Ježkovy voči: domácí výroba autostanu
JEŽKOVY VOČI Autostan - něco takového musíme mít také! Po letmém pohledu na rodinný rozpočet a rozměry sklepa zbývá jediné. Vyrobit si vlastní.
Za upevnění každého nákladu ve vozidle či na něm vždy odpovídá řidič. Na střeše byste měli vozit autostan stejným způsobem jako vozíte třeba vánoční stromek, lyže nebo pohovku po babičce. Pokud přečnívá náklad vozidlo minimálně o metr vpředu či vzadu nebo o 40 centimetrů a více do boků, musí být předpisově označen.
Sřecha unese za jízdy jen omezenou zátěž. Nejčastěji okolo 50 kg. Započítat musíme i hmotnost autostanu. Tudíž je vhodnější v autostanu přepravovat spíše lehčí věci. Nicméně v klidu unese střecha mnohonásobně více.
Spotřeba auta je odhadem o 5 % vyšší oproti jízdě bez autostanu.
Čtěte více o autostanech: Maggiolina a PatagonyHut
Ne že by se střešní stan nedal koupit. Ale posuďte sami. Profesionálové prominou – konstrukce je omezena dostupností materiálu a nářadí. S drobnými omezeními to samozřejmě vše funguje, i když prostor pro vylepšení existuje vždy.
Vybavení dílny
Vrtačka, flexa, svářečka, jinak běžné ruční nářadí. Flexou ani svářečkou nevládnu, ale šikovný řemeslník měl výrobu potřebných dílů za chvíli. Běžná sada vrtáků do kovu a navíc 12 mm, k tomu ještě plochý vrták do dřeva 20 mm. Základem je středně velký svěrák na pevném stole.
Základní deska z překližky
Dům se staví od základů. Nejprve si tedy opatříme základní desku z 15mm protiskluzové vodovzdorné překližky. Z té se např. na stavbách dělají různé můstky. Problém je, že standardní hobbymarketová šířka je 125 cm a já potřeboval 145 cm.
S tím pomohli ve firmě Kaplan Hostivař, kde nařežou i z desky 2x3 metry. Sice se to trochu prodraží, protože je více odpadu, ale doma se určitě nějaká chybějící polička na upotřebení zbytků najde.
Rozměry: moje šířka desky 145 cm je asi na dva a půl člověka. Délku je nutné volit minimálně na výšku člověka plus 15 cm. Pokud jde o rozměr základové desky versus víko, měla by být na každé straně po zavření mezera optimálně 1,5 cm. S čímž je třeba počítat při tvorbě formy.
Forma z kartonu od popelnice
Na desku uříznutou na potřebný rozměr nalepíme U-formu, dle které budeme tvořit laminátové víko autostanu. Na obrázku je forma z kartonu od lednice, který se válel u kontejneru. Případně by šlo použít pár krabic od banánů. Budeme potřebovat větší množství široké krabicové pásky na polepení a stříbrnou pásku na zafixování.
Bočnice U-formy je třeba zafixovat k desce pomocí stříbrné pásky, vyrobit žebra, aby se forma nekroutila, a ze stříbrné pásky také vymodelovat zakulacené rohy. To vše pak polepit krabicovou páskou - jeden pás vedle druhého - a namazat separační hmotou.
Na přední straně je lepší udělat nižší náběhovou hranu kvůli aerodynamice. Volnou fólii jako podklad tam nedávejte, povrch by pak byl nehezky pokroucený. Horní část formy, kde bude lem, je dobré něčím vyztužit, případně karton přehnout a prošít sešívačkou.
