Středoevropská rallye: zrádný asfalt v Praze a na Šumavě
Nevyzpytatelná trať a klouzavý asfalt charakterizuje Středoevropskou rallye. Ani letos tomu nebylo jinak. Mokro, rychlé změny povrchu, listí na vozovce a úzké silnice v Praze a na Šumavě způsobily havárie favoritů i posun outsiderů nahoru ve výsledkovém žebříčku.
Boural osminásobný mistr světa Sébastien Ogier i další piloti z elitní kategorie WRC.
"Dlouhá zatáčka u lesa byla mnohem kluzčí, než jsem čekal. Omlouvám se týmu, jsem na sebe naštvaný, protože jsme tady chtěli vyhrát," řekl Sébastien Ogier. Po nárazu do stromů, které ho odmrštily na telegrafní sloup, pro něj kvůli ulomenému kolu závod skončil.
Nebyl ale sám, kdo se dostal do potíží. Thierry Neuville, který mohl získat titul již po Středoevropské rallye, ztratil tuto šanci po dvou výletech mimo trať. Při návratu na asfalt se zasekl v příkopu. Nakonec dojel na třetím místě, a tak má před posledním podnikem sezony, který se uskuteční v druhé polovině listopadu v Japonsku, náskok 25 bodů.
Na proměnlivý asfalt, kde se kvůli kvalitě vozovky i vlhkosti měnila přilnavost, doplatil Nor Andreas Mikkelsen, když švihovskému farmáři zboural plot. Poničený vůz pak opravil a vrátil se do závodu.
Trable řešil Francouz Adrien Fourmaux a kvůli havárii nedojel ani Fin Sami Pajari.
Český úspěch: Filip Mareš
To otevřelo dveře do celkového pořadí slabším jezdcům. Řadí se mezi ně Filip Mareš, který skončil celkově osmý a druhý v kategorii WRC2, což je nejlepší český výsledek ve světovém šampionátu v rallye od roku 2019. Soutěžní tým Toyota díky solidním výsledkům v posledním dni závodu, kdy mu jen o vlásek uteklo celkové vítězství, dokázal snížit ztrátu na nejlepšího ve světovém rallyovém šampionátu FIA.
Druhé místo na CER v kategorii WRC2 získal vůz GR Yaris Rally2 v rukách českého jezdce, jedoucího za tým ACCR Toyota Dolák. Spolu s navigátorem Radovanem Buchou zároveň reprezentovali lokální tým Toyota Gazoo Racing Czech.
Hvězdou posledního dne byl Takamoto Katsuta, který předvedl skvělý návrat do akce a inkasoval nejvyšší možný příděl 12 bodů díky prvním místům v samostatné klasifikaci Super Sunday a závěrečné Power Stage.
Toyota dohání Hyunday
Po krátké přestávce v této sezóně, kdy vynechal předchozí kolo v Chile, předvedl Katsuta na asfaltovém povrchu CER potřebnou sebejistotu i dobré tempo a současně si chytře vedl na často se vyskytujícím kluzkém povrchu, kde byla na místě opatrnost. V neděli Katsuta zesílil tlak a byl nejrychlejším jezdcem při prvním průjezdu rychlostní zkoušky Passauer Land, resp. při návratu na Power Stage.
Katsuta s navigátorem Aaronem Johnstonem dojeli celkově čtvrtí, ale v rámci nedělního programu byli dokonce nejrychlejší s náskokem 3,8 sekundy před stájovými kolegy Elfynem Evansem a Scottem Martinem, kteří podruhé po sobě vybojovali pódiové umístění v podobě druhého místa plus třetí místo v Power Stage.
Tým TGR-WRT tak díky Evansovým a Katsutovým výsledkům získal o víkendu o dva body více než hlavní soupeř Hyundai, což před posledním kolem šampionátu znamená snížení odstupu na 15 bodů. Nabízené bodové maximum v Japonsku dává Toyotě šanci opětovně získat titul mistra světa.
Elfyn Evans byl účastníkem těsného souboje o vítězství, v němž ještě v neděli ráno vedl Sébastien Ogier z téhož týmu. Kvůli jezdecké chybě byl Ogier nucen během prvního měřeného úseku předat vedení Ottu Tänakovi (Hyundai), ale dvě rychlostní zkoušky před koncem se Ogierovi podařilo ztrátu zredukovat na pouhou 1,5 s. Kvůli vysokému tlaku na pilu však Ogier bohužel dostal smyk v jedné z bahnitých zatáček SS17 a narazil do stromu, a byl tak společně s navigátorem Vincentem Landaisem nucen závod ukončit.
Podobný osud čekal Samiho Pajariho s navigátorem Ennim Mälkönenem hned v první dopolední etapě, což bohužel znamenalo předčasné ukončení další pozoruhodné jízdy s vozem GR YARIS Rally1 HYBRID – na asfaltu jejich první, celkově pak třetí. Pajari byl na nejlepší cestě dojet mezi šesti nejlepšími celkově v rámci sbírání dalších cenných zkušeností na nejvyšší úrovni rallyového sportu.
