Kola, cvičení a turistika
Turistické plavby v podobě kolo-loď, fit-loď a klasická plavba probíhají v květnu a červnu a pak od poloviny srpna až do konce října. V jižním Chorvatsku není nan jaře a na podzim přílišné horko.
Kolo-loď je věnována výhradně cyklistům, plavby na fit-lodi jsou kromě pěší turistiky po ostrovech doplněny o dvě hodiny cvičení denně a klasické plavby jsou určeny pouze pěším turistům a milovníkům koupání v moři. Klasické plavby oproti kolo-lodím častěji zastavují a užijete si v nich více koupání v moři, účastníci kolo-lodí se zase dostanou více za krásami ostrovů, které se nezřídka skrývají ve vzdálenějším vnitrozemí ostrovů. Ceny zájezdů českých cestovních kanceláří se pohybuji okolo čtrnácti tisíc korun.
Ačkoliv se v celé Dalmácii jezdí na cyklistické vyjížďky především po silničkách a zpevněných cestách, doporučujeme kvalitní horské kolo s odpruženou přední vidlicí.
Na jaře jako v létě
Na jaře jsou chorvatské ostrovy svěže zelené a plné vůní exotických květů. Na turistu skoro nenarazíte, ostrované jsou po zimě přátelsky pohostinní. Počasí na kolo je obvykle ideální, teploty jsou podobné těm našim letním.
Po dalmatských ostrovech je příjemné jezdit na kole a mezi ostrovy se plavit na lodi. Funguje to stejně, jako cyklistické zájezdy s autobusovým doprovodem - na lodi stejně jako v autobusu máme zázemí a na kole můžeme jezdit nalehko jen s malým batůžkem na denní potřeby.
Cykloservis? Zapomeň!
Nezapomeňte také na dostatek nářadí a náhradních dílů, protože cykloservisy mnohdy nenajdete ani ve větších městech. Vápencové kamení je velmi ostré, a proto tu nejsou na cykloturistických výletech žádnou výjimkou proražené pneumatiky, zlámané dráty nebo poničené ráfky.
Do Chorvatska po dálnici
Od loňska je v provozu kompletní dálnice do Splitu. Z Prahy do Dalmácie tak lze dojet autem za nějakých deset hodin. Chorvatská dálnice je dlouhá 380 kilometrů. Jízda stojí 157 kun za osobní auto, což je přibližně 600 korun. Ne všechny benzínové pumpy a motoresty jsou mimo hlavní turistickou sezonu otevřené, a proto je potřeba natankovat dostatek paliva hned, jak to jde.
Po kolejích se už nesvezeme
České dráhy zřejmě letos nebudou vypravovat Jadran Express, který jezdil z Prahy přes Brno do chorvatského Splitu od června do září. Vlak umožňoval naložit kromě sebe, zavazadel a bicyklu také osobní auto.
Bezpečnější silnice
Cestování po silnici je v Chorvatsku již dva roky o něco bezpečnější. Zákon zakázal řidičům pít alkohol, do té doby mohli při silniční kontrole nadýchat 0,5 promile. Zákaz alkoholu se vztahuje i na cyklisty.
Mládež do šestnácti let musí nosit na kole povinně přilbu.