Homemade nebo kupovaný autostan?
|
Komerční autostan |
Vlastní konstrukce |
Cena |
40-70 tisíc Kč. |
Cca 15 tisíc Kč + pěkných pár desítek hodin práce. |
Hmotnost |
50-60 kg. |
Cca 40 kg. |
Manipulace |
K instalaci jsou třeba 2 lidé. |
Díky rozebíratelnosti stačí 1 člověk. |
Zamykatelnost |
Ne. |
Lze opatřit zámkem k ližinám i pro uzavření. |
Možnost použití jako autobox |
S omezením ano. |
Lze přepravovat karimatky, campové židle apod. |
Rozebíratelnost |
Zpravidla ne. |
Bez nářadí, za půl hodiny i s uložením. |
Rozměry |
Je třeba se spokojit s tím, co je na trhu. |
Libovolné dle velikosti a počtu spáčů, či rozměrů auta. |
Laminování víka
Množství tkaniny, polyesteru a aktivátoru vám poradí v obchodě. Díky za rady a za materiál v Boatparku. Na víko pro velikost základny stanu 145x185 cm stačí 10 metrů tkaniny. Role má asi 130 cm na šířku. Což vyjde na 2 až 4 vrstvy tkaniny. Kde se budou pásy překrývat, je vrstev více. Na namáhaných místech, jako jsou rohy a geometrické osy, by vrsty měly být určitě alespoň čtyři.
Ideální teplota na laminování je kolem 20 stupňů. Pokud to budete dělat venku, výhoda je, že nemáte starosti s výpary. Nevýhoda je, že se během dne mění teplota. Opruz je také, když padá listí, nebo je ve vzduchu hodně prachu, případně začne pršet.
Při teplotě kolem 20 stupňů polyester s aktivátorem zatuhne asi za půl hodiny, pro úplné vytvrdnutí je třeba hodin ještě více. Pokud zasvítí slunce, tak je to rychlost a máte co dělat, aby se rozdělané vrstvy nezkroutily.
Je dobré si vyrobit latě o požadované délce/šířce vnitřku víka a neustále kontrolovat, zda rozměry neujíždějí. Také se hodí malý malířský váleček polepený krabicovkou a jím neustále tkaninu sytíte.
Jakmile začne polyester rosolovatět, brzy zatuhne a je třeba pracovat rychle. Pozor na zatuhlé odchlípnuté rohy, náprava by byla obtížná. Je lepší rozmíchávat menší dávky polyesterové pryskyřice, i když je s tím víc práce.
Kování laminátového víka
Ve firmě Kondor, kde jsem pořídil i část spojovacího materiálu, mi prodali pozinkovanou plechovou desku 200x150 mm (tloušťka 1 mm je minimum, lepší by byl silnější plech), a nařezali na pásky, které jsou třeba na vyztužení okraje laminátového víka.
Odpadu je opět docela dost, ale nějaký kus plechu se doma vždycky hodí. Pásky o šířce 3 cm přinýtujeme na oba okraje. Na to stačí obyčejné nýtovací kleště za pár stovek a hromada hlinikových trhacích nýtů. Optimálně 4x8 mm, občas se hodí i delší.
K lemu z plechových pásků, který je nyní přinýtovaný z obou stran, přinýtujeme ještě z vnitřní strany 4 pásky s přivařenými matkami. K těm budou přišroubovány šrouby držící vzpěry v otevřené a v transportní poloze.
Kování základní desky
Úchyty k nosiči
Můžeme se pustit do výroby kování na základní desku. Deska je poměrně namáhaná, a proto u kování neděláme kompromisy.
Budeme potřebovat úchyty příčníků nosiče. Úchyty lze jednoduše vyrobit z běžně dostupných úhelníků jejich ohnutím do tvaru U a přivařením matek. Přivařená matka bude z úchytu vyčuhovat, tak je třeba ji zadlabat do desky pomocí plochého vrtáku. Úchyt pak dosedne na desku celou plochou.
Úchyty vzpěr a víka
Koupíme běžně dostupné spojovací prvky a ke každému přivaříme 2 spojovací matky. Nejspíš pak budeme muset ještě matky projet závitníkem, protože úplně přesně na sobě sedět nebudou. Je to důležité, a abychom se potom při sestavování příliš nenadřeli.
Matky - překližka
Okoukáno na lezeckých stěnách: V překližce nejlépe drží metrický šroub, pokud má na druhé straně matku s hlavou. Pro námi požadovanou pevnost je to rozhodně lepší než nějaké vruty.
