Šijeme v Asii, protože to tam umějí
Agresivní reklamní kampaně, sázka na asijskou výrobu, evropská image a výroba doplňkového sortimentu. To je recept, jak se stát největším českým výrobcem oblečení pro volný čas a rekreační sport.
Hannah Czech
Akciová společnost je ve stoprocentním vlastnictví Stanislava Krpejše (akcie na doručitele), sídlí v Plzni, vznikla v roce 1991. V současné době má 130 zaměstnanců v ČR, 15 v Číně. Vyrábí oblečení značek Redstone, Sportland, Redwood, National Geographic a Hannah.
Plzeňské firmě Hannah se to za třináct let od založení povedlo.
„Zařadili jsme se mezi velké světové výrobce, kteří šijí v Číně,“ komentuje strategické rozhodnutí ředitel akciové společnosti Hannah Czech Jan Reitspies. Vývoj, vzorkovnu nových modelů a veškerý obchod ponechal v Plzni, ale velkovýrobu přestěhoval beze zbytku do Šanghaje.
Přinejmenším stejnou roli jako nižší náklady hrála při rozhodování o přesunu výroby technologická vyspělost tamních továren. „Bylo pro nás důležité, že Číňané se dostali na špičku nejen tradičního šití, ale také lepení švů a mají bezchybnou organizaci výroby,“ připomíná ředitel a nastiňuje další vyhlídky: „Pákistánci si právě osvojují nejmodernější technologie svařování textilních materiálů.“ Podle něho není Evropa schopná v tomto oboru Asii konkurovat.
Patnáct čínských manažerů
Zatímco nad výrobou v čínských továrnách bdí patnáct tamních najatých manažerů, v Česku pracuje sto třicet lidí. Několik designérů vymýšlí modely dva roky napřed a dvacet švadlen jejich nápady uvádí do reality. Šijí tak zvané vzorky, na nich se ověřuje, zda jsou vhodné pro budoucí výrobu. Vybrané modely potom slouží jako vzorky pro rozkreslení tovární velkovýroby v Číně.
Dalších deset obchodních zástupců neustále navštěvuje obchody a hovoří s jejich vedoucími i prodavači. Získávají od nich cenné poznatky, které designéři přetavují do nových modelů oblečení. Zbytek lidí má v Hannahu na starosti běžný obchod a administrativu.
Dva roky napřed
Ještě vloni šéfdesignér Hannahu tvrdil, že jeho firma trendy nevytváří, ale naopak se snaží odhadnout, s čím přijde světová konkurence. Jde nejen o střihy, ale také o barvy a materiály. Letos ředitel Jan Reitspies říká: „Některé věci od nás už kopírují druzí.“
Honba za vlastním a přitom módním image je ovšem běh na dlouhou trať. „Zatímco v módním oblečení se vyrábí půl roku napřed, u sportovního zboží přemýšlíme tři roky dopředu a cesta od prvního reálného nápadu k oblečení na pultech trvá dva roky,“ připomíná marketingová ředitelka Julie Brožová.
O tom, že Hannah se vyšvihnul mezi důležité značky svědčí i to, že na západočeských tržnicích se teď na podzim objevily první padělky jeho bund.
Evropská firma
Sportovní oblečení má během roku značné výkyvy v prodejnosti. Hannah proto rozprostírá své aktivity do šířky i do hloubky. Prezentuje se jako evropská firma a dodává nejen na český trh (50 %), ale také do Polska a na Ukrajinu (dohromady 30 %). Zbytek prodává po celém světě od Jižní Ameriky, přes Skandinávii až po západní Evropu. V Polsku se o jejich obchodování stará šest lidí.
Zároveň s regionalizací si Hannah udržuje dostatečně široký sortiment. Na podzim a v zimě se prodává zimní a lyžařské oblečení (35 % obratu), přes rok vybavení pro camping jako jsou spací pytle a stany (30 %) a zbytek obstarává oblečení pro volný čas.
Image je vším
Bez reklamy a propagace by nebylo značky Hannah. Kromě celostátní pravidelné jarní a podzimní billboardové kampaně míří reklama do odborných tak zvaných outdoorových médií, celostátních deníků, na výstavy a veletrhy.
Televize je zatím mimo hledáček marketingových zájmů firmy. Reklamu až na drobné výjimky Hannah nezadává ani do malých a regionálních titulů. Samostatnou kapitolou je obor public relations. K působení na veřejnost si Hannah před rokem vybral velkou P.R. agenturu MMD, která svoji práci dělá dobře. Daří se jí pod pláštíkem redakčních článků pronikat především do časopisů. Mnohdy lze dokonce tiskovou zprávu Hannahu najít pod jménem redaktora jako autorský článek. Samozřejmě tento postup se neslučuje s vydavatelskou a novinářskou etikou, ale pro firmu je velmi účinný.
Promyšleně přistupuje Hannah i ke sponzoringu, při kterém podporuje nejen současné hvězdy jako je lyžařský akrobat Aleš Valenta, ale také mladé nadějné talenty v okrajových sportech, ze kterých by se mohly časem vyklubat hvězdy jako z Valenty.
Co zajímá zákazníky
Hannah je mezi českými oděvními firmami hodně napřed také ve způsobu, jak poskytovat zákazníkům informace. Mimo klasické reklamy se zaměřuje na podporu v místě prodeje.
Podrobné visačky u každého kusu oblečení jsou samozřejmostí, propagační materiály dodávané obchodníkům také. „Český zákazník patří sice mezi nejpoučenější v Evropě, ale přesto by visačka měla být až jeho poslední záchranou,“ míní marketingová ředitelka.
