Už 14.ročník srazu cyklistů s manifestační jízdou po Brně. Sraz bude v 16.30 hodin před obchodním domem Centrum na rohu Kobližné a Jánské ulice.
Dozvíte se nové informace o pomalém budování cyklistických stezek v Brně a o nabídce cykloturistických vyjížděk. Před 17.00 hodin vyrazí peloton cyklistů na společnou jízdu po městě. Pořádá klub BICYBO Brno.
Co realizovala brněnská radnice pro cyklisty v roce 2002
V rozpočtu loňského roku se objevila impozantní částka 19 miliónů na výstavbu cyklostezek. Ve skutečnosti vznikla převážně přesunem peněz z neuskutečněných akcí v předchozím roce.
Ani letos se nepodařilo realizovat všechny plánované akce. Byl postaven úsek cyklostezky podél Svitavy mezi Černovickou a Křenovou ulicí. Bohužel stále chybí dokončit přejezd se semaforem na čtyřproudové ulici Hladíkově. Opět se nic neudělalo na dalším naplánovaném úseku od IKEA k soutoku Svratky se Svitavou.
Pro letošní rok je teprve plánován odkup pozemků. Konečně byl koncem roku zřízen oddělený cyklopruh v jednosměrné ulici Svatopluka Čecha. Byl postaven v rámci rekonstrukce této ulice a je v Brně první jednosměrkou, která umožňuje průjezd cyklistů i v protisměru.
Až čas ukáže, zda se takové řešení osvědčí, ale podle našeho názoru takové cyklopruhy budou asi jedinou možností, jak vyřešit bezpečný průjezd cyklistů některými částmi Brna. Po podobném řešení voláme i v připravované rekonstrukci ulice Bratislavská. Tento náš podnět podpořili peticím i účastníci zářijové cyklojízdy ke Dni bez aut.
V listopadu jsem se dočkali odpovědi samotného pana primátora. Píše nám, že to není možné, protože se tam cyklostezka nevejde. Při jednání s odborem dopravy jsme se dozvěděli, že se tam sice cyklopruh vejde, ale nelze ho realizovat, protože by ubylo 70 parkovacích míst pro auta. Rekonstrukce Bratislavské ulice má totiž zajistit zvýšení počtu parkovacích míst.
Pan primátor se zato zasadil o zřízení dvou cyklolinek s upravenými autobusy pro přepravu 14 kol. I na náš podnět došlo ke korekci vedení tras, i když si myslíme, že cyklisté mnohem více potřebují zřizování bezpečných cyklistických komunikací. Koncem roku dopravní podnik potvrdil, že cyklobusy jsou zatím využity pouze minimálně.
Co plánuje Magistrát města Brna v roce 2003
V letošním rozpočtu města Brna je částka 4 milióny na cyklostezky nerealizované loni a 4,1 miliónu na další čtyři úseky cyklostezek. Ale cyklisté neradujte se, většina peněz je pouze na přípravu a projekty. Jedinou opravdovou realizací by měla být úprava kratičkého chodníku mezi ulicí Drobného a Zemědělskou na cyklostezku. Ostatní plánované úseky by se měli stavět až v roce 2004 a 2005. Na druhou stranu snad už dojde k tomu, že stavby cyklistických komunikací budou připravovány v dostatečném předstihu a konečně se změní brněnská praxe, kdy se dosud v žádném roce nezřídily všechny naplánované úseky. Co nám vadí nejvíce? Stále ani nebyla zadána příprava cyklostezek do centra města. Výstavba se soustřeďuje na zřízení průjezdu Brnem podél řeky Svratky a Svitavy. Přitom se chystají opravy ulic do centra (jako na Bratislavské), kde se na cyklisty nepamatuje a ani není plánované nějaké alternativní vedení cyklotras (v daném případě například po Cejlu). Prý se cyklisté budou pohybovat jako ostatní účastníci silničního provozu, tj. kličkovat mezi auty. Ale nezoufejte, řešení již na ministerstvu dopravy vymysleli. Navrhli uložit všem cyklistům povinnost nosit přilbu a tím bude bezpečnost provozu zajištěna.