Pajari se podle původního plánu vrací na Rallye Japonsko s vozem GR Yaris Rally2. Když v uvedeném podniku dojede ve své kategorii jako první nebo druhý, získá titul mistra světa ve WRC2.
Kde se závodilo?
Středoevropská rallye startovala v Praze na Hradčanském náměstí před bránou Pražského hradu. První rychlostní zkouška se jela na koňském závodišti ve Velké Chuchli, kam byl jen pro tento účel nanesen asfaltový povrch.
Dále se závodilo v Klatovech, Strašíně, Švihově a Janovicích nad Úhlavou.
V Německu se jezdilo po lesních silnicích na německo-rakouském pomezí v podhůří Šumavy. Bylo to za českými hranicemi proti Lipnu v okolí obcí Wegscheid, Schärding a Karpfham.
Přes Waldkirchen se nakonec dojelo do Pasova.
Ohlasy z Toyoty
Jari-Matti Latvala (šéf týmu): "Mám radost z opravdu pěkných výsledků Elfyna a Takamota v této rallye, kdy obzvláště dnes týmu opravdu pomohli udržet týmové naděje na zisk mistrovského titulu. Seb byl samozřejmě hodně zklamaný kvůli nehodě, což byla velká smůla, protože zde byl opět hodně rychlý. Poté to vypadalo, že bychom mohli nějaké body ztratit, ale nakonec díky Takovi a Elfynovi jsme si proti konkurenci o dva body polepšili, takže před Rallye Japonsko stále zůstáváme ve hře: je to v našich rukách – pokud obsadíme první dvě místa a získáme maximum bodů za nedělní program. Máme velkou radost hlavně kvůli Takovi: po přestávce se vrátil a předvedl přesně to, co jsme od něj očekávali. Byl opatrnější tam, kde to bylo zapotřebí, postupně rostla jeho sebejistota a v neděli se jeho výkon dostavil tak nějak přirozeně. Se Samim se na asfaltu postupně stále zlepšoval. Dnes dopoledne se dopustil jen malé chyby, za kterou hodně zaplatil, ale to je součástí procesu učení a jeho dalším cílem je bojovat v Japonsku o titul ve WRC2."
Elfyn Evans (jezdec): "Nebyl to pro nás špatný víkend. Společně se Scottem odjíždíme jako posádka, která inkasovala nejvíce bodů, a jsme tak do jisté míry spokojeni a je to dobré pro tým. Možná jsme pokaždé nezářili v etapových časech, ale měli jsme pár dobrých chvil a byl to celkově konzistentní víkend. Tu a tam nám něco uteklo, ale nakonec jsme druzí, a tak z toho můžeme mít celkem radost. Co se bodů do šampionátu značek týče, dnes jsme bohužel trochu utrpěli ránu, ale tak špatné to nebylo, takže stále jsme ve hře a před Rallye Japonsko je to otevřené."
Sébastien Ogier (jezdec): "Ta dnešní událost je mi kvůli celému týmu moc líto. V této předposlední etapě bylo v první zatáčce pod stromy o dost více bahna, než jsem čekal, a tak jsem kvůli nedotáčivosti narazil do stromu na vnější straně. Týmy připravující rozpis tratě neměly možnost tuto etapu předem projít, takže jsem tuto informaci v poznámkách neměl, ale to mne neomlouvá, protože já sedím za volantem a jiní jezdci tuto chybu neudělali. Teď cítím zklamání, hlavně kvůli týmu, protože tento víkend jsme jinak mohli mít dobré výsledky. Již tři podniky po sobě jsme jednoznačně měli tempo, ale nakonec to nevedlo ke kýženému výsledku. Díky Elfynovi a Takovi stále máme na Rallye Japonsko šanci na mistrovský titul, a tak se opět pokusíme o maximum."
Takamoto Katsuta (jezdec): "Chci opravdu moc poděkovat týmu za neuvěřitelnou podporu, kterou mi v posledních dvou měsících v nejtěžších chvílích poskytoval. Pro mne osobně to byla hodně těžká sezóna, takže cítím velký tlak, abych zde odvedl dobrou práci, ale dokázali jsme získat maximum bodů za Super Sunday a za Power Stage, resp. čtvrté místo celkově. Jízdu jsem si moc užil, z vozu jsem měl dobrý pocit a jsem šťastný za dojezd s tímto výsledkem. Samozřejmě nás stále čeká Rallye Japonsko, kde se společně s týmem pokusíme předvést to nejlepší. Nikdy se nevzdáváme a stále tlačíme na pilu."
