Kde visí billboardy
Berlín, Dortmund, Drážďany, Duisburg, Düsseldorf, Frankfurt, Hamburk, Kolín nad Rýnem, Mnichov a Stuttgart
Největší konkurenti Prahy
Vídeň, Budapešť, Mnichov, Hamburk, Berlín
Na sto padesáti místech v Německu jsou vylepené velké plakáty, které zvou velké firmy k pořádání jejich akcí v hlavním městě České republiky.
Proč do Prahy?
„Příští konference? V Praze!“ Heslo billboardu pochází z dílny české agentury, Pražský hrad fotografoval špičkový reklamní fotograf Ondřej Kavan, plakáty tiskla tuzemská tiskárna, ale celkový vzhled vznikl až po mnohých poradách. „Vizuál jsem konzultovali na sto dvaceti místech,“ říká předseda Asociace kongresové turistiky Michael Hvížďala. Kampaň je naplánovaná na celý srpen a plakáty visí v deseti největších německých městech.
Za nejlepší místa jsou považovány významné komunikační body v centrech metropolí, okolí významných hotelů, frekventované stanice městské hromadné dopravy, letiště a výjezdy na nejdůležitější dálnice.
Celá česká kampaň v Německu přišla na jeden milión korun a zaplatí ji šedesát členů Asociace kongresové turistiky, což jsou hotely, aerolinky, cateringové služby, technické firmy na osvětlení a ozvučení nebo profesionální organizátoři společenských i pracovních setkání.
V Praze se do konce listopadu tohoto roku rozhodne o konání většiny velkých akcí na roky 2005 až 2007. V minulých letech měly největší přímý ekonomický přínos pro podnikatele jednání Mezinárodního měnového fondu a NATO, při kterých bylo potřeba obsloužit tisíce osob z nejvyšších kruhů včetně jejich doprovodu. Nepřímý, ale srovnatelný efekt by měl mít kongres Americké asociace cestovních kanceláří ASTA, který se chystá na rok 2006, protože Prahu navštíví nejdůležitější lidé cestovního průmyslu z celého světa. O městě se tedy bude mluvit a to následně přivede turisty.
Pouze Německo
Kampaně na přivedení kongresového turismu do Prahy se v jiných zemích než Německu zatím nechystají. „Přemýšleli jsme o zemích Beneluxu vzhledem k evropskému hlavnímu městu Bruselu, Francii, Maďarsku a Rakousku,“ uvádí Michael Hvížďala. „U Rakouska jsme zatím na vážkách, ale u ostatních zemí nám výpočty řekly, že se tam kampaně nevyplatí.“ Nejdůležitější a nejpočetnější klientela totiž jednoznačně přijíždí z Německa, Slováků je o polovinu méně a ostatní státy za nimi daleko zaostávají. Minulá kampaň z roku 2003 přivedla do Prahy například bavorské pojišťovny nebo vestfálské cestovní kanceláře.
Obavy z budoucnosti
Letos je pro kongresovou turistiku v Praze velmi úspěšný rok. Tří až pětihvězdičkové hotely jsou obsazené z neuvěřitelných devadesáti procent, v metropoli se pořádá několik významných farmaceutických a finančnických akcí s počtem účastníků mezi třemi a pěti tisíci a stovky menších setkání.
Vloni vydělal pražská kongresová turistika dvanáct miliard korun. Letos bude zisk ještě vyšší. Nejdůležitější sezóna byla na jaře a na podzim, stejně jako kdekoliv v Evropě.
Optimismus, který by byl za normální situace na místě, ovšem zmrazuje politická situace v Česku. Na služby spojené s kongresovou turistikou totiž minulá Špidlova vláda uvalila od příštího roku devatenáctiprocentní daň z přidané hodnoty. Tím zdražila výsledný produkt (= kongres) na cenu obvyklou v okolních státech. Současná Grossova vláda zatím o snížení daně neuvažuje. Vzhledem k tomu, že o získání každého klienta rozhoduje především cena, kvalita infrastruktury, ubytování a jedinečnost místa, zřejmě o mnohé z nich čeští podnikatelé přijdou.
„Vládě zřejmě nedochází, že sice zvýší daně, ale podnikatelé méně vydělají a tím pádem i méně odvedou státu,“ říká obecnou pravdu Michael Hvížďala a odhaduje budoucí vývoj: „Celkově na zvýšení daně v kongresové turistice stát zřejmě prodělá.“