Vyplývá to z dat Consumer Commerce Barometru a průzkumu agentury TNS Infratest ve spolupráci s českou pobočkou vygledávače Google.
Katalogy zasáhnoiu jen čtvrtinu zájemců
České domácnosti utratí za cestování průměrně 26 tisíc korun ročně. 44 % českých cestovatelů přitom vyhledává informace o destinaci od tří týdnů do tří měsíců před samotným uskutečněním rezervace.
Internet byl prvním informačním zdrojem pro 70 % Čechů, kteří si v posledním roce koupili zájezd. Oproti tomu tradiční katalog uvedlo jako zdroj inspirace pouze 23 %respondentů.
Nejsilnějším onlinem zdrojem jsou pro české cestovatele internetové vyhledávače. Překvapivě malý význam mají sociální sítě. Internetové vyhledávače používá pro vyhledávání informací o turistických produktech 66 procent uživatelů, 48 procent uživatelů vypisuje přímo adresu webové stránky.
Neustále roste význam mobilních technologií v podobě chytrých telefonů a tabletů. Jako zdroj informací je využívá téměř pětina uživatelů.
Internet už funguje jako významný nákupní kanál
Podle online nástroje Consumer Commerce Barometr zakoupilo za poslední rok zájezd prostřednictvím internetu 36 % Čechů. Pro srovnání: Ve Velké Británii to bylo 47 % a v Německu 41 % zákazníků. Maďaři nakupovali zájezdy přes internet v 21 procentech, Poláci ve 33 procentech.
"Můžeme říct, že cestovní ruch je jedno z odvětví, kde internet změnil faktory, jenž ovlivňují rozhodnutí zákazníků a nákupní chování ve všech jeho fázích, od průzkumu trhu, rozhodování až po rezervace či samotný nákup," uvádí Jiří Lenk z českého Googlu a dodává: "Tradiční média či katalogy už názory zákazníků nedokáží ovlivnit tak, jako doporučení blízkých či informace na internetu. A právě internetová komunikace je něco, co mohou cestovní kanceláře a agentury samy snadno ovlivnit a stimulovat tak zájem o své služby."
Celoroční prezentace nabídky je potřeba
České cestovní kanceláře a agentury sice jsou online a neustále se snaží svou nabídku zlepšovat, podle průzkumu je zde však ještě prostor pro zlepšení webové prezentace a souvisejících funkcí, ale také přizpůsobení marketingových aktivit a jejich načasování zákazníkům.
Tradiční cestovní kanceláře a agentury startují marketingové kampaně těsně před hlavní sezónou, ale jak potvrdil průzkum, uživatelé zjišťují informace i několik měsíců dříve, často v průběhu celého roku. O tento objem zájmu pak firmy z cestovního ruchu přicházejí, popřípadě je využívá jejich konkurence doma nebo v zahraničí.
Nejhledanější výrazy roku 2011 na českém Googlu v kategorii cestování
1. jízdní řády
2. last minute
3. student agency
4. idos.cz
5. zoo praha
6. invia
7. chorvatsko
8. letenky
9. dovolená
10. čedok
Nejhledanější výrazy 2011na českém Googlu s výrazem “dovolená”
1. dovolená
2. dovolená 2011
3. dovolená chorvatsko
4. dovolená u moře
5. dovolená egypt
6. dovolená itálie
7. dovolená s dětmi
8. levná dovolená
9. dovolená last minute
10. dovolená řecko
Zdroje: TNS Infratest a Consumer Commerce Barometr