Automobily utrpěly v Závodě s časem drtivou porážku

Automobily utrpěly v Závodě s časem drtivou porážku
Skládací kolo Tern Link D8 se cítí ve městě jako ryba ve vodě.
Autor snímku Kuba Turek
SDÍLEJ:

Dnes skončil třídení Ranní závod s časem. Závod, ve kterém šlo o nerychlejší cestu z okrajových pražských sídlišť do centra metropole, vyhráli mopedisté, za nimi se umístili cyklisté, následovala městská hromadná doprava a absolutně nejpomalejší bylo osobní auto.\r\n

Jak na to

Závod s časem

pořadí: sever, jih

Součet časů všech šesti jízd

1. moped: 1:26 h

2. kolo: 1:56 h

3. MHD: 2:36 h

4. auto: 2:52 h

18. září

1. moped: 16 min, 12 min

2. kolo: 18 min, 20 min

3. MHD: 29 min, 21 min

4. auto: 29 min, 18 min

17. září

1. moped: 13 min, 17 min

2. kolo: 17 min, 20 min

3. MHD: 25 min, 26 min

4. auto: 27 min, 28 min

16. září

1. moped: 13 min, 12 min

2. kolo: 15 min, 21 min

3. MHD: 27 min, 26 min

4. auto: 37 min, 30 min

Startovalo se z autobusové zastávky Odra v Bohnicích (severní trasa) a Brechtova na Jižním městě (jižní trasa). Z každé z nich se vyráží v době ranní špičky v 7:30 h (úterý + čtvrtek) a 8:00 (středa). Cíl je na Václavském náměstí u sochy svatého Václava, kde si Pražané dávají sraz "pod ocasem". Automobily byly Škoda Fabia a Felicia.

Čtvrtek 18. září

V rychlosti zvítězil moped s celkovou dobou všech cest necelé jedné a půl hodiny, automobil skončil poslední s téměř dvojnásobnou ztrátou na vítěze. Podobně dopadly i náklady na cestování. Cesty na kole nestály ani korunu, zatímco jízdy automobilem vyšly zhruba na pět set korun za benzín. Nezapočítávalo se opotřebení dopravních prostředků. Městská hromadná doprava vyšla ze závodu jako výhodná kombinace mezi rychlostí, pohodlím a cenou.

Středa 17. září

Mopedu trvala cesta z Bohnic na Václavské náměstí stejně jako včera přesně 13 minut. Cyklisté se na stejné trase opozdili o čtyři minuty, metro v kombinaci s autobusem o dvanáct minut a řidič auta dokonce o čtrnáct minut.

Již druhý den v řadě potvrdila jednostopá vozidla svou dominanci v městském prostředí. Jejich prostupnosti v zacpaných ulicích nemůže konkurovat auto ani hromadná doprava. Moped a kolo jsou tedy ve městech dopravními prostředky budoucnosti. Hromadná doprava doveze své klienty do práce rychleji než automobil.

Úterý 16. září

V prvním kole Závodu s časem v úterý ráno cyklisté porazili cestující městskou hromadnou dopravou i řidiče automobilu. Nejrychlejší byl řidič mopedu, kterému cesta z Jižního města na Václavské náměstí trvala 12 minut.

 

Cyklistům to trvalo o devět minut déle, o čtrnáct minut zaostal cestující jedoucí autobusem a metrem a poslední přijel o osmnáct minut později řidič osobního auta.

Závod se koná každé ráno od 16. do 18. září (úterý až čtvrtek) v rámci Evropského týdne mobility. Organizátoři připravili dvě trasy – jedna začíná na Jižním městě a druhá na severu města na sídlišti Bohnice. Obě mají svůj cíl u sochy svatého Václava na Václavském náměstí ve středu města. Představitelé hlavního města Prahy závodí v městské hromadné dopravě, redaktoři Českého rozhlasu jedou autem, na mopedu a na kole. K cyklistům se připojili členové sdružení Oživení.

