Asociace cestovních kanceláří vyhodnotila po uplynulých dnech kroky, díky kterým cestovní kanceláře zajistily rychlý návrat turistů zpět do České republiky.
Od předchozí víkendové eskalace požárů na jihu Rhodosu cestovní kanceláře intenzivně řešily návrat několika stovek klientů z této oblasti nebo zajištění náhradního ubytování. I přes rychlý sled událostí a výpadky telefonního signálu, zvládly české cestovní kanceláře tuto mimořádnou situaci velmi dobře. Do 48 hodin měly situaci pod kontrolou a byly v kontaktu se svými klienty, kterým na vlastní náklady zajistily náhradní hotelové ubytování či repatriaci do České republiky. Nejvíce zákazníků se vrátilo z hotelů v jižní oblasti zpátky během neděle 23. července a pondělí 24. července 2023.
Klidný sever, ohnivý jih
Klienti z jižní části ostrova, kteří projevili zájem o návrat, odcestovali domů komerčními charterovými či speciálními repatriačními lety, jež na své náklady vyslaly některé cestovní kanceláře. Někteří klienti pokračovali ve své dovolené na severu ostrova, kde panuje klidná situace, ať už v původním nebo náhradním ubytování.
Díky
flexibilitě a flotile letecké společnosti Smartwings se podařilo tato náhradní spojení zorganizovat v rekordním čase. Delegáti na místě pracovali nepřetržitě několik dní v kuse a vyřizovali stovky telefonů a požadavků. Klienti českých cestovních kanceláří, které v daný okamžik měly na jihu ostrova své zákazníky, tak byli včas evakuováni do bezpečí a celá událost se obešla bez zranění.
Situace na Rhodosu, který patří u Čechů k jedním z nejoblíbenějších řeckých ostrovů, je aktuálně pod kontrolou, a přestože se v jižní části stále vyskytují lokální ohniska požáru, neohrožují místní obyvatele ani turisty v destinaci. Uklidnění stavu přímo na místě dokládá i fakt, že během pátečního dne se do České republiky vrátili jak zástupci konzulárního odboru MZV ČR, tak i čeští hasiči, kteří v lokalitě sledovali vývoj zásahu. Došlo také ke zrušení speciální telefonní linky ministerstva.
Na severu ostrova, zejména v okolí letovisek Faliraki a Kolymbia, tráví turisté z celé Evropy své dovolené a hotely i další služby v letoviscích fungují.
Momentálně vyřizují cestovní kanceláře a agentury návrat a distribuci zavazadel a nalezených dokladů z hotelových trezorů a pokojů již odcestovaným cestujícím z jihu ostrova či další individuální požadavky.
Zároveň připravují postup jednotlivých kompenzací.
Rhodos na Horydoly
POŽÁR Dovolená v plamenech. Co může spotřebitel požadovat?
CYKLISTÉ Z Česka na Rhodos na skládačce
TURISTÉ Rhodos - evropská výspa
Zobrazit místo Turistika na větší mapě
Zástupci profesní asociace a cestovních kanceláří získaly díky intenzivní spolupráci a aktivní komunikaci ze strany Ministerstva zahraničních věcí ČR v uplynulém týdnu důležité informace z jednotlivých destinací a zároveň aktuální doporučení pro cestování, podle kterých při organizaci zájezdů mohly postupovat. "Chtěli
bychom jmenovitě poděkovat panu Martinu Smolkovi, vrchnímu řediteli sekce právní a konzulární MZV ČR, a vyzdvihnout práci celého konzulárního odboru za spolupráci a intenzivní aktivní komunikaci nejen v krizových situacích. Díky společnému přístupu jsme udělali pro české turisty maximum a nastavili procesy
pro případné mimořádné situace v budoucnu," uvedl Jan Papež, místopředseda ACK ČR.
Vývoj na Rhodosu a v dalších jihoevropských destinacích, například v Turecku, Itálii či Chorvatsku, asociace, cestovní kanceláře a ministerstvo i nadále monitorují. V tuto chvíli jsou požáry pod kontrolou a mimo turistické oblasti. Cestovní kanceláře se řídí doporučením ministerstva a lokálních úřadů či bezpečnostních složek v jednotlivých zemích.
INFO: Asociace cestovních kanceláří