Sami Pajari (jezdec): "V dnešní první etapě jsem to v jedné zatáčce vzal trochu moc zeširoka a možná i trochu nešťastnou náhodou se náš vůz snadno převrátil, ale byla to moje chyba. Je to škoda a je mi to líto kvůli týmu. Musím se z toho prostě poučit, pochopit, co se stalo, a příště být lepší. Až do té chvíle to pro nás vypadalo hodně dobře, všechny dny jsme jeli čistě a postupem času jsme pozorovali jasné zlepšení. S vozem jsem se hezky sžil, zajel několik pěkných etapových časů a hlavně jsme se hodně naučili. Tyto tři podniky s vozem Rally1 byly opravdu úžasné, pro mne splněný sen, a tak jsem si to moc užil. Nyní se již chystám předvést to nejlepší na Rallye Japonsko ve WRC2."
Středoevropská rallye
1 Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) 2 hod 37 min 34,6 s
2 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +7,0 s
3 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +39,8 s
4 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1 min 21,0 s
5 Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1 HYBRID) +3 min 41,9 s
6 Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Citroën C3 Rally2) +9 min 17,6 s
7 Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +9 min 34,1 s
8 Filip Mareš/Radovan Bucha (Toyota GR Yaris Rally2) +11 min 41,5 s
9 Miko Marczyk/Szymon Gospodarczyk (Škoda Fabia RS Rally2) +12 min 10,6 s
10 Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (Škoda Fabia RS Rally2) +12 min 20,3 s
Nedokončil: Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID)
Nedokončil: Sami Pajari/Enni Mälkönen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID)
Světový rallyový šampionát, pořadí jezdců po 12. kole
1 Thierry Neuville 225 bodů
2 Ott Tänak 200
3 Elfyn Evans 185
4 Sébastien Ogier 166
5 Adrien Fourmaux 146
6 Kalle Rovanperä 114
7 Takamoto Katsuta 102
8 Dani Sordo 44
9 Sami Pajari 41
10 Gregoire Munster 37
Světový rallyový šampionát, pořadí týmů po 12 kole
1 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 526 bodů
2 TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 511
3 M-Sport Ford World Rally Team 267
Sezónu zakončí 21.-24. listopadu Rallye Japonsko. Podnik, který se do soutěžního kalendáře WRC vrátil v roce 2022, se koná na náročných cestách s asfaltovým povrchem v kopcích prefektur Aiči a Gifu. Servisní park bude ležet v Toyota City poblíž města Nagoja.
INFO: Central European Rally
Diskuse
Diskuze k článku
Středomoří AKTUÁLNĚ 2024
Mánie obytných aut končí, krachují první firmy
Může se hodit
Nejčtenější články
Elektrokoloběžky a elektrokola 2024
Toyota dodá úřadům 515 elektromobilů bZ4X
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Polabské vánoční trhy | Lysá nad Labem | 6.-22.12. | 22.12. | |
Reisemarkt - veletrh | Německo, Mannheim | 4.-6.1. | 4.1. | |
Vakantie - veletrh | Nizozemsko, Utrecht | 9.-12.1. | 9.1. | |
Hoga - veletrh | Německo, Norimberk | 12.-14.1. | 12.1. | |
Pro Winter - veletrh | Itálie, Bolzano | 13.-15.1. Horské technologie | 13.1. | |
Ferienmesse - veletrh | Rakousko, Vídeň | 16.-19.1. | 16.1. | |
Matka - veletrh | Finsko, Helsinky | 17.-19.1. Cestovní ruch | 17.1. | |
Boot - veletrh | Německo, Düsseldorf | 18.-26.1. | 18.1. | |
CMT - veletrh | Německo, Stuttgart | 18.-26.1. | 18.1. | |
Fitur - veletrh | Španělsko, Madrid | 22.-26.1. | 22.1. |
Diskuse
https://neodimof.ru/ | neodimof.ru, 22.12.2024 2:08, 119 příspěvků |
Что реально происходит в ... | Veronaarv, 22.12.2024 2:00, 10 příspěvků |
where to get cheap liores... | Smninvip, 22.12.2024 1:48, 119 příspěvků |
Venkovní fitness / workout | Honza, 21.12.2024 13:18, 2 příspěvky |
INU | Kuba Turek, 20.12.2024 22:48, 2 příspěvky |
INU | Honza, 20.12.2024 13:44, 2 příspěvky |
Nejenom 90´s | PK, 20.12.2024 11:47, 1 příspěvek |
co by člověk pro ženu neu... | Horydoly - Andrea Černá, 18.12.2024 11:34, 2 příspěvky |
Venkovní fitness / workout | Šlojíř, 17.12.2024 21:39, 2 příspěvky |
INU | Honza, 17.12.2024 20:54, 1 příspěvek |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Velké Karlovice zahájí se... | Horydoly , 13.12.2024 23:29 |
Žáčková opouští Valachy | Horydoly , 13.12.2024 23:01 |
Šimůnek končí ve Forbesu | Horydoly , 13.12.2024 22:57 |
Holiday World | Horydoly , 13.12.2024 10:41 |
Re: Pražský veletržní areál | Horydoly , 13.12.2024 10:40 |
Pozvánka na Valnou hromad... | Horydoly , 6.12.2024 11:03 |
Běžecké závody 2025 | Horydoly Open, 4.12.2024 10:37 |
Advent České Budějovice | Horydoly , 3.12.2024 10:16 |