Závod prokázal, že kolo je plnohodnotný dopravní prostředek ve městě a ne pouze sportovní či rekreační aktivita. Pro představitele hlavního města by mělo dnešní úspěch cyklistů být impulsem k odstartování budování kvalitnější cyklistické infrastruktury. Přesto že na kole jezdí stále více Pražanů, dá se o Praze stále mluvit jako o městě, které se o své cyklisty nestará. Ukázkovým příkladem je tristní stav nefungující a zmatečné pražské sítě cyklotras.

Skládací kolo Tern Link D8.

SDÍLEJ:

Diskuse

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslo dvacet-čtyři:

  • Captcha Image

Diskuze k článku

Re: cena dopravy na kole
Bohužel ani u MHD není vše v ceně jízdenky: kde jsou dotace které tvoří cca 70-90(odhadem) provozních nákladů MHD. Pokud bude ve městech MD zdarma a na okraji města odložiště automobilů tak by bylo po zácpách, navíc pokud by ten zbytek automobilistů na zastávkách MHD nabíral lidi na volná místa v autech tak by bylo po problému čekání atd... no jo ale to půjde až bude stát benzín 80Kč/litr a to už bude pozdě bycha honit. NA kole a mopedu bych jezdil rád pokud mě teda někdo v plechovce nesejme a hlavně když v silnici nebudou půlmetrový díry od kanálů a i nějaký místo na krajnici(řidiči v koloně jezdí stylem jeden vlevo, druhej vpravo aby se kolem nich nedej bože nikdo rychlejší nepropletl).
Reaguj
Kolo je nejdražší
Víte, jezdím na něm. Životnost řetězu (700 Kč), zadní kazety (700 Kč) je tak 5000 km / 2 roky, při maximální údržbě, čištění, mazání. K tomu každé 4 roky přidejte nové kliky a trojtác dopředu (= ještě jednou tolik peněz) - protože koupit jen ozubené věnce se mi nikdy nepodařilo - Shimano STX bylo v roce 1996 nejlepší model, za dva roky už na něj nebylo možno nic sehnat. Takže - když započtu 1400 každé dva roky za řetěz a pastorky na zadním kole, a 1400 každé čtyři roky za renovaci středu, připočtu gumy, brzdové čelisti a běžnou údržbu (pokud ji provádím sám, jinak všechny ceny násobte 2), dostávám 1400 Kč ročně. Tj. při ujetí 2500 km mě provoz kola stál nejméně 60 haléřu na kilometr. To na motorce (125 ccm, čtyřtakt) stojí benzín stejně. Samozřejmě díly jsou dražší, ale motorka mě doveze do Švýcarska nebo Anglie (1200 km na otočku za 2 dny), a klidně v ní ujedu těch 10 minut do centra i v průtrži mračen (protože se mohu obléct do kůže, nevypadám jako hastroš v atombordelu a zůstanu suchý).
  • Autor T
  • Datum a čas 3.7.2004 06:35
Reaguj
cena dopravy na kole
Text "Cesty na kole nestály ani korunu,.." je zavádějící. Samozřejmě i doprava na kole něco stojí, musí se po čase koupit pneumatiky, řetěz, pastorek, brzdové špalky atd.atd. Dá se pak přepočítat cena na 1 km. Podobné částky by se měly ale připočíst i k mopedu a k autu, jen u MHD je vše v ceně jízdenky.
