Cestovní doklady dnes a kdysi
RETRO Dnešní mladá generace se jistě podivuje za jakých podmínek jejich předci kdysi po Evropě cestovali. Dnes je to jednoduchá věc, člověk si vezme ruksak nebo kufr a jede za svým cílem. Často stačí si vzít sebou osobní průkaz - občanku, v určitých případech je potřeba mít cestovní pas.
Každému je dnes absolutně jasné, že cestování před 50 lety a dnes jsou dva rozdílné pojmy. Ovšem uvědomme si, co říká staré perské přísloví: "Ať přijdeš kamkoliv, všude má nebe stejnou barvu."
Při cestách do určitých států musel člověk dříve ve většině případů požádat o vízum. To platí při mnoha cestách i v dnešní době. Vstupní kontrola toho kterého státu někdy dá razítko do pasu, i když vízum nebylo potřeba.
Japonci mají cestování nejjednodušší
Pro občany některých států je cestování po světě jednodušší než pro druhé, např. Japonec může cestovat bez víza do 190 států. Občan České republiky může navštívit bez víza 183 států. Polák o 10 států méně. Nejhůře na tom jsou občané Syrské arabské republiky, ti jedou bez víza jenom do 30 států.
Cestovní pas ztratí po určité době platnost a musí se nechat obnovit. Tak se jednomu za celý život v šuplíku nastřádá sbírka neplatných cestovních dokladů.
Za posledních 100 let se cestovní doklady diametrálně změnily. Můj děda měl v roce 1920 tzv. dvojpas. Byl to pas pro dva lidi, pro něj i pro babičku. Zajímavá je v něm poznámka o platnosti: do všech evropských států vyjma S.S.S.R.
Uprchlík, azylant, exulant a později uznaný imigrant dostane dnes cestovní doklad modré barvy, který mu usnadní cestování, i když většina států požaduje, aby v něm měl vízum. Na tento doklad se může vratit bez problému do státu, od kterého tento doklad obdržel.
Velká část dnešních cestovních dokladů má barvu červenou. Černou barvu pasu zvolil Nový Zéland, ale i africké státy Botswana, Burundi, Angola, Kongo a Malawi. Také existují pasy barvy zelené (velká část muslimských zemí) a modré (USA).
Cestování ze socialistického ráje
Cestování před 50 lety pro občany států, patřících k socialistické hemisféře, bylo obtížné. Málokdo měl platný cestovní doklad, který byl pro cesty do západních států bezpodmínečně potřeba. V České socialistické republice musel občan nejdříve o vydání pasu požádat. Mimo otázku, proč žádá, musel zodpovědět další zvídavé otázky. Ne každá žádost měla úspěch.
Jako další krok následovala žádost o povolení výjezdu. Pro běžné cesty na západ potřeboval žadatel pozvání, ve kterém musel ten, ktery pozvání podepsal, potvrdit, že přejímá za pozvaného veškerou zodpovědnost v případě nemoci, nehody a pod.
Žádost musela být schválena zaměstnavatelem. V každé firmě existovalo osobní oddělení nebo tzv. oddělení zvláštních úkolů, které mělo veškeré informace o každém zaměstnanci k dispozici. U studentů to byla škola, která musela potvrdit že s výletem študáka souhlasí. Každá žádost prošla rukama domovního důvěrníka, který sledoval běh života v bydlišti žadatele. Také důvěrník musel připojit pod žádost svůj podpis.
Dalším krokem byla žádost u banky o přidělení kapitalistických deviz. Tato žádost byla často zamítnuta. Dodnes mi je záhadou, podle kterého klíče banka tenkrát jednala – nedostatek západních deviz – špatná nálada odpovědného úředníka – zamítnutí iniciované Státní bezpečností.
Dnes se tomu člověk může jenom smát. Pro moji pětitýdenní cestu do Francie v roce 1963 jsem dostal pouhých 15 $. Na
odpověď z banky se čekalo dlouho a byla to ruleta. Někdy to vyšlo a většinou ne.
Cesta do bratrských socialistických států byla jednodušší. Často stačil občanský průkaz a papírová příloha zvaná výjezdní doložka. Na té ovšem byla kupa razítek a podpisů.
I při takovýchto cestách musel žadatel požádat o devizy a vyplnit celní prohlášení. Pro moji cestu do Polska v roce 1964 jsem obdržel jen 80 Złotych.
Pro cestu do Polska existovala ještě jednodušší varianta. Tenkrát se smělo do úzkého pohraničního pásma v Polsku jen s občankou. A tak jsme si my nedisciplinovaní celkem slušně polsky hovořící studenti někde za hranicí na polském nádraží koupili třeba vlakovou jízdenku až do Varšavy, anebo z Varšavy dokonce letenku. Člověka nesměla chytnout polská policie, jinak ho čekaly 3 týdny manuální práce na budování Varšavy a pak eskorta do Čech.