V první linii totiž stojí prodavač, který by měl být odborníkem. „Správně by měl zákazník říci, na co oděv potřebuje, a prodavač mu doporučí konkrétní model a ještě mu zdůvodní svoji volbu.“ Hannah proto pořádá jednou za rok bezplatný celodenní seminář pro obchodníky, kde podrobně rozebírá aktuální kolekci.
Trendy letošní zimy
Český zákazník požaduje moderní střihy a nejnovější výkřiky techniky, ale zároveň konzervativní barevnost. „Lyžaři si kupují především červené a modré bundy a k tomu černé kalhoty, ženy občas sáhnou i po pastelových barvách a snowboardisté zůstávají u svých volných střihů a tlumených zeleno-béžových kombinací,“ míní marketingová ředitelka Julie Brožová.
U střední a vyšší kategorie oblečení však konzervativní Češi berou s povděkem vymoženosti, jako například zvláštní kapsy na lyžařské permanentky, nepromokavé kapsy na diskmany a walkmany s tunýlkem pro sluchátka, chráněné místo na mobil a všité recco-destičky kvůli rychlému vyhledání pod případnou lavinou. Zajímají se také o složení materiálu a technické hodnoty promokavosti a prodyšnosti. Bunda bez všité membrány je už odsouzena mezi levné výrobky.
Sponzoring Hannah 2004
* Aleš Valenta - akrobatické skoky na lyžích - rukavice
* Jan Řehula - triatlon - prodyšné tréningové oblečení
* Michal Michalík - moderní pětiboj - nepromokavé kalhoty a bundy, volný čas
* Lucie Zelenková - triatlon - nepromokavé kalhoty a bundy, volný čas
* Dalibor Carbol - paragliding - expediční vybavení
* Expedice Cho Oyu - horolezectví - stany, oděv proti chladu
* Expedice Jamaica - divoká voda - stany, volný čas
* Na kole všemi kontinenty - cykloturistika - stany, spací pytle
* Reprezentace Česka - cyklokros - volný čas
* Reprezentace Belgie - sjezdové lyžování - lyžařské komplety
Diskuse
Diskuze k článku
Re: hannah - nikdy vice
- Autor Šárka
- Datum a čas 24.6.2007 17:51
Hannah je past
- Autor Avalokítešvara
- Datum a čas 4.1.2005 14:41
Re: Re: Re: Má osobní zkušenost
Re: Re: Re: Sračky
- Autor Jana
- Datum a čas 2.12.2004 09:28
Re: Re: Sračky
- Autor Martin
- Datum a čas 1.12.2004 09:43
Re: Sračky
- Autor Jana
- Datum a čas 1.12.2004 09:35
Re: Sračky
Re: Re: Má osobní zkušenost
- Autor Kuba Turek
- Datum a čas 26.11.2004 14:56
Re: Re: Má osobní zkušenost
- Autor Marek P.
- Datum a čas 26.11.2004 10:07
Slovensko AKTUÁLNĚ 2024
Plechová střecha: ocel, hliník, měď, zinek
Může se hodit
Nejčtenější články
Krkonoše AKTUÁLNĚ 2024
Turistický ruch v Jeseníkách čelí povodňové zkoušce
A recap of Cybathlon 2024: Seeing-eye canes and robotic guide dogs
Vánoční trhy v Praze 2024
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Touristik a Caravaning - veletrh | Německo, Lipsko | 20.-24.11. | 20.11. | |
Międzynarodowe Targi Turystyczne - veletrh | Polsko, Varšava | 21.-23.11. | 21.11. | |
Mezinárodní festival outdoorových filmů | Chvalkovice na Hané | 21.-23.11. | 21.11. | |
Mezinárodní festival outdoorových filmů | Frenštát pod Radhoštěm, kino | 21.-24.11. | 21.11. | |
Life - veletrh | Brno, Výstaviště | 22.-24.11. | 22.11. | |
Vertical Pro - veletrh | Německo, Friedrichshafen | 22.-23.11. | 22.11. | |
Mezinárodní festival alpinismu | Praha, International | 22.-24.11. | 22.11. | |
Halls & Walls - veletrh | Německo, Friedrichshafen | 22.-23.11. | 22.11. | |
Kolem světa | Praha, Clarion | 23.-24.11. Cestovatelský festival | 23.11. | |
Krampus show | Praha, Holešovice | 24.11. |
Diskuse
když hoří pod plechem | Lukas B., 21.11.2024 14:39, 5 příspěvků |
nasrat@hovno.ch | pikovoda, 21.11.2024 11:28, 5 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Honza, 20.11.2024 23:57, 8 příspěvků |
plechovka pohoda | Honza, 20.11.2024 23:44, 5 příspěvků |
plechovka pohoda | Huze, 20.11.2024 16:28, 5 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Kuba Turek, 19.11.2024 13:14, 8 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Andy, 19.11.2024 12:55, 8 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Michael Beranek, 19.11.2024 9:10, 8 příspěvků |
nasrat@hovno.ch | Lukas B., 19.11.2024 9:07, 5 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Honza, 18.11.2024 18:45, 8 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Podzimní školení Akademie... | Horydoly , 21.11.2024 16:23 |
Cestování v digitální éře | Horydoly , 21.11.2024 16:10 |
Regionální muzeum Mělník | Horydoly , 19.11.2024 18:24 |
Svatba | Horydoly , 18.11.2024 14:12 |
Litr balené vody obsahuje... | Horydoly Open, 6.11.2024 23:42 |
Podzim ve Velkých Karlovi... | Horydoly , 6.11.2024 2:28 |
Metropolitní trail Motols... | Horydoly , 1.11.2024 0:17 |
Das war der Cybathlon 2024 | Horydoly , 30.10.2024 23:53 |