Za prvé bych řekl, že se tu na silnici cítím rozhodně bezpečněji než u nás, konkrétně v Praze. Jak autem, tak na kole, vždycky mám dojem, že borci v autech nejsou tvým úhlavním nepřítelem a respektují tě jako součást provozu (doma jsem měl většinou dojem, že překážím a že se mě snaží neustále někdo sundat). Je tu určitě více bikerů než v naší metropoli, ale větší část jsou pohodáři, kteří kolo využívají čistě jako dopravní prostředek.
Byznysmeni na kole
Nezřídka je vidět businessman v obleku, s diplomatickým kufříkem vzadu na nosiči, či nažehlenou slečnu jak si to krosí ve špičce do kanceláře. Dost lidí tady také nosí vesty, něco na způsob, co mají u nás popeláři, zářivě žluté, oranžové nebo alespoň fosforeskující pásky přes záda, omotané okolo nohou, batohu.
A je to poté bezpečnější pro obě strany. Pár specialistů, kteří jsou si vědomi kvalitního a stálého smogu, vozí na obličeji něco na způsob plynové masky či filtru a pečují tak o své plíce. Téhle módě jsem tedy ještě nepodlehl.
Velkou výhodou je londýnská organizace, která zaštiťuje bikery. Stará se o cyklostezky, kterých je tu dost a postupně se objevují nové, organizuje společné akce, vydává free-mapy. Mapy se dají sehnat ve většině stanic metra.
Železné plíce v centru
Jezdit v úplném City (Oxford street, Piccadily, Baker street....) je vcelku brutální záležitost, která je pro borce nejhrubšího zrna, železných nervů a plic. Naštěstí v poslední době nahrává do karet tzv."congescion charging" neboli mýtné za průjezd centrem, které údajně o třicet procent snížilo provoz v prvních dvou městských zónách, netýká se ovšem cyklistů a ne náhodou je občas k vidění na cykloshopech hláška "bikes are beating congestion charging".
Nehledě na provoz, je ale cycling stále nejrychlejší a nejlevnější londýnská doprava. Jedinou nevýhodou je zákaz ve většině velkých parků (výjimkou je část Hyde parku), jehož absence by mnohdy jistě zpříjemnila jízdu.
Silnička za dvacet liber
Kvalita kol je různorodá, nejsem specialista a nemůžu příliš hodnotit, ale vzhledem k tomu, že se tu najde i dost cykloveteránů a šméček, na které by u nás už asi nikdo nevlezl, můj "Destroyer" osazen klipsnami patří mezi posh třídu. Co se týká krádeží, řekl bych že tento obor je na dost vysoké úrovni. V jednu v noci mě byla borcem nabízena na ulici kvalitní silnička za cca 20 liber. Asi proto je dost lidí vybaveno masivními řetězy a zámky a neponechává nic náhodě.