Schengen a Evropská unie cestování zkrátily a zjednodušily
Od těch dob se toho hodně změnilo. V Evropě máme dnes Schengenskou dohodu, takže cestující někdy ani nezaregistruje, že přejel přes hranice do jiného státu.
Švýcarsko, které nepatří do Evropské unie, podepsalo Schengen 26. října 2004 a tento akt byl potvrzen lidovými volbami 5. června 2005. 54,6 % Švýcarů bylo pro. Nejvíce jich bylo v kantonech Neuchatel a Waadt. Nejvyšší procento voličů proti bylo v kantonech Tessin a Schwyz.
Diskuse
Diskuze k článku
Kontrola na hranicích
Když jsem se před 14 dny vracel z Podkarpatské Rusi, tak na ukrajinsko-polské hranici nechali Ukrajinci všechny vystoupit z autobusu a i s věcmi nás hnali na pás s rentgenem. Brblali jsme, protože v Evropě už kontroly na hranicích vlastně neznáme.
Dřív by nás ještě "prohmatali" i Poláci na příjezdu i odjezdu a pak i naši.
Důstojnost člověka nebyla před Listopadem nic. Klidně celníci nechali člověka svléknout do spodního prádla a všechno prošacovali.
Naschvál jsem si okopávali nové boty zakoupené v NDR, aby vypadaly, že už je máme déle.
Byla to strašná doba a dobře, že už je pryč.
Tipy pro cestování s omezeným rozpočtem: jak se dostat dále s méně penězi
Platební karty využívají čeští turisté i na nejdrobnější výdaje
Může se hodit
Nejčtenější články
Spirit Airlines krachují, ale dál prodávají letenky
Pamír highway motorkách: Češi procestovali sedmitisícové pohoří během dvou týdnů, teď chystají film
Regiony
Kalendář akcí Zobrazit všechny akce
AKCE | KDE | INFO | KDY | ČAS |
---|---|---|---|---|
Touristik a Caravaning - veletrh | Německo, Lipsko | 20.-24.11. | 20.11. | |
Międzynarodowe Targi Turystyczne - veletrh | Polsko, Varšava | 21.-23.11. | 21.11. | |
Czechbus - veletrh | Praha, Letňany | 19.-21.11. | 21.11. | |
CIBTM - veletrh | Barcelona | 19.-21.11. | 21.11. | |
Mezinárodní festival outdoorových filmů | Chvalkovice na Hané | 21.-23.11. | 21.11. | |
Irák a Írán - diashow | Pardubice, Východočeské muzeum | Přednáší Jindra a Daniel Dubských | 21.11. | 18:00 |
Mezinárodní festival outdoorových filmů | Frenštát pod Radhoštěm, kino | 21.-24.11. | 21.11. | |
Life - veletrh | Brno, Výstaviště | 22.-24.11. | 22.11. | |
Vertical Pro - veletrh | Německo, Friedrichshafen | 22.-23.11. | 22.11. | |
Mezinárodní festival alpinismu | Praha, International | 22.-24.11. | 22.11. |
Diskuse
když hoří pod plechem | Lukas B., 21.11.2024 14:39, 5 příspěvků |
nasrat@hovno.ch | pikovoda, 21.11.2024 11:28, 5 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Honza, 20.11.2024 23:57, 8 příspěvků |
plechovka pohoda | Honza, 20.11.2024 23:44, 5 příspěvků |
plechovka pohoda | Huze, 20.11.2024 16:28, 5 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Kuba Turek, 19.11.2024 13:14, 8 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Andy, 19.11.2024 12:55, 8 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Michael Beranek, 19.11.2024 9:10, 8 příspěvků |
nasrat@hovno.ch | Lukas B., 19.11.2024 9:07, 5 příspěvků |
Ta informace o zedníkovi ... | Honza, 18.11.2024 18:45, 8 příspěvků |
Fórum Zobrazit všechny příspěvky
Podzimní školení Akademie... | Horydoly , 21.11.2024 16:23 |
Cestování v digitální éře | Horydoly , 21.11.2024 16:10 |
Regionální muzeum Mělník | Horydoly , 19.11.2024 18:24 |
Svatba | Horydoly , 18.11.2024 14:12 |
Litr balené vody obsahuje... | Horydoly Open, 6.11.2024 23:42 |
Podzim ve Velkých Karlovi... | Horydoly , 6.11.2024 2:28 |
Metropolitní trail Motols... | Horydoly , 1.11.2024 0:17 |
Das war der Cybathlon 2024 | Horydoly , 30.10.2024 23:53 |