kde sedíte před přední nápravou – pasivní bezpečnost je mizivá. Najdou se i dobrodruzi, co si pořídí vůz AVIA (kromě Furgeonu nutný řidičák C) nebo jiné raritní typy.
Od podvozku po střechu
Při nákupu v bazaru nebo přes inzerát se u auta s cenovkou do 200 000 Kč nezaměřujte na detaily. Je třeba hlavně kontrolovat drahé díly.
Spojka – vyzkoušíme záběr, stačí na parkovišti u autobazaru, lze i vizuálně zkontrolovat tloušťku lamel průzorem (alespoň u VW T4 2.5 TDI), zda nejsou příliš opotřebované. Na novou bychom si museli připravit 30 tisíc i více.
Motor – vyšší kouřivost u dieselu může znamenat problém se vstřikovači. Problém s turbem se projeví zpravidla až poté, co motor ztratí výkon a/nebo přejde do nouzového režimu. Pokud předchozí majitel provedl výměnu rozvodů nebo oleje, v motorovém prostoru někdy najdeme příslušné štítky s údaji. Je na každém, zda tomu bude věřit...
Únik provozních kapalin – hlavně voda olej – drobný únik nemusí nic znamenat, v servisu vám často řeknou "vždyť je to starý auto," případně místo úniku těžko najdete. Zkontrolujeme hlavně, zda nejsou mastná kola v nádržce na vodu do chladiče nebo pěna pod víkem oleje. Větší únik vody může značit problém s vodní pumpou, ale projevuje se spíš za jízdy, případně jsou vadná různá těsnění v chladicím okruhu.
Podvozek, výfuk – zkontrolujeme stav výfuku, není-li příliš zrezivělý, děravý či uvolněný z úchytů. Výměna výfuku u starých jednoduchých motorů nemusí být příliš drahá. Dražší mohou být výfukové svody (parohy), což je spíše součást motoru. Prorezlé prahy a blatníky jsou většinou opravitelné, nové stojí v řádu stokorun a šikovný klempíř mimo velkoměsto si s nimi rozumně poradí. Horší je to s částmi rámu. Mírná koroze podvozku u STK nevadí, ale pokud uvidíte skrz nosné části, raději ruce pryč.
Pneu, disky, brzdové destičky – nové pneu pro dodávky jsou dražší, používají se zátěžové s označením C. Kotouče brzd na výměnu poznáme podle vybrzděných hlubokých žlábků. Nové destičky mají asi 10 mm obložení. Pokud se blíží tloušťka obložení 2 mm, jsou zralé na výměnu. A často se mění společně s dražšími kotouči. Pokud jsou pneumatiky sjeté nerovnoměrně, může to znamenat problém s geometrií.
Řízení, tlumiče – pokud při přejezdu nerovností dává volant „kopance“ a vydává zvuky, zvlášť v rejdu, může se jednat o probém řízení/kulových čepů, tlumičů apod., za to na technické rádi vyhazují. Opravu zařaďme obecně spíše jako „středně drahou“.
Interiér – u 20 let starých aut je třeba počítat s prosezenými sedačkami, závadami na elektrice jako nefunkční spínače, horší těsnění dveří, olupující se čalounění atd. Na druhou stranu jednodušší elektriku ve starším autě vám snadno opraví běžný autoelektrikář. Ale oprava závady třeba na automatické klimatizaci může vyjít hodně draho. Pokud jde o spotřebiče, je dobré si nechat vše předvést, objevují se vadné lednice/zapalovače a různé drobné neduhy, i když interiéry bývají vybaveny často draze a značkově.
Pokud je v obytné části 220 V a plyn, je dobré si nechat udělat revize. Pozor u podomácku udělaných přestaveb, například schránka na plynovou bombu musí mít vnější odvětrávání. Především u obytných nástaveb, ale i vestaveb, hlavně kolem střešního okna a spár, se mohou objevit problémy se zatékáním. Zateklý karavan lze opravit výměnou shnilých panelů u specializovaných firem, ale připravte se spíše na výdaje převyšující 50 tisíc.
Vyplatí se to vůbec?
Obytný vůz není levnější náhradou penzionu. Je potřeba počítat se starostí o starší vůz a s investicemi většími než u osobního. Kempování je především svobodný způsob cestování vhodný pro ty, kteří nechtějí nebo nemohou příliš plánovat.
Obytná auta, karavany a autostany
Obytná dodávka Mercedes Viano pro důchodce
Mercedes-Benz ML 350 BlueTec 4M
Diskuse
Diskuze k článku
Středomoří AKTUÁLNĚ 2024
Mánie obytných aut končí, krachují první firmy
Může se hodit
Nejčtenější články
Středomoří AKTUÁLNĚ 2024
Toyota dodá úřadům 515 elektromobilů bZ4X
Elektrokoloběžky a elektrokola 2024
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Zimní slunovrat | Česko | 21.12. | ||
Polabské vánoční trhy | Lysá nad Labem | 6.-22.12. | 22.12. | |
Reisemarkt - veletrh | Německo, Mannheim | 4.-6.1. | 4.1. | |
Vakantie - veletrh | Nizozemsko, Utrecht | 9.-12.1. | 9.1. | |
Hoga - veletrh | Německo, Norimberk | 12.-14.1. | 12.1. | |
Pro Winter - veletrh | Itálie, Bolzano | 13.-15.1. Horské technologie | 13.1. | |
Ferienmesse - veletrh | Rakousko, Vídeň | 16.-19.1. | 16.1. | |
Matka - veletrh | Finsko, Helsinky | 17.-19.1. Cestovní ruch | 17.1. | |
Boot - veletrh | Německo, Düsseldorf | 18.-26.1. | 18.1. | |
CMT - veletrh | Německo, Stuttgart | 18.-26.1. | 18.1. |
Diskuse
celecoxib (celebrex) qhc | Vthhjaimi, 18.12.2024 22:31, 119 příspěvků |
https://www.cvetocheg.ru/ | www.cvetocheg.ru, 18.12.2024 22:27, 119 příspěvků |
co by člověk pro ženu neu... | Horydoly - Andrea Černá, 18.12.2024 11:34, 2 příspěvky |
Venkovní fitness / workout | Šlojíř, 17.12.2024 21:39, 1 příspěvek |
INU | Honza, 17.12.2024 20:54, 1 příspěvek |
Ahoj, hledám bezpečnou a ... | Luca Bolton, 17.12.2024 14:48, 1 příspěvek |
ideologové - Vyšebohy? | Kuba Turek, 16.12.2024 16:54, 6 příspěvků |
ideologové - Vyšebohy? | Lukas B., 16.12.2024 15:09, 6 příspěvků |
škoda | Lokál, 16.12.2024 12:50, 1 příspěvek |
ideologové - Vyšebohy? | Geograf, 14.12.2024 16:57, 6 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Velké Karlovice zahájí se... | Horydoly , 13.12.2024 23:29 |
Žáčková opouští Valachy | Horydoly , 13.12.2024 23:01 |
Šimůnek končí ve Forbesu | Horydoly , 13.12.2024 22:57 |
Holiday World | Horydoly , 13.12.2024 10:41 |
Re: Pražský veletržní areál | Horydoly , 13.12.2024 10:40 |
Pozvánka na Valnou hromad... | Horydoly , 6.12.2024 11:03 |
Běžecké závody 2025 | Horydoly Open, 4.12.2024 10:37 |
Advent České Budějovice | Horydoly , 3.12.2024 10:16 |