Bezprostředním impulsem k založení samostatné cestovní kanceláře bylo zřízení Informační kanceláře v Praze závěrem roku 1919. První pobočky Čedoku byly otevřeny v Praze, Brně, Bratislavě a Karlových Varech, v zahraničí pak v Londýně, Vídni, Paříži a později i v Berlíně.
Zářivý rozvoj mezi válkami
V roce 1925 se Čedok zařadil po bok maďarského IBUSZu, polského ORBISu a jugoslávského PUTNIKu mezi zakládající členy mezinárodní asociace národních cestovních kanceláří AGOT, jež se brzy rozrostla na sdružení 41 cestovních kanceláří.
Počátkem třicátých let provozoval Čedok už 21 poboček na území Československa a park vyhlídkových autokarů pro okružní jízdy i luxusních autokarů pro cesty svých klientů na delší vzdálenosti. Mezi cílovými destinacemi tehdejších zájezdů Čedoku nechyběly Itálie, Francie, Jugoslávie, ale i Egypt, či Maroko. Pořádaly se plavby po Dunaji i Středozemním moři, v polovině třicátých let přibyly i zájezdy letecké.
Několikrát týdně jezdily přímé vlaky z Londýna do Karlových Varů.
Roku 1937 se Ćedok stal akciovou společností, přičemž většinu akcií držel stát prostřednictvím ministerstva dopravy. To už kancelář nabízela mnohem širší rejstřík služeb a činností - kromě dopravy i ubytování, stravování, prodej vstupenek a loterií, provozování kin, bankovní operace. Patřila k nejrozvinutějším v Evropě.
Přežívání za nacismu
Druhou světovou válku Čedok přežil v područí německé firmy Mitteleuropäisches Reisebüro, s nabídkou podléhající válečným poměrům. S koncem války byla činnost - doma i v zahraničí - obnovena v plném rozsahu.
Socialistický podnik plný tajných agentů
Rok 1948 Čedoku přinesl monopol, provozní oprávnění bylo výrazně rozšířeno a posílila úloha podniku ve struktuře národního hospodářství. Přibylo např. vlastní nakladatelství, prodej turistických publikací, upomínkových předmětů, cestovní spoření, filatelie, předprodej vstupenek, atd. V roce 1954 se odtrhly pod tlakem národnostního balancování služby domácího cestovního ruchu, které převzal podnik TURISTA Bratislava.
Zásadní změna přišla v roce 1965, kdy došlo k fúzi Hlavní správy pro cestovní ruch, Čedoku, podniku Turista a sítě tzv. Interhotelů. Čedok se stal trustem se všemi službami potřebnými v oboru, svou velikostí se řadící na čtvrté místo na světě.
Počátkem osmdesátých let dosáhl největší expanze ve své historii. Zaměstnával 21 000 pracovníků, provozoval 208 hotelů v deseti krajských podnicích s 23 000 lůžek, 265 restaurací, 32 lyžařských vleků, 4 sedačkové a jednu kabinkovou lanovku, 10 hudebních provozů, 166 domácích poboček a 20 zahraničních reprezentací. Rok před pádem komunistické totality ještě stihl získat statut státního podniku.
Pomalá privatizace cestovní kanceláři uškodila
Na okraj nelze nepoznamenat: jako podnik se stykem s cizinou byl Čedok prošpikován dozorem Státní bezpečnosti, na nervy odbornému okolí šel také svým monopolním postavením. Díky tomu byl až do roku 1993 ponechán, ať se škvíří v nejistotě, jak bude nakonec vypadat privatizace. Po tu dobu mnozí zkušení zaměstnanci – řada z nich někdejší baťováci, trénovaní a schopní, zčásti tvořící odbornou páteř podniku, nevydrželi s nervy, vzali si šanony a udělali se pro sebe.
Se souhlasem tehdejšího vedení se oddělily interhotely, což vedlo k takovým lapsům, že Čedok kupoval ubytování pro své zahraniční hosty ve svých bývalých pražských hotelech od překupníků z Německa za mastné ceny. Tou dobou se střídali i vlastníci a Čedok na trhu ztrácel dech.
Čedok se vrací do elitní společnosti
Teprve od roku 1995, od převzetí společností UNIMEX se firma postupně konsoliduje, privatizace nabírá úspěšný směr a Čedok se vrací mezi klíčové hráče na českém trhu cestovního ruchu. V roce 2007 získala 98 % akcií společnost ODIEN (USA), devět let na to převládla polská skupina ITAKA. Oba tyto kroky představovaly příchod investic a posílení značky.
Čedok má nesporně zásadní zásluhu na skutečnosti, že Češi se řadí k národům do cestování zapáleným a za hranice všedních dnů vyjíždějí v masovém měřítku.
Není na světě příliš mnoho srovnatelných společností, které se mohou pochlubit staletou historií. I takové giganty, jako do nedávna světová jednička, britský Thomas Cook, se propadly do historie. Závěrem se tedy jistě shodneme: ČEDOK je národním rodinným stříbrem. A jak se v podobných případech sluší, přejeme ke stému výročí "Mnoga ljeta, živijó!"
INFO: Čedok
Autor pracoval 1965 - 1981 v tiskové oddělení Čedoku. Dnes je místopředsedou Czech Travel Press.