Šrouby s rukojetí
Oproti tomu, jak se nám mstí někteří výrobci, uděláme si výrobek rozebíratelný bez nářadí. K tomu postačí požadavaný počet šroubů (nejlépe 10 mm) a kus řetězu s velkými oky - ten rozebereme pomocí rozbrušovačky na jednotlivé články a přivaříme na hlavičky šroubů, nejlépe pevnostních.
Vzpěry
Opět požádáme nějakou železářskou firmu, aby nám prodala obdélníkové uzavřené profily, neboli jekly. Budeme potřebovat 4 ks (2x širší a 2x užší, aby nám do sebe hezky zapadaly), o rozměrech nejlépe 30x10 a 30x20, vždy po metru.
Vznikne nedokončený U-profil, který bude třeba opatřit otvory a přivařenými matkami. Do širšího profilu bude po většině jeho délky zapadat užší profil v zavřeném stavu. V otevřeném stavu se budou profily překrývat asi v jedné čtvrtině délky kvůli pevnosti.
V otevřené poloze budou profily zafixované šroubem, který se v transportní poloze použije k zafixování k lemu laminátového víka.
Žebřík
Pokud nejste majitelé Ferrari, jistě se vám bude na střechu obtížně lézt bez žebříku. Pro ten případ je třeba nějaký vyrobit, třeba úpravou starých rozvrzaných plechových štaflí.
Je dobré vyrobit horní část pohyblivou kvůli vyrovnání nerovností povrchu při kempování. Žebřík se přichytává k základní desce zespodu pomocí dvou šroubů s rukojeťmi.
Pokud jde o přepravu žebříku, jehi délka by měla být taková, aby se akorát vešel na délku vnitřního prostoru zavřeného autostanu. Za jízdy se nebude nechtěně pohybovat. Je však třeba dbát i výšku auta.
Stan si také ušiji sám
Nyní k jemnější práci. Výrobě části autostanu ze stanoviny. Použil jsem stanovinu od výrobce Jurek. Jedná se o lehkou, pevnou a nepromokavou látku. Nevýhoda je, že je málo prodyšná a na stěnách se sráží vlhkost. Možná by lépe posloužila běžná celtovina jako u otvíracích střech na vozidlech Volkswagen a byla by navíc levnější.
Na textilní části autostanu by neměl chybět kvalitní zip s oboustranným jezdcem s lemem proti dešti a uzavírací větrací prostor s moskytiérou. Já jsem ušil vchod ve tvaru položeného V se dvěma zipy.
V tomto přípdě asi každého napadne nějaké vlastní řešení. Moje bylo zhruba následující: Plachta na základní desce a na víku drží pomocí patentků. Můžete uvažovat i o jiných systémech, jako např. oka (jako plachty na kamionech) nebo olivky (jako u klasických stanů) s horším uživatelským komfortem.
Patentky mají výhodu, že se stan rychle připne a sundá. Nevýhoda je jejich cena a nutnost koupit kvalitní. Levnější se ohýbají a pevnost jejich uchycení kolísá. Případně je dobré na najnamáhanějších místech (zadní část a rohy) přišít ke stanu popruhy a jimi stan proti víku vypínat.
K laminátovému víku se patentky přidělají takto: K základní desce se přidělají patentky vruty zespodu (nedotahovat na maximum, aby se patentky neprohýbaly). Pokud jde o laminátovou část, nejprve je třeba patentky přinýtovat k pásům skelné tkaniny, a poté tyto pásy přilaminovat. Přičemž dáváme pozor, aby na patentkách pryskyřice nezatvrdla, ale zároveň byla tkanina dobře prosycena.
Pokud byste tady udělali chybu, byla by náprava složitá. Lepší řešení je nejprve k pásu skelné tkaniny přišít široký popruh a do něj teprve přinýtovat patentky. K laminátovému víku pak přilaminujeme jen část ze skelné tkaniny a popruh s patentky bude viset dolů. Docílíme také lepšího úhlu v tahu, kdy se patentky nebudou samovolně rozepínat.