  • Autor ROMAN_BIKE
  • Datum a čas 2.3.2004 13:54
Reaguj
Nejen kravaťáci,
ale už i někteří bankéři zahraničních bank (které mají SAMOZŘEJMĚ sprchy a převlékárny) jezdí na Příkopy na kole. Zpátky to sice může být na Jižní či Severní Město do kopce, ale doma zase nebývají píchačky, takže proč bychom se potili...
  • Autor mirek
  • Datum a čas 23.9.2003 21:22
Reaguj
A co takhle smery obratit?
ja bych jim dal jeste cestu nazpet. kolistum by se doba prodlouzila ... jo holt do kopce to vzdycky jede pomalejc :-). Jinak je to o nicem , kdo chce jezdit na kole jezdi a kdo ne tak nejezdi.
  • Autor Shimano
  • Datum a čas 19.9.2003 12:15
Reaguj
Kdo bydlí na 4km dálnice?
Asi 2000 lidí, Újezd. Co třeba Kunratice, malá ves? Další tisíce lidí jsou okolo Průhonic, Jesenice, atd. V Brně třeba Žebětín, Veverská Bitýška, Troubsko. Mimochodem moped je sice ve špičce nejrychlejší, cenově stejně jako kolo, ale je to nejméně ekologický prostředek. Jeho dvoutaktní motor vyprodukuje při plném výkonu několikrát více škodlivin a hluku než čtyřtakt auta, jedoucího padesátkou, což je pro mopedy max.Jó, na kole bych jezdil hrozně rád, kdyby měli převlékárnu a sprchu u nás v práci, dále alespoň v některých kinech a divadlech. A kdybych byl tak namakanej, abych třeba po treninku odvezl přítelkyni 30km za Brno, kde bydlí;-)
  • Autor jh
  • Datum a čas 17.9.2003 14:40
Reaguj
gratuluji
gratuluji Vám k optimálnímu počasí a optimálnímu výběru trasy (nemýlím-li se je to zastávka autobusu 800 metrů od Hájů kde jezdí asi 8 autobusů?). taktéž gratuluji cyklistovi k tomu, jak si cestou neumazal kravatu a nepropotil sako. stejně tak přeju hodně štěstí při přesvědčování kravaťáků (těch, co musí být v práci formálně oblečeni), manuálů (kteří po celém dni u soustruhu nebo lopaty jsou plní nadšení namáhat se na kole). jo, my kancelářští svetraři moc kamarádů mezi kravaťákama a manuálama nemíváme a tak nám přijdou nepochopitelní.a dotaz k "testu": bylo to před sedmou ráno? (já pracuji od sedmi)
  • Autor Lukas B.
  • Datum a čas 17.9.2003 12:01
Reaguj
Re: XX
Výzkum je celkem v pořádku, zkoumá se, jak rychlé jsou jednotlivé dopravní prostředky v dopravní špičce. Že nejrychlejší je moped a kolo je celkem jasné - podívejte se, na čem jezdí v centru mesendžři.
  • Autor jk
  • Datum a čas 17.9.2003 09:49
Reaguj
Kdo bydlí na 4. km dálnice?
Co je to za zcestný komentář. Jasný je to, že aut je moc a na kole, nebo mopedu se po městě propleteš rychleji a ekologičtěji a nezabíráš svým fárem místo pro pět kol mebo mopedů.
  • Autor Omarek
  • Datum a čas 16.9.2003 23:51
Reaguj
Kdo bydlí na 4. km dálnice_
  • Autor Omarek
  • Datum a čas 16.9.2003 23:41
Reaguj
Celkem 11 příspěvků v diskuzi


