"Tradičně největší zájem o cestování s jízdními koly je během dvou prázdninových měsíců, kdy měsíčně přepravujeme přes 150 000 cyklistů. Další silný měsíc představuje červen a také září. Desítky až stovky cyklistů, podle vývoje počasí, přepravíme ale také v zimních měsících," uvádí Jiří Ješeta, ředitel odboru obchodu osobní dopravy Českých drah.
Praha má o cestování s bicyklem největší zájem
Cyklisté a cykloturisté nejvíce využívají vlaky v Praze a ve Středočeském kraji. "Na přepravě cyklistů v celé České republice se podílejí tyto regiony přibližně 30 %. Prakticky všechny tratě v okolí Prahy, například do Berouna, Kralup nad Vltavou, Lysé nad Labem a Poděbrad nebo do Čerčan a Benešova u Prahy, patří mezi nejvytíženější cyklistické tratě v Čechách a na Moravě," upozorňuje Jiří Ješeta.
Následovány jsou Jihomoravským a Jihočeským krajem, kde je největší zájem o cestování v letních měsících. Mezi nejvytíženější tratě tam patří spojení z Brna do Břeclavi a dále do Valtic a Mikulova, z Brna směrem do Blanska nebo do Tišnova. Na jihu Čech pak trať z Českých Budějovic do Nové Pece, Černého Kříže a Nového Údolí nebo z Veselí nad Lužnicí do Českých Velenic.
"Výrazně roste zájem cyklistů o cestování vlakem také v Libereckém kraji až o 20 %. Největší zájem je o trať z Liberce přes Jablonec nad Nisou do Tanvaldu, Kořenova a Harrachova. Tam jsme na objednávku kraje zavedli zvláštní cyklovlak," dodává Jiří Ješeta.
Stovky cyklistů ve vlaku na Šumavu
Mezi cyklisty jsou nejvyužívanější osobní ranní vlaky z Českých Budějovic na Šumavu, kde v sezóně cestuje v jednom vlaku více než sto cyklistů najednou. Kvůli tomu jsou soupravy vybaveny speciálními cyklovagóny. Mezi deset dalších nejvytíženějších osobních vlaků patří spoje na tratích z Veselí nad Lužnicí do Českých Velenic, ze Vsetína do Velkých Karlovic, z Brna do Mikulova a na Vysočinu do Žďáru nad Sázavou. Z rychlíků využívají cyklisté nejčastěji rychlíky na lince Brno – Jihlava – České Budějovice – Plzeň, Brno – Břeclav – Přerov – Olomouc a Praha – České Budějovice.
České dráhy vypravují speciální cyklovlaky také na tratě z Brna do blízkosti Pálavy (Expres Pálava-Podyjí) a z Prahy do Slaného (Cyklohráček).
Lepší vlaky a rychlejší jízda lákají cestující
Společnost České dráhy za prvních 9 měsíců letošního roku přepravila 128,96 milionu cestujících, tedy o 1,5 % více, než za stejné období loňského roku.
"Rostoucí počet cestujících zaznamenáváme jak ve vnitrostátní tak v mezistátní dopravě. Především jde o linky, kde jsme modernizovali své soupravy nebo výrazně zkrátili cestovní časy," uvádí předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek. "Ve vnitrostátní dopravě sledujeme větší zájem o cestování vlakem na relacích Praha – Plzeň – Cheb, Praha – České Budějovice, Praha – Brno nebo Praha – Ostravsko. V mezistátní dopravě se nejlépe daří linkám z České republiky do Rakouska a Německa. Citelný počet nových cestujících sledujeme také v příměstské dopravě ve velkých aglomeracích, kde je cesta vlakem rychlejší než popojíždění autem v kolonách."
Každý Čech ročně nasedne do vlaku Českých drah v průměru 17x. Na každého Čecha za rok připadá v průměru přibližně 700 kilometrů cest s Českými drahami.