Rukojeti pro jednoduchou manipulaci
Abychom mohli autostan sami sestavit a nemuseli volat na pomoc souseda, je dobré, především základní desku, ale i laminátové víko, vybavit rukojeťmi. K desce stačí rukojeť připevnit podobně jako ostatní prvky kování, tedy šroub - zápustná matka.
Do laminátového víka je vhodnější shora nic nevrtat a všechy prvky přilaminovat zdola, kvůli pevnosti a zatékání. Nejprve tedy přišijeme popruh ke kusu skelné tkaniny a tuto sestavu pak přilaminujeme za část ze skelné tkaniny. Navíc nám textilní rukojeť nebude zabírat vnitřní prostor při transportu.
Další úchyty mohou sloužit třeba k zavěšení síťky na drobnosti.
Barvy
Barva na laminát se shání poměrně těžko. Nicméně ani u té speciální nepočítejte s příliš velkou odolností. Bílou na laminát seženete například v lodní speciálce Marine Sport. Při práci s barvou a ještě nějakou dobu poté se z ní uvolňují nepříjemné výpary, což ostatně při samotném laminování také.
Barva na laminát má spíše estetický význam. Pozinkovaný plech je proti dešti vcelku odolný. Svařované díly a profily budou minimálně bez základovky brzy reznout.
Dvakrát měř, jednou řež
V případě výroby autostanu to platí dvojnásob. Dělat něco na druhý pokus je nejen drahé, ale i otravné. Je třeba si nejdřív vše promyslet, rozměry a výpočty několikrát zkontrolovat a počítat i s tolerancemi. Ne vždy lze všechno vyrobit úplně přesně.
Autostan v zavřeném stavu slouží jako velkokapacitní rakev. Jízdní kola je však třeba vozit na nosiči na kouli.
Ježkovy voči na Horydoly
Lavinová lopata, dělníkova odplata
Picí systém za ještě lepší cenu
Ustřihni spacák a strč do něj prcka
40 dní vaření na dřívkáči z plechovek
VAROVÁNÍ
Redakce nenese žádnou odpovědnost za případné materiální škody, zranění či ztráty na životech v souvislosti s napodobováním návodů popsaných v rubrice Ježkovy voči!
Diskuse
Diskuze k článku
INU
Vše je to pěkné a možná i tu a tam užitečné. Ale proč mít autostan třeba v kempu, kde mohu stanovat pohodlně na zemi.A ony "rychlovky" k přespání na parkovištích či jinde, třeba na kraji lesa či jinde přímo v terénu? Ve většině případů je to dnes zakázáno a mnohde citelně stíháno,stejně jako ony přívěsy či obytná auta. Takže jednodušší je bivak vedle auta přímo na zemi, kde se dá vymluvit na momentální odpočinek a odjezd bez pokuty.Ve staré na tohle tolerantnější době to možná mělo svůj význam. Dnes možná někde v oněch "rozvojovějších" zemích.
- Autor Honza
- Datum a čas 2.8.2024 11:17
Jízda s přívěsem
Pozor, ono jezdit s přívěsem není zcela jednoduché a má to různé háčky. Na některých dálničních odpočivadlech někdy bývá bariéra omezující výšku aut, aby tam nejezdily náklaďáky a přívěs se pod ní nedostane.
Při jízdě po švýcarské dálnici se i pro přívěs musí koupit dálniční známka, zatímco auto s velkou „krabicí“ na střeše potřebuje známku jenom jednu.
Jízdu s „krabicí“ na autě zvládne skoro každý, když používá trochu mozek, je trošku větší než box na lyže – jen se nesmí pří vjezdu do parkingu zapomenout na neobvyklou výšku. Při převozu takového auta přes moře se ale může stát, že sazba za převoz u vyššího auta je o něco vyšší než u normálního osobáku.