Pro Al Rajhiho ze Saudské Arábie bylo dakarské vítězství na domácí půdě splněným snem

Pro Al Rajhiho ze Saudské Arábie bylo dakarské vítězství na domácí půdě splněným snem

Toyota vybojovala na Dakaru první dvě místa. Al Rajhi vítězí a Lategan je druhý. Tovární posádka Henk Lategan - Brett Cummings s vozem GR Hilux EVO jela na čele devět etap, ale nakonec byla... celý článek

Ve Francii jezdí milion starých a sběratelských vozidel

Rallye Monte-Carlo, ikonický závod na úvod sezony

registrovat

Podívejte se na inspiraci k cestování po Evropě.
Hledáte si ubytování v ČR nebo na Slovensku? Doporučujeme chaty a chalupy k pronájmu za nejlepší ceny. I levné ubytování si najdete na portálu MegaUbytko.cz.
CHORVATSKO 2024 levné ubytování v apartmánech a pokojích po celém Jadranu bez provize cestovkám.







Nejčtenější články

Velká Británie AKTUÁLNĚ 2025

Velká Británie AKTUÁLNĚ 2025

Outdoorové novinky z Anglie, Skotska, Irska a Walesu. 
Pro Al Rajhiho ze Saudské Arábie bylo dakarské vítězství na domácí půdě splněným snem

Pro Al Rajhiho ze Saudské Arábie bylo dakarské vítězství na domácí půdě splněným snem

Toyota vybojovala na Dakaru první dvě místa. Al Rajhi vítězí a Lategan je druhý. Tovární posádka Henk Lategan - Brett Cummings s vozem GR Hilux EVO jela na čele devět etap, ale nakonec byla
Ve Francii jezdí milion starých a sběratelských vozidel

Ve Francii jezdí milion starých a sběratelských vozidel

Ve Francii je přihlášeno kolem 52 miliónů motorových vozidel, ale po ulicích a silnicích jezdí jen asi 39 miliónů automobilů. To je o 25 % více než před 25 lety. Průměrné stáří těchto
Rallye Monte-Carlo, ikonický závod na úvod sezony

Rallye Monte-Carlo, ikonický závod na úvod sezony

Toyota Gazoo Racing World Rally Team vybojovala na Rallye Monte-Carlo první dvě místa a získal maximum možných bodů. Sébastien Ogier z Toyoty si v tomto legendárním podniku dojel pro své desáté vítězství.

Kalendář akcí Zobrazit všechny akce

AKCE KDE INFO KDY ČAS
Ferie - veletrh Dánsko, Kodaň 21.-23.2. Cestovní ruch 21.2.
Reise Camping - veletrh Německo, Essen 19.-23.2. 23.2.
Free - veletrh Německo, Mnichov 19.-23.2. 23.2.
For Fishing - veletrh Praha, Letňany 20.-23.2. Rybářství a myslivost 23.2.
Hohe Jagd und Fischerei - veletrh Rakousko, Salzburg 20.-23.2. Lov a rybářství 23.2.
Nautika - veletrh Chorvatsko, Záhřeb 19.-23.2. 23.2.
Utazás - veletrh Maďarsko, Budapešť 20.-23.2. 23.2.
IWA - veletrh Německo, Norimberk 27.2.-2.3. Lovecké potřeby 27.2.
Bike Show - veletrh Dánsko, Kodaň 1.-2.3. 1.3.
ITB - veletrh Německo, Berlín 4.-6.3. 4.3.

Diskuse

Sací bagry Honza, 21.2.2025 8:54, 5 příspěvků
Sací bagry vodák Marek, 20.2.2025 22:36, 5 příspěvků
Inu Honza, 20.2.2025 16:03, 5 příspěvků
a zase leze ze skříně Lukas B., 20.2.2025 15:15, 1 příspěvek
Bruslení na soutoku Vltav... Horydoly, 19.2.2025 13:15, 2 příspěvky
Bruslení na soutoku Vltav... Josef Pavlík, 19.2.2025 12:41, 2 příspěvky
Zazemnění přehrad vodák Marek, 19.2.2025 10:52, 5 příspěvků
Bourání přehrad a splavů Tomáš, 18.2.2025 16:58, 5 příspěvků
Utopení v ledu brutusacek, 18.2.2025 16:23, 1 příspěvek
Láska k USA Honza, 18.2.2025 13:23, 5 příspěvků

Fórum Zobrazit všechny příspěvky

Střední Čechy v březnu Horydoly , 23.2.2025 12:44
Cyklocestování Frýdek Místek Horydoly , 18.2.2025 14:43
Budějovicko láká na valen... Horydoly , 15.2.2025 2:38
Únor v Papilonii Liberec Horydoly , 14.2.2025 22:48
Užijte si valentýnskou ro... Horydoly , 14.2.2025 22:43
Praha a střední Čechy Horydoly , 14.2.2025 22:37
Dolní Morava Horydoly , 14.2.2025 22:33
Virtuální Valentýnský běh Horydoly , 14.2.2025 22:28