- Autor Michael Beranek
- Datum a čas 25.4.2018 14:03
autostan
Ahoj, pokud nechcete vyrábět nebo kupovat střešní stany, tak je možné si zapůjčit auto i se stanem na střeše u pujcovna - karavanů Liberec (www.karavany-liberec.cz)
Krásný léto
- Autor info@karavany-liberec.cz
- Datum a čas 25.4.2018 12:24
Klobouk dolů
Byly doby, kdy se “nedostatkové zboží” tvořilo doma. Horolezci si šili spacáky, oděvy neprofuky, vyráběli si úvazky, vykovávali si skoby a vodáci si zase “lepili” kanoe a kajaky.
Ve spacácích pro léto nebo i zimu a i v tom tlustém extrémním spím po padesáti letech do dnes a nohy mne nezebou a moji kamarádi vodáci jezdí nadále ve svých výtvorech, které laminovali doma na zahradě. Takže to skutečně nemusí být vše značkové….a funguje to, když je to udělané šikovně a fortelně. O shánění nutných materiálů by se dnes daly napsat desítky dlouhých vět – dnes si materiály každý může objednat přes nějaké internetové stránky. A je fakt, že i ty vysoce profesionální výrobky mají skoro vždy tu a tam místa, která se dají vylepšit, protože třeba vymyšlená věc byla z části určena k něčemu odlišnému, než jí chce použít dnešní výrobce – amatér.
- Autor Michael Beranek
- Datum a čas 24.4.2018 13:28
Středomoří AKTUÁLNĚ 2024
Mánie obytných aut končí, krachují první firmy
Může se hodit
Nejčtenější články
Elektrokoloběžky a elektrokola 2024
Toyota dodá úřadům 515 elektromobilů bZ4X
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Polabské vánoční trhy | Lysá nad Labem | 6.-22.12. | 22.12. | |
Reisemarkt - veletrh | Německo, Mannheim | 4.-6.1. | 4.1. | |
Vakantie - veletrh | Nizozemsko, Utrecht | 9.-12.1. | 9.1. | |
Hoga - veletrh | Německo, Norimberk | 12.-14.1. | 12.1. | |
Pro Winter - veletrh | Itálie, Bolzano | 13.-15.1. Horské technologie | 13.1. | |
Ferienmesse - veletrh | Rakousko, Vídeň | 16.-19.1. | 16.1. | |
Matka - veletrh | Finsko, Helsinky | 17.-19.1. Cestovní ruch | 17.1. | |
Boot - veletrh | Německo, Düsseldorf | 18.-26.1. | 18.1. | |
CMT - veletrh | Německo, Stuttgart | 18.-26.1. | 18.1. | |
Fitur - veletrh | Španělsko, Madrid | 22.-26.1. | 22.1. |
Diskuse
https://neodimof.ru/ | neodimof.ru, 22.12.2024 2:08, 119 příspěvků |
Что реально происходит в ... | Veronaarv, 22.12.2024 2:00, 10 příspěvků |
where to get cheap liores... | Smninvip, 22.12.2024 1:48, 119 příspěvků |
Venkovní fitness / workout | Honza, 21.12.2024 13:18, 2 příspěvky |
INU | Kuba Turek, 20.12.2024 22:48, 2 příspěvky |
INU | Honza, 20.12.2024 13:44, 2 příspěvky |
Nejenom 90´s | PK, 20.12.2024 11:47, 1 příspěvek |
co by člověk pro ženu neu... | Horydoly - Andrea Černá, 18.12.2024 11:34, 2 příspěvky |
Venkovní fitness / workout | Šlojíř, 17.12.2024 21:39, 2 příspěvky |
INU | Honza, 17.12.2024 20:54, 1 příspěvek |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Velké Karlovice zahájí se... | Horydoly , 13.12.2024 23:29 |
Žáčková opouští Valachy | Horydoly , 13.12.2024 23:01 |
Šimůnek končí ve Forbesu | Horydoly , 13.12.2024 22:57 |
Holiday World | Horydoly , 13.12.2024 10:41 |
Re: Pražský veletržní areál | Horydoly , 13.12.2024 10:40 |
Pozvánka na Valnou hromad... | Horydoly , 6.12.2024 11:03 |
Běžecké závody 2025 | Horydoly Open, 4.12.2024 10:37 |
Advent České Budějovice | Horydoly , 3.12.2024 10:16 |